iCON Martian

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 39
Registrován: 29 lis 2014 12:00

iCON Martian

Příspěvek od Petr Los »

Vysoce kvalitní kondenzátorový mikrofon s výrazným designovým vzhledem, určený jak pro snímání vokálů, tak i nástrojů.
13. 7. 2022

Doba nazrála a máme tady v pořadí druhý mikrofon z produkce lotyšské firmy iCon Pro Audio, tentokráte model Martian (Marťan). Stejně jako jeho předchůdce Cocoon, má i Martian výraznou neotřelou designovou podobu, která musí okamžitě upoutat nejen samotného hudebníka, ale i diváka. Dle firmy iCon designový inženýr příliš nehledí na vzhled, ale zajímá ho pouze funkčnost výrobku, zatímco pro hudebníka či zpěváka může být zařízení či nástroj doplněním jeho image. Různé modely a tvary kytar nejsou dnes již ničím nezvyklým, ale nezvyklá podoba mikrofonu se příliš často nevidí. V recenzi Cocoonu jsem psal, že tento je ještě docela „pozemský“ na rozdíl od opravdu „nezemského“ modelu Martian.

Astrográdní design
Novopečeného majitel rozhodně potěší celokovovový design mikrofonu, který je koncipován jako roztomilá postavička – Marťánek. Rozhodně se nad ním budou rozplývat děti (a to nejen hudebníků). Je to vlastně postavička s kulatou hlavičkou, velkýma kruhovýma očima (jedná se o dva kruhy z kovu dané vedle sebe jako oči) s oválným tělíčkem. Tato postavička má navíc popfilter v podobě jakéhosi deštníčku, který lze zvednout buď nad hlavu, nebo přímo před obličej, čímž se stane funkčním. Celou kapsli kryje kulová dvojitá mřížka – hrubá slouží k její ochraně, jemná pak funguje jako zvukové síto. Mřížka, ochranný rám i kruhové oči jsou vyvedeny ve stříbřité barvě ala Champagne.

Nyní však vážně. Ona hlavička v sobě skrývá nárazuvzdornou kapsli s elektrostatickým převodníkem Golden Drop z ryzího zlata (jak to ve slušných mikrofonních rodinách bývá). Právě ona technologie Golden Drop zajišťuje rychlejší pohyb membrány, což má za následek bohatší a prokreslenější zvukové detaily v náběru. Velkou výhodou je, že můžete hlavu s vložkou natáčet dle libosti a tím si zároveň upravit směrování akustického tlaku na vložku. Nemusíte tedy pracně hýbat s celým stojanem, pohnete jen vrchní kulovitou částí mikrofonu. Kapsle je profesionální, ručně vyrobená pro vysoký výkon s bohatě detailní frekvenční odezvou.
Obrázek
Další částí „tělíčka“ Marťánka je šedě metalízový ocelový válec vysoký kolem 60 mm, ve kterém je umístěna diskrétní elektronika třídy „A“ lotyšské produkce. Pravě ona elektronika by ve spojení s ručně vyráběnou kapslí měla mikrofonu dávat onen „smooth“ měkký sound, který je výrobcem tolik vyzdvihován. Na tomto válci se nachází plastické zlaté logo firmy iCon.

Z válce s elektronikou vystupují z každé strany na obvodu dvě jakási ramínka, která pak drží hlavu s kapslí a spojují obě části a současně je jimi vedena kabeláž nutná k propojení obou částí. Tato dvě, veprostřed rozšířená ramínka jsou upnuta k hlavě kulatými úchyty. Na první pohled tato konstrukce přípomíná uši. Na spodní část hlavy a vrchní části válcovitého těla jsou umístěny dva kovové, asi půlcentimetru dlouhé kovové výstupky, které slouží jako zarážka pro krajní nastavení sklonu hlavice. Prostě, když celou hlavu otočíte dozadu, zarážka způsobí, že kapsle míří mírně směrem nahoru, když otočíte dopředu, kapsle má mírný sklon dolů. Zapuštěný XLR výstup nalezne uživatel na spodní straně oválného těla. Celý mikrofon je vysoký 149 mm a váží 0,77 kg, takže žádné plastové tintítko to tedy není.

Protiotřesový držák Martian MSM-1
V recenzi na Cocoon jsem doširoka popisoval konstrukci protiotřesového držáku. Marťan má držák konstrukčně velice podobný. Opět je složen ze dvou hlavních kruhových obručí v průměru hranolu, u nichž chybí výseč zhruba 100 mm proti úchytnému šroubu. Touto výsečí je mikrofon pak do držáku vkládán. Stejně jako u minulého modelu, i zde je vnitřní část – dvě menší kruhové obruče též s výsečí připevněna k vnější větší části pouze pomocí sedmi gumiček, což garantuje utlumení ruchů vzniklých manipulací s mikrofonem či otřesů stojanu například na pódiu. Obě části k sobě pojí opět šest vertikálních kulatých tyček, stejně jako tomu bylo u modelu Cocoon. Odklápěcí zábranu výseče je opět nutné po vsazení mikrofonu do držáku zajistit onou pojistnou závlačkou v podobě pootáčející se trubičky a výstupku na konci pohyblivé zábrany. Pavouk je vyráběn přímo pro model Martian (je to na něm přímo vyraženo), nejedná se tedy o univerzální protiotřesový držák pro několik modelů. Na pohyblivé zábraně je veprostřed výstupek, na který je nutné nasadit gumovou krytku (nachází se v příslušenství) a ta mikrofon pevně zajistí proti vypadnutí.

Bez kosmického deštníku ani ránu
Skvělou designovou hříčkou je samotný popfilter, který má zabránit nechtěným zvukovým rázům při prudce vyslovených labiálách (p, b). Jedná se celokovový výrobek, který tvarem připomíná jakýsi černý deštníček či stříšku ledvinovitého tvaru. Je vyroben z dvojitého jemně děrovaného plechu, který má za úkol roztříštit zpěvákovy dechové rázy, tak aby nedocházelo k nepříjemným zvukovým bouchancům v nahrávce. K popfilteru jsou přišroubovány dvě úchytné pohyblivé nožičky, které se nasadí na vrchní hranol držáku jako na koleje. V příslušenství jsou dva maličké šroubky s též černými knoby a jimi je pak popfilter napevno přišroubován ke zbytku konstrukce pavouka. Je to konstrukčně velmi důmyslné. Vrchní děrovanou část může uživatel buď sklopit před kapsli, či naopak zdvihnout nahoru. Mikrofon pak opravdu vypadá jako roztomilá postavička s vesmírným deštníčkem.

Celý set – mikrofon, držák, příslušenství – je dodáván v tvrdé papírové stylové krabici vyložené molitanem s magnetickým zavíráním. Samotný mikrofon je pak uvnitř ještě uložen v elegantní celokovové čtyřhranné dóze, též vyložené molitanem.
Obrázek

Pár technických parametrů
Mikrofon Martian má ručně vyráběnou, zlatem napařovanou kapslí Golden Drop s aktivním průměrem membrány 1“ (35 mm). Jde o tlakový gradientní převodník. Frekvenční rozsah je 20 Hz – 20 kHz, směrová charakteristika je kardioidní, citlivost při 1 kHz: 33 mV/Pa, výstupní impedance je 50 Ω, maximální SPL pro 0,5% THD při zátěži 1000 Ω 134 dB, S/N poměr činí 83,2 dB-A, ekvivalentní hlučnost je 10,5 dB-A. Mikrofon má dynamický rozsah 123,5 dB a vyžaduje napájení + 48V DC Phantom Power.

Marťan v akci
Nejprve jsem použil mikrofon Martian k nahrávání akustické kytary. Náš testovaný model hrál úlohu hlavního mikrofonu namířeného na střed elektroakustiské kytary Taylor, která má sama o sobě vynikající zvuk tzv. “nasucho”. Dalším byla kondenzárotová tužka namířená zhruba na střed krku, která má zachytit vyšší frekvence nástroje a umožňuje je následně přimíchat do zvuku. Pro prostorovou orientaci pak byly použity dvě další tužky zachycující menší A/B stereo. Jako efektový řetězec jsem použil lampový UAD 610, equalizer byl též lampový – Warm Audio EQP-WA a kompresor byl původní JoeMeek CS2 model Ted Fletcher.

Mikrofon Martian vytvořil plný zvuk prostý jakýchkoliv nepříjemných ostrých zploštělých transientů, se kterými by v následném mixu bylo potřeba se nějak prát. Samotný equalizer jsem použil spíše pro jeho transformátory Cinemag, které zprůhledňují a pročišťují zvuk již při pouhém průchodu zařízením než pro nějakou hutnou equalizaci. Jen basy na 80 Hz byly maličko zvýrazněny. Výsledkem (viz 1. ukázka) je pevný a plný zvuk akustického nástroje. Pokud by byl tento v následném mixu příliš kulatý a měl tendenci být málo zřetelným, stačí jen přidat mikrofon namířený na krk, ale není třeba zvuk dodatečně dotahovat digitálními pseudokorekcemi v mixu (viz 2 ukázka).
Stejně přesvědčivě pak uživatel získá pevný a kulatý zvuk při natáčení vokálu (viz poslední ukázka). Často se setkávám s nahrávkami, které jsou korekčně přetaženy už při náběru. Výsledkem je pak ostrá nahrávka plná sykavek. I když se tyto dají odstranit při postprodukci, bývá to mnohdy problém a ne vždy se to podaří k úplné spokojenosti zvukového mistra. Náš Marťánek nabízí krásný a prokreslený zvuk už při samotném náběru a to se o každém mikrofonu říci nedá. Všechny tři showrealy jsou pouze výstupem z náběru bez dodatečných softwarových úprav, korekcí a hallů.
Závěrem
Závěrem chci říci, že práce s tímto mikrofonem byla pro mě opravdu příjemná. Seznámení proběhlo velmi rychle a s výsledkem jsem opravdu spokojen. Mikrofon provede bezezbytku svou práci v kvalitě mnohem dražšího přístroje a mne přesvědčilo (už po několikáté), že nejenom značky zvučných jmen jsou sto odvést perfektní kvalitu. Mnohdy se totiž objeví skvěle provedené mikrofony, od nichž byste podobnou kvalitu nečekali za velice příjemné peníze. To je, myslím, veskrze pozitivní zpráva.
Výrobce: iCON Pro Audio
Zapůjčil: Sound Service

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět