IK Multimedia AXE I/O

IK Multimedia AXE I/O

Zvuková karta s kytarovým potenciálem, kde je takřka vše možné.
29. 6. 2020

Je tomu již pár desítek let, kdy do kytarového zvuku vstoupily digitální technologie. Mám na mysli softwarový modeling a klonování původních analogových zesilovačů. Nechci soudit, do jaké míry jsou digitální klony podobné svým originálům, ale pravdou je, že digitální technologie urazily za posledních dvacet let opravdu dlouhou cestu, napříč všemi odvětvími zpracování zvuku či obrazu. Jedním z průkopníků, kteří se zabývají, mimo jiné, klonováním kytarových zesilovačů je italská společnost IK Multimedia, která byla založena v roce1996. Právě její software AmpliTube ve spojení se zvukovou kartou AXE I/O, nás budou dnes zajímat.

O co běží?
AXE I/O je USB zvuková karta orientovaná na kytaristy a baskytaristy. Disponuje celkem dvěma vstupy a pěti výstupy. Do vstupů můžeme zapojovat mikrofony (XLR, 48 V), linky (Jack 6,3 mm) a nástroje (Jack 6,3 mm). Pátý výstup je zvláštností, jde o přímý výstup do kytarového zesilovače pro re-amping. Samotný převodník pracuje v rozlišení až 24 bit, při samplovací frekvenci až 192 kHz a jeho dynamický rozsah je 117 dB. Rozměr karty je 238 x 211 x 53 mm a váží 1,3 kg. AXE I/O pracuje pod operačními systémy Windows a mac OS a je vybavena MIDI rozhraním. Z pohledu konstrukce a designu, je karta usazena do ocelového šasi, které je opatřeno černým matným lakem. Pouze název produktu je zde proveden v lesklém, rovněž černém laku. Působí to elegantním dojmem. Po stranách je karta doplněna černými bočnicemi, které současně fungují jako nožičky. Přední panel je také černý s kontrastními bílými popisky. Potenciometry jsou odlišeny pomocí barevných rysek. Součástí karty jsou programy AmpliTube 4 Deluxe, 10 T-Racks plug-inů Ableton Live Lite.

Ovládací panel
Přední panel je graficky rozdělen do pěti sekcí. Zcela vlevo je umístěn potenciometr Gain a konektor Jack 6,3 mm, pro připojení kytary. Vstup je vybaven sloupcovým indikátorem, který se skládá z pěti LED diod a zobrazuje hodnoty -50 dB, -30 dB, -12 dB, -3 dB a Clip, přebuzení vstupní úrovně. Dále zde nalezneme tři signalizační LED diody Inst, Line a Mic, které informují uživatele o typu zapojeného vstupu. Obligátně svítí červená dioda, která signalizuje aktivní mikrofonní vstup. Při zapojení linkového vstupu, se rozsvítí prostřední žlutá dioda. A konečně při zapojení nástrojového vstupu na předním panelu, svítí horní zelená dioda. Pokud byste měli například stále zapojený linkový vstup (žlutá dioda) a zapojili nástrojový kabel do stejného vstupu, má pak prioritu nástrojový vstup (zelená dioda). Je to velmi přehledné a usnadňuje to orientaci.

K prvnímu vstupu se vztahuje ještě sekce funkce Z-Tone, jejíž kouzlo spočívá v možnosti přizpůsobit impedanci nástrojového vstupu vašim snímačům. To se pozitivně projevuje na výsledném zvuku. První přepínač Passive / Active, slouží pro přepínání mezi aktivními a pasivními snímači. Druhý přepínač JFET / Pure pak volí mezi těmito dvěma rozdílnými topologiemi zapojení předzesilovače. JFET přidává do zvuku více harmonických a jeho zvuk je celkově teplejší. Naopak typ Pure je ve zvukovém projevu jasnější a transparentnější. Nabízí se řešení pro zkreslenější zvuky přepínat na JFET a na čisté naopak na Pure. Ovšem pozor, je zde jedno ale… Přepínání preampu funguje pouze pokud je přepínač snímačů v pozici Passive. Druhý, nástrojový vstup tyto ovládací prvky postrádá.
Přibližně uprostřed je ovladač Preset, který zde usnadňuje listování jednotlivými programy. Tento enkodér disponuje krokovým ovládáním a je možné ho také stlačit v ose, čímž dochází ke zvolení příslušného presetu. Pod tímto voličem je tlačítko pro aktivaci phantomového napájení 48 V. Vedle, vpravo je umístěna ladička, která za pomocí miniaturního displeje zobrazující název tónu a pomocí tří indikátorů výšku laděného tónu. Nesmí chybět samostatné tlačítko pro aktivaci ladičky.

V poslední sekci nalezneme potenciometr Monitor (poměr mezi přímým signálem a výstupem z DAW), Headphones (hlasitost sluchátek) a potenciometr Master pro nastavení celkové hlasitosti poslechu. Pod těmito potenciometry jsou ještě umístěny konektory Jack 6,3 mm pro připojení sluchátek a výstup do kytarového aparátu, který je nesymetricky zapojený.

Propojovací terminál
Podíváme-li se na zadní panel, zjistíme, že zcela vlevo se nalézá miniaturní vypínač, zdířka pro napájecí konektor přiloženého adaptéru a zdířka pro Kensington Lock. To je zvláštní systém zabezpečení proti odcizení, který nalezneme u většiny zařízení, jako jsou počítače, zvukové karty či rekordéry. Následující sekce MIDI je vybavena DIN konektory MIDI In a Out. Port USB 2.0 je zde zastoupen přístrojovým konektorem typu B. V sekci External Control jsou umístěny konektory Jack 6,3 mm pro připojení ovládacích foot switchů a expression pedálů. Jsou zde označeny jako Switch/Pedal 1 a 2. Linkové výstupy z karty jsou umístěny hned vpravo a jsou zde v podobě konektorů Jack 6,3 mm. Jsou označeny 1/L, 1/R (symetricky zapojené), a 3, 4 (nesymetricky zapojené). Posledními konektory na zadní straně je dvojice combo konektorů značky Amphenol a slouží pro připojení mikrofonů nebo linkových zdrojů audio signálů.

Instalace a IK Multimedia AXE IO Control Panel
AXE I/O jsem testoval na notebooku Acer TravelMate P259-M s operačním systémem Windows 10 s CPU i3 2,3 GHz a RAM 4 GB. Instalace a registrace softwarů proběhla bez problémů. Ovladač karty je možné otevřít, buď přímo z lišty nástrojů, nebo z menu Start a nese název „IK Multimedia AXE IO Control Panel“. Po jeho otevření objevíme dvě důležité záložky. První, Interface zpřístupňuje nastavení samplovací frekvence, velikost bufferu, direct monitoring a chování ladičky. Dále zde najdeme metry pro oba vstupy a výstupy 1-2, 3-4. Pátým výstupem je Amp Out, do kterého je možné směrovat signál z prvního výstupu a v případě potřeby také odzemnit. V sekci Controller lze dosti obšírně nastavit funkce a způsob chování externích footswitchů či expression pedálů. Jsou zde celkem dva sloty a u každého je na výběr single switch, duble switch nebo expression pedál.

AmpliTube 4
Tento program od svého počátku urazil obrovský kus cesty a tak dnes funguje jako osmistopý rekordér s integrovaným mixem. Každou stopu je možné osadit kytarovým nebo basovým virtuálním aparátem. Aby toho nebylo málo, tak na každé stopě lze volit z osmi rozdílných topologií zapojení kytarového řetězce. Samotný kytarový řetězec se skládá z ladičky, pedalboardů A a B, zesilovačů A a B, Insertů A a B, reproboxů A a B a Racků A a B.

Ladička je velmi přesná a přehledná. Je vybavena velkým displeje s rozsahem od -50 do +50 Centů. Lze ji kalibrovat v rozsahu od 425 Hz do 455 Hz disponuje tlačítkem On a Mute.

Sekce pedálboardů je označena jako Stomp A a B a každý z nich má šest slotů pro stomp boxy. Na výběr jsou zde všechny myslitelné krabičky, jaké vás napadnou. Způsobem prostého přetažení je možné měnit pořadí krabiček podle libosti. Je to velmi jednoduché a praktické.

Jednotlivé konkrétní typy zesilovačů jsou přístupné v sekci Amp. Výběr je velmi pestrý a myslím, že si vybere opravdu každý. Zesilovače zde používají stylové skiny, které napoví, jaké modely byly v daném případě předlohou. Kromě kytarových zesilovačů zde najdeme též zesilovače pro baskytary.

Insert zde slouží k vřazení efektového procesoru mezi zesilovač a reprobox. Je to ve své podstatě softwarová podoba efektové smyčky. Inserty jsou zde k dispozici čtyři a je možné je samostatně vypínat. Opět zde nalezneme nepřeberné množství procesorů a stomp boxů. Z některých kombinací by se člověku až zatočila hlava. Například já u svého skutečného kytarového aparátu požívám smyčku pouze pro modulace, delaye a reverby. Zde si tam můžete dát například takové věci jako boostery či kompresory, které se většinou řadí někam před předzesilovač. A proč ne, v otázce řazení krabiček a efektů je prakticky povoleno vše. Záleží na vaší fantazii a dovednosti využít daného zapojení.

Zajímavou položkou, která stojí za pozornost, je záložka Cab, tedy cabinet, reprobox či bedna. Zde je možné si zvolit požadovaný typ kabinetu podle konfigurace měničů, jako 1x10“, 1x12“, 2x12“, 4x12“, 1x15“ či rotující, Leslie box. Vybrat si můžeme reproboxy také podle značek a typu konstrukce. Tím myslím otevřené nebo uzavřené boxy. U beden s 12“ reproduktory lze ještě měnit konkrétní typ a značku reproduktorů. Například tak, že nepřekvapí ani kombinace Marshallovského boxu 1960A s reproduktory Jensen či Fender. Něco takového byste v reálu pravděpodobně jen horko těžko realizovali. Tady toho lze dosáhnout prostým kliknutím myší. Také je zde možné vybrat požadovaný typ mikrofonu a ten přesně umístit do konkrétní pozice před reproduktor. Svůj oblíbený sweet spot si tak snadno můžete uložit do presetu. Mikrofony máme k dispozici dva, pro jejich vzájemnou zvukovou kombinaci. Jako při reálném snímání, jenže bez toho, aniž byste se museli zvednout od stolu. Na výběr jsou zde dynamické (7), kondenzátorové (9) a páskové mikrofony (3). V neposlední řadě, zde ještě můžete virtuální bednu umístit do jednoho ze šesti základních, zvukově rozdílných prostorů. K jeho snímání je zde stereo pár kondenzátorových mikrofonů s proměnlivou šířkou stereo báze. V závěru sekce reproboxů, je malý čtyřkanálový mix s masterem. K míchání jsou tak k dispozici mikrofony 1 a 2, mikrofony snímajících ambient místnosti, vstup s D. I. signálem a zmíněný celkový master. Na konci signálového řetězce je ještě jeden rack se čtyřmi sloty pro další FX processing.

V dolní části AmpliTubu je tlačítko pro přepínání zobrazení. Můžeme se tak od nástrojových aparatur přesunout k DAW zobrazení. Také je zde kotvící mřížka, transportní tlačítka, či metronom a zpomalené přehrávání. Po levé straně je vyobrazen jednoduchý chanel strip příslušné stopy. Najdeme zde třípásmový ekvalizér, panorámu a fader pro řízení hlasitosti. AmpliTube je vybaven ještě režimem Looper, který poskytuje čtyři smyčky, u kterých se dá samostatně řídit hlasitost a panoráma.

Jak to vidím, slyším a myslím
Do AXE I/O a softwaru AmpliTube jsem hrál HSS stratem a eRGéčkem s průchozím krkem v kombinaci se dvěma humbuckery. Jednotlivé zvuky mi přišly velmi inspirativní a dobře reagovaly na dynamiku a techniku hry. Měl jsem dobrý pocit z toho, jak „šel zvuk za rukou“. K poslechu jsem používal monitory Genelec a sluchátka Beyerdynamic DT 990 Pro. Široká paleta možností nastavení sváděla k různým kombinacím a experimentům. Myslím, že výsledný zvuk je velmi použitelný. Na druhou stranu bych se nechtěl pouštět do hodnocení či komentářů, jak moc je či není zvuk z AmpliTube věrný svým skutečným předlohám. Jednak to nepovažuji za důležité a pak stejně by šlo pouze jen o můj subjektivní názor. Nehledě na to, že v AmpliTube je tolik kytarových aparatur, na které jsem neměl ani příležitost si v reálu zahrát. Přínos AmpliTubu s kartou AXE I/O vidím ve velmi široké paletě kytarových zvuků, které je možné používat klidně o půl noci v garsoniéře panelového či činžovního domu, aniž by jste riskovali ubití sousedy, kteří pro vaší noční rockovou kreativitu nemají pochopení. Další možností, jak AXE I/O využít, je reamping již nahraného partu pomocí přímého výstupu do kytarového zesilovače. Pochválit lze i mikrofonní preampy samotné karty, které svou kvalitou poslouží reálnému snímání kytarových boxů nebo natáčení akustických partů či vokálů. Dva mikrofonní vstupy (Class A) otevírají možnosti snímání kytarové aparatury dvěma mikrofony. Pochvala určitě patří kytarové ladičce na předním panelu, což u zvukových karet nebývá zvykem. Plusem je určitě technologie Z-Tone, možnost zvolit mezi dvěma typy nástrojových předzesilovačů JFET a Pure. Pokud bych chtěl kartě něco vytknout, pak si myslím, že by bylo vhodné ji doplnit o optický ADAT vstup a výstup. Výrazně by to rozšířilo možnosti využití. Například pro náběr bicích, kde by celkových deset vstupů udělalo velkou službu. Součástí karty je zmíněný AmpliTube 4 Deluxe, Ableton Live 10 Lite a 10 plug-inů T-Racks. Některé z těchto plug-inů sám dlouhodobě používám a jsem s nimi velmi spokojen.

Konečný verdikt? Pokud hrajete na kytaru, nebo baskytaru v kapele nebo bez kapely, nebo se věnujete domácímu nahráváním, či vlastníte profi studio a chcete si rozšířit paletu zvuků, nebo si nemůžete dovolit vlastnit tuny kytarového hardwaru, ale přesto toužíte se přiblížit originálnímu zvuku věhlasných aparátů a nevadí vám digitální prostředí, je právě AXE I/O vhodnou volbou pro vás.

Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.