Osmikanálový ADAT převodník.
19. 6. 2024
Máme tu další produkt z dílen Black Lion Audio. Už víme, že společnost, původně zabývající se tuningem stávajících produktů jiných výrobců, vyrostla v samostatného výrobce zvukových rozhraní a převodníků nejvyšší kvality. Neustále se rozvíjející výrobní program přinesl další novinku - produkt Revolution EXP, na který se blíže podíváme v následující recenzi.
Popis
Černá kovová krabice v provedení 1U jednotky do racku 19” plné šířky má na čelním panelu poměrně skromné, ale účelné uspořádání. Celkem čtyři okénka LED sloupcových ukazatelů ukazují po čtyřech vždy vybuzení vstupních a výstupních kanálů. Sloupce mají každý osm LED a minimální zobrazená hodnota ukazuje hodnotu -40 dBFS. Hodnota vybuzení -6 dB je zobrazena žlutou LED, maximální vybuzení (0 dB) pak červenou. Zbylé hodnoty jsou zelené. Vpravo od sekce sloupcových ukazatelů je trojice LED signalizující platný zdroj hodinového kmitočtu pro převodník. Výběr se provádí stisknutím rotačního enkodéru pro zdroje Macro MMC (interní precizní hodiny), ADAT či externí WordClock. Otáčením enkodéru se pak zvolí přímo hodnota interního vzorkování ve všech běžných hodnotách od 44,1 do 192 kHz. Ta je zobrazována na LED segmentovém numerickém displeji se čtyřmi číselnými pozicemi a modrou barvou. Zcela vpravo je pak spínač napájení.
Na zadním panelu najdeme konektor externího napájecího zdroje (ten je samozřejmě přibalen), dále dvakrát dva Toslink optické konektory pro připojení digitálního ADAT signálu. Zdvojení je zde proto, že je možné celé digitální rozhraní provozovat v tzv. S/MUX režimu, kdy se se zvýšením hodinového kmitočtu zmenšuje počet využitelných kanálů. Vpravo vedle ADAT rozhraní najdeme dva BNC konektory: jeden pro výstup WordClock signálu, nazvaný v produkci výrobce Macro-MMC, druhý pro vstup externích hodin. Zaslepený konektor USB-C slouží pro update firmware, nikoli jako přípojný bod rozhraní ve funkci zvukové karty. Zadnímu panelu pak vévodí osm symetrických linkových výstupů v provedení TRS konektorů a stejný počet linkových vstupů, u kterých lze navíc přepnout vztažnou úroveň signálu mezi studiovou hodnotou +4 dBu a komerční -10 dBV.
ADAT a S/MUX
Black Lion Audio Revolution EXP je ve své podstatě velmi jednoduchým, ale vysoce kvalitním osmikanálovým A/D a D/A převodníkem mezi analogovými linkovými zdroji či cíli a ADAT protokolem. V režimu standardního nastavení dokáže zpracovat osm kanálů na vzorkovacích frekvencích 44,1 a 48 kHz. Na dvojnásobku vzorkování se při využití jediného TOSLINK portu sníží kapacita na polovinu, na čtyřnásobku pak na čtvrtinu (režim S/MUX). Přítomnost druhého TOSLINK (ADAT) páru konektorů ale kompenzuje toto omezení, takže i na frekvencích 88,2 kHz a 96 kHz lze s využitím obou portů stále pracovat s osmi kanály. Tomu samozřejmě musí odpovídat i výbava druhé strany připojení, např. zvuková karta s ADAT I/O. Při nejvyšší hodnotě vzorkování 176,4 či 192 kHz jsou k dispozici čtyři kanály přenosu. ADAT signál se primárně připojuje k portu 1, druhý pak slouží pro rozšíření v režimu S/MUX.
Výrobce se honosí označením vnitřního hodinového generátoru jako “Ultra-low Jitter”. Právě čistota a stabilita hodinového kmitočtu pro vzorkování bývá bolestí levnějších zvukových rozhraní, zejména při potřebě synchronizovat více zařízení najednou. Precizní hodiny jsou základ a je skvělé, že jsou přímo v převodníku Black Lion Audio nabízeny. Můžou se tak stát samostatným zdrojem synchronizace pro další zřetězené přístroje ve studiu, bez nutnosti kupovat drahé externí hodinové generátory. Dokonce i při příjmu externích hodin přes WordClock In výrobce slibuje dokonalé “vyčištění” a stabilizaci hodin s využitím referenčního interního zdroje. To se hodí zejména při delším vedení koaxiálního kabelu a nedokonalém impedančním přizpůsobení, které může způsobit parazitní odraz vlny, a tím zkreslení náběžných hran signálu.
A/D a D/A
Testování převodníku proběhlo ve spojení s interní zvukovou kartou s ADAT I/O. Naprosto bezproblémový chod při master nebo slave režimu není překvapivý. Co mne ale mile překvapilo, je čistota a transparentnost převodu. Vlastně o něm ani nevíte. Přímé srovnání s konkurenčními produkty značky Focusrite nebo Behringer potvrzuje, že to Black Lion Audio se zvukem myslí vážně. Není to jen o použitých převodnících, které bývají na úrovni čipů napříč sortimentem podobné, ne-li stejné; je to především o analogové cestě, nízkošumových operačních zesilovačích, precizně navržených antialiasingových filtrech a stabilizaci i filtraci napájecího napětí. To vše opřeno o kvalitní komponenty Nichicon, Vishay, Wima a další. Dynamický rozsah kolem 112 dB, potlačení přeslechu -119 dB a zkreslení v řádech tisícin procent pak hovoří za vše.
Závěr
Tato recenze je vlastně velmi stručná, a to proto, že přístroj dělá to, co má, a to perfektně. Výhody využití dnes už poměrně letitého ADAT optického rozhraní plynou z možností rozšířit kapacitu stávajících převodníků, zvukových karet, ale třeba také mixážních pultů a jiných přístrojů, o dalších osm a více kanálů s kvalitním A/D a D/A převodem. Takových přístrojů je celá řada a výhody optického propojení také oceníme při potřebě galvanického oddělení signálů. Pak nehrozí vznik zemních smyček a optický kabel také nelze elektromagneticky zarušit. Kdo má k dispozici více portů ADAT, oblíbí si Revolution EXP natolik, že časem dokoupí další. Absenci mikrofonních předzesilovačů nevnímám jako nevýhodu: naopak si člověk analogovou stránku připojení zdrojů signálů vyřeší po svém, např. butikovými předzesilovači v různých variantách nebo třeba analogovým mixážním stolem. Zařízení je v rámci svého poslání vybaveno úsporně, ale opravdu zde není potřeba nic navíc. Jádrem je kvalitní A/D a D/A převod a ten je zde zvládnut na výbornou. Oceňuji také kvalitní a stabilní hodinový generátor, který se může stát s klidem zdrojem vzorkovacího kmitočtu pro celé studio.
Výrobce: Black Lion Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.