Sluchátkový zesilovač.
25. 8. 2020
Dokonalý poslech je vedle špičkových mikrofonů a originálně konstruovaných preampů a kvalitních nástrojů asi tou nejdůležitější složkou při tvorbě studiového audia. Co je vám platné hráčské umění či onen výše zmiňovaný nástroj, když slyšíte či vlastně pořádně neslyšíte, co jste to vlastně stvořili, protože nedisponujete kvalitním poslechem a objektivní zvuková realita je úplně jinde. Každý správný zvukový mistr se proto na svou poslechovou aparaturu musí bezvýhradně spolehnout a proto pro větší objektivitu mnoho zvukových mistrů kombinuje poslech při náběru, mixu i masteringu z referenčních a komerčních monitorů s poslechem z referenčních sluchátek.
Dnes sice už spousta zvukových karet a desktopových rekordérů disponuje vlastním sluchátkovým výstupem, takže stačí jen „píchnout“ sluchátka a vesele poslouchat. Zdaleka však nemají všechna zařízení sluchátkový výstup v patřičné zvukové kvalitě. A právě pro tento případ jsou konstruovány externí sluchátkové zesilovače. Některé – většinou ty vícevstupé – jsou určeny do studia, kde je potřeba využít při natáčení povícero sluchátek, a některé jsou naopak určeny pro režijní poslech. A právě pro tento účel dnes představím špičkový sluchátkový zesilovač od německé firmy Lake People G111, který je následovníkem oblibeného modelu G100.
Přístroj o rozměrech 168 x 47 x 125 mm na první pohled nezaujme ani kvantem ovládacích prvků, ani barevným provedením. Je to prostá, celokovová, matně stříbrná krabička s jedním velkým (též kovovým) černým knobem Volume nalevo a 6,5mm vstupy pro dvoje sluchátka uprostřed předního panelu. Pro větší stabilitu má na spodní straně umístěny čtyři gumové protiskluzové nožky. Na pravé straně je pak spínač Power. Aktivní stav indikuje modrá LEDka. Zde musím hned říci, že její svit má velice jemnou intenzitu. Rozhodně to není ona „šajnující“ LEDka, která vás bude během práce v přítmí režie oslňovat jako laser a kterou v poslední době bůhvíproč spousta výrobců používá u svých přístrojů. V rámci zachování zdravého očního pozadí je pak nutné tuto zář něčím zlumit. Tím skromný výčet ovládacích prvků předního panelu končí.
Zadní panel disponuje dvěma kvalitními symetrickými XLR vstupy (zřejmě Neutrick) označenými jako Bal In Right a Bal In Left s pojistkami proti nechtěnému vytržení a dvěma nesymetrickými vstupy L – R v provedení RCA (Cinch/Cinch). Znakem toho, že to výrobce s kvalitou myslí opravdu vážně je standardní síťová PSU zdířka a nikoliv jakési trapné trafo, které se někdy objevuje i u přístrojů za desítky tisíc korun. Trafo se pak špatně připojuje v racku do rozvaděče a navíc se vám během transportu může snáze poškodit než krátký přívodní kabel.
Celý přístroj je precizně sešroubován nikoliv obyčejnými šroubky, ale imbusy. Prostě německá preciznost. Přepínat mezi symetrickými a nesymetrickými vstupy můžete pomocí maličkého přepínače umístěného též na zadní straně přístroje. Má označení Select.
Prestože je přístroj malý, asi budete překvapení jeho hmotností, která činí téměř kilogram. Proč taková váha? Inu, protože výrobce osadil naddimenzovaný napájecí zdroj toroidním tranformátorem. Tam se hmotnost ošidit nedá, navíc celé vnitřní uspořádání a výběr elektroniky svědčí o maximální preciznosti a kvalitě použitých komponentů, které pak ve výsledku tvoří samotný zvuk. Přístroj disponuje neuvěřitelným frekvenčním rozsahem 5 Hz – 60 kHz (-0,5 dB), odstup signálu od šumu: >129 dBa, THD: <-100 dB, maximální úroveň výstupu je +21 dBu, přeslech činí < -110 dB@1kHz, < -95 dB@15kHz, rozsah Gainu je +8dB.
Medový poslech plný detailů
Touto větou bych vlastně mohl celou recenzi zakončit. Ano, když zapojíte sluchátka (kvalitní) do G111ky, máte přesně tento pocit popsaný v nadpisu odstavce. Nejprve jsem jednoduše připojil G111ku na integrovaný výstup z iMaca (3,5“ výstup) a jal se takto poslouchat své benchmarkové nahrávky, které používám pro srovnání s mými mixy a mastery. Již tento zcela amatérský pokus ukázal poslechovou kvalitu našeho přístroje. Vše bylo nádherně plastické a plné, ale hlavně nahrávky měly větší dynamiku, než když jsem pak sluchátka zapojil přímo do výstupu pro srovnání. Zvuk jakoby náhle zemřel. Pro testování jsem použil dvoje referenční sluchátka – oboje od firmy Beyerdynamic – pootevřené DT 990 Pro, určené pro zvukové mistry a uzavřené DT770 Pro, určené pro natáčení ve studiu. Oba modely sluchátek mají frekvenční rozsah 5 Hz až 35 kHz, takže si s G111kou krásné notovaly.
Pak jsem si přestal hrát a zesilovač připojil k studiovému analogovému mixu TASCAM. I zde byl výsledek jasně slyšitelný. Ona plasticita a zřetelnost jsou právě ony atributy, které jsem na začátku recenze vyzdvihoval jako nutnost pro studiovou práci. Samozřejmě důležitější je poslech na referenčních monitorech než na sluchátkách, ale pokud máte možnost obojího ve vysoké kvalitě, je to jen dobře.
Závěrem
Sluchátkový zesilovač Lake People G111 vylepší každý stereosignál, který do něho odkudkoliv pošlete. Přístroj je vyroben nesmírně precizně ze špičkových součástek a díky tomu je kvalita zvuku hned znát. Cena kolem třináctitisíc je už méně radostná, ale kupujete zde plně profesionální hi-end zařízení, které nezklame ani zvukové profesionály, ani nadšené hifisty.
Výrobce: Lake People
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.