Virtuálně-analogový bicí syntetizátor.
15. 3. 2010
Drumatic 3 je bicí modul se synteticky generovanými zvuky jednotlivých částí soupravy. Díky tomu, že jde o stoprocentní analogový syntetizátor bez použití jakýchkoliv samplů, dosahuje enormní flexibility nastavení jednotlivých zvuků a jejich variací. V principu obsahuje zvuky velkého a malého bubnu, dva přechodové tomy, hihaty, tlesknutí a volitelně úder o ráfek malého bubnu nebo zvonec. Možnosti jeho využití jsou orientovány na přípravu rytmiky elektronické hudby nebo v krajním případě i na sekvencování bubenického partu nové skladby předtím, než ji z demo nahrávky odposlouchá váš bubeník.
E-Phonic není žádný nováček
Za značkou E-Phonic stojí jediná osoba a tou je Pieter-Jan Arts z nizozemského Utrechtu. Aktivní muzikant pohybující se na poli elektronické hudby má za sebou už několik - v kruzích nezávislých elektronických producentů relativně dost používaných - VST instrumentů i efektů. Patří mezi ně Drumatic VE (Vintage Drum Synthesizer - spíše sample player kombinující wavetable a virtual-analog syntézu), SoloString 1.0 nebo vynikající dozvukové procesy TapeDelay a RetroDelay. Veškeré plug-iny z dílny E-Phonic jsou zdarma a jejich instalace probíhá pouhým nakopírováním patřičné DLL knihovny a souvisejících presetů. Stačí navštívit internetové stránky http://www.e-phonic.com.
Drumatic 3 byl právě povýšen na verzi 3.02. Tento zásuvný modul pro aplikace hostující VST instrumenty má za sebou již delší historii, díky které byl propracován do těch nejmenších detailů. Jeho doménou je syrový analogový zvuk, kterým se autor inspiruje u takových interpretů jako jsou Daft Punk nebo Mr. Oizo. Pokud se vám tento plug-in bude líbit a budete jej často využívat, můžete zvážit podporu jeho tvůrce pomocí dotace přes PayPal.
Drumatic 3 je dodáván s velmi zdařilým grafickým uživatelským prostředím, které obsahuje záložky pro jednotlivé instrumenty bicí sady. Díky internímu formátu presetů (DI - Drumatic Instrument) můžete snadno ukládat a opětovně využívat vámi vygenerované nástroje. Každý zvuk je možné upravit pomocí jednoduchých, ale přesvědčivě znějících efektů typu Distortion či Bitcrusher a kvalitních filtrů. Co se týče směrování, každý zvuk lze routovat na jiný výstup - dohromady bicí modul disponuje šesti nezávislými stereo výstupy přiřaditelnými k jednotlivým zvukům. Pokud tedy dáte například Rim a Clap na jeden kanál, může mít každá část zbytku soupravy svůj stereo výstup. Ačkoliv nebylo zatím implementováno MIDI CC, je možné veškeré parametry plug-inu automatizovat v DAW aplikaci.
Uživatelské rozhraní obsahuje již zmíněné záložky s jednotlivými perkusními zvuky. První záložka je věnována velkému bubnu (Kick), druhá je určena pro malý bubínek (Snare), třetí a čtvrtá pro přechodové tomy, pátá pro úder o ráfek nebo kravský zvonec (Rim/Bell), šestá pro Hihat a konečně sedmá záložka obsahuje Clap (tlesknutí, lusknutí a jiné perkusivní zvuky dle libosti a odpovídajícího nastavení). Prostředí pro konfiguraci zvuků v jednotlivých záložkách je téměř totožné, v detailech se liší pouze obrazovka pro Hihat a Clap.
Konfigurace jednotlivých perkusních zvuků
Velký a malý buben, přechody a úder o ráfek disponují identickým oscilátorem s pěti vlnovými typy a volitelnou transpozicí. Zásadní je zde konfigurovatelná hlasitostní amplituda ADSR o osmi bodech, která má čtyři základní presety. Pokud vám preset úplně nevyhovuje, můžete jednotlivé body definující jeho amplitudu posouvat a vytvořit tak svoji obálku. Přidat další bod obálky nebo nějaký ubrat možné není, ale ze zkušenosti mohu říci, že to ani není potřeba. Pomocí Punch můžete na kopáku získat výraznější tečku ve vyšších frekvencích a jejím potlačením naopak generovat tlumenější výraz. Potenciometr Speed určuje délku amplitudy a jeho funkce je stejná i pro modulační a šumovou obálku. Modulaci nastavujeme pomocí ovladačů Precise a Depth (tedy ostrost a hloubka). Speed opět zkracuje či prodlužuje vlnovou délku modulace. Díky modulaci můžete měnit jak barvu zvuku, tak i tlak a průraznost. Tímto prvkem v nastavení si mne Drumatic 3 naprosto získal.
Chcete-li dokreslit barvu zvuku jednotlivého instrumentu, můžete aktivovat šumový generátor a definovat jeho obálku pomocí nastavení u Nise Amplitude Envelope. Kromě obálky má šumový generátor i vlastní filtr. Filtr šumu disponuje šesti typy amplitudy a potenciometry Cutoff/Reso. Lze jej také bez potíží vypnout - toho docílte pomocí volby amplitudy Off. Sekce zesilovače Amplifier definuje poměr mezi tónovým a šumovým generátorem, panorama zvuku a jeho finální hlasitost v mixu. Navíc je zde možnost zvolit kanál, na kterém bude zvuk přehráván a případně jej i pomocí Mute potlačit. Ukládání a nahrávání Drumatic instrumentů probíhá taktéž na tomto místě.
Poslední sekcí je efektovací jednotka, která umožňuje posílat amplitudu oscilátorů tónu a šumu na již zmíněné algoritmy Bitcrusher a Distortion (volí se v typu Sharper). Intenzitu efektu definujeme pomocí Amount. Finální zvuk doplněný o efekty pak můžeme dále směrovat na hlavní filtr disponující šesti nastavitelnými typy, ořezáváním frekvence a rezonancí.
Záložka s konfigurací činelů neobsahuje tónový generátor, nýbrž Pitch tónu metalických zvuků. Ta trochu připomíná volbu pro určení míry zpracování daného zvuku efektem Flanger. Metal Amplitude Envelope je obdobou obálky u malého a velkého bubnu, Noise Amplitude Envelope je identická u všech perkusních zvuků. Obálka Metal Harmonic Modifier je jakousi svéráznou implementací Flanger efektu se čtyřmi přednastavenými typy obálky a relativně velkou benevolencí k uživatelským nastavením. Potenciometr Clip určuje podobně jako Precise u modulace vykreslenost transientů a pokud jím otočíme více doprava, získáme výraznější barvu blíž ke kovovému či plechovému zvuku. Co se mi ovšem nepodařilo zjistit, je nastavení různých druhů Hihat - tj. zavřená (Closed Hat), klasická (Hihat) a otevřená (Open Hat). Zdá se, že sekce Hihats prostě definuje celistvý sound pro všechny tři varianty Hihat činelu.
Sekce Clap obsahuje dva šumové generátory, oba s vlastním filtrem. Navíc je zde i obálka pro Crack Designer, což je náhrada za klasickou modulaci u ostatních typů nástrojů. Soudě podle úprav zvuku, které tento nástroj poskytuje, jde o specifickou kombinaci modulace a Flangeru nebo Phaseru. Pro klasický zvuk Clapu je ideální nastavit Speed zhruba na 1/4 jeho škály a zvolit křivku, která barvou a výrazem nejlépe zapadne do vaší aktuální sady bicích nástrojů. S nulovým Speed je ve zvuku poznat barva generovaná prakticky jen šumovými oscilátory, pokud si ale pohrajete s Crack Designerem, můžete dosáhnout celkem nevšedních perkusních zvuků.
Hodnocení
Drumatic 3 je v aktuální verzi zase o krok dál. Na poli volně dostupných plug-inů tohoto typu jde o jeden z těch lepších kousků. Doménou jeho využití jsou kompozice elektronické hudby, na hudbu akustickou se naprosto nehodí. Sada Natural zní velmi nepřirozeně a ani nekonečnými úpravami prostě zvuku klasické bicí soupravy nedosáhnete. Naopak analogové sady typu Roland TR-808 určené pro hudební směry techno, house a elektro jsou velmi použitelné. Uživatelské rozhraní by sneslo trochu větší možnosti vlastních nastavení (např. vlastní pojmenování jednotlivých nástrojů). Nemožnost exportovat celý drum kit jako jeden preset soubor značně snižuje komfort práce s tímto jinak výborným modulem. Na druhou stranu jde o plug-in dostupný volně ke stažení na Internetu a jako takový je dost kvalitní.
Stanislav Puffler