Elektretový mikrofon se zvláštním určením.
16. 5. 2011
Předmětem recenzí a testů uveřejňovaných v audiorubrice časopisu PiXEL jsou vždy produkty, ať již přístroje nebo software, které mají souvislost s digitální podobou zvuku či se zpracováním zvuku na počítači. Proto možná překvapí, proč je v tomto článku podroben zkoumání obyčejný mikrofon. To vskutku není obvyklé, vysvětlení je však docela jednoduché. Jde totiž o mikrofon, který jeho výrobce navrhl pro použití s velice rozšířeným telefonem iPhone, přehrávačem iPod touch nebo tabletem iPad. Prostřednictvím těchto přístrojů tedy může zvuk zachycený mikrofonem iRig Mic vstoupit do digitálního světa a v jeho bezbřehých hranicích se volně pohybovat. Pro iPhone, iPod touch a iPad byla vyvinuta celá řada aplikací včetně hudebních, takže je lze využívat nejen ke komunikaci, ale i k činnostem, k nimž byl dříve zapotřebí přinejmenším notebook, tedy i k záznamu a zpracování zvuku. To je pro jednu skupinu lidí velký strašák, pro neméně velkou skupinu pak výhoda. Pojďte se tedy se mnou na mikrofon iRig Mic podívat. Otestoval jsem jej ve spojení s iPhonem a aplikacemi pro záznam zvuku, které mám nainstalovány. Je to jednak zcela jednoduchý Diktafon, který je součástí operačního systému iPhonu, a jednak sofistikovaný iProRecorder z dílny významné firmy BIAS, dodávající např. i skvělý masteringový editor Peak. Nebudeme příliš zkoumat objektivní měřitelné charakteristiky mikrofonu iRig Mic. Jak se ukáže, užitečnější bude pátrat po účelnosti koupě takového mikrofonu a o možnostech jeho použití. Pro tento úhel pohledu na výrobek plně postačí citovat z manuálu přiloženého k mikrofonu.
Něco málo o výrobci
Italská firma IK Multimedia patří k velmi významným výrobcům zvukového softwaru a v poslední době i hardwaru. Její plug-iny, samplery a virtuální nástroje jsou s úspěchem používány v řadě studií. Před nedávnem na sebe upozornila sofistikovaným programem pro úpravu poslechových podmínek ve zvukových režiích a v současné době zaznamenáváme v jejím výrobním programu i hardware, navrhovaný proprietárně pro použití s přenosnými komunikačními zařízeními firmy Apple.
iRig Mic ze všech stran
Při vybalování mikrofonu z kartonové krabičky si snadno uvědomíme, do jakého spotřebitelského segmentu iRig Mic asi směřuje. Obal je zaplněn informacemi o kvalitách výrobku a o programech, které si lze do iPhonu pro použití s tímto mikrofonem zdarma nainstalovat. Také návod k použití je velmi úsporný a je psán stylem, který pochopí i ten, kdo drží jakýkoli mikrofon v rukou poprvé. V myšlenkách tedy přehlížím potenciální uživatele tohoto mikrofonu: muzikanty, kteří třeba neoplývají ani technickými znalostmi, ani penězi a přesto potřebují zachytit svoje nápady, dokonce i v několika stopách. Vidím i žurnalisty, jejichž potřebou je zachytit zvuk (reportáž, tiskovou konferenci apod.) a odeslat ho neprodleně do redakce k dalšímu zpracování a odvysílání. Jak dále uvidíme, je zcela logické, že mezi uživateli jistě nebudou figurovat zvukaři - profesionálové.

Samotný mikrofon působí seriózním dojmem. Tvarově připomíná některé ruční mikrofony (slangově zvané handky) renomovaných výrobců, liší se však na první pohled až příliš velkým nápisem označujícím název mikrofonu a nápadnou gumovou průchodkou s tenkým kabelem v místech, kde mají jiné mikrofony XLR konektor pro připojení standardního symetrického mikrofonního kabelu. iRig Mic je zcela v profesionálním duchu celokovový, s tělem opatřeným tmavou matnou povrchovou úpravou a robustní stříbřitou ochrannou mřížkou, která spolu s vestavěným pop filtrem spolehlivě kryje mikrofonní vložku. Na těle mikrofonu se nachází třístupňový přepínač citlivosti. Je to nutnost vyplývající z faktu, že záznamové aplikace v iPhonu žádnou regulaci vstupní citlivosti nemají, protože jsou primárně navrženy pro použití s vestavěným všesměrovým mikrofonem iPhonu.
Zmíněná tmavá povrchová úprava mikrofonního těla však bohužel jevila známky otěru již po třech dnech opatrného používání a to nebyl použit držák mikrofonu se standardním plastovým závitem, který je spolu s jednoduchým ochranným pouzdrem součástí balení. Další překvapení přinese mikrofonní kabel, který je, jak již bylo uvedeno, pevnou součástí mikrofonu. Na jeho konci se totiž nachází neobvyklý terminál. Je to nejen mikrofonní vstupní konektor, který musí navíc přenést do mikrofonu napájecí napětí pro elektretovou vložku, ale i výstupní sluchátkový konektor, který umožní s některými aplikacemi přímý odposlech zaznamenávaného signálu. Proto je tento 3,5mm jack čtyřpólový. Přestože simultánní poslech není možný vždy, ale jen u vybraných programů, je možnost nahrávat a poté poslouchat bez přepojování velkou výhodou.
iRig Mic v provozu
Mikrofon byl testován v iPhonu s operačním systémém 3.1.3 s dvěma záznamovými aplikacemi, Diktafon a iProRecorder. V manuálu, který je k mikrofonu přiložen, se zájemce dozví, které další programy lze stáhnout z internetového obchodu iTunes Store. Záhy však vyjde najevo, že zdarma jsou jen základní verze programů, vše navíc (např. možnost vícestopého záznamu, plné verze efektů apod.) je třeba zaplatit. Při testování jsem si tedy nehrál na komponujícího hudebníka nebo producenta, ale vyzkoušel jsem, jak se mikrofon chová a jak kvalitní signál poskytne pro záznam.



Mikrofonní vložka je podle výrobce elektretová, což by mělo být příslibem slušné citlivosti. Tu lze ve třech stupních ovlivnit přepínačem na těle mikrofonu a je třeba říci, že nejnižší citlivost se hodí k záznamu opravdu silných signálů, zatímco nejvyšší způsobovala přebuzení nízkofrekvenčních obvodů iPhonu. Ve všech případech však byla úroveň šumu doprovázejícího užitečný signál nepříjemně vysoká. Výrobce ji v dokumentaci raději ani neuvádí. Kmitočtový rozsah 100 Hz - 15 kHz v pásmu 3 dB je pro reportážní záznam určený třeba k přepisu pro tištěná média dostačující, nahrávání hudby je však již kompromisní. Kardioidní směrová charakteristika má standardní šířku, uživatel je v manuálu poučen o „tvůrčím“ využití tak zvaného proximity efektu. Při poslechu nahraných ukázek jsem měl pocit, že barevný charakter tohoto mikrofonu je mi povědomý, stejně jako docela příjemné podání plasticity zblízka snímaného zpěvu. Vysvětlení se záhy našlo, ale ještě chvíli ponechám čtenáře v napětí.
Možnosti využití
Přestože výrobce navrhuje iRig Mic pro použití při hudební tvorbě, jsem nucen tuto oblast omezit na demosnímky. Vinen tím jistě není iPhone a jeho nízkofrekvenční obvody.
V současné době je na trhu celá řada kvalitnějších mikrofonů a jako příslušenství k iPhonu lze dokoupit symetricky zapojený kalibrovaný měřicí mikrofon jako doplněk audioanalytických aplikací, o nichž jsem před časem referoval. iRig Mic se však může dobře uplatnit v oblasti zpravodajství, kde plně vyhoví a ani svým vzhledem neudělá na tiskové konferenci ostudu. Obě mnou použité záznamové aplikace disponují možností odeslat zaznamenaný příspěvek prostřednictvím e-mailu, takže spolupráce s redakcemi může být velmi operativní. Zvukové aplikace pro iPhone a jeho sourozence jsou ostatně velmi zajímavé a mají mnoho možností. Bude určitě užitečné se s nimi někdy příště seznámit, a to ve spojení s jakýmkoli mikrofonem.
Vzhledem k vlastnostem a ceně specializovaného mikrofonu iRig Mic se závěrem nabízí otázka, zda by nestačilo, aby místo celého mikrofonu bylo možné zakoupit pouze onen atypický konektor ve formě kabelové redukce. Zájemce o práci s iPhonem by měl možnost volby mikrofonu podle zaměření své práce.
Post scriptum
Krycí mřížka mikrofonní vložky je oddělitelná, bylo tedy mou povinností ji v rámci testu oddělit. Nalezl jsem pod ní vložku, která věrně provázela mé zvukařské a radioamatérské začátky. V prodejnách radiosoučástek ji lze zakoupit asi za 20-30 Kč. Nutno však jedním dechem dodat, že jde o vložku velmi dobrou, která je použita i v některých mikrofonech slavnějších výrobců. Jako bonbonek poslouží fakt, že iRig Mic má pod touto vložkou deflektor, aby odražené zvukové vlny nedopadaly zpět na membránu. To je v tomto případě opravdu nečekaný přepych.
Aleš Dvořák

PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.