MAGIX SpectraLayers Pro 4

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

MAGIX SpectraLayers Pro 4

Příspěvek od jindrich » 30 bře 2017 10:25

Nová verze spektrálního zvukového editoru s novým vlastníkem.

ObrázekSpectraLayers je poměrně dost specifický nástroj spadající do oblasti specializovaných úprav zvuku. Princip, na kterém pracuje, většinou není v nejrozšířenějších DAW jako Pro Tools, Logic a Cubase obsažen a spíše ho nalezneme v produktech zaměřených na technickou práci, opravy a čištění zvukových záznamů (jako např. velmi rozšířený iZotope RX a jeho součást Spectral Repair, nebo masteringový editor Steinberg WaveLab). SpectraLayers se každopádně vymezuje zvolením zcela jiného přístupu k práci se spektrem, resp. spektrogramem signálu. V recenzích, které jsem psal na SpectraLayers Pro 2 a SpectraLayers Pro 3 je více popsáno, jak celá věc funguje. Jako krátké shrnutí bych uvedl, že jak název napovídá, program pracuje s vrstvami, čili jde ještě dále v aplikovaní přístupů z editování obrazových materiálů. Čistící práce provádíme vesměs zvolením součástí materiálu, jeho přenesením do další vrstvy a jejím následným odečtením. Pochopitelně můžeme sčítat cokoli a kreativitě se tak meze nekladou, navíc máme poměrně značné možnosti jak spektrogram transformovat, můžeme do něj kreslit atd., což například v RX Spectral Repair dělat nejde.

Zásadní změnou pro SpectraLayers je samozřejmě to, že došlo k prodeji divize Sony Creative a nově tuto aplikaci spolu s editorem Sound Forge, na loopy orientovaným sequencerem ACID a video střižnou Vegas nabízí firma MAGIX, která vyvíjí také DAW Samplitude a Sequoia – ta mimochodem spektrální editaci obsahuje přímo v sobě. Verze 4 je tak první verzí, která vychází pod novým majitelem produktu.

Co se týče grafického rozhraní, tak to se příliš nezměnilo a až na detaily související s novými funkcemi je shodné s tím, které bylo nově uvedené ve verzi 3, kdy došlo k poměrně zásadnímu faceliftu. Jediná výraznější změna je tak pro mne absence označení odečítání signálu mezi vrstvami. Ta byla původně ve verzi dva řešena tak, že se zobrazoval rovnou výsledek sečtení vrstev, pokud byly zapnuty, šlo tedy o jakési nedestruktivní smazání. Ve verzi 3 byly oblasti odečítání označeny tečkovaně, nyní nejsou vůbec.
Obrázek
Snazší využití při práci s ProTools
Hlavní novinkou, která určitě přitahuje pozornost, je propojení s Pro Tools. Přece jenom pokud máme jeden problematický kus zvuku, není problém ho prostě vyexportovat nebo konsolidovat, upravit v jakékoli externí aplikaci a vrátit zpátky do projektu. Pokud to ale máme udělat při komplikované práci 15x za hodinu, už to není úplně ideální, že... Sony Creative si v tomto směru drželi pouze svou vlastní linii a usnadněn byl tak jen přenos mezi SpectraLayers a Sound Forge. Jsem rád, že se to MAGIX rozhodli v nové verzi změnit, protože jsem vždy bral SpectraLayers jako trošku zbytečně stranou skrytý produkt. Zvolená cesta je podobná novějším verzím iZotope RX. SpectraLayers instaluje dvě AudioSuite komponenty – Edit a Send. Plug-in slouží jako propojovací most mezi Pro Tools a SpectraLayers, čili máme spuštěné obě aplikace a pomocí odesílacího tlačítka pošleme materiál k spektrální editaci, a když máme hotovo, tak ho odešleme zpět. Druhá komponenta slouží pouze k odeslání a počítá se s uložením souboru pomocí SpectraLayers, resp. přidáním materiálu z Pro Tools do komplexnějšího projektu obsahujícího mnoho vrstev. Při práci s Edit verzí můžeme případně využít SL Bridge pro přehrávání výstupu skrze Pro Tools, pokud naše zvukové rozhraní neumožňuje přístup více aplikací zároveň.
Obrázek
Obrázek
V mnou testované verzi SpectraLayers 4.0 jsem měl s rozchozením těchto funkcí docela problémy. Na jednom systému s Pro Tools 12.5 se mi ho nepodařilo spustit vůbec, plug-in se po vyvolání přes AudioSuite menu neobjeví. Na odlišném počítači s Pro Tools 12.7 přenos dat funguje jak má a je to i velmi rychlé. Nefunguje ovšem přehrávání přes SL Bridge, vždy dojde k přehlcení enginu Pro Tools a monitorovací tlačítko plug-inu se samo vypne. Každopádně i tak je systém v pohodě využitelný a umožňuje pracovat i na několika souborech najednou, protože uvnitř SpectraLayers nejdřív volíme, co chceme odeslat zpět a až následně to pomocí Import back tlačítka na plug-inu dostaneme do Pro Tools. Ještě to tedy bude chtít trošku doladit...

Záložky, skupiny vrstev a Lock to frequency
Právě s prací na více souborech najednou souvisí zásadní funkční novinka – záložky (tabs), umožňující jako v mnoha jiných editorech, mít otevřeno více rozpracovaných projektů najednou. Také můžeme poměrně snadno přehazovat vrstvy mezi projekty a což přináší zajímavé kreativní možnosti např. při transformaci samplů. Software se také lépe vyrovnává s odlišnými vzorkovacími frekvencemi a počty kanálů, což mu předtím moc nešlo.

Nově můžeme také vytvářet skupiny vrstev. Pomůže nám to udržet přehlednost a umožní například při čistící práci mít podobné problémy vytažené do mnoha různých vrstev, ale udržovat je pohromadě a to i při následném odečítání. Přece jenom dříve jakákoli hierarchie chyběla a tím pádem bylo občas obtížné najít zdrojovou vrstvu mezi všemi nově vytvořenými a ze zdrojové odvozenými.

V rámci práce se spektrem jako takovým má verze 4 pouze jednu novinku, ale velmi praktickou. Při vybírání materiálu pomocí Frequency nebo Harmonics Selection tool můžeme zvolit "Lock to clicked frequency", což umožní mnohem snáze označit jasné linie tonální povahy, aniž bychom se museli bát, že nám ujede ruka a znepřesníme si výběr. Nejedná se pouze o normální zámek hodnoty na vertikální ose, ale o chytřejší algoritmus hledání návazností, funkce je tedy velmi dobře použitelná i pro frekvenčně kolísající signály. Tato funkce by se bývala velmi hodila, když jsem s použitím verzi 3 čistil dialogové nahrávky od pomalu klesajícího zvuku zpomalujícího motoru elektrického vlaku.

Vylepšení se dostalo také editační historii, která je nyní detailnější a obsahuje i všechny operace s vrstvami jako takovými.
Obrázek
Závěr
MAGIX SpectraLayers Pro 4 je prostě velmi zajímavý program, který umožňuje nevšední funkce jak při čistění signálu, tak při kreativním experimentování – můžete si zvuk doslova namalovat a tím to teprve celé začíná... Produkt stál vždy trošku stranou hlavního proudu a trošku ho brzdil svým způsobem izolacionistický přístup firmy Sony Creative, ale s tím je zdá se konec a vytvoření AudioSuite komunikace s Pro Tools je skvělý krok správným směrem. Má to sice stále nějaké mouchy, jak jsem popsal výše, ale to se určitě brzy změní. Bohužel zbytkem snahy jít vlastní cestou, ačkoli Sony Creative nemělo ve své stáji zásadní DAW, je stále poměrně podivná práce s audio rozhraními. ASIO se mi povedlo rozběhat jen někdy a to na všech strojích používám hardware od firmy RME, o jejichž ovladačích mám velmi dobré mínění a kde jsem bez problémů schopný provozovat Cubase, Pro Tools a zvuk ze systému najednou. Podobně jako u verze 3, jsem tak ve Windows musel někdy využít WASAPI rozhraní, kde samozřejmě latence dosahují úplně jiných hodnot a není to úplně ono. V této oblasti bych tak viděl největší prostor pro zlepšení. Ostatní novinky dobře dotahují velké změny z verze 3 a dělají pracovní prostředí praktičtější a přehlednější. Jsem rád, že tento velmi zajímavý software má nového majitele, který se evidentně rozhodl ho dále rozvíjet.

Výrobce: MAGIX Software
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět