Kompaktní poslechové monitory nabité moderními technologiemi.
25. 5. 2020
V následující recenzi se zaměříme na popis a test aktivních studiových monitorů iLoud MTM z dílen společnosti IK Multimedia. Jedná se o produkt, který slibuje mnohé už dle technických parametrů a mohl by se stát zajímavým konkurentem v kategorii monitorů pro menší režie či mobilní užití.
Základní popis
Po vybalení jsem měl před sebou elegantní černé, sice plastové, ale robustní skříňky. Už první pohled odhalí význam zkratky MTM v názvu produktu. Jedná se uspořádání elektroakustických měničů (reproduktorů) v konfiguraci Midrange-Tweeter-Midrange, zkráceně MTM. V překladu to znamená “středy-výšky-středy”, tedy uspořádní měničů v řadě, s výškovým reproduktorem uprostřed mezi dvěma středobasy. Za tímto uspořádáním stojí americký elektroakustik, inženýr Joseph D’Appolito, který tuto konfiguraci popsal a zdokonalil. Výhodou tohoto uspořádání je odstranění problému sklánění osy dvojice měničů v běžném uspořádání MT (Midrange-Tweeter), které má na svědomí neideální sčítání signálů z obou měničů v oblasti dělící frekvence. Naproti tomu MTM uspořádání je v ose reprosoustavy téměř dokonalé co do součtu signálu z výškového a obou středobasových měničů. Daní za tuto výhodu je ovšem horší průběh směrové charakteristiky mimo osu. Monitory se tedy hodí pro menší vzdálenosti poslechu a jsou určeny pro tzv. near-field (blízké pole). Další výhodou uspořádání MTM je rozdělení výkonu hlubokých kmitočtů mezi dva měniče, což se projevuje v jejich menším proudovém zatížení a dále zvýšení citlivosti středobasu díky efektivně větší ploše při stejném mechanickém zdvihu.
iLoud MTM jsou vybaveny dvěma středobasy s průměrem 3,5 palce a jedním výškovým měničem o průměru jednoho palce. Jejich pohon obstarávají vestavěné dvoucestné (bi-amp) zesilovače, pracující v pulzním režimu (tzv. D-třída) a slibující 100 W efektivního výkonu. Maximální SPL (hladina akustického tlaku) v ose a vzdálenosti 1 metr je 103 dB, což je s ohledem na velikost monitorů slušná hodnota. Frekvenční odezva je téměř lineární v pásmu 40 Hz až 24 kHz a díky vestavěným DSP obvodům zaručuje výrobce fázově koherentní (neproměnnou) odezvu od přibližně 200 Hz až na horní konec přenášeného spektra.
Kam s nimi?
Monitory iLoud MTM je možno umístit a upevnit hned třemi způsoby. Buď na přibalenou “kolébku”, která umožňuje vertikální pozici s nastavením náklonu od 0 do 20 stupňů, tedy např. na stole. Druhou možností je umístění v horizontální pozici položením na přibalenou podložku a pak např. polici nebo jinou vodorovnou plochu. Třetí možnost je našroubování na mikrofonní stojan se standardním závitem 3/8 palců.
První zapnutí a ARC
Nejprve jsem po zapojení ponechal vše v továrním nastavení: citlivost +4 dBu, rovná odezva (extenze 40 Hz, basy a výšky FLAT, celkový preset FLAT). Monitory jsem postavil po boku mnohem větších studiových boxů Genelec, na které jsem poslechově zvyklý, a které působí vedle iLoud MTM jako Goliáš po boku Davida. Nicméně po nezbytném nastavení stejné citlivosti (poslechové hladiny) jsem byl příjemně překvapen. I bez podrobnější kalibrace se jevily monitory iLoud MTM jako vyvážené, schopné podat věrně detaily reprodukované nahrávky a přitom s odpovídající frekvenční odezvou. Pochopitelným limitem je pak podání basů, zejména při vyšších poslechových hlasitostech.
Systém ARC, který pochází přímo z vývoje firmy IK Multimedia a známe ho i z jiných produktů, je vlastně systémem automatické korekce frekvenční charakteristiky s ohledem na vlastnosti poslechové místnosti. Každá režie “hraje” jinak a není-li navržena zcela lineárně, což je zejména v domácích podmínkách obtížně dosažitelné, může ARC pomoci vykompenzovat spektrum přenášených kmitočtů tak, aby se eliminovaly nežádoucí rezonanční vrcholy nebo naopak útlumy v různých pásmech. Pro účely ARC je u každého monitoru přibalen měřící mikrofon, v příslušenství nechybí také objímka pro mikrofonní stojan a propojovací kabel. Mikrofon se umístí do místa poslechu a spustí se kalibrace na zadním panelu monitoru, pochopitelně pro každý monitor zvlášť. Výsledkem kalibrace je nastavení vnitřní kompenzační křivky v DSP a její nasazení při reprodukci. Všechna nastavení si monitor pamatuje samozřejmě i po vypnutí.
Když jsem nakalibroval postupně oba monitory, přistoupil jsem opět k poslechu nahrávek. Oproti stavu před kalibrací se signál jakoby pročistil, poslech zkonkrétnil a přiblížil. ARC systém vykompenzoval menší útlum na vyšších středech, který mi předtím trochu vadil, ale teprve zapojení ARC mne v tom utvrdilo. Rozhodně je kalibrace ARC znát a zejména blízkost různých překážek a stěn se projeví v kompenzační křivce jako korigovaná odezva. ARC systém pochopitelně neumí jít za hranici fyzikálních zákonů a tak se nedá očekávat nárůst plnosti basů na samém okraji pásma. Nicméně od nižších středů až po výšky se systém projevil jako funkční a přispívá k vylepšení frekvenční odezvy.
Závěrem
Přiznám se, že jsem svoji počáteční nedůvěru k monitorům iLoud MTM při prvním poslechu zahodil a po kalibraci ARC už na ni zcela zapomněl. Monitory iLoud MTM jsou určitě vítaným rozšířením sortimentu a nasazením kalibrace ARC v praxi. Úplně si je dokážu představit jako hlavní monitory v malém domácím “studiu na stole”, ale i jako druhé monitory po boku větších, hlavních. Svými rozměry a váhou by se mohly hodit také pro mobilní užití např. nahrávání vážné hudby v terénu (kostely, koncertní síně), kdy je často nutno vybudovat nouzovou “režii” třeba z šatny nebo sakristie a poslech na sluchátka se jeví jako dlouhodobě únavný. Ať tak nebo jinak, monitory iLoud MTM si určitě své příznivce najdou. Jsou přímo prošpikovány moderní technologií a nabízí hodně muziky za slušný peníz. Abychom stále jen nechválili, uvítal bych například možnost digitálního vstupu (alespoň S/PDIF) a hodilo by se třeba i dálkové ovládání pro nastavování a kalibraci.
Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.