Heritage Audio BritStrip

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 32
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Heritage Audio BritStrip

Příspěvek od Petr Los »

Jednokanálový channel strip nejvyšší kvality s preampem, třípásmovým parametrickým equalizerem a diodovým kompresorem.
20. 12. 2021

Španělská firma Heritage Audio přichází na trh s novinkou nazvanou BritStrip. Název produktu zřejmě nikoho ze zasvěcených nenechá na pochybách, kde konstruktéři od Heritage Audio hledali inspiraci. Tento přístroj je vrcholem analogového designu umístěného do rackové jednotky vysoké pouze 1HU. Obsahuje vše, co zvukový mistr potřebuje ke své práci, tj. kvalitní preamp, equalizer a kompresor. Konstruktéři dokonce pár ovládacích drobností i přidali. Tak se pojďme podívat, jak to vypadá a hraje…

Natáčení audiosignálu vlastně není nic těžkého. Potřebujete mikrofon, záznamové zařízení, do kterého budete natáčet a když je to možné, tak ještě “něco” mezi tyto dva komponenty. Tím “něčím” bývá obvykle nějaký předzesilovač, který činí zvuk jaksi lepším, průhlednějším a dynamicky ošetřeným. Když je tedy s preampem společně na palubě ještě equalizer a dokonce kompresor, nemůže být situace lepší. Nu a přesně takovou mašinku nám pánové od španělských Heritage Audio nabízejí. Již při prvním mrknutí okem musí být jasné, že to není jen tak lecjaká mašinka, ale přímo natáčecí dělo.
Obrázek

Tři v jednom
Tento přístroj v sobě zahrnuje jednak vysoce kvalitní a časem prověřený koncept preampu série 73JR s možností THRU a DI, s trafy Carnhill speciálně vyvinutými právě pro Heritage Audio, dále pak třípásmový parametrický equalizer s možností přepínání pásem Hi Shelf a Low Shelf na Bell či Shelf. U středů lze pak přepnout hodnotu Q na HI. Do tohoto equalizeru je ještě integrován laditelný HiPass – filter pro odstranění nežádoucích hlubokých kmitočtů. Diodový kompresor s SC filterem je pak opravdovou třešinkou na tomto recordingovém dortu. Žádný signál, ať už z kondenzátorových, dynamických, páskových mikrofonů, či linkových nebo nástrojových zdrojů není pro tento multifunkční přístroj problémem. Při správné konfiguraci si dokáže poradit se vším. To právě z něho činí tak neocenitelného pomocníka ve všech situacích.

Přední panel - preamp
Zcela vlevo se nad sebou nachází dvě jackové zdířky - Thru a nesymetrický D.I. Input pro nástroje a další externí přístroje (impedance > 2 MOhmy). Následuje pětice malých čtyřhranných bílých spínačů, z nichž LIFT je přímo spojen se zdířkou THRU a umožňuje volit správné uzemnění. Thru umožňuje poslat signál do další nezávislé cesty, nebo vytvořit reamping. Funkce +48V pak napájí kondenzátorové mikrofony. K indikaci aktivního phantomu slouží malá červená LEDka umístěná vedle spínače. Další tlačítko PAD umí snížit úroveň vstupního signálu o -20dB. Pomocí LINE lze přepínat mezi linkovým a mikrofonním vstupem na zadním panelu a LOZ umožní uživateli měnit vstupní impedanci z Hi 1200 ohmů na Low 300 ohmů. Toto využijete, pokud pracujete s pasivními páskovými, nebo dynamickými mikrofony.
Obrázek
Nyní následuje otočný krokový potenciometr s tmavě karmínovým “ala Neve design” knobem, kterým nastavujeme vstupní citlivost preampu samotného. Mezi jednotlivými kroky zesílení je rozpětí 5 dB a potenciometr se pohybuje od hodnoty +30 až do +80 (maximální zisk: > 80 dB). Ve spodní části dráhy potenciometru (na šesti hodinách) je pak pozice OFF. Stejné potenciometry používá Heritage Audio i u jiných svých přístrojů “British” designu. Jak jsem již výše uvedl, je pro tento přístroj použito speciálně vyrobené vstupní i výstupní trafo Carnhill St. Ives. I pro legendární pulty Mr. Neve byla dříve používána trafa od Carnhill.

Třípásmový parametrický equalizer
Následuje sekce třípásmového parametrického equalizeru s H.P. filtrem. Všechna tři pásma HI SHELF (OFF, 10, 12, 16 kHz), MID (OFF, 0.36, 0.7, 1.6, 3.2, 4.8, 7.2 kHz) s měnitelnou šířkou Q) a LOW SHELF (OFF, 60, 110, 220 Hz) jsou shodně tvořena pro Neva opět designově typickými třemi otočnými potenciometry šedivé barvy se stříbrnými krokovými prstenci kolem těchto potenciometrů. Čtvrtý, menší, bez prstence, je H.P. filter, odstraňující nežádoucí hluboké kmitočty (OFF, 50, 80, 160, 300 Hz). K jednotlivým pásmům equalizeru se druží ještě tři bílá tlačítka. U funkce Hi Shelf a Low Shelf slouží PEAK k přepínání křivky mezi Bell a Shelf, u funkce Mid pak HI Q zvyšuje hodnotu Q. V této sekci vpravo dole naleznete ještě potenciometr se šedivým knobem Output, kterým nastavujeme výstupní úroveň ekvalizéru. Tak máme možnost dorovnat případné rozdíly v hlasitosti po ekvalizaci. Equalizer obsahuje tři tlumivky s jádrem Vinkor v sekci středního pásma a horní propusti.
Obrázek
Následuje šestice dalších bílých přepínačů. Jedná s o EQL, kterým aktivujeme a deaktivujeme equalizer, dále je tlačítko PHASE pro možnost otočení fáze, například při vícemikrofonním natáčení. Funkce SC EXT aktivuje pro kompresor externí řídicí SideChain signál přivedený na konektor SIDECHAIN RETURN. Pokud je zapojen i SIDECHAIN SEND, slouží tato smyčka pro zapojení externího procesoru (např. EQ) do cesty interního řídicího signálu.

Pomocí tlačítka funkce LINK je odesílán řídicí signál DC do konektoru RCA a mohou tak být spárovány dva BritStripy v jeden stereofonní celek. Dvě poslední tlačítka v této sekci označená svorkou a společným nápisem DYN umožňují jednak zapínat a vypínat samotný kompresor – IN a pomocí druhé funkce PRE EQ měnit pořadí equalizeru a kompresoru v řetězci.

Diodový kompresor
Velikou silou tohoto přístroje je samotný diodový můstkový kompresor. Tento typ kompresoru dodává zpracovávanému materiálu transienty harmonického zkreslení druhého řádu a činí ho tak velmi muzikálním, na rozdíl od lichých harmonických. Stejnou konstrukcí oplývá i velmi ceněný Successor od Heritage Audio. Kompresor tvoří dva opět stříbrné prstencové krokové přepínače, tentokráte pro změnu s karmínově červenými knoby otočných potenciometrů. První v sobě sdružuje RATIO (1,5:1 až 20:1) a GAIN MAKE UP (0 – +20 dB), druhý pak RELEASE (50, 100, 200, 400 ms, Auto) a THRESHOLD (-20 /+20 dBu). Pod tímto potenciometrem je další bílý přepínač ATTACK FAST, jehož funkce jasně vyplývá z názvu. Urychluje časové konstanty u funkce Attack, která není definovaná samostatným potenciometrem.
Obrázek
Kompresor má též skvěle vyřešené ovládání paralelní komprese zvané “newyorské. Jedná se o kombinaci nekomprimované (někdy může být mírně komprimovaná) a více komprimované kopie této stopy. Výsledkem je pak mnohem průraznější a detailněji komprimovaný zvuk (hlavně u bicích či basy), který se lépe protlačí materiálem hustého mixu. Aby nedocházelo k nepříjemnému pumpování, je zde modrý přepínač s pěti různými frekvenčními průběhy – SC FILTER. Je tedy možné si vybrat vhodný frekvenční průběh pro nahrávání různých zdrojů – od zpěvu až po basový buben.

K nastavení vzájemného poměru mezi dvěma větvemi paralelní komprese (komprimovanou a nekomprimovanou) slouží šedý potenciometr BLEND (0 – 100%), obdoba Dry/Wet, který se aktivuje bílým tlačitkem ON umístěným přímo pod ním.

Zbývají už jen dva poslední spínače – bílý VU/G.R, tedy přepínání mezi VU metrem a útlumem způsobeným kompresí (Gain Reduction). Posledním ovladačem je pak červené tlačítko POWER, o jehož indikaci se stará malá červená LEDka. Nakonec už jen elegantní, bíle podsvícený VUmetr.

Vstupy a výstupy zadního panelu
Výbava zadního panelu by se možná mohla zdát poněkud chudá, ale není tomu tak. Nalezneme zde samozřejmě symetrický XLR vstup – MIC I/P – určený pro mikrofony všemožných typů a konstrukcí, dále pak linkový vstup pro zpracování audiosignálu z externího zařízení – LINE I/P – opět v symetrickém provedení. Symetrický XLR výstup – OUTPUT – je umístěn na levé straně přístroje. Mezi ním a linkovým vstupem se dále nachází dvě nesymetrické jackové zdířky. Na konektor SEND je vyveden řídicí signál pro kompresor odebíraný ze vstupu BritStripu, RETURN očekává návrat řídicího signálu. Pokud přivedete signál pouze na RETURN, zapojení funguje jako klasický externí SideChain, kdy kompresor řídíte nezávislým externím signálem. Pokud ale Send a Return použijete jako externí Loop efektovou smyčku, můžete interní řídicí signál kompresoru zpracovat nějakým externím procesorem (nejčastěji EQ).

Pomocí funkce LINK, známé i od jiných monopřístrojů v provedení RCA, lze spárovat dva BritStripy a mít tak možnost zpracovávat stereosignál (třeba klávesy, buss signal, nebo celý mix). Zcela vlevo je umístěna pětikolíková zdířka určená pro připojení napájecího trafa. Trafo je externí, z jedné strany vede klasický PSU kabel, který lze vytáhnout a na druhé straně je kabel s výše zmiňovaným pětikolíkem ve format XLR.
Obrázek

BritStrip v akci
Byl jsem rád, že v době, kdy jsem měl BritStrip takříkajíc na zevrubné prozkoumání, mohli jsme ho s mým kolegou vzít přímo do terénu na natáčení vánočního CD smíšeného pěveckého sboru se smyčcovým kvartetem a klavírem. Původně jsem počítal, že bych ho nasadil na pěvecké sólo, ale protože v druhé natáčené mši byla sóla celkem čtyři, přišlo mi to nespravedlivé vůči zbývajícím sólistům. Nakonec po dohodě s kolegou jsem BritStrip nasadil na mikrofonní spot smyčcového kvarteta. Využita byla jedna velmi známá mikrofonní klasika s proměnnými charakteristikami. Je samozřejmé, že přítomnost okolního prostoru obstarávaly dvě dvojice určené k sterozáznamu prostoru. Hlavní barvu a dynamiku kvarteta však tvořil spot s naším přístrojem v cestě.
Samozřejmě jsem si už dopředu s BritStripem dosyta zadováděl, abych poznal, jakouže to silou disponuje. Tento přístroj je opravdu vynikající ve všech směrech. Equalizer je velmi skvěle koncepčně vyveden. Je velice jemný, muzikální, ale přitom dokáže se zvukem výtečně zahýbat. Ačkoliv měli hudebníci sami o sobě skvělé nástroje, tyto se ještě více rozzářily po úpravě přístrojem. Equalizer produkuje velmi měkký, až sametový tón. Ovládání je velmi jednoduché a efekt okamžitě slyšitelný. Pásma equalizeru jsou vybrána velmi rafinovaně. Pokud chcete porovnat upravený a původní signál, stačí equalizer vypnout tlačítkem EQL. Možná by zpočátku mohla někoho znervózňovat otočená poloha šedivých potenciometrů gainu u equalizeru. Místo nahoru a doprava, zesilujete vybranou frekvenci dolů a doleva. Mně stačila chvilka a na tuto zvláštnost jsem si zvykl. Stejné ovládání je u Gain Make Upu v kompresorové sekci.
Obrázek
Stejně jako u tohoto equalizeru, tak i u kompresoru může uživatel stiskem jednoho tlačítka (IN) srovnávat čistý a komprimovaný signál. Tento přístroj umí i invertovat pořadí dvou hlavních funkcí: kompresoru a equalizeru (PRE EQ). Může dojít k situaci, kdy se podobná výměna může jevit jako efektivnější než zaběhnuté pořadí. BritStrip má celkově výtečně vyvedené ovládání s mnoha možnostmi. Protože je počítáno s jeho umístěním do racku ve studiu, a aby zvukový mistr nemusel neustále měnit kabely na zadním panelu, jsou všechny změny nastavení proveditelné pomocí přepínačů na předním panelu.

S kompresí jsme na této pozici trochu šetřili, ale i práce s touto sekcí je radost sama. Vše funguje s matematickou přesností. Stačí maličko pohnout libovolným parametrem a výsledek je okamžitě slyšitelný. Druhý den natáčení (jiná skladba, již bez smyčcového kvarteta) jsme přesunuli spot na jediný, ale zato stěžejní nástroj - klavír. Zde jsem si už užil komprese mnohem více. Výbornou vlastností tohoto koncepčně velmi promyšleného equalizeru je jednoduchost, avšak vysoká účinnost.
Kompresor měkce zabírá a velmi citlivě pracuje s nabíraným materiálem. Činí zvuk mnohem pevnějším a silnějším. Námi zvolená komprese krásně vytáhla z křídla vyšší zvuky diskantu, což jsme pak s dirigentem ocenili u mixu, kde nám vyhrávky ve vyšších polohách krásně cinkaly. Škoda, přeškoda, že jsme neměli k dispozici tyto přístroje dva a nemohli tak vyzkoušet jejich sílu ve stereofonním propojení, protože i k němu jsou uzpůsobeny.

Ve studiu jsem použil náš BritStrip ke zpracování zvuku vrchní blány malého bubnu v jedné rockové skladbě. Tady mé nadšení pro jiskřivý zvuk již téměř nebralo konce. Zvuk bubínku se stal plným, zvukově prokresleným, ale přitom po nějakém pumpování kompresoru ani památky. Vím, že mnoho zvukařů preferuje hodně zkomprimovaný zvuk bicích, ale já, co by hudebník klasický, mám radši čistý přírodnější sound, který není příliš deformován velkou kompresí.
Při nastavování komprese bubínku ve studiu jsem měl více času a lepší poslechové podmínky než v terénu, tak jsem si mohl dovolit trochu více experimentování s kompresorem. Zkoušel jsem si pohrávat s úrovní komprese, ale i s časy. Musím říci, že snad kromě opravdu extrémních nastavení, zněly všemožné polohy nad očekávání dobře. Ve chvíli domácího klidu, jsem do D.I. vstupu zapojil ještě basu a jen tak si brnkal do sluchátek. Po zapojení jacka se vlevo dole rozsvítila malá zelená LEDka. S equalizací a komprimací basy se opět pracovalo stejně dobře, jako s ostatními zdroji. Mít tento přístroj, dokonce bych si některé basy troufl točit jen tak, bez aparátu, ačkoliv to normálně nikdy nedělám.

Závěrem…
chci říci, že zde se opravdu inženýři od Heritage Audio předvedli v plné kráse. Tento analogový klenot bychom si všichni (my, co ho nemáme) měli pořídit, protože svět tvrdých nul a jedniček je s ním najednou měkčí, nadýchanější a barevnější… Jen místo toho napájecího trafa tam mohli dát klasický PSU kabel. Malou zvláštností v ovládání je skutečnost, že funkce Output je aktivní i bez ohledu na bypassování equlizeru. Věřte však, že i během několikadenního natáčení mi to ani v nejmenším nevadilo…

Výrobce: Heritage Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět