iZotope Neutron

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 49
Registrován: 01 úno 2013 19:12

iZotope Neutron

Příspěvek od jindrich » 19 led 2017 09:05

„Smart“ zvukový procesor.

Vzhledem k tomu, že téměř všechno začíná být dnes smart, od telefonů, přes televize až po ledničky a pračky, dalo se čekat, že se něco podobného objeví i v oboru, který používá přece jen sofistikovanější a hlavně specifičtější postupy než obecná elektronika. Pokusy o automatické mixážní pomůcky již nějaké byly, ale zatím se nedostaly příliš do celkového povědomí. Používaná automatizace v profesionálním zvuku je stále zatím spíš na principu dávkového zpracování, případně automatických nastavování odšumovacích algoritmů atp. Neutron přichází s tím, že nabídne uživateli sám určité řešení. Produkty firmy iZotope jsou podle mě naprostá špička ve zpracování signálů a vždy nabízí zajímavá řešení, která získávají maximum ze současných možností, takže pokud by „chytrý“ procesor měl někdo zvládnout dobře zpracovat, tak oni.

Z čeho se Neutron skládá
Na první pohled se jedná o složený modulární procesor, podobně jako jeden z hlavních produktů firmy, Ozone. Stejně jako u něj, je v základní verzi obsažen pouze hlavní plug-in, ve verzi Advanced pak ještě dílčí plug-iny od jednotlivých vnitřních procesorů. Grafické rozhraní připomíná Ozone 6, takže se v něm zkušení uživatelé produktů firmy budou snadno orientovat. Plug-in obsahuje pět procesorů, které podobně jako v Ozone od verze 6 můžeme snadno přímo v grafickém rozhraní přehazovat a měnit tak tok signálu (v nastavení to šlo i v předchozích verzích). Konkrétně máme k dispozici ekvalizér, dva kompresory, exciter a transient shaper. Výstupní sekce ještě obsahuje limiter. Tolik k očekávatelným součástem. Co je ovšem navíc a právě to co by mělo činit Neutron novým a odlišným jsou sekce Neutrino a Track Assistant a Masking meter ekvalizéru. Neutrino bylo vydáno již s předstihem jako samostatný procesor zdarma. Jedná se o black-box, který podle typu materiálů zpracovává signál a uživatel pouze kontroluje míru zpracování. Podle manuálu se jedná o „velmi mnohopásmový“ procesor, který signál dělí podle tzv. kritických pásem, vycházejících z teorie slyšení. Každopádně ho ovládáme pomocí parametrů Detail a Amount a volby profilu podle typu materiálu. Neutrino už je tedy samo o sobě krokem k „automatickému“ zpracování – zvolíme profil a kroutíme poměrně obecnými parametry a zkoušíme, co to udělá. Vycházíme z toho, že výsledek bude buď pozitivní nebo neznatelný, podobně jako u vícepásmových saturátorů nastavených na neagresivní režimy – jako můj oblíbený „Warm“ v Ozone. Jak ale uvádí manuál, Neutrino nepracuje se saturací a není určeno přidávání zvukového charakteru, mělo by pracovat pouze s tím, co je již ve spektru signálu obsaženo a optimalizovat jeho rozložení pro mix. Není myšleno pro razantní změny, ale z mé zkušenosti byl jeho vliv vždy pozitivní, někdy ale nepříliš významný. To ale odpovídá filosofii jeho designu jak je popsána v manuálu a největší přínos by měl být při použití na mnoha stopách zároveň.

Smart pomocník
Dostáváme se k funkci, která je právě tím, co by mělo přinášet největší inovaci do mixování – Track Assistant. Na první pohled jde o nenápadnou položku v menu v horní části grafického rozhraní. Po jejím spuštění začne plug-in analyzovat procházející signál a celý se nastaví a to včetně parametrů všech dílčích modulů (výjimkou je Transient Shaper, ten zůstane vždy vypnutý). Track Assistant zvolí i profil pro Neutrino. Identifikuje tedy signál a zvolí pro něj jednu z těchto kategorií : Vocal/Dialogue, Guitar/Instrument, Bass, Drums/Percussive, nebo Clean – tedy vlastně bypass. Každopádně vývojáři na webu žádají uživatele, aby ve chvíli, kdy při identifikaci typu materiálu udělá plug-in chybu, jim zaslali zdrojový signál s popisem a pomohli tak s vývojem detekce, byť nabádají k experimentování.
Obrázek
Track Assistant také zvolí pořadí zpracování, nastaví ekvalizér, oba kompresory a saturační modul. Jakým způsobem k tomu bude přistupovat, se dá zvolit před jeho zapnutím. První volba módu odpovídá síle zpracování – Subtle (tedy jemné), Medium a Aggresive. S tím, že střední nastavení, by pořád nemělo zásadně zvuk měnit, spíš vytvořit výchozí bod pro další zpracování. Dále můžeme nastavit preset a to buď Broadband Clarity, Warm and Open a Uprfront Midrange. Co možnosti znamenají slovně je asi každému jasné, protože jsou sestavené z ve zvuku velmi často používaných termínů. V praxi používání Neutronu touto volbu určujeme, jak moc bude plug-in při nastavování zpracování jen cílit na problémy signálů a odstraňovat je, a nebo jak moc bude signál rovnou i vylepšovat a měnit. Pro ilustraci např. Broadband Clarity ekvalizér nebude téměř nikdy žádná pásma zesilovat, ale spíš odřízne nepotřebné nízkofrekvenční složky, najde potenciálně problematické rezonance, nastaví dynamickou kontrolu sykavek atp., kdežto Warm and Open už bude i cílit na přidávání, dle dokumentace konkrétně na tělo signálu a „punch“. Je poměrně zábavné sledovat jak se plug-in sám nastavuje a slouží to často i jako zdroj inspirace – přece jen, člověk se velmi snadno zasekne ve vyjetých kolejích a postupuje při práci vždy podobně. S tím souvisí i to, že často u testovaného materiálu – např. mluveného slova nebo zpěvu, řešil v ekvalizéru oblasti, které sice byly problematické, ale mnohem podstatnější problémy vynechal (často výrazné rezonance ve spodní části frekvenčního pásma). Neutron se hodí také, když schází čas, protože se velmi rychle dá dopracovat ke stavu, že je všechno nějakým způsobem zpracované. Samozřejmě stále k optimálnímu výsledku vyžaduje mnohem delší ladění parametrů, ale výchozí bod dostaneme a to jak frekvenčně tak co z hlediska dynamiky.

Ekvalizér a Masking Meter
Tento modul je podle mě z výbavy Neutronu hned po „chytrých funkcích“ nejzajímavější. Je pravděpodobně odvozený z vlajkové lodi firmy, Ozone 7, obsahuje podobné druhy filtrů apod. Odlišností je ale hned několik. V dynamickém módu nemůžeme upravovat časové konstanty, ale ty jsou frekvenčně a obsahově závislé. Nejzajímavější přidanou funkcí je Masking meter. Každou instanci Neutronu můžeme pojmenovat a pak následně, kterékoli dvě propojit právě přes jejich ekvalizéry. V grafickém rozhraní tak vidíme nejen křivku ekvalizéru a spektrální analýzu signálu, který plug-inem protéká, ale i zvoleného druhého signálu. Samotný Masking meter vyhodnocuje vztahy mezi signály a graficky určuje, kde by mohlo docházet k maskování a potenciálním problémům v mixu a zobrazuje to na „maskovacím histogramu“. Celý systém funguje na principu sledování úbytku hlasitosti při smíchání obou signálů, detailněji je popsán v manuálu a je podle mě vymyšlen velmi zajímavě. Pro řešení identifikovaných problémů je tu rovnou funkce Inverse link, díky které můžeme ovládat ekvalizéry obou instancí Neutronu zároveň, pochopitelně s obráceným zesílením. To je pro mě skutečně posun v uživatelské pohodlnosti a možnostech udržet si přesný přehled. Zajímavý je i velmi komplexní systém side-chainingu v dynamickém módu, kdy můžeme kterékoli pásmo řídit pomocí úrovně jiného pásma ze zpracovávaného signálu, a nebo z externího side-chain vstupu, což dává mnoho možností pro sofistikovaná nebo experimentální zpracování.
Obrázek
Obrázek
Compressor, Exciter a Transient Shaper
Ostatní moduly jsou takové, jaké byste u produktu od firmy iZotope čekali, přehledné, kvalitně zpracované a flexibilní. U každého z nich můžeme ručně zapnout funkci Learn a nechat ho zvlášť samotný nastavit, týká se to ale pouze rozdělení pásem, podobně jako je tomu již delší dobu u Ozone. U kompresoru funguje side-chaining stejně jako u ekvalizéru, můžeme tedy zvolit jakékoli pásmo k řízení jakéhokoli pásma a to jak z vlastního, tak z externího signálu. Můžeme přepínat tři druhy vyhodnocování signálu (Peak, RMS a True) a můžeme použít modelační vintage mód. Nechybí křivka ukazující činnost kompresoru, podobně jako v jiných produktech iZotope. V exciteru nevolíme typ zkreslení, ale na XY padu můžeme plynule míchat mezi jednotlivými algoritmy – uživatelům Ozone známé Retro, Warm, Tape a Tube. Všechny moduly jsou třípásmové a to včetně Transient Shaperu, což nabízí zajímavé možnosti. Tento modul není obsažen v Ozone 7 a je velmi intuitivní. Nabízí kromě parametru pro kontrolu attacku a sustainu i tři pracovní módy. Neovládáme tedy jenom jak moc bude procesor např. zvýrazňovat attack, ale i s jakou křivkou. To je větší flexibilita než nabízí Transient Shapery, které normálně využívám. K tomu jsou ještě tři režimy sledování signálu (Precise, Balanced a Loose) a otevírají se nám skutečně široké možnosti. Limiter je trošku schovaný ve výstupní části a má tři algoritmy opět vycházející z Ozone – dvě varianty IRC algoritmu a Hard a tři módy chování podle agresivity.
Obrázek
Obrázek
Dojmy z testování a závěr
Je samozřejmě velmi lákavé, že se něco udělá „samo“. V praxi to může i šetřit čas a to velmi významně. Celkově mě Neutron co se týče jeho „smart“ části nezklamal, ale rozhodně to není universální řešení a je potřeba brát to trošku s nadhledem. V mnoha testovaných případech jsem nakonec zpracování nastavené Track Assistentem omezit, a to i v méně agresivních módech. To se týkalo především komprese. Celkově to působí tak, že se Neutronu lépe pracuje, pokud je první procesor v řetězci, což je pochopitelné. Na druhou stranu jsou často zvukové stopy již nějakým způsobem zpracovány a měl by být schopen se s tím také vyrovnat a např. při detekci dostatečně vysoké hlasitosti vzhledem ke špičce to už dále kompresorem nehrotit. Ale z každého kousku Neutronu je cítit zkušenost iZotope s moderními plug-iny, které velmi často přinášejí různé inovace a vyšší flexibilitu. Celkově je mi sympatické, že se stále drží snahy vytěžit ze současných možností něco navíc a netráví čas vytvářením téměř fotorealistických grafických rozhraní s ošmatanými knoflíky.

Neutron mě už teď ukázal, jak k práci v různých situacích přistupovat odlišně, než jsem to dělal doposud a toho není nikdy dost. Zejména možnost propojit dva ekvalizéry a mít tak jasně pod kontrolou vzájemné frekvenční vztahy dvou signálů je skvělá, jak pracovní tak učební, pomůcka pro lepší pochopení frekvenčních stavů uvnitř mixu. Celkově je mi ekvalizér velmi sympatický a rozhodně ho budu v budoucnu využívat velmi intenzivně. Track Assistant nám může pomoct, ale samozřejmě také nemusí, výsledné rozhodnutí stejně musí být na uživateli a to je samozřejmě správně. Kvůli tomu ale samozřejmě nemá cenu tuto funkci zatracovat, už jen kvůli několikrát zmiňovanému odrazovému můstku pro další práci. Hlavně to není zdaleka to jediné, co Neutron nabízí, pouze jedna z jeho vlastností, pod kapotou je toho mnohem víc a při mixu může zastat skutečně hodně práce. Navíc je to zajímavý příslib do budoucna a jsem si jistý, že se bude výrazně zlepšovat, už teď toho umí dost.

Výrobce: iZotope
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět