KORG prologue

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 13
Registrován: 05 úno 2016 13:39

KORG prologue

Příspěvek od jirineuzil »

Nejvyšší model z řady analogových syntezátorů KORG.
23. 11. 2018

Sérii původních nástrojů firmy KORG s analogovými oscilátory (minilogue a monologue, které jsme již testovali a můžete je použít pro další informace) aktuálně vévodí největší model prologue. Existuje buď v 8hlasé verzi s 49 klávesami, nebo v 16hlasé s 61 klávesami. Na větší model se podíváme v dnešním testu.

Koncepce a design
Prologue je tříoscilátorový syntetizér s dvěma nebo třemi jednoduchými efektovými jednotkami. Dva analogové oscilátory nabízí klasické vlnové průběhy (pila, trojúhelník, obdélník) včetně možnosti dotvarování vlny (wave shaping). Jeden "multi engine" oscilátor může používat buď jeden ze čtyř druhů šumu, VPM režim (různé průběhy, 16 typů) a zajímavě také uživatelsky definované typy - 16 slotů. Ty se definují pomocí firemního programu Prologue Sound Librarian, který je volně ke stažení. Z efektů tu najdeme modulační efekty (chorus/ensemble/phaser/flanger), delay/reverb a model prologue 16 má ještě na konci zařazen kompresor. Na výběr máme z 250 přednastavených programů a dalších 250 si můžeme sami uložit. Barvy je možno spojovat do různých režímů nastavení hlasů (poly, mono, unison, chord) a také používat jako hlavní nebo vedlejší rejstřík s režimy vrstva, prolínání a dělení klaviatury (layer, crossfade, split). To je z hlediska možností použití velmi tvárné. Dále je tu arpeggiator se šesti druhy sekvencí, dá se ovládat i pomocí funkce Tap tempo.
Obrázek
Na rozdíl od svých menších sourozenců s poněkud zmenšeným designem a miniklávesami vypadá prologue naprosto dospěle. Černá lesklá barva povrchu působí trochu chladně, ale také nenápadně, což může někomu vyhovovat. Pěkné dřevěné bočnice odkazují na klasickou éru analogů 70. let, které je často mívaly. Bočnice lemují klaviaturu, což také znamená, že pro některé hráče může být trochu nezvyk umístění koleček ohýbání tónu a modulace nikoli vedle klaviatury vlevo, ale přímo nad nejnižší klávesy. Chce to trochu úsilí a cviku, abychom například omylem nezahráli loktem jednu z nejnižších kláves. Bohužel ani tvar koleček tomuto úsilí ideálně nepomáhá - jejich vykrojení na prst uprostřed je dost úzké, takže palec musí trochu "hledat" správnou polohu, což je lehce nepříjemné.

Jinak na nástroji vizuálně nic speciálního není. Na zadním panelu najdeme obvyklé připojení (audiovýstupy, MIDI, USB, synchronizace, damper a expression pedál). Váha nástroje (9,1 kg u modelu 16) je příjemná a nemusíme se proto bát ani častějšího stěhování. Firma KORG také nabízí pro tento nástroj lehký kufr.
Obrázek

Ovládání
Jak bychom mohli očekávat, vše podstatné najdeme na panelu v klasickém uspořádání zleva doprava (oscilátor, filtr, zesilovač, efekty). Už tradičním a výborným doplňkem je OLED displej s osciloskopem ukazující aktuální vlnový průběh zvuku nástroje, v případě editace parametrů pak jeho číselnou hodnotu, takže i při otáčení potenciometry víme přesně, kde jsme. Multi Engine oscilátor má svůj menší LED displej ukazující ve zkratce některé jeho parametry.

Vynikajícím nápadem je možnost volby programů podle různých způsobů "jak na to". Můžeme je zvolit podle čísla programu, abecedy, typu obálky, kategorie, náhodně, podle oblíbených programů, často používaných nebo podle nastaveného live setu). Tato drobnost může velmi zefektivnit ovládání a přinést i zajímavé momenty.

Klaviatura
Je celkem příjemná, spíše měkčí a reaguje velmi dobře a rychle, což pomůže pohodlnosti hry. Škoda, že je tu jen rychlostní úhozová citlivost a ne i tlaková - to by se mohlo velmi hodit.
Obrázek

Zvuk
Jako jeho menší sourozenci, i prologue zní výborně, samozřejmě ještě s výhodou větší polyfonie. Spojení analogu a digitálu dává velké možnosti, takže tento nástroj si může dovolit zvukově cokoli od jednodušších analogových nebo digitálních zvuků až po jejich zajímavé kombinace. Filtr nabízí ořezání basů (low cut) a přepínatelný vstupní gain, čili můžeme dosáhnout jemnějšího nebo drsnějšího přebuzeného (moogovského) zvuku. Škoda jen, že není k dispozici jiný typ než spodní propust (low pass), to by zvukové možnosti ještě hodně zvýšilo. Výborná je funkce Voice Spread, která rozdělí hlasy polyfonie do sterea, to zní zejména v širokém stereu velmi impozantně. Podobně jako u minilogue jsem měl pocit, že někdy nástroj a jeho hlasy neladí poněkud více (že by tak citlivě reagoval např. na možné kolísání vstupního napětí?), než je ze zvukového hlediska příjemné.

Resumé
KORG prologue je velmi schopný a neotřelý nástroj, který může dobře uspokojit nekompromisní milovníky analogového zvuku, ale díky digitální sekci i experimentátory ve spojování různých přístupů. Bývá zvykem, že nástroje s analogovými oscilátory jsou na rozdíl od virtuálních klonů poměrně drahé. Prologue není výjimkou, i když pokud vezmeme v úvahu jeho celkové možnosti, je cena v dané kategorii celkem přiměřená.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park s.r.o.

Jiří Neužil


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět