KORG SoundLink MW-1608

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 17
Registrován: 18 lis 2017 20:28

KORG SoundLink MW-1608

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Hybridní mixážní pult s USB rozhraním.
19. 4. 2021

Japonská firma KORG, která byla založena v roce 1963, je známá především výrobou klávesových nástrojů a syntezátorů. Někteří kytaristé možná vedou v patrnosti jejich legendární kytarový pedál Nuvibe a známé jsou také excelentní ladičky. V produktovém portfoliu u KORGu ale najdeme, také techniku pro záznam a mixáž zvuku. A právě do této kategorie spadá mixážní pult KORG SoundLink MW-1608, který dnes bude středem našeho zájmu. Na začátku bych ještě rád zmínil, že písmena MW v označení mixu nejsou náhodou. Na vývoji se totiž podíleli konstruktéři Greg Mackie a Peter Wats. Pokud vám v hlavě vyskakují jména zvukových aparatur jako Mackie Designs, RCF, Tapco, EAV, tak je to správně. Peter Wats dokonce spolupracoval s Malcolmem Toftem na vývoji mixážních pultů Trident.

Hybridní mixážní pult je spojovací mezičlánek mezi analogovými a digitálními pulty. Na první pohled mne zaujal tradiční “les” potenciometrů, nad kterým zaplesá nejedno srdíčko příznivců analogu. Ovšem při bližším pohledu si nelze nevšimnout digitálního displeje, který “uklidní” zrychlený tep každého fanouška digitálního světa. Zjednodušeně řečeno, jde o analogový pult s analogovým ovládáním, který je doplněn o DSP a digitální rozhraní. Výhody jsou zřejmé. Nejsou zde žádné skryté vrstvy ovládání a vše funguje způsobem “kroutím to, co vidím”. MV-1608 disponuje osmi mono vstupy, čtyřmi stereo vstupy a čtyřmi podskupinami. Na palubě nechybí interní efektové jednotka a USB rozhraní. Mix váží 9,3 kg, je široký 480 mm, vysoký 187 mm a hluboký 530 mm.
Obrázek

Monofonní vstupy
Pracovní plochu MV-1608, bych rozdělil na tři pomyslné sekce. První obsahuje osm monofonních vstupních kanálů. Druhá čtyři stereo vstupní kanály. A konečně třetí část je výstupní sekce.

Při pohledu na ovládací prvky vstupního, mono kanálu, najdeme zcela nahoře bílý potenciometr pro vybuzení preampu HiVolt, tedy gain. Zde je doplněn dvěma stupnicemi. Vnější je určena pro mikrofonní vstup a její rozsah je od +10 do +60 dB. Rozsah gainu pro linkový vstup je od -10 do +40 dB. Preamp je dále vybaven high pass filtrem, který je pevně nastaven na 100 Hz. Následuje sekce kompresoru, který je zde v jedno knobovém provedení a je doplněn žlutou diodou znázorňující záběr kompresoru. Ekvalizér je zde složen ze třech pásem. Spodní pásmo je pevně postaveno na 100 Hz, také horní frekvence je pevně nastavena, tentokrát na 12 kHz. Střední pásmo je typu sweep a lze jej přelaďovat v rozsahu od 250 Hz do 5 kHz. Všechny pásma ekvalizéru lze ubírat nebo přidávat v rozsahu -15 a +15 dB. Knoby jednotlivých pásem jsou světle modré, pouze frekvence středního pásma je vyznačena bílou barvou knobu. Následuje čtveřice potenciometrů pro nastavení AUXů. Tyto knoby jsou žluté. AUX 1 a 2 je pevně definován jako prefader a jsou tedy vhodné pro míchání odposlechových cest. AUX 3 je zde postaven jako post fader. AUX 4 nabízí přepínání pre/post fader pro každý vstupní kanál zvlášť. K tomu zde slouží bílé tlačítko PRE. Červený knob s označením FX slouží pro posílání signálu do interní efektové jednotky. Každý vstupní kanál je vybaven obligátním potenciometrem pro nastavení panorámy mixu. V tomto případě je potenciometr černobílý. Mutovací tlačítka vstupních kanálů jsou bílá, příjemně velká a jsou ergonomicky vystouplá. Pokud je kanál zamutovaný, je zde optická signalizace v podobě červené, velké kontrolky. Je to velmi přehledné a nápadné. Nad fadery je umístěna dvojice diod pro signalizaci signálu. Zelená dioda hlásí přítomnost signálu a červená upozorňuje na přebuzení preampu. Fadery vstupních kanálů jsou bílé a opět ergonomicky profilované. Délka faderů je 60 mm. Podél dráhy faderu jsou rozmístěna routovací tlačítka, 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 a L/R. Zcela dole je tlačítko PFL pro poslech před klikou. Aktivace PFL je signalizována oranžovou diodou.
Obrázek

Stereofonní vstup
Ovládací prvky stereofonních vstupních kanálů jsou téměř identické jako u mono kanálů. Tedy až na tři výjimky. Tou první je absence kompresorů, druhou je přítomnost tlačítek Line pro přepínání mezi mikrofonním a linkovým vstupem a konečně třetím rozdílem, je typ ekvalizéru. Ten je v tomto případě čtyř pásmový a chybí zde laditelné frekvenční pásmo v oblasti středů. Jednotlivá pásma jsou postavena na 100 Hz, 250 Hz, 2,5 kHz a 12 kHz.

ObrázekMaster Sekce
Horní části master sekce dominuje monochromatický displej. Ten je doplněn devíti tlačítky, která mají proměnlivou funkci. Primárně slouží pro pohyb v grafickém ekvalizéru, nebo pro pohyb v menu. Pod nimi najdeme Sekci Dynamics s tlačítky Main L/R, AUX 1 a AUX 2. Těmito tlačítky lze vstoupit do menu ovládání dynamického procesoru pro příslušný výstup. Pomocí navigačních tlačítek pod displejem a otočného, bílého enkodéru lze editovat zvolené parametry Attack a Sens, případně vybírat typ procesingu. Na výběr je Limiter, Comp Hard, Comp Soft, Ns Gate Hard a Ns Gate Soft. Zcela na konci seznamu programů je deset pozic pro uživatelské nastavení. Vedlejší sekce Equalizer zpřístupní devíti pásmový, grafický ekvalizér. Jednotlivá, jeho pásma jsou nastavena na 50 Hz, 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz a 16 kHz a lze je ovládat v rozsahu od -15 dB do +15 dB. K ovládání je potřeba kombinace jednotlivých tlačítek pod displejem a otočného enkodéru.

Sekce Feedback disponuje tlačítky On a Setup. Prvním funkci zapínáme a druhým určujeme, na kterém výstupu bude aktivována. Na výběr je opět Main a AUX 1 a 2. Info View umožňuje uživateli přehledný náhled na využití dynamického procesoru, grafického ekvalizéru, zapnutí anti feedbacku, či zvolený preset FX procesoru. Tlačítko Analyzer, zobrazí pomocí displeje frekvenční průběh na hlavním master výstupu. Vpravo je sekce DFX, která zpřístupní vstup do efektové jednotky mixu. Sekce disponuje tlačítky Tap, pro tapování delayů a Sel pro brouzdání efekty. DSP má 20 programů, kde najdeme běžné efekty jako hall, room, delay, chorus, flanger, exciter či sub bass. Je zajímavostí, že součástí DSP jsou presety tónového generátoru. Jsou zde čtyři: 1 kHz se sinusovým průběhem, sweep slow, sweep fast a noise. Pro uložení uživatelských presetů máme k dispozici celkem 30 pozic. Pohyb v nastavení zajišťuje, zmíněný, bílý otočný enkodér, který je doplněn tlačítky Menu a Exit. Vlevo je ještě tlačítko pro resetování, například grafických ekvalizérů. Vpravo je tlačítko Global, které je pomyslným klíčem k funkcím Load Scene, Save Scene, Erase Scene, Memorize Mode, LCD Contrast, Lavel Meter Mode, Analyser Mode, Reset to Default, Clear User Memory, Factory Reset a konečně System Update.

Sekce AUX Master je vybavena čtveřicí knobů pro nastavení celkové hlasitosti jednotlivých AUXů, také je zde možné využít kontrolního AFL poslechu, který je indikován blikáním diody Cue a současně je možné odezírat intenzitu signálu v dané sběrnici na sloupcovém indikátoru. Potenciometry Phones Level, nastavují intenzitu sluchátkových výstupů spojených s AUXy 3 a 4. Do těchto sluchátkových výstupů lze přimíchat signál z master sběrnice. Talk Back mikrofon je možné posílat do master výstupu a případně do AUXů. Pokud je TB aktivní, blikají zelené diody nad příslušnými tlačítky. Hlasitost TB mikrofonu je lze nastavit vedlejším potenciometrem. Pomocí dvojice červených knobů FX TO MIX, je možné poslat signál z DSP do AUXů 1 a 2. Poměrně hodně místa v master sekci zabírá čtveřice tlačítek A, B, C a D, která jsou doplněny o optickou kontrolu v podobě žluté diody. Jsou to tlačítka mutovacích skupin. Rozsah příslušné mutovací skupiny lze programovat pomocí držení patřičného tlačítka volbou jednotlivých kanálů pomocí tlačítek Mute. Opačným způsobem lze jednotlivé kanály z mutovací skupiny odebírat, K mutování se vztahuje také tlačítko Break, přímo nad černým Master Faderem. Toto tlačítko vypne všechny vstupní kanály. Nad ním jsou umístěny potenciometry hlasitosti sluchátkového a monitorového výstupu a hlasitost stereo vstupu 17 - 18. Pod metry je dioda pro signalizaci PFL a AFL poslechu a phantomového napájení. Posledním prvkem master sekce je sloupcový diodový indikátor s rozsahem od -15 do + 15 dB a signalizací peku.

Zadní propojovací terminál
Na zadní straně mixu najdeme v horní řadě 12 mikrofonních vstupů s konektory XLR. Prvních osm, jsou klasické monofonní vstupní kanály a jsou doplněny také linkovým mono vstupem s konektory jack 6,3 mm. Zbývající čtyři jsou stereo kanály s variabilní možností zapojení mikrofonního mono vstupu, nebo stereo linkového vstupu. Opět zde najdeme jacky 6,3 mm. Je-li zapojen pouze levý vstup, stereo kanál pak funguje jako mono. Zcela vlevo se nachází XLR konektor pro Talk Back a konektor 6,3mm jack pro připojeni foot switche usnadňující ovládání efektů. Ve spodní části vlevo, umístili inženýři z KORGu síťový vypínač, menší vypínač pro phantomové napájení a konektor pro přívodní kabel. Ještě je zde dvojice TRS konektorů, pro připojení monitorů a USB konektor typu B. USB vstup je pak přiřazen pevně kanálu 15-16 a naopak USB výstup je digitální podobou master výstupu. USB rozhraní pracuje v rozlišení 16/24 Bit a 44,1/48 kHz. Toto lze přepínat po instalaci driveru. Hlavní výstup pultu je realizován pomocí dvojice XLR konektorů a dvojice TRS konektorů. Výstupy z pomocných podskupin jsou zde zastoupeny osmi TRS konektory. Sekce AUX Out, je naopak vybavena čtveřicí XLR konektorů. Vychytávkou je zde ještě dvojice sluchátkový výstupů pro AUXy 3 a 4. Jejich využití vidím jako přímý poslech na sluchátka pro nahrávající muzikanty.
Obrázek

Závěrem
KORG SoundLink MW-1608 je ideální mix pro ty, kterým nevyhovují plně digitální mixážní pulty a při tom by rádi využívali digitální sběrnici pro propojení s počítači. Mně osobně vadí, že USB rozhraní je pouze ve formátu 2 x 2. To znamená, že je možné nahrávat pouze stereo výstup z mixu a zpět do mixu je možné opět poslat pouze jedno stereo. Z mého pohledu by tak mixu daleko více slušela USB matice ve formátu minimálně 16 x 16. Pokud jde o kvalitu interních efektů, tak s určitostí mohu říci, že nevybočuje z běžného standardu podobných vestavěných DSP jednotek. V případě, že by kvalita efektů nebyla pro vás dostačující, nebo pokud by jste chtěli využívat například svého starého Lexicona, pak je zde stále možnost připojit ho pomocí AUXu.

To co KORG MW-1608 nabízí, je pohodlné a přehledné ovládání analogového mixu s kompresory na mono vstupech, mimořádně elegantně a až starosvětsky vyřešenými mutovacími skupinami, interní FX jednotkou, nástrojem pro potlačení zpětné vazby a USB sběrnicí. Pokud je pro vás tohle prioritní, pak KORG MW-1608 by mohl být vaším vhodným kandidátem na mixážní pult.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: MUSIC - PARK s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět