Chris Lord - Alge, známý též jako CLA, je špičkovým zvukovým mágem. Má na svém kontě velikou řadu Grammy a těší se obrovské oblibě jako zvukový producent. Jeho nahrávky mají charakteristický sound a spousta významných umělců by jistě byla ráda, pokud by pod jejich nahrávkou byl podepsán jako sound designer právě CLA. Jednou z nedílných součástí tajemných zvukových kouzel každého mistra je komprese. Proto se dnes budeme věnovat kompresoru, který má sice Putnamovkou DNA a konstrukci odvozenou od legendárního FET kompresoru s typovým označením 1176, ale část své duše do něho ukryl i černokněžník Chris Lord - Alge.
Jsou lidé, kteří si koupí nějaký osvědčený model přístroje a tento jim pak bezezbytku dobře slouží až do roztrhání těla. Každodenně s ním pracují, naučí se znát jeho klady a zápory. Jsou ale lidé, kteří potřebují „něco víc“. Jejich myšlení jde dál a oni začnou přístroj přizpůsobovat specificky k obrazu svému. Nebojí se sáhnout do jeho útrob (většinou vědí kam), „něco“ tam pozměnit a ejhle, zvuk je najednou charakterem jiný a svému majiteli bližší. Znám pár lidí, kteří toto umí dělat například s kytarovými krabičkami či lampovými aparáty. Za svou snahu jsou pak odměněni charakteristickým zvukem, o který se zčásti zasloužili i oni. Někteří hudebníci v tom však vidí svatokrádež, protože zasahovat do legendárních přístrojů a něco na nich dokonce měnit, je zavrženíhodné. V našem případě se však jedná o inovaci legendárního přístroje. To je něco jiného. Zde nejde o marketingový podvod. Navíc se v poslední době stala velkou módou výroba a reinkarnace známých zařízení, která jsou buď fyzicky či cenově nedostupná. Díky tomu máme opět klony Pulteců, Fairchildů, LA-2A a mnoho dalších legend, na které bychom se mohli jinak dívat jen na obrázku.
1176 UREi – legenda komprese
Když v roce 1967 tento přístroj spatřil světlo světa, asi si nikdo nemyslel (možná ani konstruktér sám), že to bude jeden z nejlepších a nejpoužívanějších kompresorů vůbec. Po celém světě všechna nahrávací studia začala používat tuto mašinu (a následně různé její modifikace) hlavně pro dynamickou úpravu vokálů, bicích, baskytary, kterým dodala specifickou barvu a dynamiku. Rychlý attack i release skvěle zpracovává náročnou dynamiku nahrávaných partů. Nejprve se výrobou klonu legendy začali zabývat konstruktéři od amerických UAD – konkrétně Blue Stripe, následně se přidaly další firmy. Každá z nich chtěla do původního receptu přidat něco, co by zvuk ozvláštnilo. V neposlední řadě je to taktéž americká firma Black Lion, která originálním způsobem tvoří inovace legendárních kompresorů, kterou Chris pozval ke spolupráci. Mistři vývojáři z kalifornské Cinemag vytvořili pro Bluey na zakázku reinkarnaci původních transformátorů UTC. Však mnoho vynikajících studiových kompresorů či preampů se může pyšnit vstupními a výstupními trafy od této firmy. Právě ona trafa se významnou měrou podílí na jejich celkovém zvuku. Obvody Bluey jsou osazeny součástkami vysoké kvality – polystyrénovými kondenzátory a rezistory s minimální tolerancí. Nově přepracovaný je i lineární napájecí zdroj. Jeho špičková stabilita se významně projevuje na kvalitě signálu samotného. Na rozdíl od původní verze 1176 disponuje náš přístroj ještě novou funkcí Wet/Dry Mix. Spolu s Chrisem Lordem - Algem na konstrukci tohoto přístroje spolupracoval ještě konstruktér z týmu Black Lion Audio Jesus Ortiz.
Black Lion Bluey je (stejně jako všichni jeho bratříčci) vysoký 2HU. Zatímco téměř všechny podobné klony disponují povětšinou černou matnou barvou s bílými popisky, ten náš má přední panel celý stříbrný, ze silného eloxovaného hliníkového plechu. Dominantní je světlemodrý čtverec obklopující velký, žlutě podsvícený VU metr. Zbývající stěny šasi jsou též plechové a šedočerné barvy. Protože se počítá s umístěním do racku, chybí gumové protiskluzové položky na spodní straně. Popisky funkcí jsou černé, aby na stříbrném pozadí dobře vynikly.
Stejně jako původní Urei 1176 má i náš Bluey v podstatě minimum ovládacích prvků, s jejichž pomocí je ale možné vytvořit nekonečně mnoho kombinací. Potencionálnímu uživateli jistě padnou do oka tři velké, černé, rýhované knoby se stříbrnými středy a plastovými kotouči okolo hřídelek potenciometrů, na kterých je bílá ryska znázorňující polohu potenciometru. Jedná se o INPUT (nastavení vstupní úrovně), OUTPUT (výstupní úroveň), a u tohoto typu přístroje zcela novou funkci – COMP MIX. Ta umožňuje měnit poměr mezi čistým a komprimovaným signálem (tzv. paralelní komprese). Mezi Outputem a Comp Mixem jsou další dva potenciometry s menšími knoby, též se stříbrnými středy nad sebou. Vrchní je ATTACK (doba náběhu do redukce gainu, 20 - 800 μs) a spodní RELEASE (doba návratu kompresoru do výchozí dynamické pozice, 50 - 1200 ms). Po obou stranách žlutě podsvíceného potenciometru jsou ve vertikální poloze umístěny vždy čtyři a čtyři přepínače (typ Izostat). Na levé straně VU metru naleznete funkci RATIO (kompesní poměr) - 20:1, 12:1, 8:1, 4:1, na straně pravé pak ovládání diagnostiky VU metru – METER: GR (gain reduction), +4, +8 a ON sloužící k zapnutí či vypnutí přístroje. Pokud by náhodou někdo hledal funkci Threshold, typickou pro spoustu kompresorů, tak zde ji nenajde. Prah je totiž pevný, plně závislý na funkci Input a Output.
Zadní panel je velice úsporný. Uživatel zde nalezne pouze XLR vstup, XLR výstup a novinku: STEREO LINK ve formátu RCA. Ten využijete v případě, že si tyto mazlíčky pořídíte rovnou dva a budete je chtít spřáhnout do sterea. Zcela vlevo je umístěna PSU zdířka pro připojení k síti a malý přepínač 110/220 Voltů.
Celá vnitřní i vnější konstrukce, včetně šasi, působí velice precizním dojmem. Obrázky uspořádání elektroniky uvnitř přístroje nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o mimořádný počin mimořádného člověka za velmi rozumnou kvalitu. Tak se pojďme podívat, jak to hraje?
Bluey - nezničitelný viteál mistra zvuku
Ještě než začnu popisovat své krásné chvilky strávené ve společnosti ducha Mr. CLA, tak by možná stálo za kratičkou úvahu, proč vlastně materiál komprimovat a čemu tím prospějeme. Znám spoustu velmi dobrých muzikantů, kteří se komprimaci svého nástroje či hlasu ve studiu vyhýbají jako čert kříži, protože s ním možná nemají dobrou zkušenost. Když jste v roli zvukového mistra a klient se v tom trochu vyzná a tlačí na vás, může být natáčení někdy i lehce komplikované a stresující.
Já osobně mám rád takovou kompresi, která ve finále není příliš slyšet, ale jen jemně upravuje dynamiku nástroje či mixu. Je to možná tím, že jsem vystudovaný klasický hudebník a mám nástroje naposlouchané v jejich přirozeném dynamickém rozsahu. Osobně si moc nelibuji v těžce překomprimovaných, plochých a nahulených nahrávkách, které už postrádají jakoukoliv dynamiku. Na druhou stranu se vždycky snažím svým klientům vysvětlit, ale hlavně ukázat, kdy dokáže být komprese dobrým pánem. Můj názor je, že barva všech nástrojů i vokálů musí zůstat i po použití kompresoru v první řadě sytá a měkká. Velkou výhodou je, že na trhu je k dispozici hned několik rozdílných konstrukčních typů kompresorů. Dá se říci, že co konstrukce, to trochu jiná barva zvuku. Optokomprese je většinou hodně muzikální a měkká, ale na zpracování ostrých a rychlých transientů se více hodí VCA komprese či právě komprese, kterou disponuje náš Bluey – tedy FET komprese. Některé přístroje obsahují dokonce kompresory dva – optokompresi na jemnou práci a FET na konci řetězce slouží jako limiter, který pochytá všechny rázové přestřely.
Již jsem se zmínil, že práh komprese nastavujeme pomocí potenciometru Input. Úbytek hlasitosti pak dorovnáváme funkcí Output. Zvláštností tohoto přístroje je nastavení obou časových konstant. Jak Attack, tak Release mají obrácený chod, než by uživatel asi čekal. Fungují totiž zprava doleva. Napravo je hodnota nejnižší, nalevo pak nejvyšší. Chvíli mě to trochu mátlo, ale pak jsem si zvykl. I tento přístroj umožňuje kromě hodnot Ratia 20:1, 12:1, 8:1, 4:1 i stisk všech těchto tlačítek najednou (tzv. All Buttons) a tím i maximální kompresi. Je jasné, že tento trik nebudete používat u všech nástrojů, ale kdo ví? Kompresní stěna se pak stane neprůstřelnou a je na vás, jak se s tím popasujete v nahrávce.
Protože se všichni rozplývají nad použitím modelů 1176 při natáčení vokálu, ani já jsem nezůstal stranou. Nasadil jsem Bluey na soprán ve skladbě, která má opravdu velký dynamický rozsah. Musím přiznat, že jsem se se zpracováním dynamiky chvilku pral, ale nakonec jsem dostal vše pod kontrolu. Nechtěl jsem, aby byl zpěv splácnutý, zdeformovaný a bez dynamiky. Proto jsem použil menší ratio (4 : 1). Input jsem nastavil na hodnotu 30, Output na 18, Attack – 3, Release na 7. Comp Mix jsem ponechal na 50%. Nyní jsem byl se zvukem spokojen. Příliš nepumpoval, ani netlačil, ale dynamiku zpracovával velice efektivně. I když zpěvačka pořádně zatlačila, fungovalo vše navýsost výtečně, viz ukázka.
Následně jsem využil Bluey jako kompresor pro stereostopu již smíchaných bicích. Zpracování bicích pomocí FET 1176 je též velice oblíbenou tématikou zvukových mistrů. Využil jsem starší multitrack bicích (doba kovidová a nepříliš točivá) a přepsal postupně levou a pravou stranu nahrávky a v Pro Tools následně znovu spojil do sterea. Hodnoty jsem nastavil: Input 24, Output na 8, Ratio 8 :1, Attack – 7, Release na 4, Comp Mix jsem ponechal na 70%. Při větší komprimaci je potřeba dát si pozor na nárůst plechů v nahrávce (viz ukázka) a při mixu s tímto jevem trochu dopředu počítat.
Na rozdíl od neupravené ukázky níže, je však okamžitě slyšet energetický nárůst bicího partu. Dojde k zahuštění a natlačení celkového dojmu a bicí jsou v hustším mixu například rockové či metalové hudby lépe slyšitelné. Závěrem
Klon FET kompresoru Bluey 1176 od firmy Black Lion Audio upravený zvukařskou legendou Chrisem Lordem – Algem je konstrukčně i zvukově vynikající volbou pro všechna nahrávací studia, která to myslí se zvukem nahrávek svých klientů vážně. To, že se jedná o vynikající přístroj, napovídá kromě jiného i fakt, že legendární izraelská firma Waves má přímo tento model Bluey zpracovaný též jako plug-in. Náš přístroj je vyroben ze špičkových komponentů, má skvělý, ale přitom úsporný design a pracuje bezchybně. Bonusem, jsou pak reinkarnovaná trafa. Nakonec to nejlepší: cena přístroje je velice příznivá, takže pokud chcete znít jako Chris, tak do Bluey rozhodně jděte.
P.S.: Použil jsem pro znázornění nastavení parametrů Bluey u svých audioukázek plug-iny Waves právě ze setu od CLA (jen u něho chybí funkce Comp Mix).
Výrobce: Black Lion Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.