Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Beyerdynamic M 90 Pro X

Příspěvek od Petr Los »

Univerzální velkomembránový kondenzátorový mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou vhodný pro domácí či menší nahrávací studia.
19. 6. 2023

Beyerdynamic je německá firma, která vznikla v roce 1942 v Berlíně. Původně se zabývala výrobou reproduktorů a později se k těmto přidala i sluchátka. Dnes jsou jejich sluchátka jak pro hudebníky (DT 770), tak i pro zvukové mistry (DT 990) považována za světový standard. Mají výborný zvuk, výtečně se osvědčují jak v terénu (uzavřená), tak i v posprodukci (otevřená) a nestojí majlant. Jsou v podstatě nezničitelná, protože každý jejich komponent můžete dokoupit a vyměnit. Firma kromě výtečných sluchátek vyrábí též další produkty, mimo jiné i mikrofony. Dnes se podíváme na studiový kondenzátorový mikrofon Beyerdynamic M 90 Pro X.

První seznámení
Mikrofon je dodáván v papírové krabici, uvnitř které je profilovaný výlisek určený k uložení nejen mikrofonu, ale i protiotřesového držáku. Výrobce uvádí, že obal je kompletně z recyklovatelného papíru a lepenky. Pokud zdvihnete samotný výlisek s mikrofonem a pavoukem, je pod ním ještě plochá papírová krabička, ve které se nachází popfilter na husím krku, též vyrobený z pevného, ale velmi lehkého plastu. Zabraňuje průniku retnic do nahrávky. Mikrofon sám je uložen v černém pouzdře z pevné, zřejmě nepromokavé látky s logem a nápisem firmy Beyerdynamic. Látka připomíná materiály dnes používané pro sportovní outdoorové oblečení. Po vyjmutí mikrofonu z pouzdra mě překvapila jeho váha. Ačkoliv vypadá velikostně jako jiné kondenzátorové mikrofony, je ale mnohem lehčí. Váží 296 g a měří na délku 197 mm včetně vyústění XLR konektoru. V průměru má 52 mm. Všechny konstrukčně stejné mikrofony, co máme ve studiu, jsou mnohem těžší. Tento je však jako pírko, asi proto, že je vyroben z vysoce kvalitního a zároveň odolného hliníku.
Na první pohled je mikrofon velice elegantní. Je provedený v matně černé barvě, kapsli kryje klasická stříbročerná dvojitá kovová síťka. Hrubší chrání mikrofon před nechtěným pádem, jemnější pak kapsli před poryvy dechu či větru. Koš mikrofonu kryje kapsli z obou stran, má čtyři podélné sloupky s vrchní skruží podél obvodu. Tělo působí velmi kompaktním dojmem. Jedinou chromovanou částí je zde šroubovací kulatá destička našroubovaná na výstup, která upevní mikrofon v protiotřesovém držáku. Ten je vyroben z velmi lehkého, ale pevného plastu. Mikrofon zasunete do vystouplého kruhového středu a výše zmiňovanou kruhovou matici našroubujete zespodu na vyústění XLR konektoru. Tím mikrofon upevníte k držáku. Jak prosté, jak účinné.

Uvnitř mikrofonu se nachází 34mm kapsle, která je skutečným externě - polarizovaným kondenzátorem. Kapsle má kardioidní charakteristiku. Výrobce mikrofonu slibuje nízkou úroveň hluku, kterou zajišťuje nízkošumový operační předzesilovač a díky němu by měl vydržet vysoký akustický tlak bez zkreslení signálu ve špičkách. Rovněž by mělo dojít k tlumení explozivních souhlásek (popping sounds). Beyerdynamic M 90 Pro X nedisponuje žádným Hi-pass filtrem ani útlumovým článkem, právě pro svou vysokou odolnost vůči akustickému tlaku.

Trocha čísel
Beyerdynamic M 90 Pro X má frekvenční odezvu 20 - 20 000 Hz, impedance činí <180 ohmů, poměr signálu k šumu (@1 Pa): 88,4 dBA, při nominální impedanci 180Ω je maximální SPL (při 1kHz) 133dB, mikrofon pro svůj chod vyžaduje napájení: 20 - 52 V (Phantom).
Mluvíme, hrajeme, testujeme
Výrobci jde především o uspokojení náročného uživatele, kterým bezesporu hudebníci a zvukaři jsou. Mikrofon je doporučen pro nahrávání mluveného slova, zpěvu a nástrojů. Věřím, že díky vysoké odolnosti proti akustickému tlaku, by mikrofon dobře zvládl i kytarový aparát.

Kromě profesionálních studií je mikrofon doporučen i do studií domácích. Zde bude asi hrát velkou roli i finanční stránka. Cena Beyerdynamic M 90 Pro X se pohybuje kolem osmi tisíc korun, což není zase cena úplně lidová, ale za kvalitu je rozhodně lepší si připlatit, zejména pokud budeme tento mikrofon používat jako hlavní.

Testování jsem započal natáčením mluveného slova. Abych zjistil, jak se mikrofon chová v neodlučněném prostoru, nahrával jsem ve své pracovně, která v tu chvíli fungovala jako improvizované domácí studio. Použil jsem mikrofonní preamp, což výrobce doporučuje pro dosažení lepšího zvuku. Záznam probíhal bez komprese. Kvůli srovnání jsem nahrál stejný úsek mluveného slova ještě na dva mnohem dražší mikrofony, z nichž jeden je označen jako referenční. Všechny tři ukázky jsem natáčel s použitím popfilteru. Následným poslechem jsem nahrávky vyhodnotil. Náš Beyerdynamic M 90 Pro X produkuje velice příjemný a vyrovnaný zvuk, který je prokreslený ve všech částech svého spektra. Má pevné basy, a i když jsem mluvil poměrně zblízka, proximity efekt nebyl nijak dramatický. Dle přiloženého grafu +6 dB/50 Hz ze vzdálenosti 2 cm a -2 dB/50 Hz ze vzdálenosti 1 m. Průzračnost a vzdušnost zvuku pak zajišťují dva frekvenční zdvihy, jeden asi na +5 dB/5 kHz a druhý na +4dB/10 kHz. Nahrávka srovnávacím referenčním mikrofonem byla o trochu uhlazenější a kulatější. Celkový rozdíl byl však velmi malý. Jsem přesvědčen, že jsou situace, kdy se mikrofon s maličko zvýrazněnými výškami hodí, zejména pokud budete točit jeden zdroj více mikrofony naráz (multimiking). Rozdíl Beyerdynamic M 90 Pro X s třetím mikrofonem byl minimální. Lišil se pouze silnějším proximity efektem u třetího mikrofonu. Po několika posleších mi přišlo, že náš mikrofon je přeci jen o poznání měkčí a kulatější, ale rozdíl je opravdu minimální.

Kromě mluveného slova jsem zkusil nahrát v domácím prostředí též kytaru. Pokud u mluveného slova byl odraz od holých stěn vcelku minimální z důvodu blízkosti úst od mikrofonu, v záznamu kytary byla místnost slyšet už poměrně dost. Když jsem se přiblížil k mikrofonu hodně blízko, docházelo ke skokovému přebuzení nahrávky. Zde by už byla komprese nutná. Situaci by asi částečně vyřešily dva paravany, či nejlépe mikrofonní paravánek. Zvuk kytary však byl (stejně jako mluveného slova) zcela v pořádku, bez nežádoucích frekvenčních výkyvů.

Závěrem
Firma Beyerdynamic vytvořila designově velmi zdařilý univerzální mikrofon s výborným zvukem. Díky jeho váze ho lze nasadit jak ve studiu, tak i v terénu, rozhodně vám mikrofonní stojan nepovalí. K mikrofonu je dodáváno kompletní příslušenství, vy ho můžete jen vybalit, postavit a rovnou natáčet. Na závěr chci ještě říci, že stejně jako jsem psal v úvodu o výměně opotřebovaných částí u sluchátek od Beyerdynamic, můžete i zde provést po určité době výměnu kapsle, obvodové desky či součásti krytu a mít mikrofon opět jako nový. To je velice příjemné zjištění.

Výrobce: Beyerdynamic
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.