Jednohlasý analogový syntetizér.
10. 10. 2018
Módou posledních let je, kromě neutuchající renesance analogové subtraktivní syntézy, také miniaturizace a stále větší dostupnost různých přístrojů a nástrojů, které nabízejí variace na téma analogové syntézy v rozličných podobách. Také italský výrobce IK Multimedia, který se původně etabloval na trhu svými softwarovými nástroji a efekty, postupně přibral do výrobního programu hardware. UNO Synth je vlastně úplně prvním počinem na téma analogové syntézy tohoto výrobce. Podívejme se nyní podívat, co nástroj nabízí.
Úvodem
Abychom společnosti IK Multimedia nekřivdili, její vstup do světa hardwaru se odehrál již před delší dobou a to mj. příslušenstvím pro iOS a Android přístroje, jako jsou tablety či mobilní telefony. Ucelená řada příslušenství iRig se těší poměrně slušné popularitě a našla si mnoho spokojených zákazníků. Z dalších produktů jmenujme poslechové mini-monitory řady iLoud, mikrofony, držáky a nepřeberné množství příslušenství pro zmíněné mobilní platformy. Hardwarový syntetizér je však ve výrobním programu zcela novým počinem. Společnost IK Multimedia se spojila s krajany Sound Machines a pak také Erikem Norlanderem, americkým hudebníkem, který kromě svých muzikantských aktivit stál v minulosti mj. za vývojem syntetizéru Andromeda a dalších produktů společnosti Alesis.
Popis nástroje
Syntetizér UNO Synth je proveden v úhledné ploché plastové krabičce, která překvapí lehkou váhou a elegantním designem. Nástroj je navržen v tzv. desktop provedení, tedy pro umístění na stole a s ovládáním z horního panelu. Pojďme se podívat nyní, co tedy přesně ovládací panel nabízí. Na první pohled zaujme celkem sedm otočných potenciometrů. Čtyři z nich jsou vyhrazeny maticovému nastavování základních parametrů syntézy, kdy se vybírá řádek parametrů pro nastavování potenciometry. Řady jsou celkem čtyři a umožňují ovládat vždy sadu parametrů pro oscilátory, filtr, obálky a LFO. Když už jsme hovořili o tlačítkách, ty jsou provedeny v podobě dotekových plošek, vytištěných na panelu nástroje. Pro „stisk“ daného tlačítka se využívá kapacitní princip, podobně jako na běžném tabletu či chytrém telefonu.
Další skupinu, tentokrát tří potenciometrů, odděluje trojciferný LED display. Tyto tři potenciometry jsou naopak přiřazeny napevno daným parametrům a těmi je Cutoff, Tempo a Volume. Zbytek panelu je obsazen několika dotykovými tlačítky pro různé funkce: spouštění a programování arpeggiatoru a sekvenceru, volbu presetů, efektu delay atd. Nástroj má také svoji klaviaturu, a to opět dotykovou, kapacitní. Má rozsah 27 tónů, tedy přes dvě oktávy. Funkce klaviatury doplňují tlačítka Dive, Scoop, Vibrato, Wah, Tremolo a Hold. Názvy jsou většinou výmluvné, kromě Dive a Scoop – zde se nejedná o nic jiného, než o simulaci kolečka Pitch Bend, tedy kolečka ohýbání tónu. Vibrato přidá cyklickou modulaci výšky tónu, Wah pak frekvence filtru. Tremolo moduluje hlasitost tónu a funkce Hold se hodí pro přidržení zahraných tónů, což se hodí zejména ve spojení s arpeggiatorem.
Možnosti syntézy
UNO Synth je jednohlasým analogovým syntetizérem. V sekci generování tvarových průběhů nabízí dva nezávislé oscilátory bez možnosti synchronizace. Tvarový průběh se nastavuje plynule a to od trojúhelníku přes pilu až po pulzní průběh s možností změny šířky pulzu (střídy). Nechybí možnosti PWM modulace a generátor šumu. Oscilátory se dají naladit jak v jemných (centy), tak hrubých krocích (půltóny). V oblasti modulace nabízí nástroj jak dvojici LFO, tak dva generátory obálky typu ADSR. Těmi lze řídit jak výšku tónu, tak ořezávací frekvenci (cutoff) filtru. Filtr je srdcem subtraktivní syntézy a propůjčuje nástroji základní zvukový charakter. Ten u nástroje UNO Synth nabízí celkem tři módy (LPF, BPF a HPF) a strmost 12 dB/oktávu. Zajímavostí je možnost zkreslení výstupního signálu filtru před vstupem do zesilovače (Drive).
Všechny parametry syntézy jsou dostupné ve zdarma dodávaném softwarovém editoru pro systémy Windows, macOS a iOS. Ovladači a tlačítky na panelu nástroje se dostaneme pouze na základní z nich, ale pro živé dotvoření již existujících presetů, třeba na pódiu, to bohatě stačí. Když už hovoříme o presetech, těch nabízí nástroj celkem sto. Prvních dvacet je pevných, zbytek lze přepisovat libovolně podle vlastní tvůrčí fantazie.
Arpeggiator a sekvencer
UNO Synth nabízí také dvě jednoduché pomůcky pro automatickou hru: arpeggiator je klasického typu a rozkládá zahrané akordy směrem nahoru, dolů, oběma směry, náhodně a v dalších módech. Podobně sekvencer je velmi strohý, ale hodí se: nabízí 16 kroků, které hrají stále dokola a to i v opačném pořadí kroků. Programování probíhá buď krokově, nebo v reálném čase a každý krok se neomezuje pouze na změnu výšky tónu (noty), ale na libovolný parametr, který je na panelu nástroje dostupný. Při běhu sekvenceru má kapacitní klaviatura syntetizéru UNO Synth vyšší prioritu, takže do běžící sekvence lze hrát živě. Bohužel není možné sekvenci pomocí zahraných not transponovat a šestnáct kroků je také poměrně málo. Do každého presetu lze uložit pouze jednu sekvenci.
Ovládání a zvuk
Nástroj UNO Synth je velmi lehce a pohodlně ovladatelným syntetizérem. Jeho kompaktní a snadno přenosné provedení je výhodou, stísněné ovládací prvky, zejména rotační potenciometry blízko u sebe, pak spíše nevýhodou pro live využití. Chválím kapacitní způsob ovládání všech tlačítek, které slibuje velkou odolnost při náročném nasazení při hře. Jinak se vše ovládá příjemně a hlavně přehledně. Přesto musel výrobce z mnohého slevit a týká se to zejména množství parametrů, které lze ovládat přímo z nástroje. Ošizené jsou přímo na panelu např. obálky. Ta u filtru se musí spokojit s parametry Attack a Decay, u zesilovače pouze s fázemi Attack a Release, přestože pomocí editoru se dostaneme na plnohodnotné ADSR obálky. Všechny parametry lze tak ovládat až s pomocí softwarového editoru a to jak ve stand-alone, tak plug-in verzi pro DAW. Přesto mi chybí mezi parametry syntetizéru např. nastavení citlivosti obálek na dynamiku úhozu externě připojené MIDI klaviatury, synchronizace oscilátorů atd.
Co se týče zvuku, je nutno říci, že mne velmi překvapil. Zprvu jsem jej hodnotil s přihlédnutí k cenovce nástroje, ale objektivně vzato je zvuk nástroje UNO Synth velmi dobrý. Hodně subjektivní je hodnotit filtr. Ten funguje zcela jak má, ale přesto není tak průrazný, jak jsme slyšeli např. u nástroje Moog Mother 32. V dané kategorii nelze očekávat ani takovou variabilitu a hloubku, jako třeba u analogové legendy Roland SH-101, které se UNO Synth docela koncepcí podobá. U obou zmíněných konkurentů filtr pracuje se strmostí 24 dB/oktávu, takže srovnání není zas tak moc spravedlivé. Filtr je každopádně zdařilý a zejména v různých sekvencích či arpeggiu odvádí skvělou práci. Z hlediska svého chování je trochu „hodný“, ale to je právě do velké míry dáno omezenou ořezávací strmostí. Ještě dodejme, že UNO Synth obsahuje jednoduchý efekt typu delay, tedy ozvěnu, s nastavitelnou mírou návratu a času zpoždění a možnostmi synchronizace s MIDI hodinami. To opět dotváří zvuk nástroje a to zejména při sólové melodii nebo v sekvenci.
Závěrem
Syntetizér IK Multimedia UNO Synth mne velmi příjemně překvapil. Nabízí moderní vzhled, jednoduché a přehledné ovládání a především kvalitní analogový zvuk. Pro mnohé bude vybaven až příliš jednoduše, ale nabízí slušnou paletu možností a variabilitu zvuku, zejména jako basový nebo doprovodný nástroj pro všechna ta známá bublání, acid-sekvence a kosmická arpeggia. Z parametrů syntézy mi trochu chybí synchronizace oscilátorů, samooscilace filtru a reakce na MIDI rychlost úhozu. Mezi přednosti naopak patří možnost bateriového nebo USB napájení. Škoda, že výrobce neobsadil plnohodnotné MIDI DIN konektory. Používání mini-jacků téměř na vše u soudobých boutique-nástrojů mi nepřijde spolehlivé. Je to ovšem dáno snahou o miniaturizaci všeho. UNO Synth se může stát základem a odrazovým můstkem pro všechny, kteří neshledávají v softwarových plug-in nástrojích takové kouzlo, jako je „kroutit“ reálnými knoflíky.
Oficiální video výrobce
Výrobce: IK Multimedia
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Ondřej Urban
Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.