Nejnovější verze hudebního programu.
5. 5. 2010
Pod hlavičkou firmy Image-Line je dnes vytvářena celá řada programů, které přinášejí radost nejednomu amatérskému i profesionálnímu hudebníkovi. Už v roce 1998 vznikl první program, který nesl název FruityLoops. Jednalo se o tracker s příjemnějším grafickým rozhraním. Hlavní síla první verze spočívala ve vytváření bicích stop, v čemž byl dokonce program dlouhou dobu nepřekonatelný. Mimochodem, na stránkách programu je první verze stále ke stažení...
Doba pokročila a vývoj techniky dovoloval programátorům přidávat neustále nové a nové vlastnosti. Z FruityLoops se tak stalo FL Studio. Nový název vyjadřuje prakticky vše, co program umí: od jednoduchého vytvoření rytmu přes využití několika desítek nástrojů (zde nazývané generátory) až po nahrávání a zpracování audio stop. FL Studio 9 přináší velkou řadu novinek, na které se dnes podíváme podrobněji.
Podpora více jader
Pro dnešní dobu, kdy mají všechny počítače dvě a více procesorových jader, je asi nejdůležitější informací podpora vícejádrových procesorů a multiprocesorových počítačů. Výpočetní výkon je rozdělován mezi jednotlivé procesory, aby byly co nejefektivněji využity. Zároveň byla vytvořena i podpora pro nástroje, efekty a mixér, které se mohou také dělit o procesory. Zajímavostí je, že lze víceprocesorovou podporu vypnout, nechat FL Studio pracovat pouze na jednom jádru a ostatní využít pro další programy v počítači propojené třeba pomocí ReWire nebo VSTi rozhraní.
Mixér
Stávající mixér byl rozšířen ze 64 na příjemných 99 Insert stop. Pro neznalé, mixér v FL Studiu není pevně propojen se stopami sekvenceru. Standardně jsou zvukové výstupy směrovány do Master stopy mixéru. Pokud je třeba, lze jednotlivé generátory směrovat na stopy mixéru pomocí FX sběrnice v generátoru. Navíc mixér dovoluje seskupovat jednotlivé stopy do jiné stopy mixéru a tím vytvářet skupiny nástrojů, které lze dále zpracovávat jako samostatnou stopu, což je možné provést i několikanásobně.
Pro lepší optické rozlišení je možné stopy mixéru, generátory v sekvenceru a stopy v playlistu barevně odlišit, pojmenovat a nově také opatřit některou z připravených ikonek.
Všem technařům přijde vhod nová funkce mixéru, která umožňuje vytvořit Side Chain kanály pro řízení efektů. Stačí vybrat zdrojovou stopu a přiřadit ji ke stopě, která má být modulována. Poté lze vybrat například Limiter efekt, přiřadit Side Chain kanál k efektu a nastavit prahovou úroveň. Side Chain kanál se používá pro ovlivňování dynamického efektu jiným zdrojem zvuku, je tak například možné rozpumpovat stálou plochu basovým bubnem apod.
Riff Machine
Pro rychlou tvorbu doprovodných sekvencí a arpeggií je připraven v Piano editoru generátor Riff Machine. Ten požadované sekvence rychle vytvoří pouhým stiskem tlačítka. Pokud uživatel chce, může jejich tvorbu ovlivňovat pomocí několika parametrů. Základní patterny, ze kterých sekvence vznikají, jsou uloženy na disku, stejně tak je možné vytvořené doprovody uložit jako preset pro další použití.
Podpora externích ovladačů
FL Studio v deváté verzi více podporuje multimediální klávesnice a řídicí MIDI klaviatury a ovladače. Jednak je možné využít například tlačítka Play, Pause, Stop a další umístěná okolo klávesnice počítače a také je možné využít několik MIDI kontrolérů současně. Program přitom již dokáže rozpoznat vysílací MIDI kanál a umí jej podle nastavení rozdělit mezi prvky programu a generátory.
Rozšířený Tip panel
Devátá verze přehledně zobrazuje stejné hodnoty parametrů jako v Tip pruhu hlavního menu programu včetně nastavení hodnot, časů a procentuálního znázornění probíhajících procesů pomocí nového Tip panelu. Tento panel se zobrazí v levém spodním rohu programu. Uživatelé ocení především využití velkých fontů, které se dobře čtou. Panel sice překrývá samotnou plochu programu, ale je transparentní, díky čemuž se lze dostat i k parametrům skrytým pod ním.
Nové generátory (nástroje) a efekty
S každou novou verzí se rozšiřuje základní sada generátorů, kterou má FL Studio asi nejbohatší ze všech dostupných programů na trhu. Jejich použitelnost se odvíjí od zakoupené verze FL Studia. V základní verzi Express je pouze několik základních generátorů, osobně doporučuji zakoupit verzi Producer nebo Signature Edition Bundle. S těmito verzemi uživatel získává plnou nabídku generátorů a efektů a také jsou přístupné všechny editační vlastnosti programu. Ale i v nejvyšší verzi jsou některé generátory stále v demo módu a pokud se uživateli zalíbí, musí si dodatečně zakoupit licenci.
Autogun
Autogun je jednoduché rozhraní, které obsahuje jádro plně editovatelného nástroje Ogun s aditivní syntézou. Autogun nenabízí uživateli žádné možnosti editace, lze pouze upravit hlasitost a pomocí integrovaného efektu Soundgoodizer zhutnit nebo naopak zjemnit zvuk. Jinak je uživatel odkázán pouze na připravené presety. Celkem je však připraveno 4 294 967 296 rozdílných zvukových barev! Pokud by je chtěl uživatel všechny projít a každou sekundu by poslouchal jeden preset 24 hodin denně, trvalo by to asi 136 let.
Pokud si vyberete nějaké oblíbené barvy, doporučuji poznamenat si jejich čísla. To je totiž jediný způsob, jak se k vybraným presetům později dostat.
Autogun vytváří zvuky s širokým harmonickým spektrem, tudíž jeho největší síla je v kovově znějících zvucích. Pěkné jsou perkusní barvy, ale také některé delší zvuky jsou velmi dobré, zvuk totiž při drženém tónu neustále pracuje a vytváří zajímavou atmosféru. Autogun vydrží na dlouhou dobu a jen tak rychle se neoposlouchá.
Ogun
Ogun je ve verzi Producer přibalen také, ale pouze jako demoverze, která namlsá uživatele prahnoucí po vlastních neotřelých zvucích. Základem je aditivní syntéza s upraveným enginem pro vytváření metalických barev. Uživatelské rozhraní je upraveno tak, aby nikdo nebyl vystaven editaci 32 767 samostatných harmonických, ale pouze jednoduchou úpravou modulačních obálek intuitivně tvořil zvuk. Tvorbu zvuku doplňuje filtr s několika typy a integrovaná efektová jednotka s efekty Chorus, Delay a Reverb. Zvuk nástroje lze dodatečně upravit pomocí ekvalizéru. Produkované zvuky jsou naprosto shodné jako u nástroje Autogun. Je zde navíc možnost editace všech parametrů zvuku a vytváření vlastních barev.
Sakura
Sakura je nový nástroj, generátor, který přichází na trh současně s devátou verzí FL Studia. Je k dispozici v demo verzi, po jejímž vyzkoušení si lze zakoupit licenci na plnou verzi. Základ nástroje tvoří fyzikální modelování strunných nástrojů a jejich zvukotvorby. Pro uživatele je připraveno několik desítek přednastavených presetů, které dobře znázorňují možnosti nástroje.
Tvorba zvuku je tvořena pěti samostatnými bloky. První z nich se zabývá tvorbou tónu, kdy lze pomocí několika parametrů vytvořit základní impuls, kterým bude zvuk tvořen. Pro Sakuru není problém vytvořit hru prsty, trsátkem, úderem kladívka nebo smyčcem. Druhý blok má na starosti přirozené vibrace struny. Díky nastavení parametrů má uživatel pod kontrolou rozkmit struny včetně tlumení a také polohy snímače. Ve třetím bloku lze nastavit vzájemné působení dvou strun, u nichž je možné nastavit oktávový posun, vlastní tlumení nebo třeba rozkmit. Následuje blok rezonátoru. Tělo nástroje může tvořit až osm samostatných rezonátorů, jejichž nastavením a kombinací se určuje tvar, materiál a velikost výsledného nástroje. Rezonátor bude pro mnoho uživatelů asi nejobtížněji nastavitelný, pokud budou chtít cíleně vytvořit konkrétní zvuk akustického nástroje. Pro první krůčky doporučuji „okouknout“ nastavení v hotových presetech a podle nich odvíjet vlastní nastavení. Poslední blokem je efektová jednotka. Zde jsou k dispozici tři efekty: Chorus, Delay a Reverb. S jejich pomocí lze dotvořit akustické vlastnosti prostoru a přidat zvuku na zajímavosti.
Sakura nabízí velký prostor pro experimentování při tvorbě existujících, ale také fyzicky nemožných nástrojů. Chcete například vědět, jak zní čtyřmetrová kytara? Nebo 15centimetrové piano? Stačí si chvilku hrát s parametry a i takový nástroj může být na světě.
Gross Beat
Jedním z nových efektů je Gross Beat, který je také součástí dodatečné výbavy a v základní verzi je přítomen pouze jako demo. Gross Beat je určen pro časové manipulace se zvukem v reálném čase. Efekt se vkládá do Insert slotů mixérů a ovlivňuje jen audio část. Je rozdělen na dvě části, z nichž jedna má na starosti rytmiku, opakování a skrečování a druhá se zaobírá řízením hlasitosti. Obě jsou nezávisle nastavitelné a jejich řízení je zajištěno pomocí grafických křivek. Nastavení je možné uložit do jednoho z celkem 72 paměťových slotů. Prvních 36 z nich je vyhrazeno pro rytmickou část a zbylých
36 slouží k uložení řízení hlasitosti. Základní rozlišení efektu je v rozsahu od jedné čtvrťové noty až po čtyři takty.
Gross Beat lze využít jednak pro skrečové efekty, ale také jej lze nasadit jako patternově řízený efekt při vytváření Trace Gate efektů u nástrojů, které tímto efektem nedisponují.
Stereo Shaper
Celkem očekávaný byl jistě efekt Stereo Shaper. Ten je primárně určen pro rozdělení stereo obrazu na středovou a okrajovou složku, přičemž při spuštění další instance je možné v tomto efektu kanály opět sloučit. To je výhodné při dynamickém zpracování stop, kdy je v levém kanálu zpracovávána středová složka a v pravém okrajová. Díky tomu lze upravit dynamiku ve větší míře než u stereofonního signálu. Pomocí Stereo Shaperu je k tomuto zpracování možné využít i efektů, které tuto funkci standardně samy neumožňují. Díky plynulým změnám parametrů lze slučovat jednotlivé kanály mezi sebou, rozšiřovat stereo obraz a také je možné docílit modulačních efektů typu Chorus a Phaser.
Vocodex
FL Studio je od verze Producer obohacen o jeden z nejlepších vocoder efektů na trhu, jehož název zní Vocodex. FL Studio již jeden vocoder obsahuje, ovšem oproti Vocodexu je to jen dětská hračka. Vocoder efekt je založen na frekvenční modulaci zdroje a modulátoru, přičemž jako zdroj je možné využít prakticky jakýkoliv signál, ideálně plochy, a jako modulátor lze vybrat nějakou rytmickou smyčku nebo lidský hlas. Díky tomu zvuk působí, jako by mluvil sám zdroj. Vocoder efekt je typickým zvukem nahrávek sedmdesátých a osmdesátých let - velmi jednoduše vytváří robotické a sci-fi efekty.
Vocodex nabízí díky propracovanému rozhraní založenému na enginu nástroje Sytrus snadné ovládání a intuitivní tvorbu zvuku. K dispozici je až 100 úzkých frekvenčních pásem! Pro zvýraznění vytvořeného hlasu lze využít interní násobení hlasů až do celkového počtu pěti unisono hlasů s možností jejich rozložení ve stereo obrazu. Vocodex nabízí i sadu vlastních modulátorů pro rychlé vytvoření efektu. Pro omezení přebuzení zvukového výstupu je integrován efekt Soundgoodizer. Při použití externích zdrojů a modulátorů je využívána Side Chain funkce mixéru. Zvuk Vocodex efektu je naprosto fascinující.
Závěr
Tvůrci FL Studia 9 se opět pochlapili. Drobné úpravy programu, které usnadňují práci, a přidání nových vlastností, jež jsou reakcí na uživatelské požadavky, to jen potvrzují. Také nové generátory a efekty jsou velmi zajímavé a rozšiřují již tak dost širokou nabídku. V současné době je FL Studio co se nástrojů a efektů týče asi nejvybavenějším hudebním programem, který je na trhu.
Mirek Píša