Ovládací konzole pro DAW.
22. 8. 2024
Nová řada ovládacích konzolí pro DAW společnosti Icon Pro Audio je tu a my se podíváme na její hlavní model V1-M, který se může stát srdcem ovládání i ve vašem studiu. Po úspěšné řadě QCon jsou tu mnohá vylepšení, která si podrobněji popíšeme v následující recenzi.
Úvod
Ovládací konzole pro DAW aplikace bývají rozličného druhu. Od těch velmi jednoduchých MIDI kontrolerů bez zpětné odezvy pozic faderů a možnosti zobrazení různých parametrů aplikace, až po ty sofistikované a specializované, plně integrované do prostředí jediné DAW aplikace. Icon Pro Audio V1-M jde cestou univerzálnosti, ale nabízí plnou integraci v prakticky všech nejrozšířenějších DAW aplikacích, které máme k dispozici v profesionálním světě digitálního audia. Odpadá tak složité mapování kontrolérů k jednotlivým parametrům a přitom je vše také okamžitě aktualizováno na úrovni zpětné odezvy. Motivací vývoje takových produktů je hlavně usnadnit ovládání a osvobodit obsluhu DAW od počítačového rozhraní klávesnice-myš. Svým stylem pak nabízí práci podobnou digitálnímu mixážnímu pultu, ale s mnohem otevřenějšími a do budoucna rozšiřitelnými schopnostmi.
Popis
Robustní zařízení v kovovém šasi a elegantním černém matu působí velmi kvalitně a velikostí je tak akorát pro pohodlnou práci lidskýma rukama. V1-M nabízí velkorysou pracovní plochu, výrazně zalomenou v horní části, kde se nachází LED sloupce a další displeje. Vezmeme-li popis odspodu, tedy od části blíže k obsluze, dominuje zde celkem devět motorizovaných, na dotyk citlivých faderů s délkou dráhy 100 mm a slibovaným 12bitovým rozlišením čtení pozice. Devátý fader, tedy ten nejvíce vlevo, je zamýšlen jako Master. Nad osmi kanálovými fadery se nachází malé LCD displeje se zobrazením čísla kanálu. Každý kanál má pak k dispozici tlačítka Sel pro výběr zvolené stopy v DAW, dále Mute, Solo a Rec pro aktivaci záznamu na stopě. Hlavní panel sekce faderů uzavírá osmice otočných enkoderů s možností stisku. Těmi se v základním režimu nastavuje panorama jednotlivých stop, ale v různých režimech ovládání slouží např. k zadávání parametrů plug-in modulů.
Až potud to byly v podstatě běžné funkce, které od DAW kontroléru očekáváme. To hlavní a pokrokové se nachází vpravo nahoře na horním panelu: dotykový barevný LCD panel s rozdělením na 24 “okének” v uspořádání 6x4. Tuto sekci lze chápat jako softwarová tlačítka, která jsou plně uživatelsky konfigurovatelná v aplikaci iMap (viz dále).
Horní panel uzavírají tlačítka volby jedné ze tří přednastavených DAW aplikací, se kterými může kontrolér pracovat, a volby vrstev funkcí, vč. dvou uživatelských presetů.
Zalomený panel úplně nejdále od obsluhy je vlastně meter bridge, který kromě vybuzení kanálů pomocí LED sloupců zobrazuje na dalších LCD názvy stop, hodnotu volume v základním režimu, případně dalších parametrů, vč. těch načtených z plug-in modulu. Úplně vpravo je pak LED displej pro zobrazení časové pozice lokátoru v DAW. Celý šikmý panel je na rozdíl od hlavního panelu lesklý, což působí elegantně, ale z hlediska odlesků může trochu zazlobit, podobně jako lesklá úprava monitoru počítače.
Zadní panel V1-M nabízí vše potřebné pro propojení s okolním světem: spínač napájení, konektor pro napájecí adaptér 12V (je přibalen), dva TRS konektory pro nožní spínače a USB-C konektor pro komunikaci s počítačem. V balení najdeme USB kabel, se zakončením USB-C na straně jedné a USB 2.0 (typ “A”) na straně druhé.
K popisu lze ještě dodat, že k modelu V1-M lze od Icon Pro Audio ještě dokupovat osmifaderové expandéry V1-X a to až do počtu celkových max. 32 kanálů, takže v plném sestavení jde o jeden kus V1-M a tři V1-X. To už je slušný mixpult pro opravdu komfortní ovládání DAW. Master sekce je pak pochopitelně jen jedna a to ta v rámci V1-M.
Provoz
V1-M od Icon Pro Audio podporuje protokoly Mackie Control a HUI. Kromě předvolených šablon pro prakticky všechny nejpoužívanější DAW si lze kontrolér upravit podle svého. K tomu slouží aplikace iMap, kterou je nutno stáhnout ze stránek výrobce a nainstalovat. Vždy je pak nutno dodržet tento postup při zapínání: nejprve se zapne V1-M, pak spustí aplikace iMap a nakonec DAW. Jen tak lze zaručit bezchybný chod a výměnu všech parametrů.
Zaujala mne možnost volby dané platformy při prvním spuštění: během zapnutí V1-M se podrží stisknutý čtvrtý enkodér a na jednom z LCD se objeví volba Windows/Mac. Tím se navolí použitý USB ovladač portu a zařízení je připraveno k instalaci. Ta byla naprosto bez problémů. Vyzkoušel jsem ji s DAW Logic Pro X a i pro každou jinou DAW aplikaci je v uživatelském návodu podrobný popis nastavení. V případě Logicu je to volba Mackie protokolu komunikace. Po pár kliknutích se vše nastavilo prakticky samo a před sebou jsem měl naprosto známé prostředí softwaru v hardwarovém ovladači. Fadery reagují velmi rychle, což se týká především vysílání pozice. Při příjmu z DAW jsou maličko “cukavé” což může být jistě opraveno v nějakém updatu firmware, ale není to nic, co by zásadně rušilo. Trochu mne překvapilo zpoždění zobrazení hodnoty Volume dané stopy na šikmém panelu; opět nic zásadního, ale už jsem zvyklý na rychlejší odezvu např. u letité konzole C24 od Avidu. Klíčovou roli může hrát i aplikace iMap, která vlastně překládá komunikaci hardwarových ovládacích prvků těm softwarovým v DAW a naopak.
Předností iMap je kromě aktivace předpřipravených šablon možnost jejich uživatelského přizpůsobení. To se týká hlavně sekce dotykových “okének”, kam lze nastavit opravdu prakticky vše, včetně klávesových zkratek. Určitě se hodí povely pro vytvoření nové stopy, uložení projektu, přepínání oken Edit a Mix a mnoho dalších. V iMap se také dá libovolně nakonfigurovat funkce nožních spínačů - pomocí pedálů je pak možno letmo stříhat (punch-in, punch-out), vypínat metronom a cokoli dalšího. Jedná se o velmi jednoduchý nápad a hraje klíčovou roli v nastavení workflow každého producenta nebo mistra zvuku, navíc pro různé situace.
Jednotlivé ovládací prvky, tedy fadery, tlačítka a enkodéry, lze přenastavit i do běžných MIDI CC, ale zde pozor, je nutno vždy zálohovat své funkční nastavení pro chod DAW. Uživatel si může pohrát s přemapováním na např. stand-alone softwarový nástroj, ale ne všechny nabízí takovou plně obousměrnou komunikaci pro aktualizaci daných parametrů i na hardwarovém ovladači a jeho displejích. Možnost obecného MIDI řízení tak chápu jako doplněk, plné integrace lze dosáhnout v prostředí DAW. Je samozřejmé, že velký displej počítače nabídne mnohem podrobnější zobrazení parametrů, ale zase mu chybí možnost dotknout se fyzických ovládacích prvků.
Závěr
V1-M od Icon Pro Audio mne velmi příjemně překvapil. Je svým provedením, robustností, dospělými rozměry a možnostmi ovládání kandidátem na zabydlení se v mnoha studiích. Samozřejmě musíme vzít v potaz univerzálnost: dedikovaný kontrolér pro jedinou DAW aplikaci bude zatím stále o něco lepší, ale zase je fixovaný na jediný systém, což jej prodražuje a uzavírá širším možnostem využití. Plně univerzální kontrolér by se neobešel bez šablon, které by bylo nutno uživatelsky připravit. V1-M jde střední cestou: nabízí velkou univerzálnost, ale již od začátku s ním lze pracovat prakticky stylem digitální pult. Začínajícím uživatelům nabídne velké množství šablon pro všechny nejrozšířenější DAW aplikace, těm pokročilým pak možnost si šablony přizpůsobit ke stylu své práce. Jedná se o zařízení, které dokáže za rozumnou cenu nahradit pult a zpříjemnit studiovou práci osvobozením se od myši a klávesnice, které jsou tu vždy a stále k dispozici, ale pro zvukařskou práci je vždy příjemnější se dotýkat hardwarových ovládacích prvků, než stále jen klikat myší. S ohledem na studiovou integraci by se jistě hodila další vylepšení, jako třeba monitorovací sekce pro řízení poslechu, výstupu na sluchátka, talkback atd., ale tak není tento produkt zamýšlen. Myslím, že jeho myšlenka je právě akcentována ve vytvoření pohodlného ovládacího rozhraní a vše další by bylo méně univerzální a prostorově komplikované.
Výrobce: Icon Pro Audio
Zapůjčil: Sound Service
Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.