Kompletní digitální studio nejen pro kytaristy.
29. 11. 2011
Dnes se nám dostala na redakční stůl novinka firmy Cakewalk: V-Studio 20, které je tvořeno kombinací audio převodníku, signálního procesoru, MIDI kontroléru a softwarových programů. Je navrženo přesně pro kytaristy, ale uplatnění najde i jinde.

Hardware
Základ V-Studia 20 tvoří USB audio převodník s pevně přiřazeným vzorkovacím kmitočtem na 44.1 kHz při rozlišení 24 bitů. Má pouze dva analogové vstupy a dva výstupy. Vstupy jsou osazeny několika typy konektorů pro co nejuniverzálnější použití. První pár mikrofonů je vestavěn přímo v těle V-Studia a je označen jako Mic 1 na samostatném tlačítku vrchního panelu, tlačítkem Mic 2 se aktivuje XLR konektor na pravém boku pro připojení mikrofonu. Pro použití kapacitních mikrofonů lze aktivovat fantomové napájení. Line tlačítko pro změnu aktivuje dvojici TRS konektorů pro připojení stereofonního linkového zdroje signálu. Poslední tlačítko Guitar/Bass zapne TS konektor vstupu pravého kanálu, který je speciálně upraven pro připojení nástrojových snímačů.


Na levém boku jsou umístěny konektory pro výstup z audio převodníku. Jsou nestandardně osazeny dvojicí RCA konektorů. Signál z výstupů je paralelně vyveden na sluchátkový výstup s velkým TRS konektorem. Pro ovládání efektů je možné připojit dvojitý nožní spínač a kontinuální nožní kontrolér. Těm lze softwarově přiřadit různé funkce, například přepínání presetů kytarového aparátu nebo ovládání záznamu. Vrchní panel tvoří osm tahových ovladačů, několik tlačítek a ovladače pro řízení úrovní signálu.
Software
Společně s kombinací audio převodníku a kontroléru získává uživatel také plnohodnotné programové vybavení, se kterým může začít okamžitě pracovat. Vlastně jsou to dva programy. Jeden slouží k nastavení a editaci audio převodníku a vestavěné simulace zesilovačů, druhý je určen pro vícestopé nahrávání, editaci a mix.
VS-20 Editor
Hlavními uživateli V-Studia 20 budou asi kytaristé. Ne že by se „dvacítka“ nehodila i pro jiné muzikanty, ale kytaristé zde mají navrch. Důvod je zcela jednoduchý - vestavěné modelování kytarové aparatury založené na technologii COSM firmy Boss. To samo o sobě zaručuje naprosto perfektní zvuk. Kvalita COSM modelování byla dostatečně ověřena v praxi a mnoho hudebníků na tuto technologii nedá dopustit. Mně osobně se líbí její jednoduchost. Na většině výrobků Boss je jen pár ovládacích prvků pro nastavení zvuku, které většinou plně dostačují pro nalezení požadované barvy. U V-Studia 20 šli páni inženýři ještě dál a nabídli uživatelům kompletní kontrolu nad tvorbou zvuku. Vytvořili softwarový editor VS-20, který dovoluje přístup prakticky ke všem parametrům modelovaných zařízení.
Kytarový aparát u V-Studia tvoří čtyři pedálové efekty, chcete-li šlapky, kytarový zesilovač s kabinetem a dozvuková jednotka. Pedálové efekty jsou rozděleny do čtyř skupin: kompresor/FX, Overdrive/Distortion, modulace a Delay.
První skupina obsahuje celkem deset typů efektů jako je kompresor, Wah-Wah efekty s několika typy, ekvalizér, simulace zvuku jednoduchých a dvojitých snímačů nebo třeba „rozhlasovou“ modulaci hlasu. Druhá skupina má na starosti zkreslení. Celkem deset různých typů efektů dovoluje nastavit zkreslení zvuku od jemného blues až po velké heavy metalové zkreslení. Jeden typ je speciálně navržen pro lidský hlas. Skupina číslo tři se věnuje modulaci zvuku. Uživatel zde najde osm klasických efektů jako jsou Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Panning, rotující bedny nebo ekvalizér. Všechny modulace jsou čisté, bez rušivých artefaktů, jaké občas mívají softwarové plug-iny. Čtvrtá skupina efektů obsahuje šest typů Delay efektu. Je zde možné nastavit čas zpoždění, zpětnou vazbu a poměr k čistému signálu. Příjemné je Tap tlačítko pro rychlé nastavení času a také lze jeden typ Delay efektu synchronizovat podle tempa skladby.

Při detailní editaci pedálových efektů je možné nastavit celkem tři pevně přiřazené parametry pro každou sekci. Je to prakticky totožné jako u skutečných pedálových efektů. Stejně jako nastavení je totožný i zvuk. Kvalita efektů je nadstandardní a na první poslech je znát, že firma Boss má s matematickou simulací bohatou zkušenost. Prostě není co vytknout.
Stejně tak je tomu i u simulace kytarových zesilovačů a kabinetů. Celkem dvanáct typů představuje dostatečný výběr pro všechny druhy hudby. Některé předlohy je možné odvodit od názvu simulace, jiné jsou skryty pod novým názvem. Zvuk je naprosto perfektní. Pomocí šesti ovladačů lze řídit jednotlivé parametry zesilovačů. Místo simulace zesilovačů můžete zvolit vokální procesor, který se skládá ze dvou efektů - Harmony a Pitch Correct. První vytváří harmonické tóny podle nastaveného intervalu a stupnice, druhý pracuje jako ladička tónů.
Zvukový řetězec doplňuje dozvuková jednotka, která simuluje Room a Hall efekty, ovšem ovládané jedním ovladačem. Směrem doleva se nastavuje ovlivnění signálu Room efektem, doprava naopak přechod k Hall efektu. Reverb jednotka je překvapivě čistá a zvuku hodně přidává na prostorovosti.

Nastavení převodníku
VS-20 Editor má na starosti také nastavení základních parametrů audio převodníku. V prvé řadě je možné vybrat jeden z celkem tří typů propojení audio převodníku a kytarového aparátu. Standardní mód, zde označený jako Normal, znamená, že signál z vybraného vstupu putuje do simulace zesilovačů a poté je posílán do počítače a na audio výstup převodníku. Druhý typ nabízí záznam čistého signálu ještě před virtuálním zesilovačem. Třetí typ umožňuje zaslání signálu z počítače do zesilovače a současné nahrávání zpracovaného signálu zpět do zesilovače. Každý typ má něco do sebe. První je například možné použít při živém hraní, kdy z počítače jedou doprovodné party a kytarista k nim hraje. Druhý a třetí typ se hodí hlavně do studia pro záznam a další editaci.
Hlavní výhodou V-Studia 20 je, že o simulaci efektů a zesilovačů se starají DSP čipy v audio převodníku. Zatížení počítače je naprosto minimální, ten se stará pouze o zobrazení editoru. Můj notebook s procesorem Intel i5 ukazoval zatížení pouhé 1 %, což si vlastně vyžaduje samotný chod systému. Díky malému zatížení je možné použít V-Studio 20 při živém hraní i s málo výkonnými netbooky.
Pro první seznámení se s efekty a zesilovači jsou připraveny desítky továrních presetů, které poměrně dobře ukazují možnosti simulovaných zařízení. Uživatel má vyhrazenou vlastní banku paměťových míst, do kterých si může ukládat svá nastavení efektů.
Guitar Tracks 4
Firma Cakewalk připravila pro své uživatele také program pro vícestopý záznam a editaci s názvem Guitar Tracks 4. Jeho jádro je odvozeno od profesionálního programu SONAR, ovšem funkce a vzhled jsou přizpůsobeny V-Studiu 20. Program může pracovat také jako MIDI kontrolér pro řízení základních transportních a mixážních funkcí. Program nabízí celkem 32 stereofonních audio stop. Stopy je možné nahrávat, editovat nebo mazat. K dispozici jsou základní editační funkce a jedenáct efektů.

Guitar Tracks 4 je přizpůsoben pro co nejjednodušší práci. Základní rozhraní připomíná V-Studio, aby se tak uživateli usnadnily první krůčky při práci. Práce je triviální jako na jednoduchém magnetofonu. Stačí zvolit stopu, na kterou se bude nahrávat a spustit záznam. To vše je možné udělat přímo na panelu V-Studia. Takto lze pokračovat do naplnění všech 32 stop.

Pro rychlé vytvoření doprovodných stop je vytvořena zvuková banka se smyčkami bicích i melodických nástrojů. Ty lze vkládat do stop pouhým přetažením z integrovaného prohlížeče. Smyčky se automaticky přizpůsobí tempu skladby a jsou okamžitě synchronní s nahranými party. Mixáž stop je stejně jednoduchá jako jejich záznam. Pomocí tahových ovladačů na horním panelu V-Studia se mění hlasitost stop v programu. Přepínáním bank se posunují ovladače vždy o osm stop. Každá stopa softwarového mixéru má vlastní dvoupásmový ekvalizér a Insert sloty pro vložení některého z 11 softwarových efektů, které již počítá počítač. Dále nabízí dvě Send sběrnice, jež dovolují posílat signál do dvou efektových jednotek. Jedna je vyhrazena pro Reverb a druhá pro Delay efekty. Automatizace parametrů mixéru s grafickou editací na stopě je samozřejmostí. Hotový mix je možné exportovat na disk a přímo v programu jej lze i vypálit na CD.
Není nad ověření teorie v praxi. Proto vždy, pokud mám možnost, vyzkouším testované zařízení v praktickém provozu. Tentokrát V-Studio 20 prošlo zatěžkávací zkouškou při tvorbě reklamního spotu včetně hudby. Osobně mne překvapilo, jak je přívětivé k uživatelům bez větší praxe s počítačovými programy. Stačí jen nahrávat a mixovat a prakticky není třeba dívat se na displej počítače. Kontrolní LED pod tlačítky kontroléru vždy signalizují, co se děje. Mluvené slovo bylo zaznamenáno pomocí kapacitního mikrofonu, kde jsem uvítal možnost aktivace 48V fantomového napájení. Hudba byla tvořena částečně ze smyček, VSTi nástrojů a audio záznamu. Veškerá editace proběhla v GT4.
Neměl jsem žádný problém při zapojování a instalaci převodníku do počítače, vše fungovalo na první zapojení. Velmi mne překvapila lehkost, s jakou se mi pracovalo. Nepotřeboval jsem přemýšlet nad zvolením správné funkce jako u „velkých“ programů, neboť tu prostě mnoho věcí není a vůbec mi nechyběly. Mixování pomocí hardwarového mixeru bylo hodně příjemné a s využitím automatizace základních parametrů mixu nemělo chybu.
Závěr
Cakewalk V-Studio 20 je perfektní pro všechny uživatele, kteří nepotřebují složité vybavení, ale chtějí okamžitě a snadno vytvořit nahrávku. Pro nástroje je připraven COSM procesor, který lze využít i při živém hraní. Celé rozhraní je navrženo tak, aby bylo možné využít k práci i méně výkonné netbooky. Škoda jen, že uživatelé počítačů s Mac OS mají smůlu, V-Studio 20 je jen pro Windows.
Mirek Píša
Výrobce: Cakewalk / Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.