Lindell Audio LiNTEC

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 42
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Lindell Audio LiNTEC

Příspěvek od Petr Los »

Hardwarový klon legendárního amerického kompresoru Pultec EQP1A, tentokráte v podání švédské firmy Lindell Audio.
4. 5. 2025

V roce 1951 spatřil poprvé v New Jersey světlo světa ikonický equalizer EQP-1 navržený Ollie Summerlandem a Gene Shankem pracujícími pro společnost Pulse Technologies. Velice rychle se tento jednoduše ovladatelný, ale nadmíru účinný equalizer dostal do nahrávacích a vysílacích studií po celém světě. Posléze byla jeho koncepce ještě doupravena a vznikl model EQP-1A, který je neméně oblíben dnes nejen ve své hardwarové podobě, ale i v mnoha softwarových verzích.

Equalizer EQP-1A byl původně celolampový, 3HU vysoký, s tranformátory na vstupu a výstupu. Zkušení zvukoví mistři o tomto přístroji říkají, že vylepšuje zvuk, i když jím signál pouze prochází bez jakýchkoliv změn. Právě o to se totiž starají elektronky a transformátory. Původně měl tento equalizer za úkol zlepšovat zvuk starých dynamických a páskových mikrofonů, či eliminovat nadměrný šum z magnetofonových pásů. Dokonce jej používaly telefonní společnosti pro zvýšení srozumitelnosti mluveného slova na analogových linkách. Postupem času se pro jednoduchost ovládání a účinek na upravovaný materiál stal nezbytný v hudebním průmyslu.
Obrázek

Konstrukční vylepšení
Náš LiNTEC vzhledově a funkčně vychází z původní koncepce EQP1-A. Konstrukčně je však jiný. Namísto původních elektronek použili konstruktéři v Lindell Audio polovodičovou cestu. Oproti elektronkám má tato rychlejší odezvu a zvuk tak neztrácí na údernosti. Navíc je polovodičová cesta bezúdržbová a netřeba tedy měnit elektronky. Jedno ze základních zvukařských pravidel zní: “Není dobrého zvuku bez dobrých transformátorů.” Lindell Audio do LiNTECU montuje svoje speciální trafa, která jsou pro něho vyráběna na zakázku, čímž se liší od velké skupiny výrobců, kteří využívají transformátory dostupné na trhu. Srdcem přístroje je optický zesilovač LiNTEC OPA 1731, používaný například ve špičkových kompresorech VIN a Retro řady API 500.

LiNTEC v plné kráse
Přístroj je vysoký 2HU, široký je 44 cm, vysoký 9 cm a hluboký 25 cm. Je vyroben z ohýbaného plechu. Přední strana je černošedá až na bílý čtverec kolem podsvíceného VU metru. Toto barevné pojetí VU metr ještě více zvýrazňuje. Zbytek šasí je černý.

Přístroj má na předním panelu k dispozici pouze deset ovládacích prvků. Na levé straně VU metru to jsou dva kovové přepínače: Power – zapnutí přístroje a Bypass – spínač aktivující a deaktivující funkci equalizeru. Na pravé straně VU metru jsou umístěny v horní řadě čtyři velké otočné potenciometry pro zesílení a útlum zvolených dvou pásem. Tyto potenciometry mají pro přesnější nastavení velmi jemný krokový chod. Nalevo se nachází funkce BOOST – tedy zesílení Low Shelf filtru, vedle něho je pak funkce ATTEN – útlum pásmového filtru. Veprostřed pod nimi je umístěn krokový přepínač LOW FREQ, kterým uživatel vybírá požadovanou frekvenci, kterou chce buď zesílit či zeslabit. Na basovém pásmu má k dispozici frekvence 20, 30, 60, 100, 150 Hz.
Obrázek
Dále následuje otočný potenciometr BOOST a k němu přiřazený přepínač HIGH FREQ tentokráte pro frekvence 1, 1.5, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 14 a 16 kHz. Mezi Low Freq a High Freq je umístěn ve spodní řadě malý otočný potenciometr BANDWIDTH – nebo-li šířka pásma pro vysoké frekvence. Poslední dvojicí ovladačů na předním panelu je potenciometr ATTEN, který tlumí jednu z pěti vybraných vysokých frekvencí spodním krokovým přepínačem: 4, 8, 12, 16 a 20 kHz +/-10 %.

Konstruktéři od Lindellu se drželi přesné podoby ovládaní původního Pultec EQP-1A. Ovládání je zcela jednoduché, ale velice účinné. Dokáže zjemnit a uhladit mnohdy neučesané či ostré hrany signálu. Pozitivně se projeví prakticky u každého náběru.

LiNTEC zezadu
Zadní strana přístroje je ještě jednodušší než přední. Na levé straně nalezneme pouze symetrický TRS výstup a vstup – OUTPUT, INPUT. Z toho je jasné, že je LiNTEC monofonní a pokud bychom chtěli zpracovávat stereo signál, potřebujeme tyto mašiny dvě. Na pravé straně je pak zapuštěný otočný potenciometr pro kalibraci VU metru – METER CALIBRATION a stejný potenciometr pro nastavení výstupního signálu – OUTPUT LEVEL. Zcela napravo je umístěn přepínač pro volbu napětí příslušné země a PSU zdířka pro připojení standardního eurokabelu.
Obrázek

LiNTEC v akci
Protože jsem už měl tu čest setkat se s harwarovými emulacemi LiN2A a LiN76 od firmy Lindell Audio, vím moc dobře, že tihle seveřané umí svojí práci udělat velmi dobře. Nepochyboval jsem proto ani chvíli, že i tento legendární kousek bude velmi zdařilý a já budu smutný, až ho budu vracet.

Testování jsem započal, jak je mým zvykem, mluveným slovem (úryvek od Daniela Forró – Domácí nahrávací studio). Nejprve jsem všechny parametry nastavil na nuly a pak nahrál skrz LiNTEC krátký úryvek mluveného slova. V cestě stála pouze obě trafa. (ukázka 1)
Zatímco původní originál byl celolampové konstrukce, náš LiNTEC má polovodičovou konstrukci. Použil jsem v tomto případě přístroj jako saturátor signálu. Výrobce tvrdí, že bezlampová konstrukce dává ve výsledku čistší a dynamicky pevnější zvuk. Pro ověření tohoto tvrzení bychom však potřebovali provést srovnávací test s originálem, což není možné.

Při dalším testování jsem zesílil funkcí Boost frekvenci 60 Hz z nuly na stupeň 3. Zvuk zhutněl a zpevnil se. Ostatních frekvencí se ale tato úprava nedotkla. U některých equalizerů způsobí přidání basového pásma hučení, podobné nepříjemnému proximity efektu - zde však signál zůstal krásně hladký a medový.
Nyní jsem zkusil pomocí funkce ATTEN naopak vyříznout basové pásmo 150 Hz o tři stupně. Mluvené slovo se sice trochu zploštilo, ale stále zůstalo frekvenčně plné a použitelné.
V poslední ukázce jsem zesílil spodní pásmo 60 Hz na 3. stupeň a vrchní pásmo 8 kHz na stupeň 7. V audiu je slyšet výrazný frekvenční posun a zároveň samozřejmě došlo k celkovému zesílení audia. Zvuk je velmi plný a plastický. Přitom nikde nic ostře nevystupuje ani se naopak nedusí. Nahrávka zůstává i po celkem dramatické úpravě frekvenčně velmi vyrovnaná.
LiNTEC jsem použil přímo při náběru ženského zpěvu pro rockovou kapelu. Nejprve jsem natočil kousek audia bez aktivace efektu.
Pak nastavil na spodním pásmu 150 Hz na stupeň 7 a u vrchního pásma 8 kHz na pátý stupeň. Zároveň jsem provedl attenuaci na 16 kHz na stupeň 4. To zabránilo vystřelování ostrých vysokých kmitočtů a zpěv trochu zakulatilo. Zesílením spodního pásma se vokál zhutnil a zvýšila se jeho čitelnost. Úprava hlas celkově uhladila, zkonkrétnila a zeslabila jeho ostrost.
LiNTEC takto umí vylepšit vše, co do něho “pustíte”: od šlapáku, přes basu, až po zpěvy či dokonce housle. Koncepce equalizeru EQP-1A je mi velmi blízká, proto jsem také majitelem lampové emulace stejné konstrukce od Warm Audio a snažím se ho využívat, jak jen to jde.

Přístroj lze však používat nejenom při náběru, ale i při postprodukci, jmenovitě při masteringu. Pokud hotový mix proženete skrz vhodně nastavený LiNTEC, popřípadě další řetězec analogových přístrojů (takto to dělám i já), získáte nový rozměr masteru, který bude rozhodně mnohem plastičtější a průzračnější oproti běžným plug-inům.

Pokud vlastníte přístroje dva, je velmi lehké díky přesnému krokovému chodu potenciometrů nastavit je shodně a audio skrz ně prohnat. Vlastníte-li přístroj pouze jeden, pak musíte přepsat nejprve levý, pak pravý kanál a následně je ve vhodném software opět spojit ve stereo soubor. Vyžaduje to však trénink a zkušenost, ale jde to.

LiNTEC dokonce umí i “pultecovský” trik s basovým pásmem, kdy jsou původní nepříliš vhodné basy nahrazeny pevnějšími z přístroje. Během této operace původní basy vyřezáváte a zároveň nahrazujete novými, pevnějšími.

Závěrem
Přístroj je po stránce vizuální i zvukové naprosto perfektní. Zvuk, který produkuje, je opravdu parádní. Jak jsem již psal výše, dokáže zahýbat úplně se vším. Mně osobně se moc líbí ona získaná zvukové uhlazenost. Co mi úplně neudělalo radost, je onen TRS jackový vstup a výstup. Já sám mám všechny své preampy osazeny XLR konektory. Vložit mezi ně jackový přístroj znamenalo koupit příslušné kabely. Možná je to však můj subjektivní pohled. Každopádně za cenu kolem dvanácti tisíc se rozhodně vyplatí ho mít. Nemít již Warma, šel bych do LiNTECU okamžitě.

Výrobce: Lindell Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět