KORG taktile-49

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

KORG taktile-49

Příspěvek od ondra.urban » 14 říj 2014 19:35

Řídicí klaviatura.

Firma KORG vedle vývoje profesonálních pracovních stanic, syntezátorů, digitálních klavírů, produktů pro DJs apod. neotálí ani v oblasti USB/MIDI řídicích klaviatur. Jedním z představitelů nové řady „taktile“ je model KORG taktile-49, na který se blíže podíváme v následujícím testu.

Fakta a popis
Řídicí klaviatury řady taktile byly představeny na letošním NAMM a Musikmesse. Jsou nabízeny jak v základních variantách taktile-25 a taktile-49, tak ve verzích s přídomkem TRITON, které poukazují na souvislost s legendárními pracovními stanicemi firmy KORG a obsahují kromě funkcí řídicí klaviatury i presetový syntetizér (rompler) s 512 zvukovými programy z TRITONu. I zde jsou nabízeny dvě varianty lišící se počtem kláves - 25 a 49.

Model taktile-49 je tedy kompaktní řídicí klaviaturou určenou především pro spolupráci s počítači. V levé části vrchního panelu najdeme postupně tyto ovládací prvky: kolečka Pitch Bend a Modulation (volně přiřaditelná), tlačítka pro oktávovou transpozici nahoru a dolů, osm rotačních enkodérů, osm tahových potenciometrů (sliderů) a osm programovatelných tlačítek. Centrální část panelu je vyhrazena X-Y dotykovému panelu (Touch Pad), páskovému ovladači, miniaturnímu displeji typu OEL s vysokou svítivostí a rozlišením 128 x 64 bodů a dále několika systémovým tlačítkům. V pravé části panelu nalezneme velkorysou nabídku šestnácti rychlostně citlivých padů a tlačítka pro ovládání transportu DAW. Většina ovládacích tlačítek i všechny pady jsou podsvíceny, což ve spojení s kvalitním, leč poměrně malým displejem usnadňuje použití taktile-49 i za zhoršených světelných podmínek.
Obrázek
Klíčovým prvkem rozhraní člověk - stroj je v případě KORG taktile-49 samozřejmě také klaviatura. Ta je zde rychlostně citlivá a poměrně kvalitní. Dle parametrů výrobce je polovyvážená, syntezátorového typu, což v praxi znamená absenci laciného „gumového“ pocitu ze hry. Svojí kvalitou patří v rámci dané cenové kategorie mezi ty lepší. Postačí tak pro většinu úloh, které ve spojení s virtuálními nástroji a DAW můžeme čekat - kromě skládání na cestách a při práci v domácím studiu lze taktile-49 využít případně i na pódiu. Na klaviaturu taktile-49 se dá prostě rozumně hrát, pro opravdové syntezátorové nadšence chybí snad jen aftertouch.

Všechny připojovací body KORGu taktile-49 najdeme na pravém boku: USB konektor pro připojení k počítači, MIDI In a Out, zdířky pro programovatelný nožní spínač a kontinuální nožní ovladač (pedál). Tím výčet konektorů končí - zcela chybí např. konektor pro napájecí adaptér. Dá se totiž přepokládat, že bude taktile-49 využíván především ve spojení např. s notebookem a zde napájení obstará samotná zdířka USB, pokud plní specifikaci USB 2.0 a dodá proud 500 mA. Pokud chceme používat taktile-49 jako klasickou MIDI klaviaturu (bez USB), je nutno si obstarat USB napájecí adaptér. Žádný externí napájecí zdroj v balení nenajdeme. Druhou zvláštností je absence jakéhokoliv vypínače napájení - taktile-49 se jednoduše zapíná připojením USB kabelu. Je to sice minimalistické pojetí, ale poměrně funkční.
Obrázek
Bez počítače ani ránu
K vlastnímu propojení s počítačem je nejprve nutno nainstalovat ovladač - dle manuálu pouze na platformě PC, nicméně pokud chceme, aby se nám správně zobrazovaly názvy MIDI portů i v Mac OS X a operační systém se nespoléhal na generický Class Compliant mód, který taktile-49 podporuje, vyplatí se nainstalovat KORG USB Driver i v Mac OS X. Ten lze stáhnout jednoduše ze stránek výrobce - žádné instalační médium v balení nehledejme.

Zdířka MIDI Out může sloužit k vysílání MIDI dat z klaviatury (shodně s USB portem), případně ve spojení s MIDI In jako obousměrné rozhraní pro připojení externího MIDI zařízení (např. klávesového syntezátoru či zvukového modulu).

Všechny ovládací prvky jsou volně přiřaditelné k MIDI povelům (spínače, kontinuální kontroléry). Detailní programování velmi usnadňuje počítačový editor, který je možno stáhnout ze stránek výrobce. Je k dispozici jak ve verzi pro PC, tak pro Mac. Pro jednotlivé prvky se nastavuje číslo kontroléru a další parametry. V paměti taktile-49 najdeme šestnáct kompletních šablon přiřazení kontrolérů k ovládacím prvkům. Většina z nich slouží pro komunikaci s DAW - najdeme zde podporu pro Ableton Live, Pro Tools 10, Cubase, Logic apod. Pomocí editoru lze programy také přejmenovávat, mazat, kopírovat a zálohovat.
Obrázek
Obrázek

Touch Pad
Centrálním ovládacím prvkem taktile-49 je kromě běžných faderů, tlačítek a knobů dotykově citlivý dvouosý panel - XY Touch Pad. Svým provedením a způsobem ovládání připomíná řadu Kaoss Pad. Na každou z navzájem kolmých os lze naprogramovat jiný kontrolér pro USB/MIDI vysílání. V režimu Touch Scale je možno pojížděním prstu přes dotykový panel generovat melodie v rámci zvoleného hudebního módu, tedy stupnice a tóniny. K dispozici je 35 předvoleb různých stupnic. Nechybí zde stupnice církevní, arabské, indické, egyptské a jiné módy.

Touch Pad lze také přepnout do režimu klasického touch-padu. který známe z notebooků, takže lze dálkově řídit pohyb kurzoru myši např. v DAW a to včetně podpory klepnutí (funkce levého tlačítka myši) a skrolování. Dotykovému panelu zdatně sekunduje páskový (jednoosý) slider - kromě klasické funkce virtuálního tahového potenciometru pro nastavování hodnot různých parametrů simuluje v krajních polohách také levé a pravé tlačítko myši.

Pady a arpeggiator
Za zmínku určitě stojí pady KORGu taktile-49. Jak již bylo řečeno, je jich šestnáct a jsou rychlostně citlivé (dynamické). Jeden program (scéna) nástroje obsahuje dvě banky nastavení padů - první můžeme použít například pro bicí sadu, druhou pro melodické nástroje apod. Zvolenou banku poznáme na první pohled podle barvy podsvícení padů - svítí buď zeleně, nebo červeně.

Pady mohou kromě not spouštět také akordy. Páskovým sliderem lze měnit variaci (hustotu) hraného akordu. Akordy se spouštějí opět v rámci zvolené stupnice a akordu. Kromě této pomůcky je v taktile-49 k dispozici také arpeggiator se šesti módy a padesáti rytmickými modely.

Ostatní prvky
Kromě výše uvedených specialit nabízí KORG taktile-49 klasickou programovatelnou osmičku faderů, enkodérů a tlačítek. K jejich nejširšímu uplatnění dojde v režimu ovládání virtuálního mixu DAW (Volume, Pan, Solo/Mute atd.). Tlačítka lze naprogramovat buď jako mžiková, nebo jako trvalá s přepínáním (toggle).

Při hře se mohou hodit také kolečka - první z nich je vyhrazeno funkci Pitch Bend neboli ohýbání tónu, druhé je standardně vyhrazeno funkci Modulation, ale lze jej libovolně přenastavit na jiný typ MIDI kontroléru, podobně jako oba pedály (spínač a kontinuální).

Závěr
KORG taktile-49 je větší z nové řady USB řídicích klaviatur. Svým pojetím vychází vstříc všem mobilním muzikantům, kteří rádi cestují. Hovoří pro to především váha a kompaktní provedení. To je sice celoplastové, ale narozdíl od konkurenčních lacinějších modelů dává svojí kvalitou jasně najevo, že výrobce na nástroji příliš nešetřil. Nesmíme zapomenout také na přidanou hodnotu - v balení najdeme kupón pro bezplatný download virtuálních nástrojů KORG M1 Le, Lounge Lizard Session, EZDrummer Lite a další. Po propojení s počítačem lze tedy okamžitě začít hrát. Rozhodně se dá říci, že s koupí KORG taktile-49 dostane uživatel hodně muziky za málo peněz.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět