Jednokanálový channel strip s integrovaným preampem a čtyřkanálovým equalizerem.
8. 12. 2020
Dnes se podíváme na mocnou zbraň určenou pro zvukové mistry, kterou pro ně vyrobila španělská firma Heritage. Tato pečlivě střeží odkaz velkého zvukového mága a konstruktéra Ruperta Neva. Předmětem testu bude 1 HU vysoký mikrofonní channel strip kombinovaný se čtyřpásmovým equalizerem. Preamp je konstruován dle předzesilovače A73 a equalizer pak podle stylu „81“. Model 1081, který byl představen v roce 1972 jako čtyřpásmový upgrade již tak legendárního typu 1073, byl následně využit pro jednotlivé moduly pultů Neve 8048, které dodnes mají v hudebním světě velkou oblibu. I v našem testovaném HA-81A tedy nalezneme všestranný mikrofonní předzesilovač A73 a equalizer 81. Tento univerzální channel je typickým představitelem nekompromisního “british” soundu, který je producenty a hudebníky celého světa velice oblíben pro svou jasnost, čistotu a údernost. Někteří odborníci dokonce tvrdí, že konstrukce equalizeru typu 81 je nejlepší, jaká kdy byla vyrobena.
Přední panel přístroje
Zcela vlevo se nachází D.I. Input, následují čtyři spínače (tři bílé hranaté a jeden kulatý, červeně podsvícený). Červeně podsvícený spínač +48V zapíná phantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony či páskové aktivní mikrofony, bílé tlačítko pod ním – LINE přepíná mezi mikrofonem, D.I. vstupem a linkou. Třetím vrchním tlačítkem - PAD lze provést útlum signálu o -20 dB a poslední tlačítko LOZ umožní uživateli měnit vstupní impedanci z Hi 1200 ohmů na Low 300 ohmů. Tento přepínač jistě ocení uživatelé pasivních páskových či dynamických mikrofonů. V určitých případech lze tento přepínač též využít k alternativnímu hledání nové barvy zvuku mikrofonu.
Mikrofonní preamp
Následuje otočný krokový potenciometr s tmavě karmínovým plastovým knobem tvarově typickým pro Mr. Neva - INPUT GAIN SWITCH. Nastavujeme jím vstupní citlivost. Mezi jednotlivými kroky je rozpětí 5 dB a potenciometr se pohybuje od hodnoty 30 až do 80. Ve spodní části dráhy potenciometru (na šesti hodinách) je pak zcela netypicky tlačítko OFF. Inu britové. Na druhé straně přístroje se pak nachází potenciometr s malým šedivým knobem, kterým upravujeme výstupní citlivost z preampu. Zde jsou ještě k dispozici dvě bílá hranatá tlačítka a jedno červené. Vrchním EQL aktivujeme či deaktivujeme equalizer, spodní PHASE pak slouží k otočení fáze mikrofonu, které přijde vhod například při vícemikrofonním natáčení. Posledním tlačítkem je POWER, které slouží k vypnutí/zapnutí celého přístroje.
Čtyřpásmový ekvalizér s horní a dolní propustí
…takto je koncipován equalizer našeho channel stripu HA-81A. Tvoří ho (pro Neva designově typické) čtyři otočné potenciometry šedivé barvy se stříbrnými otočnými krokovými prstenci kolem nich. Pátý potenciometr zcela vpravo má knob tmavě modrý (prstenec je též stříbrný). Pomocí tohoto kombinovaného potenciometru HI/LOW PASS FILTER můžeme provádět ořez frekvencí 27 - 47 - 82 - 150 - 270 Hz a 3,9 - 5,6 - 8,2 - 12 - 15 kHz.
Zcela vlevo má uživatel dále k dispozici potenciometr HI SHELF/BELL s frekvencemi 3,3 – 4,7 – 6,8 – 10 – 15 kHz. K tomuto potenciometru je přiřazeno bílé tlačítko, kterým lze přepnout Hi Shelf na Bell a zpět. Následuje potenciometr pro ovládání vyšších středů – HI MID PEAK BAND, který disponuje deseti frekvencemi 1,5 - 1,8 - 2,2 - 2,7 - 3,3 - 3,9 - 4,7 - 5,6 - 6,8 - 8,2 kHz a volbou mezi dvěmi šířkami pásma (Q), která se provádí druhým bílým tlačítkem HI Q. Následují nižší středy – LOW MID PEAK BAND, též s deseti frekvencemi 220 - 270 - 330 - 390 - 470 - 560 - 680 - 820 - 1000 - 1200 Hz a přepínačem šíře Q a poslední je potenciometr BASS SHELVE/BELL s hodnotami 33 - 56 - 100 - 180 - 330 Hz. Přepínání mezi Shelve a Bell opět zajišťuje bílé tlačítko vlevo od tohoto potenciometru.
Zadní panel
Zadní panel je v podstatě velice strohý. Naleznete zde pouze XLR mikrofonní a XLR linkový vstup a XLR linkový výstup. XLR linkový vstup je poměrně nezvyklá záležitost. Slouží k přepisu libovolného audia přes náš HA-81A, většinou za účelem zlepšení zvuku samotného. Už jen samotný průchod trafy zprůhlední a projasní audiosignál, ať už jde o nástroje, hlas či mix. Což teprve pak s použitím integrovaného velice sofistikovaného equalizeru. Poslední zdířka na zadním panelu slouží pro připojení napájecího zdroje, který je samozřejmě dodáván s přístrojem.
Součástky vybírané firmou Heritage jsou značkové, velmi kvalitní, s nejnižší tolerancí hodnot. Frekvenční odezva přístroje je 20 Hz (+ 0,3 dB) až 20 kHz (-0,2 dB), maximální zisk pak činí více jak 80 dB, THD je méně než 0,025% při 1 kHz, méně než 0,05% při 100 Hz, vstupní impedance mikrofonu: HI, minimálně 1 200 Ohm, LO, minimálně 300 Ohm, maximální výkon: větší než + 26,5 dBu do 600 ohmů.
Mluvíme, zpíváme a přepisujeme
Nejprve jsem se rozhodl tento přístroj otestovat nahráváním mluveného slova. První nahrávka byla s vypnutým equalizerem a ve hře tak byl pouze preamp. Natáčel jsem několikrát kousek stejného mluveného slova vždy s jiným nastavením. Jako mikrofon jsem použil AKG 414 s kardioidní charakteristikou.
Další ukázka je již s aktivovaným equalizerem, kdy jsem trochu zesílil 100 Hz a 15 kHz a zároveň ubral frekvenci 5,6 kHz. Zvuk okamžitě (na rozdíl od první ukázky s vypnutým EQ) zmohutněl a stal se plastičtějším.
V další ukázce jsem alternativně zvolil nastavení LOZ, které změnilo sílu signálu a zvuk se nepatrně projasnil. Nastavení equalizeru jsem ponechal stejné jako v předchozím případě, ale aktivoval jsem ořez spodních frekvencí – konkrétně 47 Hz. Získal jsem tentokráte jasný a plný zvuk.
Jako poslední jsem mikrofon zapojil přímo do záznamového zařízení bez přítomnosti jakéhokoliv předzesilovače. Okamžitě na první pohled je slyšet onen propastný rozdíl v plasticitě, dynamice a barvě ukázky. I v ukázce první, kde byl použit pouze mikrofonní preamp, je jasně slyšet hladkost a měkkost zvuku.
Musel jsem si na nastavení a práci s equalizerem chvilku zvykat, ale brzy jsem pochopil, že je tento opravdu mocný pomocník. Trochu mě vyvedlo z míry, že gainy EQ (šedivé otočné potenciometry) nemají nulovou aretaci, tak jak jsem zvyklý z jiných přístrojů, ale pokud jím otočíte tak, aby bílá ryska směřovala kolmo dolů, jste na 0 (většina přístrojů má onu aretaci nahoře na dvanácti hodinách). Pak můžete doprava nahoru frekvenci přidávat a doleva nahoru naopak ubírat, tedy vyřezávat. Equalizer pracuje jako hodinky, krásně reaguje na jemné změny. Když chcete slyšet rozdíl mezi původním materiálem a vámi upravovaným, stačí vymáčknout tlačítko EQL a hned víte, na čem jste. Obě dvě krajní polohy můžete navíc ještě přepínat mezi Shelve a Bell, ale rozdíl není zase tolik slyšet. Změna šíře pásma tzv. Q naopak slyšet je. Hlavně jsem si rozdílu všiml při přepisu audio materiálu. Pokud chcete, můžete natočit všechny gainy do nulové polohy a z equalizeru používat jen HI/LOW PASS FILTER a zbytek je pak neaktivní, což je také výborná věc, která se hodí například při natáčení v terénu, kde není třeba čas jemně nastavovat equalizer, ale potřebujete třeba jen odříznout dunící podium (za předpokladu, že byste měli HA-81A modulů v racku více). Všech pět prstenců jednotlivých pásem equalizeru má také polohu OFF, takže i tímto jednoduchým způsobem lze vyřadit jeho jednotlivá pásma z provozu.
Jako další test, tentokráte již během plného provozu studia, jsem zvolil natáčení ženského zpěvu do akustické hudby. Přehráváme některé party nedobře natočeného materiálu v jiném studiu a zpěvaččin hlas byl příliš placatý, bez dynamiky a plný sykavek.
Kvůli sykavkám jsem se rozhodl použít tentokráte aktivní páskový mikrofon ve spojení s naším HA-81A. První ukázka níže je pouze s použitím preampu a vyřazeným equalizerem. Když tuto ukázku porovnáte s předcházející – původní stopou, je na první poslech slyšet, onen rozdíl v měkkosti, uhlazenosti a plnosti signálu. U druhé ukázky zpěvu je pak využit equalizer.
Abych využil i druhý vstup, kterým je XLR Line, rozhodl jsem se pro obzvlášť těžký úkol. Vytáhl jsem ze šuplíku zdigitalizovanou nahrávku kapely z počátku 90. let, ve které jsem hrál. Sama nahrávka by natočena na čtvrtpalcový pás osmistopého Fostexu v pirátských podmínkách. Pak ji někdo přehrál na kazetu a značně zdevastovaná se dostala ke mně. V první ukázce můžete slyšet původní zahuhlaný zvuk. Druhá ukázka je pak výsledkem přepisu levého i pravého kanálu přes náš testovaný přístroj. Žádné jiné hardwarové zařízení ani plug-in nebyl při exportu z Pro Tools použit. Celá práce je výsledkem pouze našeho channel stripu. A o tom, že s původním zvukem přístroj náležitě zahýbal, nemůže být pochyb.
Závěrem
Jedná se o channel strip opravdu špičkové kvality, ale přitom cena není astronomická. Rozhodně jsem si i já uvědomil, že mít ve studiu podobně koncipovaný equalizer se rozhodně vyplatí. Kdybychom ve studiu zrovna nešetřili na lampový masteringový Vari-mu kompresor, přístroj bychom už nevraceli. Již ale o jeho existenci víme. Jdu přepisovat další písničky z kazety, než budu muset mašinku vrátit.
Poznámka: Veškeré ukázky jsou vyexportovány bez účasti korekčních či dynamických plug-inů; byl použit pouze HA-81A.
Výrobce: Heritage Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.