Focusrite Scarlett 2nd Gen

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 395
Registrován: 09 bře 2009 14:55

Focusrite Scarlett 2nd Gen

Příspěvek od pixel » 23 úno 2017 11:41

Druhá generace ucelené řady USB audio převodníků.

Anglická firma Focusrite je známá mezi hudebníky už dlouhou dobu. Od svého založení v roce 1985 ušla dlouhou cestu a od původního vybavení pro profesionální nahrávací studia se její směr moc nemění. Pořád se orientuje na hudebníky jak profesionály, tak také získává svými výrobky i domácí hudebníky. Firma vždy trvala na kvalitě svých výrobků a nikdy neustoupila i navzdory vyšší cenně o proti konkurenci. Ono upřímně řečeno, dobré jméno je vždy důležitější než nízké ceny a to firma Focusrite určitě má.
Obrázek
Seznámení
Celá řada Scarlett má chytře vymyšlené cílení na uživatele a jejich potřeby, od začátečníků v domácím studiu po profesionály. Seznámení s jednotlivými typy začneme od toho nejmenšího převodníku a postupně budeme postupovat k nejvyšší řadě a doplňkovým ADAT převodníkům rozšiřující počet vstupů u vyšších modelů Scarlett.

Druhá generace Scarlett na první pohled zaujme celokovovým tělem červené barvy. Zajímavé je, že kromě nejvyššího modelu se jedná o jeden kus kovu a design jde tak daleko, že není vidět žádný šroubek. Prostě dokonalost. Ostatně na vzhled se dbá stejně, jako na zvukovou kvalitu. Tak například indikace signálu a přebuzení mikrofonních/nástrojových vstupů se zobrazuje jako barevný prstenec okolo regulátorů zisku jednotlivých vstupů. Zelená je ok, červená už je moc. Jednoduché a přitom velmi efektní. Když jsem zmínil mikrofonní a nástrojové vstupy, byly přepracovány a nyní mají možnost vyššího zisku o celých 8 dB, při zachování nízké úrovně šumu. Samotná analogová část pracuje na osvědčený zapojení, se kterými má firma Focusrite bohaté zkušenosti.

Kromě mechanické ochrany převodníku masivním kovovým tělem, bylo zapracováno i na vnitřní ochraně. Jednak se změnila napájecí část, kde jsou obvody chránící převodníky proti přepětí, ale také byla vytvořena ochrana i na audio vstupech osazených XLR konektory. Tam je přidána ochrana proti zkratu při zapnutém fantomovém napájení 48 V. To zaručuje dlouhou životnost, aniž by uživatel musel opatrovat převodník jako oko v hlavě. Se stále se zdokonalujícími obvody se vyměnilo i digitální srdce řady Scarlett. Díky tomu je možné nahrávat v nejvyšší možné kvalitě se vzorkovací frekvencí 192 kHz pří rozlišení 24 bitů. Samozřejmě převodník pracuje i s nižšími frekvencemi, až do CD kvality 44,1kHz. Záleží jen na uživateli a jeho potřebách. Díky novému srdci se také snížila latence, neboli zpoždění mezi zdrojem zvuku na vstupech a počítačem zpracovaným výstupem. Při vyšších vzorkovacích frekvencích jsou to průměrné 3 ms, což je velmi dobrá hodnota. Tento čas dovoluje využít softwarové efekty z DAW programů rovnou při záznamu.

Pro kvalitní monitoring při záznamu nebo mixu je potřeba mít i kvalitní sluchátkový výstup. Převodníky Scarlett mají vestavěné kvalitní zesilovače pro co nejvěrnější poslech s dostatečným výkonem, aby byla slyšet sebemenší nuance ve zvuku. Vyšší modely od typu 6i6 mají dokonce dva sluchátkové výstupy s vlastní regulací hlasitosti, tím je možné jeden využít pro režii a druhý pro interpreta.

Pojďme si nyní představit jednotlivé modely.

Scarlett Solo
Nejjednodušší USB převodník určený primárně pro domácí, nebo mobilní nahrávání. Nabízí jeden mikrofonní a jeden linkový/nástrojový vstup, sluchátkový výstup a jeden pár RCA konektorů pro zvukový výstup. Ideální pro kytaristy-zpěváky, nebo na mluvené slovo. Na mikrofonním vstupu lze zapnout fantomové napájen pro kondenzátorové mikrofony. Přepínač pro přímý monitoring slouží na poslání vstupního signálu rovnou do sluchátek s nulovou latencí, kdy je vynechána cesta převodník-počítač a zpět.
Obrázek
Obrázek

Scarlett 2i2
2i2 je určena všem, kdo potřebují nahrávat nejen mikrofon a kytaru. Pro dva vstupní a dva výstupní kanály má vestavěné dva kombinované konektory pro vstupy, které je možné využít, podle připojeného typu konektoru, na snímání mikrofonu, linky, nebo nástroje a to u obou stupů nezávisle. I zde je možnost přímého monitoringu na sluchátkový výstup. Změna je ve výstupních konektorech, kde RCA nahradily TRS konektory, které se více hodí do studia.
Obrázek
Obrázek

Scarlett 2i4
Jako první plně univerzální audio převodník je postaven typ 2i4. V počítači je možné využít dva kanály pro nahrávání a čtyři pro přehrávání. Na předním panelu uživateli nabízí dva kombinované konektory XLR/TRS pro vstupní signály. Potenciometrem řízený přímý monitoring, kdy je možné plynule regulovat poměr mezi vstupním a výstupním signálem na sluchátkovém výstupu. Pro ten lze pomocí přepínače vybrat, zda bude monitorovat výstupy 1/2 nebo 3/4. Zadní panel nabízí dva TRS konektory pro hlavní zvukový výstup 1/2, ale také jsou zde čtyři RCA konektory pro výstupy 1/2 a 3/4. Díky tomu je možné audio převodník použít jak ve studiu, tak na hudební párty, kdy se lze pomocí RCA konektorů a nezávislých výstupů připojit rovnou do DJ pultu a využít nezávislý Cue odposlech při přípravě mixu. Univerzálnost 2i4 doplňuje dvojice DIN konektorů pro komunikaci s hardwarem pomocí MIDI protokolu.
Obrázek
Obrázek

Scarlett 6i6
Pro profesionální použití jsou určeny vyšší modely. Konkrétně 6i6 již obsahuje digitální rozhraní v podobě dvou RCA konektorů pro komunikaci s okolním světem v S/PDIF formátu. Samozřejmě má dva kombinované vstupy se samostatnou regulací vstupní úrovně a také má dva linkové TRS konektory umístěné na zadním panelu pro samostatné linkové vstupy. Všechny analogové výstupy jsou v provedení TRS konektorů, umístěných na zadním panelu. Větší komfort při monitoringu nabízí ovladač Focusrite Control. Zde je možné každému analogovému výstupu vytvořit vlastní mix nezávislými poměry fyzických vstupů a softwarových výstupů. To přímo souvisí s dvojicí sluchátkových výstupů. Ty jsou totiž napevno přiřazeny ke dvěma párům analogových výstupů, kdy hlavní kanály 1/2 jsou vyvedeny na sluchátka 1 a kanály 3/4 na sluchátkový výstup 2. Díky tomu je možné nastavit jiné poměry pro zvukaře a umělce. Digitální výstup je propojen se softwarovým výstupem 5/6 a nelze to změnit. I zde je pro komunikaci s okolním hardwarem vestavěn MIDI převodník s dvojicí pětikolíkových DIN konektorů na zadním panelu.
Obrázek
Obrázek

Scarlett 18i8
Uživatelům, kteří potřebují více vstupů, přichází na pomoc Scarlett 18i8. Tento model nabízí celkem čtyři XLR konektory s možností fantomového napájení. Všechny jsou kombinované s TRS konektory. Kromě mikrofonu mohou první dva vstupy připojit nástroje a další dva linkový zdroj signálu. Všechny mají regulaci zisku na předním panelu. Fantomové napájení se aktivuje pomocí dvou spínačů samostatně pro vstupy 1-2 a 3-4. Další čtyři vstupy jsou umístěné na zadním panelu v podobě TRS konektorů, ty jsou regulovatelné jen pomocí ovládacího panelu Focusrite Control. Zde je možné potlačit citlivost na vstupech o -8 dB pro hodně silné signály s vizuální kontrolou pomocí LED na předním panelu. Komu by nestačila nabídka osmi analogových vstupů, jsou tu ještě digitální rozhraní. Dva kanály jsou k dispozici ve S/PDIF formátu a dalších osm v ADAT podobě. Celkem je tedy k dispozici 18 vstupů. I když ADAT má své limity. Osm kanálů dokáže tento formát podporovat jen do vzorkovací frekvence 48 kHz, při 96 kHz jsou to jen čtyři kanály a pokud uživatel vyžaduje nejvyšší vzorkovací frekvenci 192 kHz, má k dispozici už jen dva kanály na vstupu. Scarlett 18i8 nabízí i změny na straně výstupů. Pro připojení k audio monitorům je vyhrazen jeden pár TRS konektorů umístěných na zadní straně. Další fyzický výstup je v podobě RCA konektoru pro digitální formát S/PDIF. Do celkového počtu osmi výstupů je nutné počítat i dva nezávislé sluchátkové výstupy. Ty mají pomocí aplikace Focusrite Control k dispozici nezávislé mixy pro nezávislé nastavení vstupních kanálů a softwarových výstupů. Naprosto dokonalé pro profesionální studiovou praxi bez nutnosti vlastnit externí mix. Pro komunikaci s přístroji je zde také k dispozici 16 MIDI kanálů na pětikolíkových DIN konektorech.
Obrázek
Obrázek

Scarlett 18i20
Nejvyšší model řady Scarlett nese označení 18i20. Z názvu je identifikovatelné, že celkem nabízí osmnáct vstupních a dvacet výstupních kanálů. Jako jediný nemá tělo odlité z jednoho kusu, ale je primárně určen pro zabudování do 19” studiového racku. Díky širšímu rozměru je většina parametrů dostupná přímo z předního panelu. Kromě regulace zisku pro všech osm analogových vstupů je možné pro první dva vstupy aktivovat potlačení zisku pomocí PAD tlačítka a zvolit nástrojovou impedanci pomocí tlačítka INS. Všechny konektory analogových vstupů jsou kombinované XLR/TRS, kde dva jsou umístěné na předním panelu a jsou určené pro mikrofon nebo nástroj, ostatní jsou na zadním panelu pro připojení mikrofonu nebo linky. Fantomové napájení se aktivuje samostatně pro první čtyři vstupy a pro zbylých čtyři tlačítky s LED kontrolkou na předním panelu. Oproti ostatním převodníkům řady Scarlett není síla signálů zobrazovaná pomocí prstence okolo potenciometrů, ale mají samostatné matrice 8x5 LED. Díky tomu je možné lépe nastavit vstupní zisk a mít přehled o obsazení jednotlivých kanálů. Počet analogových vstupů je možné rozšířit o dalších osm, pomocí externího ADAT převodníků připojitelného přes optický kabel. Pro perfektní synchronizaci digitálních hodin je možné využit i rozhraní WordClock. Scarlett 18i20 vždy pracuje jako master a připojené převodníky musí být ve slave módu. Další dva vstupní kanály jsou k dispozici na RCA konektoru v digitálním S/PDIF formátu. Analogové výstupy jsou řešené pomocí deseti TRS konektorů. První pár je přímo určen pro připojení audio monitorů. Kanály 7-8 a 9-10 jsou společné se dvěma sluchátkovými výstupy umístěnými na předním panelu. Digitální výstupy jsou řešeny pomocí ADAT a S/PDIF rozhraní. Tím má uživatel k dispozici dalších deset kanálů. Pomocí aplikace Focusrite Control lze nastavit nezávislé mixy pro jednotlivé výstupy. Ideální pro monitoring při nahrávání.
MIDI rozhraní zde zastupuje dvojice přetikolíků umístěných na zadním panelu.

Tento převodník je přímo určen pro použití v profesionálním studiu, kde je možné počet vstupů a výstupů rozšířit pomocí ADAT převodníků. Ideální opět využít řadu Scarlett, kde jsou k dispozici dva typy rozhraní OctoPre.
Obrázek
Obrázek

Scarlett OctoPre
Scarlett OctoPre na první pohled vypadá, jako by z oka vypadl rackové 18i20. Stejný design lišící se pouze v pravé části, kde místo sluchátkových výstupů jsou kontrolky a tlačítka pro nastavení synchronizace a vzorkovací frekvence. Opět je zde možné nastavit frekvenci od 44,1 kHz do 192 kHz a synchronizaci interní, nebo pomocí WordClock. Osm analogových vstupů je opět osazeno kombinovanými konektory XLR/TRS. Dva jsou na předním panelu pro mikrofon nebo linku, ostatní na zadním panelu pro mikrofon nebo linku. Díky tomu, že OctoPre nemá softwarové rozhraní, je vše potřebné na předním panelu. Každý vstup má PAD tlačítko pro potlačení silného signálu. Dva první vstupy mají možnost přepnutí impedanci pro přímé připojení nástrojů jako kytary, basy, houslí nebo jiných nástrojů se snímači. Řízení vstupního zisku je řešené pomocí osmi samostatných potenciometrů s vizuální kontrolou na 8X5 LED matrici. Propojení s ostatním světem je řešeno pomocí ADAT rozhraní. Při použití vzorkovací frekvence do 48 kHz je možné všech osm kanálů posílat jedním kabelem. Pokud je využita vyšší frekvence je k dispozici druhý ADAT výstup a rozdělit kanály na dva optické kabely. Při 96 kHz je možné využít celkem osm kanálů a při 192 kHz celkem čtyři kanály po dvou optických kabelech. Převodník může pracovat i jako samostatný mikrofonní předzesilovač, kdy osm vstupů je přímo posíláno na osm TRS konetorů v linkové úrovni pro další zpracování.
Obrázek
Obrázek

Scarlett OctoPre Dynamic
Pro náročnější uživatele je připraven druhý audio převodník do ADAT formátu, Scarlett OctoPre Dynamic. Ten se trochu odlišuje i vzhledově od nižšího modelu a je lépe vybaven. Na první pohled je jasné, že má všechny konektory umístěné na zadním panelu. Vstupy jsou opět v podobě kombinovaných XLR/TRS konektorů a výstup jsou řešené jako TRS konektory. Všechny ovládací prvky jsou umístěné na předním panelu. Osm potenciometrů pro nastavení zesílení je doplněno o dalším osm, které slouží pro nastavení dynamické úpravy signálu ještě před digitalizací. Vidíte správně, OctoPre Dynamic má na každém kanále vestavěn kompresor pro řízení dynamiky. Standardně pracuje v poměru 2:1. Pokud to situace vyžaduje, je možné pomocí tlačítka MORE poměř změnit na 4:1. Průběh zpracovaní signálu se nejvíce blíží optickým kompresorům se Soft Knee průběhem. Díky tomu je zaručen čistý zvuk i při maximální kompresi. Na vstupních kanálech již nelze aktivovat potlačení signálu, ale zůstala možnost přepnutí impedance pro první dva vstupy pro připojení nástrojů. Stejně jako aktivace fantomového napájen 48 V samostatně pro první a druhou čtveřici vstupů. Převodník je možné připojit pomocí dvou ADAT rozhraní. Tento typ má také dva optické vstupy, které si počet kanálů rozdělují podle použité vzorkovací frekvence. Pomocí tlačítka ADAT->Link na předním panelu lze poslat příchozí signál do osmi TRS konektorů, které jinak slouží jako linkové výstupy pro zesílené analogové vstupy. Synchronizace je opět řešena pomocí interních hodin nebo WordClock protokolu, který je k dispozici na dvojici BNC konektorů umístěných na zadním panelu.
Obrázek
Obrázek

Softwarové vybavení
Firma Focusrite nenechává uživatele bez programového vybavení. Jejím cílem je, aby uživatel mohl po zakoupení některého audio převodníku okamžitě pracovat. Jak je v dnešní době zvykem, není přibalené žádné instalační medium, ale jen papír s návodem jak software získat z Internetu.
Prakticky se jedná jen o to, aby si uživatel zaregistroval svůj převodník na stránce Focusrite a ty mu hned nabídnou odkazy na stažení softwaru.

Na co se tedy uživatel může těšit? Kromě ovládacího panelu Focusrite Control, který je k dispozici pro převodníky od typu 6i6 a vyšších, jsou v nabídce dva hudební programy v omezenější verzi Ableton Live Lite a Pro Tools First. Ty dovolují uživateli začít plnohodnotně pracovat na hudebních projektech. Součástí obou programů je sada nativních efektů, které mohou sloužit jako solidní základ pro začínající studiovou práci. Pro doplnění je přibalen balík efektů od firmy Softube “Time & Tone” v hodnotě 297 dolarů, kde uživatel získá profesionální reverb TSAR-1R, masteringový kompresor Drawmer S73 a zkreslení Saturation Knob, pro silné basové a vokální linky. Nabídku plug-inů doplňuje pár výrobků z vlastní firemní stáje. Focusrite Red 2 a 3 jsou propracovalé efekty simulující práci skutečných hardwarových přístrojů, konkrétně se jedná o ekvalizér a kompresor. Nedílnou součástí dnešní tvorby je i knihovna zvuků a smyček. Uživatel se může těšit na 2 GB z dilny firmy Loopmasters Samples.
Obrázek

Závěr
Každý, kdo to s hudební tvorbou myslí vážněji, se časem bude poohlížet po kvalitním audio převodníku, který by vyhovoval nejlépe jeho potřebám. Asi nejucelenější řadu nabízí právě firma Focusrite. Uživatel může očekávat výbornou kvalitu zvuku bez kompromisů s vynikajícím mechanickým zpracováním. Začátečníky překvapí dobrá softwarová výbava. Hned dva hlavní programy snad nedává nikdo jiný a k tomu hromadu efektů. Řada Focusrite Scarlett je také dostupná u některých nižších modelů ve verzi Studio. Ta kromě audio převodníku zahrnuje také kondenzátorový mikrofon, propojovací kabel a sluchátka.

Výrobce: Focusrite
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.

Mirek Píša

Odpovědět