Modal Electronics Argon8

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 6
Registrován: 05 úno 2016 13:39

Modal Electronics Argon8

Příspěvek od jirineuzil »

Osmihlasý syntetizér na principu vlnových tabulek.
6. 4. 2020

V nabídce nástrojů firmy Modal Electronics najdeme nástroj Argon8, osmihlasý syntetizér na principu vlnových tabulek, což není dnes úplně nejtypičtější způsob tvorby zvuku, jeho zlatá éra byla v 80. - 90. letech. Podívejme se jeho čtyřoktávovou klávesovou verzi v dnešním testu. Na trh bude uvedena i pětioktávová verze Argon8X a racková verze Argon8M.

Koncepce
Argon je de facto větší a rozšířenou verzí jiného firemního nástroje SKULPT, který jsem nedávno k otestování. Tentokrát tu máme jako zdroj zvuku 120 vlnových tabulek rozdělených do 24 bank po 5 tabulkách, se kterými ještě můžeme použít procesor vlnových tabulek, pracující s rezonancí, tvarováním vlny, fázovými posuvy, morfingem apod. Najdeme tu samozřejmě klasické „analogové“ průběhy, oblíbené barvy pro taneční hudbu a také typicky digitální průběhy, což zaručuje velkou zvukovou univerzálnost nástroje. Polyfonie je osmihlasá, kde na každý hlas máme až čtyři oscilátory pro dosažení masivnějšího zvuku. Můžeme použít režimy přiřazení hlasů Mono, Poly, Unison (2/4/8 hlasů), Stack (2/4 hlasy). Nástroj ale neumí MIDI multirežim, čili hrát na dvou kanálech současně.
Obrázek
Zvuk dále přechází do dvoupólového filtru, kde můžeme opět najít morfing mezi variantami low pass – band pass – high pass. Podobně jako u SKULPTu je tu k dispozici poměrně rozsáhlá matrice modulačních zdrojů a cílů, dva LFO v audio rozsahu se synchronizací tempa, tři časové obálky (zesilovač/filtr/modulace) a efektová sekce. Ta má vlnové zkreslení a další tři jednotky, kde můžeme najít tři druhy zpoždění, reverb, modulační efekty (chorus, phaser, flanger, tremolo, rotary) a lo-fi. Efekty mají nastavitelné některé klíčové parametry, ale dá se využít vždy jen jeden druh daného efektu najednou. Efektovou jednotku můžeme dokonce použít i pro externí audiovstup. Dále je tu arpeggiator s 32 kroky a jednoduchý sekvencer, v paměti můžeme mít 500 programů (300 presetů/200 uživatelských), 100 sekvencí a 100 efektových presetů. Jako u jiných nástrojů Modal Electronics, i zde můžeme využít výbornou aplikaci ModalApp pro macOS, Windows, iOS i Android.

Design
Nástroj je tentokrát designově spíše konzervativní, vyvedený v lesklé černé barvě a uspořádaný konvenčně. Ovládací prvky jsou rozmístěny velmi ergonomicky a působí elegantní pravidelností. Centrem předního panelu je příjemný mutlifunkční OLED displej s nastavitelným jasem a spořičem obrazu, který zobrazuje podle potřeby data parametrů, křivky obálek nebo zvukovou vlnu na výstupu. V jeho sousedství jsou dva potenciometry kombinované s tlačítky, které slouží pro navigaci a zadávání parametrů.
Obrázek
V levé části najdeme malou páčku ohýbání tónu a modulace (směr dopředu i dozadu, funguje tedy podobně jako na nástrojích KORG). Pracuje se s ní velmi dobře, její miniaturizace není vůbec na škodu. V její vrchní části je kužel, který se otáčí, je to jen asi designový detail, ale bylo by možná zajímavé využít to i pro vysílání nějakého parametru, tak bychom získali další zajímavý prvek. Jinak je přední panel uspořádán celkem tradičně ve struktuře syntetizéru, tedy zleva doprava oscilátor – filtr – zesilovač – efektové jednotky. Často používaný potenciometr ořezávání frekvence filtru (cutoff) je větší a ve středu panelu, což je výborný nápad. Potenciometry mají dostatečné, i když ne velké rozestupy, takže budou dobře ovladatelné pro jakýkoli typ prstů.

Na zadním panelu najdeme zvukové výstupy sluchátka, L/R, připojení pedálu sustain a expression. Firma si dala záležet na možnosti nastavit citlivost a polaritu expression pedálu softwarově, což je výborné, protože jejich nestadardizace mezi výrobci je obecně problém. Přesto na některé (např. často používaný Yamaha FC7, který jsem testoval) potřebujeme ještě speciální redukci. Vedle je mini jackový vstup a výstup pro analogovou synchronizaci a také stereo mini jackový vstup pro externí audio signál, který je možno prohnat přes interní efekty. I když je to zajímavá možnost rozšiřující použití nástroje, tento typ konektoru moc profesionálně nepůsobí, velký jack by byla lepší možnost. Nakonec najdeme klasické MIDI IN/OUT a USB/MIDI a samozřejmě hlavní vypínač.
Obrázek
Ovládání
S trochou úsilí (resp. prostudováním přibalené oboustrané karty popisující základní funkce nástroje) se s nástrojem naučíme pracovat velmi rychle. Základní skupiny parametrů jsou popsány na panelu a logicky odpovídají sekci, ve které se nachází, na zbytek se dostaneme pomocí tlačítka Shift. Opět práci hodně usnadní použití aplikace ModalApp, která také nabízí správu a zálohování programů, update firmware apod.

Klaviatura
Klaviatura je od tradičního výrobce FATAR a má nejen rychlostní, ale i tlakovou citlivost, což je výborné a v této cenové kategorii zdaleka ne obvyklé. Hraje se na příjemně, je spíše měkčího typu, s lehce zaoblenými klávesami, takže působí velmi plynule a nemusíme se bát ani glissů. Tlaková citlivost vyžaduje trochu větší úsilí, ale zase můžeme celkem na jistotu vědět, kdy ji používáme a kdy ne.

Zvuk
Argon drží linii nástrojů Modal Electronics vyznačující se zvukovou pestrostí, určitým vlastním charakterem a také velmi nápaditém nastavení presetů. Najdeme tu vše od tradičních i netradičních basových nebo leadových zvuků, přes zajímavé plochy, efektové zvuky, rytmické sekvence a těžko zařaditelné zvuky používající procesování tabulek a efektové jednotky. Opět je tu výborně použito spojení analogových a digitálních prvků, zde jsou možnosti samozřejmě mnohem větší než třeba u SKULPTu. Výběr tabulek je vynikající a dává kreativímu uživateli velký rozsah toho, co si může zvukově dovolit.

Nicméně, najdeme tu u firemních zvuků i některá nemilá překvapení – někdy hodně kolísavou hlasitost mezi presety (nástroj má velký dynamický rozsah, někdy až nepříjemně) a transpozici u některých zvuků (např. o čistou kvartu nahoru), která nedává prakticky moc smysl. To jde samozřejmě opravit a uložit. Efektové jednotky doplňují zvuk velmi dobře, mají také svůj určitý charakter. Možná by se hodily také základní jednoduché efekty jako parametrický ekvalizér nebo kompresor, které v nabídce bohužel nenajdeme. Také je určitá nevýhoda, že rozsah ohýbání tónu není možné nastavit v každém programu zvlášť, ale jen globálně. Celkově vzato se ale, myslím, jedná o jeden ze zvukově nejzajímavějších a nejschopnějších nástrojů na trhu, minimálně ve své cenové kategorii. Opět by se dalo říci, že jeho nejsilnější stránkou a ambicí je kombinace analogového a digitálního prvku ve zvuku.

Závěrem
Argon8 je dle mého názoru vynikajícím nástrojem, opět zdařile překračuje typickou koncepci syntetizéru a může být velmi inspirativním, schopným pomocníkem pro zvukové experimentátory a hledače, ale třeba také jako první (výukový) nástroj pro seznámení s tím, co vše může syntetizér jako nástroj nabídnout. Tomu napomáhá i vynikající poměr cena/výkon.

Video výrobce
Výrobce: Modal Electronics
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět