MAGIX Samplitude Music Studio 15

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

MAGIX Samplitude Music Studio 15

Příspěvek od mirek.pisa »

Malá DAW stanice.
31. 7. 2009

ObrázekFirma MAGIX byla založena v roce 1993 v Německu a jejím prvním počinem bylo zakoupení práv na program pro profesionální záznam a editaci Samplitude. Posléze začal být také vyvíjen program pro domácí uživatele na tvorbu hudby pomocí smyček Music Maker. Profesionální Samplitude se dokázal prosadit v tvrdé konkurenci a také Music Maker si své uživatele našel. Posléze se firma MAGIX začala prosazovat také s programy na zpracování video záznamů a on-line služby. Úspěch programu Music Maker podnítil tvůrce nabídnout uživatelům program, kde by bylo možné pracovat stejně snadno jako Music Makeru, ale s editačními možnostmi profesionálního programu Samplitude. Tak vznikla aplikace Samplitude Music Studio. V dnešním testu se podíváme na nejnovější přírůstek, Samplitude Music Studio 15.

Co je Samplitude Music Studio 15?
MAGIX Samplitude Music Studio 15 je program pro záznam, editaci a mixáž audio a MIDI souborů. Oproti plné verzi programu Samplitude jsou omezeny jeho záznamové schopnosti na celkový počet 64 stop, které mohou obsahovat audio, nástroje nebo efektové kanály. K tomu je možné přidat čtyři Aux sběrnice například pro individuální výstupy. Vnitřní zpracování probíhá ve 32bitovém rozlišení, což zaručuje dostatečnou kvalitu pro zpracování audio signálů s maximálním rozlišením 24 bitů a samplovací frekvencí do 48 kHz. Samplitude je možné použít jednak pro zpracování audio stop, ale také jako rozhraní pro živé hraní, ve kterém je možné použít VST a DirectX efekty a nástroje. Pro co nejrychlejší zpracování signálu byl použit Hybrid Audio Engine, který obsahuje engine pro zpracování signálu v reálném čase s co nejmenším zpožděním, společně s klasickým Samplitude enginem, který je šetrný k procesoru a dovoluje používat i náročnější efekty.
Obrázek
Editace
Základ každé stopy tvoří jednotlivé zvukové nebo MIDI klipy, zde nazývané objekty. Samplitude je jedinečný právě díky samostatnému zpracovávání jednotlivých klipů. Uživatel může nastavit efekty, úrovně nebo panoramu pro celou stopu, to samé ale může udělat také přímo pro každý objekt samostatně. Tím se značně rozšiřují možnosti zpracování. Můžete například vložit telefonní efekt do zpěvu jen na vybraný úsek, aniž by bylo třeba vytvářet novou stopu s vlastními efekty. To je šikovné a hlavně praktické.

Syntezátory
Součástí instalace je i několik virtuálních nástrojů, které je možné ovládat pomocí MIDI klaviatury nebo myši a PC klávesnice. Asi nejvíce využívaný bude nástroj Vita, ke kterému se váže i bohatá knihovna Vital Instruments. Jedná se o čistý sampler s obsáhlou bankou nástrojů a možností úpravy několika parametrů. Dodávaná zvuková banka nabízí uživateli velmi kvalitní zvuk akustických nástrojů od piana, smyčce, dechových nástrojů či kytary až po bicí sady. Zpracování vzorků je čisté a zvuky jsou průrazné a příjemně konkrétní.
Obrázek
Druhým používaným nástrojem jistě bude Revolta 2. Jedná se o dvanáctihlasý virtuální syntezátor s dvěma oscilátory, šumovým generátorem a filtry, kombinovaný s krokovým sekvencerem a efektovou jednotkou. K řízení parametrů je možné využít matici, ve které lze nastavit několik zdrojů a cílů modulace. Revolta 2 nabízí příjemné „analogové“ zvuky, na jejichž tvorbě se podíleli tvůrci presetů pro nástroje Access Virus a Rob Papen’s Albino, což hovoří za vše.
Obrázek
Samostatnou kapitolou je nástroj Atmos. Prakticky se jedná o generátor přírodních a atmosférických zvuků. Uživatel si vybere náladu a pomocí čtyř specifických zvuků ji může ovlivňovat. K dispozici je déšť, vítr, bouřka, střelba a další zvuky.
Obrázek
Následuje sada bicích automatů, kterých má Music Studio 15 hned několik. Nejnovějším přírůstkem je Beatbox2, o kterém se rozepíši v novinkách.

Dále je k dispozici nástroj Drum & Bass, který generuje bicí a basovou linku. Bicí jsou tvořeny pevně danými smyčkami, které je možné v uživatelském rozhraní několika způsoby modifikovat. Basová linka je tvořena samplerem a programovatelným krokovým sekvencerem. Pro první pokusy je možný výběr z několika připravených presetů.
Obrázek
Následuje LiVid, což je malý virtuální bubeník. Pomocí přednastavených sad a bicích rytmů je možné v mžiku vytvořit přirozeně znějící linku akustických bicích.
Obrázek
Pro syntetické bicí zvuky je k dispozici nástroj Robota. Je to opravdový bicí syntezátor se čtyřmi nástroji a sekvencerem pracujícím podobně jako legenda Roland TR-808. Kromě syntezátoru lze pro generování bicího zvuku využít i sadu vzorků.
Obrázek
Efekty
Pro dokonalé zpracování audio signálu nabízí Samplitude Music Studio i celou řádku virtuálních efektů. Jsou jimi například grafický a parametrický ekvalizér, FFT filtr s možností klonování frekvenčních průběhů, Echo, Delay, Reverb vycházející z výtečného MAGIX VariVerbu, Vocoder nebo simulátor lampového zesilovače AmpSim. K dispozici je také sada „Vintage“ efektů s pěkně propracovaným uživatelským rozhraním a stejně tak dobrým zvukem, která obsahuje efekty Chorus, Flanger, Analog Delay, Distortion, Filters a low-fi efekt BitMachine. Efekty doplňuje kompresor s funkcemi jako Gate a Limiter. Dále je obsažena sada čistících efektů Cleaning FX a Declipping, simulátor páskového echa a v neposlední řadě i balík masteringových efektů zahrnující ekvalizér, vícepásmový kompresor, enhancer a audio metry. Mezi efekty patří i Timestretching, Resampling a Pitchshifting, které dovolují v reálném čase změnit tempo a ladění vybraného objektu.

Elastik
Pro samostatný popis jsem si vybral efekt Elastik. Jedná se o kombinaci efektů Timestretch a Pitchshift, které dovolují pomocí grafického rozhraní doladit a upravit přesnost frázování jednohlasé melodie a hlavně vokálního partu. K tomu je k dispozici několik nástrojů, které dovolují měnit jednotlivé tóny. Audio signál je pomocí rozhraní analyzován a zobrazen jako jednotlivé noty v Piano Roll editoru. Pro automatizaci je možné zadat stupnici a doladit zvuk. Jako rozšiřující funkce je zde harmonizér, který umožňuje vytvořit až čtyřhlasé harmonie k vybraným tónům a stupnici. Při úpravě v rozmezí několika tónů není zvuk zabarven žádnými artefakty, pokud je změna výraznější, například v rozsahu oktávy, je nutné počítat s určitou odchylkou od původního zvuku, ale to je neduh všech ladících programů. Elastik je praktickým pomocníkem při korekci vokálů, který se objevuje až u programů vyšší cenové kategorie.

MR-64
Ještě stále je dost uživatelů, kteří své první demo snímky vytvářeli doma na vícestopém (převážně čtyřstopém) kazetovém magnetofonu. Digitální technika má své kvality, ale kouzlo jednoduchosti záznamu se společně s příchodem počítačů začalo vytrácet. Uživatelé jsou nejprve donuceni učit se týdny nebo dokonce i měsíce zacházet s programem a až potom mohou vytvořit slušně znějící skladby. Firma MAGIX se zaměřila na tyto uživatele a připravila velmi vydařené grafické rozhraní nazvané MR-64.

Jeho vzhled vychází z malých vícestopých záznamových zařízení, ale vnitřně je plně spojeno s aranžovacím oknem programu Samplitude Music Studio 15. Uživateli nabízí snadné pracovní postupy, na které byl zvyklý z hardwarových zařízení. Každý kanál obsahuje Gain, dynamický efekt, efektový rack, čtyřpásmové korekce, jednu Send sběrnici, ovladač panoramy, tlačítka pro umlčení, sólování a přímý monitoring kanálu. Obsaženo je také tlačítko pro aktivaci nahrávání, dále táhlo pro ovládání hlasitosti a jako třešnička na dortu je zde virtuální papírová lepenka, ve které se zadá a zobrazí jméno kanálu.

MR-64 se ovládá pomocí tlačítek, která zná každý například z magnetofonu. V místě, kde se ve skutečnosti nachází kazeta, se zobrazují časové údaje projektu. Stejně jako u kazetových rekordérů je možné aktivovat body letmého nahrávání. Navíc je MR-64 provázáno s aranžovacím oknem, takže lze naplno využít editačních možností programu Samplitude Music Studio 15. Dokonce je možné přímo v okně MR-64 projekty otevírat, ukládat i exportovat do zvukového souboru. Práce s MR-64 je velice jednoduchá a myslím, že pokud uživatel umí alespoň zapnout počítač a spustit programy, nebude mít problém vytvořit během chvilky celou skladbu.

Soundpool manažer
MAGIX Samplitude Music Studio obsahuje také propracovaný manažer, ve kterém je možné najít a zobrazit údaje o použitých objektech, nastavení značek, rozsazích výběrů, stopách a použitých VSTi nástrojích, nebo například souborový manažer. To vše lze zobrazit pomocí ukotvitelného panelu přímo v pracovním okně programu. Nyní k těmto informacím přibyl i Soundpool manažer.

Je převzat z programu Music Maker, ve kterém se sestavují skladby z předpřipravených knihoven audio a MIDI smyček, jež se nazývají Soundpool. Firma MAGIX nyní přináší možnost využít tyto hudební knihovny i pro práci v Music Studiu 15. Zvukové knihovny jsou pečlivě označeny a rozděleny podle stylů a nástrojů, takže se díky Soundpool manažeru lze rychle orientovat a díky možnosti poslechu smyčky i MIDI přímo v okně lze rychle vybrat tu pravou pro vytvářený projekt. Smyčka se do projektu přidá dvojklikem nebo jejím prostým přetažením na stopu v aranžovacím okně. Součástí instalace jsou dva styly s celkovým počtem 256 smyček, se kterými lze okamžitě pracovat. Knihovnu je možné rozšířit o další styly vydané na několika DVD. Jelikož se jedná o audio a MIDI soubory, lze je využít i v ostatních programech, ale pouze s programy firmy MAGIX bude k dispozici i rozdělení smyček do kategorií.

Beatbox 2 Plus
Pro usnadnění práce při vytváření toho pravého rytmu přichází Beatbox 2 Plus. Jedná se o propracovaného automatického bubeníka, ve kterém je možné prakticky vše editovat. Pokud bude uživatel využívat jen připravených „groovů“, může začít experimentovat s několika připravenými bicími sadami, ke kterým je přiřazeno několik desítek groovů. Zkušenější uživatelé mohou otevřít editační okno a mít tak tvorbu a úpravu rytmu pod svou kontrolou.
Bicí sady jsou složeny ze vzorků a virtuálních syntéz. Rytmy mohou být tvořeny šestnácti nástroji a až čtyřmi takty délky. Nástroje se vybírají buď pomocí připravené sady, nebo je lze individuálně vybrat z banky. Každý nástroj má bohaté možnosti editace a vlastní efektovou jednotku, což zaručuje, že i když nelze do banky přidávat vlastní vzorky, je možné základní zvuk nástroje radikálně změnit s možností uložení nastavených parametrů do banky. Dokonce je možné pomocí několika algoritmů vytvářet melodické linky. Všechny editovatelné parametry lze měnit pomocí automatizační křivky, která je součástí vytvořeného groovu; ten je také možné uložit.
Obrázek
AM|Track SE
Pro co nejlepší zvukovou kvalitu byla do efektové sekce přidána speciální verze firemního efektu AM|Track. Jedná se o kombinaci simulace analogového kompresoru a saturace magnetofonových pásků. Vytváří přirozeně znějící komprese s příjemným průběhem, a to především pomocí interního side-chain kanálu s řiditelným filtrem. Oproti plné verzi je efekt omezen především v počtu editovatelných parametrů. Zde jsou pouze vybrané parametry, se kterými se leckdy nastavuje i několik funkcí najednou, což může být jen plus pro méně znalé uživatele. Zajímavým prvkem u kompresoru je ovladač Mix, díky kterému lze plynule smíchávat původní a upravený signál. Tím lze jednoduše docílit takzvané paralelní komprese, kdy je více komprimovaný signál smíchán s původním. Díky tomu je signál hutnější při zachování původní dynamiky.
Obrázek
Krokové nahrávání MIDI
Starší verze Music Studia nabízela uživateli zaznamenat do stop MIDI data. Pro úpravu je používán MIDI editor, který se otevře dvojím kliknutím na editovaný objekt. Ten nabízí celou řadu funkcí pro úpravu MIDI událostí od kvantizace, přesunu a mazání MIDI not až po textovou editaci všech MIDI dat.
S novou verzí přibyla možnost zadávání složitých partů pomocí krokového nahrávání. Jedná se o funkci, kdy je možné nahrávat noty pomocí nastavené kvantizace postupně za sebou mimo reálný čas. Vždy po zadání noty se záznam posune o jednu pozici vpřed a čeká na další zahraný tón. Tuto funkci obsahovaly již první MIDI editory, neboť to byl podobný způsob práce jako v analogových sekvencerech. Postupně se na ni však zapomnělo, ačkoli nabízí velké možnosti při nahrávání složitých sekvencí.
Obrázek
Závěr
Magix Samplitude Music Studio 15 je velmi zajímavým programem za ještě zajímavější cenu. Kromě limitace samplovací frekvence jsem nenarazil prakticky na nic, co by mi vadilo při běžné práci a to jsem odkojen „velkými“ programy Cubase a Sonar. Bohatá nabídka efektů a nástrojů dělá z Music Studia 15 program, se kterým lze okamžitě pracovat, aniž by bylo třeba dokupovat další software. A komu by přece jen chyběly efekty třetích výrobců, má možnost je k programu přiřadit pomocí VST a DirectX rozhraní. Mimochodem, už jsem se zmínil o možnostech zmrazení stopy, ReWire hostování, přímého CD vypalování nebo Jam Session? Ty totiž Music Studio 15 rovněž nabízí.

Mirek Píša

Výrobce: MAGIX
Zapůjčil: Audiopro s.r.o.

Odpovědět