Focal ST6 Solo6

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 87
Registrován: 31 led 2006 09:57

Focal ST6 Solo6

Příspěvek od ondra.urban »

Aktivní studiové monitory z nové řady ST6.
28. 11. 2022

Francouzská společnost Focal oznámila v letošním létě uvedení řady aktivních studiových monitorů ST6, která sestává z přepracovaných a dříve známých modelů Solo6 a Twin6 a také nově navržený subwoofer Sub12. Návrh monitorů vychází z nové technologie měničů a přepracované ozvučnice (skříně), která má za následek vylepšené detaily, čitelnost a mechanickou pevnost bez parazitních rezonancí. Nová je také funkce Focus, která umožní poslouchat pouze středobasový měnič pro kontrolní poslech ve spotřebitelské kvalitě.

Popis
Solo6 je dvoupásmový referenční monitor pro poslech v blízkém poli s bass reflexem, sestávající z 6,5“ sendvičového „W“-cone kompozitního středobasového reproduktoru a 1,5“ beryliového, invertovaně kopulovitého výškového reproduktoru. Vestavěné zesilovače mají výkon 80 W RMS pro basový reproduktor a 50 W RMS pro výškový reproduktor. Frekvenční odezva je uváděna jako 45Hz - 40kHz v tolerančním pásmu -3dB a nízkofrekvenční mezní hodnota je na 40Hz při poklesu o 6dB.

Monitory jsou provedeny v elegantní MDF skříni s kvalitní povrchovou úpravou. Charakteristické višňově červené boky z jasanového dřeva dokreslují velmi elegantní dojem. Výškový měnič je překryt ochrannou mřížkou profilu „M“, takže je jakoby promáčknutá dovnitř. Středobasový měnič je volně vyzařující s poddajným závěsem. Na čelním panelu najdeme decentní zelené LED, signalizující zapnutí napájení a aktivaci funkce Focus (viz dále).
Obrázek
Na zadním panelu najdeme vše potřebné pro nastavení a připojení. Zleva doprava je to vypínač automatického vypínání monitorů, pokud nejsou používány. Tato funkce, jakkoli dobře míněná s ohledem na úsporu nákladů na napájení, umí i občas trochu potrápit a je dobře, že ji lze takto hardwarově „natvrdo“ deaktivovat. Dále je zde vstup pro linkový signál v XLR provedení (jedná se o profesionální monitor; přípojky Jack nebo Cinch zde opravdu nehledejme) s přepínatelnou citlivostí -10 dBV či +4 dBu. Opět je fajn, že se tak děje přepínačem, nicméně „komerční“ úroveň -10 dBV se symetrickým připojením trochu nechápu – namísto toho bych ocenil nechat profesionální referenční úroveň +4 dBu a možnost „doladit“ citlivost např. v krocích po 3 dB nahoru a dolů, zejména pokud je třeba sladit hlasitost různých párů monitorů.

Dva Jacky se na zadním panelu přeci jen najdou – jsou to konektory Focus In a Focus Out. Je to jednoduché: do vstupu připojíme např. nožní nebo stolní spínač, kabelem propojíme výstup se vstupem Focus In na druhém monitoru a je hotovo. A co vlastně? Funkce Focus vyřadí ze hry výškový měnič a nechá znít pouze středobasový. Navíc jej ořízne na basech (110 Hz), na výškách dojde k omezení samotným měničem. I tak umožňuje konstrukce reproduktoru s kompozitní membránou frekvenční rozsah do 10 kHz. Funkce Focus je tak vlastně obdobou využití malých jednoměničových (celopásmových) monitorů Avantone s lineární fází. Mistr zvuku má tak možnost vyslechnout své dílo nepřikrášlené výraznějšími basy a svítivými výškami, které se ve spotřební audiotechnice zas tak moc nevyskytují. Míchá-li se pro TV, notebook nebo chytrý telefon, je to skvělá kontrolní pomůcka.

Nabídku zadního panelu monitoru Solo6 uzavírá sekce filtru a ekvalizéru. K dispozici je přeladitelný HP filtr pro využití se subwooferem, bez něj se nastaví FR – Flat Response. Ekvalizér Lo Shelving nabízí možnost zdvihu či potlačení nízkých frekvencí od frekvence 250 Hz dolů, obdobně Hi Shelving přidává či ubírá výšky od frekvence 4,5 kHz nahoru. Dalším filtrem je pak možnost zdvihu či potlačení frekvencí kolem 160 Hz s pevným činitelem jakosti Q=1. Vše se nastavuje přepínači s využitím šroubováku. Sekce filtrace je rozhodně dostatečně vybavena s ohledem na možnosti doladění kmitočtové charakteristiky při různém umístění monitorů – volné pole, zeď, strop, kout – a jejich vzdálenosti od poslechového místa. Nabídku zadního panelu uzavírá přípojka pro síťový napájecí kabel a spínač napájení. Ještě abych nezapomněl – dvě závitové vložky na zadním panelu poslouží pro uchycení ke stěnovému či stropnímu držáku známého výrobce K&M – doporučené typy jsou výrobcem uvedeny v manuálu. Popis monitoru Solo6 uzavřeme strohými daty – rozměry jsou 33,4 x 24,6 x 29,5 cm a váha činí 13 kg.
Obrázek

Zapojení, nastavení a zvuk
Po popisu faktů je možno konečně přistoupit k tomu, jak monitory hrají a jak se s nimi pracuje. Zapojení bylo naprosto bezproblémové, na analogovém pultu SSL Duality SE jsem pouze doladil úroveň výstupního signálu pro pár monitorů Solo6, aby přepínaní mezi nimi a referenčními monitory Genelec probíhalo beze změny hlasitosti. Filtr HPF a ekvalizér jsem ponechal v továrním nastavení – tedy Flat Response a žádný dodatečný zdvih či útlum. Deaktivoval jsem funkci Stand-By a prozatím nezapojil ovládání funkce Focus.

První poslech byl překvapením, ovšem ne zprvu stoprocentně pozitivním. S ohledem na umístění monitorů na dřevěném regálu (stojanu) a blízkosti stěny a režijního okna bylo třeba si trochu pohrát s nastavením ekvalizéru. První bylo potlačení výšek, které mi přišly příliš ostré, až zvonivé. Útlum Hi Shelving ekvalizace -1dB dostatečně pomohl, nebylo třeba více. Na basech jsem ponechal Lo Shelving „ na nule“, trochu ubral „dunění“ na 160 Hz a bylo to. Samozřejmě by bylo možno monitory ještě dále ladit, ale intuicí a takřka kosmetickými zásahy do ekvalizace se ihned podařilo nastavit poslech velmi příjemně, opět s přispěním přepínání na mně známý poslech a s využitím spektrálního analyzátoru Klark Teknik.

Zvuk, začneme-li od basů, je překvapivě pevný, neduní nijak přehnaně. Zdvih středobasového měniče se dařilo s ohledem na žánr hudby držet v rozumných mezích. Trochu jsem se obával, zda 80 W výkonu v nižším pásmu nebude málo, ale monitor neztrácel dech ani při vyšších hlasitostech. Také zkreslení se neobjevilo. Na výškách se po výše uvedeném zásahu objevilo ve zvuku opravdu mnoho detailů, nikterak přehnaně, ale velmi příjemně. Zejména v akustických žánrech byly cítit přednosti v prokreslení a až chirurgické přesnosti podání. Přistihl jsem se, že začínám více vnímat dech, jemné mlaskání či jiné ruchy v ještě nedokončených nahrávkách. A to je přesně to, co by měl referenční poslechový monitor nabídnout – možnost čitelné reprodukce a umožnění kritických zásahů do záznamu pro takřka dokonalé vyznění.
Obrázek
Zajímavý dojem jsem měl z funkce Focus. Zapojil jsem nožní pedál od kláves se spínačem takové polarity, že při sešlápnutí se funkce deaktivovala. Tím pádem byla při zasunutí Jacku do příslušné zdířky trvale aktivována. Poslechl jsem si zvědavě celé právě dokončované album dechové kapely bez výšek a se zmíněným ořezem na basech. Pravda, prvotní dojem byl rozpačitý, s ohledem na to, co vše se ze zvuku nahrávky ztratilo. Zafungoval ale známý psychoakustický jev adaptace na novou zkušenost – nahrávku jsem vydržel poslouchat a nepřišla mi nikterak méně kvalitní. Jen prostě tolik nebasovala a nesvítila, ale prostě hrála. Samozřejmě se zastřely ony detaily zejména v artikulaci, výslovnosti a sykavkách zpěvu, ale pořád to hrálo tak, jak by mohlo např. z televize nebo malé Bluetooth bedničky. Zajímavý dojem byl po celkovém poslechu spojený s vytažením pedálu a návratu k hi-end podání. Skoro mi začalo vadit, že najednou slyším vše o dost čitelněji. Nicméně tento psychoakustický jev se po chvíli opět vrátil do normálu a referenční poslech pomohl k odhalení drobných poruch a možnosti jejich odstranění. Rozhodně je funkce Focus užitečným nástrojem a mít dva poslechy v jednom monitoru je skvělá věc.

Závěr
Poslechové monitory Focal Solo6 řady ST6 jsou podle mne dokonalé. Přísně analogový design elektroniky bez DSP processingu a jiných do zvuku zasahujících prostředků, kvalitní měniče, dostatečně naddimenzované vůči výkonovým zesilovačům a celkový design ozvučnice s citlivě naladěným bass reflexem je pro mistra zvuku požehnáním. Svým určením bych je viděl spíše do akustických žánrů, s elektronikou se bez subwooferu ve vyšších hlasitostech maličko ztrácí dech, ale rozhodně v sestavě 2.1 nebo dokonce 5.1 poslouží i u všech postprodukčních prací na zvuku znamenitě. Hledáte-li opravdu kvalitní monitory střední třídy s nálepkou Made in France, mohu Solo6 s klidným svědomím doporučit.

Výrobce: Focal
Zapůjčil: Sound Service

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět