Moog Mother-32

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 59
Registrován: 31 led 2006 10:57

Moog Mother-32

Příspěvek od ondra.urban » 18 kvě 2016 18:18

Analogový syntetizér semi-modulární koncepce.

Proslulý výrobce Moog Music přináší stále nové modely svých analogových nástrojů a přístrojů v duchu retro stylu, nebo řekněme v klasickém syntetizérovém pojetí. Novodobá historie legendární značky započala v roce 2002 uvedením modelu Minimoog Voyager, který byl navržen přímo Bobem Moogem. Od té doby se značka zaměřila na rozšíření nabídky směrem dolů, k cenově příznivějším modelům, ale nabídla také modulární koncepci pro náročné uživatele. Dalo by se říci, že každý si ve výrobním programu firmy Moog Music najde to své, s příchutí legendárního řebříčkového filtru LPF 24 dB/Oct., který nelze nenazvat jinak, než opravdovou ikonou. Zatím posledním přírůstkem do firemní nabídky je model Mother-32, na který se podíváme podrobněji v následující recenzi.
Obrázek
Popis
Analogový syntetizér Moog Mother-32 je polomodulární (semi-modulární) nástroj ve stolním provedení. Polomodulární znamená, že nástroj v základu nabízí stabilní propojení audio a řídících obvodů tak, aby hrál, ale do výrobcem navržené koncepce lze libovolně zasahovat buď v rámci nástroje samotného, nebo v kombinaci s dalšími moduly ostatních výrobců. Mother-32 nabízí pohodlné ovládání všech parametrů syntézy přímo z čelního panelu, dále obsahuje krokový sekvencer a MIDI-CV převodník. Tolik tedy stručně na úvod a nyní konkrétněji.

Vrchní panel nástroje Mother-32 (trochu se ostýchám používat označení nástroj pro „věc“ bez plnohodnotné klaviatury) je zešikmen směrem k uživateli pro pohodlné nastavování. Nalezneme zde všechny ovládací prvky syntézy v podobě potenciometrů a spínačů, ale také 32bodovou matici vstupů a výstupů řídících a audio signálů, osazenou konektory mini Jack 3,5 mm. Na čelním panelu také nalezneme MIDI vstup v provedení známého pětikolíkového konektoru DIN pro vestavěný převodník na řídící napětí (CV). V dolní části ovládacího panelu najdeme tlačítka pro ovládání a programování krokového sekvenceru.

Na zadním panelu najdeme pouze vstup pro napájecí adaptér a audio výstup (Jack 6,3 mm), který lze využít buď pro připojení sluchátek, nebo jako monofonní linkový výstup. Nástroj je vyroben z kovu (vrchní panel a nosné šasi) a dřeva, které najdeme na bočnicích. Zajímavostí je, že přístroj lze vyjmout z „krabice“ a vrchní panel s veškerou elektronikou lze zabudovat do skříně formátu Eurorack, která se stala velmi populární platformou pro téměř nekonečné rozšiřování uživatelské sestavy v rámci modulárních syntetizérů. Za všechny ostatní výrobce jmenujme zejména německý Doepfer, který se stal průkopníkem novodobé módy modulárních syntetizérů formátu Eurorack. Pro znalce této platformy prozradím, že Moog Mother-32 má velikost 60HP, což označuje šířku panelu (1HP = 0.2 palce). Napájení pak obstará společný zdroj modulárního systému.
Obrázek
Oscilátor, šumový generátor a mixer
Mother-32 nabízí klasický napětím řízený oscilátor (VCO) velkého rozsahu frekvence (až deset oktáv) s tradičními tvary vlny: pila, nebo pulzní průběh s možností řízení šířky pulzu (PWM). Na čelním panelu se v pevné konfiguraci dá přepínat mezi těmito dvěma průběhy, na propojovací matici jsou však k dispozici oba výstupy současně, což nabízí další možnosti. Oscilátor lze ladit v rozsahu dvou oktáv přímo z panelu, ve větším rozsahu pak pomocí řídícího napětí. K Mother-32 je přibalen kalibrační nástroj (plastový šroubováček), kterým lze oscilátor jemně kalibrovat v rámci čtyř parametrů - zisk řízení frekvence, ofset a souběh externího vstupu, vnitřní klaviatury a sekvenceru v rámci normy 1V/Oct. Na čelním panelu jsou pro tento účel čtyři malé otvory.
Možnosti modulace VCO nabízí kromě zmíněné šířky pulzu též řízení frekvence a to buď pomocí LFO, obálky nebo z externího zdroje (VCO MOD). Ve výbavě Mother-32 nechybí též generátor bílého šumu. Poměr hlasitosti mezi VCO a šumem lze upravit v mixéru, který může být napěťově řízen. V základním, řekněme panelovém ovládání, se pouze nastavuje statický poměr, ale při vyžití propojovací matice se otevírá celá řada možností, např. proměnné řízení poměru generátorem obálky (EG) apod. Místo šumu lze zapojit externí signál - generátor šumu je pak vyřazen, nicméně jeho výstup je stále k dispozici na matici. Pomocí jediného propojovacího kabelu lze místo šumu zapojit například druhý tvarový průběh a pomocí mixeru měnit poměr pila/pulz. Bezva!
Filtr a zesilovač
Tento audio obvod je klíčovým prvkem subtraktivní syntézy, která je v analogových nástrojích Moog využívána. V Mother-32 dostanete neošizený a proslulý Moogův žebříčkový filtr VCF se strmostí 24 dB/Oct. K dispozici je jak LPF mód s rezonancí, tak HPF bez rezonance. Ke zvuku filtru není co dodat, je to prostě klasika s možností samooscilace v módu LPF. V tomto režimu pak nabídne s pomocí externího řízení parametru Cutoff přeladitelný zdroj harmonického signálu. Přímo na panelu máme opět k dispozici základní možnosti modulace přeladění filtru a to buď pomocí LFO nebo EG. S pomocí propojovací matice se pak otevřou neomezené možnosti modulace. S její pomocí lze např. dodat módu HPF rezonanci. Jak na to? Stačí opět jediný propojovací kablík: propojíme výstup filtru se vstupem mixéru (externí signál), poměr mixu pak řídí zpětnou vazbu, neboli rezonanci HPF, až do samooscilace.

VCA zesilovač je jednoduchý a dělá to, co má. Na základě řídícího napětí se otevírá a to buď pomocí EG, nebo trvale (přepínač v poloze ON) – pak je jakoby vyřazen a na výstupu máme VCO a VCF. Potřebnou modulaci v čase pak obstará například EG řídící VCF. Vše záleží opět na fantazii a potřebách uživatele.

Genrátor obálky a pomaluběžný oscilátor
Generátor obálky (EG) je u Mother-32 klasický Moogův tříparametrový typ se zjednodušeným nastavováním úrovně Sustain. Nastavují se časové konstanty Attack (náběh) a Decay (doběh), úroveň Sustain je přepínačem nastavitelná na maximální, nebo nulovou hodnotu. Při vypnutí Sustain parametru lze simulovat perkusivní barvy. Výstup řídího napětí generátoru obálky je vnitřně připojitelný k modulaci výšky (VCO), barvy (VCF) a hlasitosti tónu (VCA). V případě filtru je k dispozici jak kladná, tak záporná hodnota řízení pomocí EG. Pomocí propojovací matice dosáhneme ještě dalších možností, např. zapojením do napěťově řízeného mixeru, LFO apod.

Pomaluběžný oscilátor (LFO) je primárně určen k cyklické modulaci výšky tónu VCO (frekvenční vibráto), nebo barvy tónu (VCF - témbrová modulace), ale jeho výstup je pochopitelně připojitelný kamkoli, kde je možno cokoli řídit napětím. LFO nabízí pouze tvarové průběhy trojúhelník a pulz 1:1 (obdélník). V pevném nastavení se mezi těmito dvěma průběhy přepíná, na propojovací matici jsou opět, podobně jako u VCO, dostupné oba tvarové výstupy. Frekvenci LFO lze řídit externě pomocí řídícího napětí. Výhoda použitého LFO je rozsah nastavitelné frekvence: ta sahá od hodnoty zhruba 0.1 Hz (subsonická oblast) až do slyšitelného pásma, přibližně k hodnotě 350 Hz. Díky externímu řízení pomocí CV se můžeme dostat až na hodnotu 600 Hz a to už je slušně použitelné i pro FM modulaci.
Obrázek
MIDI/CV převodník
Moog Mother-32 disponuje vestavěným převodníkem MIDI – řídící napětí. Zpracovává informace MIDI Note On, ty jsou převedeny pak na řídící napětí v rozsahu -5 až + 5 voltů a Gate. Interně je řídící napětí přivedeno k VCO, ale lze jej opět zapojit kamkoli jinam a stejně tak VCO řídit jiným zdrojem (pomocí patch-kabelů). Za chodu sekvenceru (viz dále) je možno vstupní MIDI notou transponovat sekvence (patterny), v režimu programování sekvence pak slouží signál k zadávání výšky - not. Dále je zpracovávána hodnota Velocity (dynamika úhozu), Pitch Bend, kanálový aftertouch a čtyři MIDI kontroléry včetně kontroléru 1 (modulation). Jednu z těchto funkcí lze přiřadit výstupu na propojovací matici s označením Assignable Output. Řídící napětí, odvozené z jednoho ze zmíněných MIDI povelů, pak lze využít opět zcela svobodně pro řízení kteréhokoli parametru.

MIDI řízení se neomezuje pouze na povely kanálových dat související s notami a kontroléry, ale např. pomocí Program Change lze přepínat patterny sekvenceru. Jeho spuštění (Start), pokračovaní (Continue) a zastavení (Stop) lze pak řídit pomocí systémových MIDI dat reálného času.

Sekvencer
Konečně se dostáváme k poslednímu klíčovému prvku, který se podařilo do Mother-32 vměstnat a tím je krokový sekvencer. Jedná se o tradiční krokový sekvencer v klasickém pojetí, konkrétně s maximálně 64 patterny, kdy každý může obsahovat informace zaznamenané až ve 32 krocích. Pro každý krok se dá naprogramovat nota, její délka (Gate), pauza, akcent, Glide neboli sklouznutí výšky tónu (dočasné portamento) a počet opakování noty v aktuálním kroku (Ratchet). Programování sekvenceru je usnadněno interní tlačítkovou klaviaturou rozsahu jediné oktávy, která však v kombinaci s ovladačem oktávového posunu obsáhne celý rozsah nástroje. Klaviaturu lze využít i po dobu nečinnosti sekvenceru a lze pomocí ní „hrát“ na nástroj. Za chodu sekvenceru slouží pro transpozici daného patternu a konečně v režimu programování sekvenceru se stává vstupním zdrojem pro zadávání výšky tónu (podobně jako připojená MIDI klaviatura).
O programování sekvenceru by se toho dalo napsat mnoho, tak jen zmíníme alespoň jednu další zajímavost: na propojovacím poli najdeme zdířku s označením Tempo. Slouží pro vstup řízení tempa v jednom ze tří režimů. Ve spojitém CV módu jako přímé ovládání tempa z jiného zdroje v rozsahu napětí -5 až +5 voltů a tomu odpovídajícímu rozsahu tempových změn 40 až 750 BPM. V režimu Single Clock Advance Mode se jedná o jednoduché čítání kroků s příchodem každého pulzu, s náběžnou hranou rychlejší než 1V/ms. A do třetice je to možnost převodu DIN SYNC signálu s rozlišením 24 ppqn (pulzů na čtvrťovou hodnotu). Výhodou je, že Mother-32 automaticky rozpozná daný typ signálu a podle toho začne reagovat. Sekvencer je možno samozřejmě synchronizovat i pomocí MIDI hodin.
Obrázek
Propojovací panel
Dostáváme se k poslednímu a v podstatě klíčovému prvku ovládání a propojovaní – patch panelu. Ostatně právě magické číslo „32“ vychází z počtu 32 přípojných míst matice. Jedná se vesměs o vstupní a výstupní signály spojitého napětí (CV) a diskrétních pulzů (Gate, Tempo apod.). Mnohé možnosti jsme již nastínili u jednotlivých audio a řídících obvodů. Najdeme zde však i další dvě užitečné pomůcky: splitter, který rozdvojuje jeden řídící vstup a mixer, který sčítá dvě napětí podle externě zadaného poměru – ten lze opět řídit spojitým napětím. Možností je opravdu celá řada a pokud by se omrzely lokální možnosti propojování, lze do systému zahrnovat další a další moduly jiných výrobců, které jsou díky Eurorack specifikaci kompatibilní jak mechanicky, tak elektricky. Stavebnice se může zkrátka do budoucna neustále rozšiřovat. Pro začátek najde uživatel v balení pětici propojovacích kablíků, další lze dokupovat nebo si je vyrobit.

Závěr
Co dodat? Moog Mother-32 je podle mne opravdu zdařilým počinem. Splňuje sen každého zájemce o analogové syntetizéry, který v dostupné a kompaktní formě dostane nástroj, který hned hraje, ale který přesto nabízí možnost obměnit pevně danou strukturu propojení audio i řídících obvodů pomocí propojovacího pole. Vše je přehledně ovladatelné a jednoduché. Samozřejmě, kompaktní provedení si vyžádalo určité kompromisy a to zejména v ovládání sekvenceru. Ten přes všechny své výhody představuje nejméně intuitivní komponentu a jeho funkce je potřeba podrobněji zažít za pomoci uživatelského manuálu. Týká se to různých funkcí, ke kterým se dostaneme přes kombinace více tlačítek apod. I tak je snaha integrovat co nejvíce komponent do jednoho celku pochopitelná a výhodná. Mother-32 je zdařilým produktem, hodným svého jména: může se stát matkou vašeho menšího či rozsáhlého modulárního systému, která vás dokáže kouzelně roztančit a v jejím objetí zapomenete, co je klikat myší, koukat na LCD panel vaší DAW, řešit softwarové problémy počítače a na další „radosti“ soudobého elektronického muzikanta. Ono na tom retro pojetí něco je a zdaleka se nejedná jen o módní záležitost. Nástroje, které jsou snáze pochopitelné a svými možnostmi do určité míry omezené, dokážou podle mého názoru daleko lépe rozvíjet tvůrčí schopnosti uživatele, než prázdný list v podobě nově založeného projektu v DAW, kdy rozdíl, jestli použiji deset, padesát nebo sto zvukových či nástrojových stop a bezpočet plug-in modulů, váš moderní počítač ani nepozná.

Výrobce: Moog Music
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět