Native Instruments KOMPLETE 10 a KONTROL S-Series

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Native Instruments KOMPLETE 10 a KONTROL S-Series

Příspěvek od jindrich » 18 pro 2014 12:33

Nová verze produkčního balíku a nový specializovaný kontrolér a ovládací software.

ObrázekKOMPLETE netřeba příliš představovat. Postavení tohoto balíku na trhu hudební a zvukové produkce je zcela jistě zásadní. Dá se určitě říci, že nemalá část uživatelů plánuje nákupy a rozšiřování svého vybavení podle toho, jak bude nový KOMPLETE vypadat a kdy vyjde. Příslušná fóra jsou plná odhadů, spekulací a také tipů, jak ještě zvýhodnit případný nákup, např. pravidelnými „výprodejovými“ akcemi, které se objevují nedlouho před vydáním nové verze.

Letošní verze je už desátá v pořadí a vychází cca jeden a půl roku po verzi předchozí a 11 let poté, co vyšel balík úplně první (který tehdy obsahoval devět produktů a byl o polovinu dražší než současná plná varianta). Zůstala zachována struktura nastavená verzí číslo 8, čili rozdělení na KOMPLETE a KOMPLETE Ultimate. Menší balík je stále dodáván na setu DVD (v letošní verzi 13) a větší je dodáván opět na 2,5“ pevném disku (oproti loňskému podporujícímu USB 3.0). Cena je přibližně o 10 % nižší a produktová krabice o půlku menší. Je to pochopitelné, doba tištěných manuálů ke všem obsaženým produktům je dávno pryč, tak nač velkou krabici. Zároveň je ale fakt, že u produktů Native Instruments hrála designová stránka věci vždy důležitou roli. Její dle mého názoru vždy povedená a výrazná podoba musela úspěchu firmy značně pomáhat, byť se samozřejmě vždy jednalo o dotažené a velmi často inovativní produkty, které by se prosadily i v méně lákavém balení.

Obsažených produktů je dle tabulky výrobce 39, resp. 75. Nebudu popisovat všechny, protože minulá verze, kterou přehledně popsal kolega Urban v dvoudílné recenzi ZDE a ZDE, obsahovala produktů 33, resp. 65. Podívejme se raději na jednotlivé změny. Především jde o produkty, které firma vydala od uvolnění předchozí verze balíku, ale i o pár novinek. Pro zjednodušení raději použiji zkratky běžné na fórech - čili např. KOMPLETE 10 Ultimate = K10U, KOMPLETE 9 = K9.

Nové produkty obsažené v obou verzích
Skutečně nových produktů, které s touto verzí balíku vyšly, je šest. Jedná se o tři syntezátory fungující na platformě REAKTOR a kolekci tří nových samplovaných klavírů pro KONTAKT. Tyto produkty jsou od momentu vydání balíku dostupné také samostatně v e-shopu firmy.

POLYPLEX, experimentální bicí sampler - v tomto případě je „bicí“ asi stejně vymezený pojem jako u legendární MPC... Máme tedy osm pozic a ty můžeme naplnit čímkoli. Tady také začíná ta správná legrace. POLYPLEX nabízí čytři vrstvy v každé pozici vybrané z široké nabídky továrních samplů nebo libovolného vlastního a k tomu koncept hrací kostky, díky které můžeme jediným kliknutím přeměnit parametry. Můžeme změnit buď jen jeden, nebo třeba všechny najednou podle toho, kterou hodíme, k dispozici je jich dost. Pro živé hraní je to skvělá funkce, celkově nástroj působí, že je zaměřen především na současné nové elektronické styly.
Obrázek
ROUNDS, sekvenční syntetizér - opět se jedná o nástroj REAKTORu. Na první poslech i pohled je velmi zajímavý, rozhodně ne však intuitivní. Tedy pokud chceme jen hrát, tak to nevadí, nabízí nespočet presetů a velmi inspirativní výstupy. Pokud do něj budeme chtít proniknout, může to trvat trochu déle, jelikož koncept je poměrně originální. V podstatě je v nástroji 8 dvouoscilátorových modelačních analogových a 8 tříoscilátorových digitálních FM syntezátorů. Základní motiv kol je vlastně sekvencer, kdy barva a číslo označuje, který syntezátor bude hrát. Tuto sekvenci můžeme nechat projíždět nebo měnit za běhu a to jak přímou volbou „kolečka“, tak modulací dalších parametrů. Zní to složitě, ale pokud se podíváme takto pod kapotu, začne vše dávat mnohem větší smysl a pak se dá dosáhnout zajímavých zvukových výsledků.
Obrázek
KONTOUR, syntezátor - oproti ostatním z trojice novinek působí poměrně standardně. Zajímavá je funkce Motion Record umožňující zaznamenat průběh změn jednoho z hlavních modulátorů a pak ho v libovolnou chvíli začít „přehrávat“, přičemž se způsobem přehrávání lze dále pracovat. Obsahuje některé netradiční filtry, ovšem takových nástrojů má KOMPLETE, potažmo REAKTOR víc. Rozhodně mě na první poslech příliš nezaujal, resp. nijak nevybočil z řady dalších produktů.
Obrázek
THE GENTLEMAN, THE GRANDEUR, THE MAVERICK - tato tři samplovaná piana nahrazují v portfoliu předchozí čtveřici New York Concert Grand, Vienna Concert Grand, Berlin Concert Grand a Upright, která tak už v novém balíku není obsažena. Firma tak dokončila upgrade klavírních produktů, nová trojice obsahu je postavena na zcela nových samplech. Pro Native Instruments ji vytvořila firma Galaxy Instruments, která stojí i za THE GIANT a jednou z novinek RISE & HIT. Původní sada, která byla vytvořena přímo Native Instruments, stále vycházela z původních samplů pro produkt AKOUSTIK PIANO. Jedná se o značný krok kupředu, nové nástroje působí celkově dotaženějším, koncepčnějším dojmem. Značně se rozšířily možnosti nastavení zvuku včetně hlasitosti všech možných součástí klavírní hry (tlumítka, hluk pedálu atp.). Ubyla mnohá ladění (zůstala pouze rovnoměrná temperatura a stretch) a zmizel přepínač pozice posluchače - nyní je vzdálenost řešena pouze změnou parametrů integrovaného dozvuku. Zvuk jako takový je podle mého názoru výborný, výrazný posun je znát především u nižších poloh. K dispozici máme jedno moderní koncertní křídlo (pravděpodobně Steinway), jedno vintage křídlo a pianino.

DRUMLAB, hybridní bicí nástroj pro KONTAKT - hlavním konceptem je kombinace akustického a elektronického samplu pro každou součást bicí sady, což samozřejmě není nový nápad, ale jeden ze základů produkce elektronické hudby. Jedná se ale o poměrně hezké přehledné řešení se zajímavými samply a zvukovými možnostmi. Obsahuje jak mnoho různých samplů, tak uložené rytmy, podobně jako všechny ostatní bicí nástroje KONTAKT v balíku.

Novinky týkající se pouze základní verze
SUPERCHARGER - jednoduchý modelační kompresor soustředící se na „vřelý“ zvuk, čili modelaci analogového zkreslení při kompresi. Ve chvíli uvedení byl produkt po omezenou dobu k dispozici zdarma a následně vyšla i jeho vyšší varianta SUPERCHARGER GT.

SESSION HORNS - v tomto případě se nejedná o produkt nový, toto samplované dechové kvarteto obsahující i automat na frázování bylo v minulé verzi součástí pouze verze Ultimate. Nyní je obsaženo i v menším balíku.

Novinky v KOMPLETE 10 Ultimate
ABBEY ROAD | 50s DRUMMER - další nástroj z rozsáhlé kolekce samplovaných bicích sad, obsahující i MIDI rytmy odpovídající příslušným stylům daného období. Nabízí dvě bicí sady tvořené 8 GB samplů po bezeztrátové kompresi.

DISCOVERY SERIES: CUBA - produkt svým zaměřením podobný nástroji West Africa. Obsahuje jak jednotlivé nástroje k hraní, tak figury a fráze a to i třeba pro celou kubánskou kapelu, k níž pak máme k dispozici sólovou trubku se čtyřmi technikami. Dle mého názoru je těžiště především v perkusích, např. takový Cajon Ensemble nabízí pěkné možnosti a zvukově se mi líbí.

ACTION STRIKES - produkt připomínající ACTION STRINGS. Vyšel již dříve v tomto roce a zaměřuje se také na produkci filmové hudby. Ovládán je podobným konceptem - uživatel má dostupné sloty, do kterých si může vybrat jednotlivé rytmické fráze a figury. Ty potom může jednoduše přepínat a přehrávat je v nastaveném tempu. Každá figura má také dílčí variace a můžeme ovládat třeba i jednotlivé části perkusivní skupiny zvlášť (byť stále ve skupinách, jen v menších). Celkově tak máme v rukou velmi účinný nástroj umožňující rychle vystavět velkou rytmickou strukturu mířící do orchestrálních a filmových žánrů. Podle mého názoru se jedná o velmi povedený nástroj a kdokoli se zkušeností s podobnými skladatelskými pomůckami ho bude schopen okamžitě ovládat. Kromě hlavního hracího automatu můžeme jednotlivé nástroje použít také klasičtějším způsobem pomocí odlišného patche pro KONTAKT. Ačkoli nejsem velkým příznivcem ACTION STRINGS, považuji ACTION STRIKES za vyloženě povedenou záležitost.

RISE & HIT - další produkt ze stejné oblasti jako ACTION STRIKES. Jedná se o nástroj obsahující solidní množství přechodových a pohybových efektů, které lze použít jak ve filmové hudbě, tak jako samostatné zvukové efekty. To by samo o sobě nebylo nic příliš nového, ovšem tento KONTAKT produkt umí několik zajímavých funkcí, které mohou ušetřit a zpřehlednit práci. Především přímo v sobě obsahuje poměrně sofistikované vrstvení - můžeme přes sebe vkládat až čytři zdroje s plnou možností každý z nich detailně nastavit. Zvlášť spouštíme nájezd efektu a jeho vrchol a dozvuk, což může pomoci se správným časováním, stejně jako možnost nastavit délku nájezdu buď v sekundách, nebo v notové délce.

SESSION HORNS PRO - nová verze samplovaného nástroje z dílny e-instruments. Koncept zůstal, obsah byl rozšířen - k dvěma trumpetám, tenor saxofonu a trombónu přibyly trumpeta s dusítkem, křídlovka, alt saxofon, baryton saxofon, bas trombón a tuba. Výrazně se také rozšířil počet technik, kterých je nyní o 18 více, pokud tedy počítáme vše, co bylo zvlášť nasamplováno včetně variant stejné techniky. Paleta je tedy nyní velmi detailní. Nástroj jako takový je stále čytřhlasý, ale máme k dispozici i zdvojení v nejnižším hlasu. Zůstává Animator a automatické dělení hlasů podle rejstříku, ve kterém se pohybujeme.

KINETIC METAL - KONTAKT nástroj postavený na nevšedních samplech, dynamickém promíchávání jejich vrstev a základních efektech, které můžeme také snadno modulovat a měnit. Podle mého názoru je inspirativní originální grafické rozhraní, které zaujme a možnost nechat stroj konstantně „v pohybu“ (ať už plynulém, nebo více či méně nahodilém) a soustředit se na jiné dílčí změny a hru jako takovou. Není to totiž shodné s modulací nějakou efektovou jednotkou, v tomto případě se zvuk proměňuje skutečně „zevnitř“ vzhledem k promíchávání vrstev. Samozřejmě to není nový koncept, ale možnost mít ho takto pod jednou střechou se zajímavým zdrojem opět ušetří mnoho práce a slušné množství stop v sekvenceru.
Obrázek
MOLEKULAR - zajímavý modulární kreativní efekt, fungující v prostředí REAKTOR. Můžeme v něm kombinovat čtyři efekty od jednoduchých až po poměrně specifické a komplexní. Silnou stránkou jsou zejména modulační možnosti a morphing. Detailní recenzi, kterou jsem napsal, si můžete přečíst ZDE.

SUPERCHANGER GT - rozšířená verze produktu obsaženého i v základním balíku, která nabízí výrazně větší možnosti nastavení - časových konstant, odlišné profily charakteru (zkreslení), ovládání dodatečné saturace atp.

Instalace
Celý proces je poněkud složitější, než by se mohlo zdát. Instalátor funguje bez problémů a vše je poměrně rychlé - zejména pokud neinstalujeme kompletní knihovnu samplů, jelikož například ta pro KONTAKT je stejná jako v minulé verzi KOMPLETE. Jak se zdá, firma Native Instruments měla nakonec problémy s časovými lhůtami a současná verze, která je v tuto chvíli v prodeji, tak neobsahuje instalátory všech obsažených produktů. Konkrétně chybí dva ze tří nových syntezátorů - ROUNDS a KONTOUR a podobně jako v případě dozvukových procesorů RC 24 a RC 48 je uživateli po registraci zaslán e-mail s dodatečnými odkazy ke stažení. Stejně tak je tímto způsobem uživateli doručen KOMPLETE KONTROL Browser, k jehož stažení byli vyzváni i majitelé obou verzí K9.

KOMPLETE KONTROL Browser
Po opuštění konceptu KORE přichází Native Instruments konečně s unifikovaným nástrojem pro procházení obsahu a hledání potřebných zvuků v rámci obrovského množství obsaženého v KOMPLETE. K dispozici ho máme jako samostatnou aplikaci i jako VST Instrument. Nejedná se o virtuální rack, pouze o zastřešujícího hostitele pro jeden plug-in. Můžeme zde ale vyhledávat jak pomocí tagů, tak podle jednotlivých nástrojů.

Zásadní výhodou je zejména to, že rychlým tempem se rozšiřující rodina samostatných REAKTOR instrumentů se v této knihovně dostává na plnohodnotné místo. Při práci tak nemusíme myslet na to, že vlastně musíme otevřít REAKTOR jako VST Instrument a v něm máme ještě další syntezátory k těm, které jsou součástí KOMPLETE jako samostatné plug-iny. Browser funguje jako plug-in nebo také jako samostatný hostitel, což je vhodné např. pro živé hraní. Možnost vyhledávat napříč všemi nástroji je něco, co ve světě KOMPLETE zásadně chybělo.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Samotné vyhledávání se lehce zadrhává u KONTAKT nástrojů, jelikož u nich jsou uživatelé většinou zvyklí na adresářovou strukturu. KONTROL Browser je zobrazuje všechny na jedné hromadě, což odpovídá spíše syntezátorům, kde jsou z technického hlediska všechny patche stejného typu. U KONTAKTu se může jednat o zcela odlišné nástroje, které se budou i odlišně používat - např. KINETIC METAL má odděleny statické a rovnou rozhýbané presety, DAMAGE dělí patche na Rhytmic Suites a Percussive Kits, přičemž v každé složce se nachází stejné další dělení (Epic Organic, Ethnic...). Některé z nich jsou postaveny na smyčkách, jiné jsou perkusivní sety pro programování. KOMPLETE Browser sice i po volbě nástroje umožňuje filtrování pomocí tagů, ale to stále vychází z obecných možností, pouze se nám zobrazí jen ty tagy, které jsou v nástroji obsaženy. V případě DAMAGE to je třeba Drums - Percussion - Sound Effects, Drums je dále možno filtrovat na Kick, Snare atp. To samozřejmě neodpovídá rozdělení z KONTAKT knihovny, které je vždy velmi specifické a zároveň jsou na něj uživatelé zvyklí. Podle mého názoru by měl mít uživatel ideálně volbu. Například možnost po výběru nástroje začít volby podle jeho vlastní struktury, nebo se vydat cestou univerzálních tagů. To sice teoreticky lze pomocí adresářové záložky Files, kde se můžeme proklikat úložišti počítače k jakékoli knihovně - v případě KONTAKTu je totiž zmiňovaná struktura nabídky shodná se skutečným uložením souborů na disku. Ale musíme vědět, co přesně hledáme a nemáme k dispozici vyhledávání.

Další možností je pracovat s plug-iny jako KONTAKT a REAKTOR tak, jak jsme zvyklí. Nejdřív je tedy jakýmkoli presetem vyvolat a pak zvětšit okno na Edit View, kdy dostaneme klasické plné GUI, se kterým normálně pracujeme. Věřím, že tyto aspekty budou ještě vyladěny. Co se ale vyhledávání týče, jedná se o perfektní produkt zejména pro širokou nabídku syntezátorů, které KOMPLETE obsahuje.

To nejlepší nakonec - hardwarový kontrolér
Koncept KOMPLETE KONTROL ale u Browseru teprve začíná. S desátou verzí balíku totiž vychází i dedikovaný klávesový kontrolér s vysokou mírou integrace. K dispozici jsou verze s 25, 49 a 61 klávesami. Počet všech ostatních prvků je identický pro všechny z nich. Jedná se o osm otočných ovladačů, každý s displejem zobrazujícím právě ovládaný parametr, sekci pro ovládání přehrávání (Transport), sekci pro procházení zvukovou knihovnou KOMPLETE Browseru a dva dotykové pruhy vlevo od klávesnice, nahrazující primárně Pitch Bend a modulační kolečko. Poslední zmiňovaný prvek může mít odlišné a poměrně dost zajímavé funkce v závislosti na ovládaném nástroji (rozdělení do sekcí, „fyzikální“ reakce a další). Kontrolér se připojuje přes USB a má dva vstupy na pedál (Expression a Sustain) a MIDI rozhraní. Zásadním prvkem, který navíc zaujme na první pohled a jednoznačně produkt odlišuje od ostatních v této kategorii, je tzv. Light Guide. Každá klávesa má na svém konci LED světélko, které využívá všechny barvy dostupné v produktech Native Instruments. Asi každý uživatel sofistikovanějších nástrojů v KONTAKTu zná situaci, kdy se mačkáním kláves snaží zorientovat, kde že se zrovna pohybuje nastavený rozsah na kontroléru, kde začíná a končí rozsah nástroje a kde jsou všechny ty potřebné přepínače. To je teď vyřešeno a podle mne naprosto geniálně. Systém je využit i pro méně tradičně ovládané syntezátory (např. nový ROUNDS) a velmi pomůže i v BATTERY (reprezentuje barvy jednotlivých buněk tak, jak je vidíme na obrazovce). Pokud ovládaný nástroj nenastaví něco konkrétního, svítí celá klávesnice modře a lze ji tak příjemně používat i v temném studiu. Pokud je do právě ovládaného nástroje posíláno další MIDI, světlo nám zvýšením intenzity ukazuje, které tóny jsou právě stisknuty. Také je možné světelný systém využít pro výukové účely nebo usnadnění - dá se zapnout indikace stupnic a akordů. Má i vlastní MIDI funkce jako arpeggiator a hraní v akordech, což se může pro živé hraní hodit. Stejně tak jsou funkce otočných ovladačů namapovány pro příslušný nástroj a můžeme procházet jednotlivými sety pomocí dvou stránkovacích tlačítek. Nutnost něco nastavovat tak odpadá.
Obrázek
Celkově je podle mne design zařízení velmi povedený. Je to ten typ produktu, který dobře funguje a zároveň pěkně vypadá. Ačkoli je vyroben v Číně (jako všechny hardwarové produkty Native Instruments), jeho provedení je poměrně dost kvalitní, alespoň pokud se dá soudit z testování. Je výrazně těžší, než by člověk čekal (49klávesová varianta má hmotnost 5,55 kg) a má velmi kvalitní klávesnici - polovyváženou od firmy Fatar s aftertouchem. Na pohled i na omak prostě působí skvěle. Firma zkrátka ví, že málokterý zvukař, DJ, producent, muzikant nebo skladatel v dnešní době nemá rád elegantní černé věci s mnoha světýlky, které navíc mění barvu...

Využití těchto rozšířených funkcí souvisí s použitím zmiňovaného softwaru. Při jeho stand-alone variantě je to celkem jasné, kontrolér se do něj připojí a můžeme hrát. Pokud máme více instancí, můžeme přepínáním určit, kterou z nich zrovna klávesy ovládají a to teoreticky i pomocí tlačítka Instance. To však nebylo možné ověřit, jelikož v mém případě další instance nešla otevřít. To ale považuji spíše za porodní bolesti. Při práci s plug-inem můžeme opět využít „mapovací“ tlačítko, kterým klávesy přiřadíme k právě otevřené instanci, úplně stejně jako tomu bylo v případě KORE kontroléru. Zajímavý je ovšem mód rozšířené integrace do DAW, který je v této chvíli k dispozici pro Cubase, Nuendo, Logic a Ableton Live, vždy poměrně přísně pouze v téměř nejnovějších verzích. Funguje s využitím Mackie Control protokolu. Po jeho spuštění máme aktivní zmiňovanou Transport sekci a hlavně kontrolér sleduje, jaký nástroj jsme zvolili k ovládání a podle toho se přepíná do specializovaného módu, pokud je použit KOMPLETE KONTROL plug-in a nebo obecného MIDI módu, pokud je vybrán jakýkoli jiný. V Cubase to funguje při využití Instrument stopy nebo MIDI stopy, kontrolér si najde, kam míří a podle toho se chová, což je naprosto fantastické. Nemusíme nic řešit, nemůže se stát, že budeme ovládat dvě věci najednou, aniž bychom to chtěli atp. Pokud ovšem v KONTROL plug-inu otevřeme např. KONTAKT a v něm více nástrojů, bude sice kontrolér posílat noty správně, ale ostatní ovládací prvky budou mířit stále na první nástroj v racku. Barevná reprezentace bude odpovídat tomu, který nástroj je uvnitř zvolen k ovládání interní klávesnicí. Plug-in jako takový má 16 stereo výstupů, v tom by tedy problém být neměl. Uživatelé zvyklí na využívání nabitých racků tohoto sampleru se tedy budou asi muset rozhodnout, zda zůstanou u svého postupu, nebo se spíše přeorientují na větší množství dílčích instancí. Pro klasické samplované nástroje, kdy je rozložení klávesnice rozděleno jen na samotný rozsah a jednu oblast přepínačů technik, jsou stejně k dispozici jiné techniky, jak si práci zpřehlednit - např. VST Expression v Cubase či Nuendu.

Samotná volba využití Mackie Control protokolu má jednu vadu - a to pro uživatele skutečného Mackie Control hardwaru, což jsem shodou okolností já (mám poslední revizi MCU Pro). Problémy se ukážou hned - jednak Cubase kontroléry spřáhne dohromady, čili skáčeme s fadery např. po 16 kanálech místo 8. Jakákoli práce s KOMPLETE kontrolérem také divoce přepíná funkce skutečného MCU, zejména přiřazení otočných prvků atp. Je v podstatě nemožné takto pracovat a jediné doporučení Native Instruments v takové situaci je Advanced Integration mód nepoužívat. V tom případě by ale uživatel přišel o automatické přepínání chování kontroléru, což je podle mě jedna z nejcennějších funkcí vůbec. Vyřešil jsem to zatím přepnutím MCU Pro do HUI emulace. Chová se tedy jinak - identicky jako v Pro Tools, ale fadery, základní tlačítka a transport fungují, takže to prozatím stačí. Není to samozřejmě ideální situace. Osobně bych uvítal, kdyby Native Instruments dodali šablonu pro obecný ovladač (v Cubase - Generic Remote Control) a nenutili tak uživatele MCU k takovému kroku.

Celkově je znát, že produkt byl podobně jako celý KOMPLETE (viz chybějící produkty na instalačním disku) vydán poněkud ve spěchu kvůli dodržení termínů. Vydání kontroléru bylo pojato ve velkém stylu včetně marketingové spolupráce s takovými lidmi, jako je Hans Zimmer. Má to však několik negativ. Firma se omlouvá, že ne všechny nástroje byly doposud adaptovány pro nový systém. Týká se to zejména namapování parametrů. Postupně jsou tak uvolňovány další a další updaty. To v praxi znamená, že po instalaci z přiloženého disku je třeba ještě stáhnout aktuální verze některých právě nainstalovaných produktů, což celý proces prodlužuje. Je pravda, že jsou uvolňovány velmi rychle, v době psaní této recenze ale stále ještě chyběly nové verze např. pro syntezátory MASSIVE a FM8. Presety těchto plug-inů tedy vůbec nelze načítat, ačkoli je knihovna vidí. Také neexistuje pořádná dokumentace jak k hardwaru, tak k softwarové části KOMPLETE KONTROL. Uživatel se tak musí potýkat s bugy a určitými nedomyšlenostmi. Např. při vyvolání přehlednějšího okna pro hledání zvuku pomocí tlačítka Browse okno nereaguje na vstupy myší, pouze na ovládání z příslušné sekce kontroléru. Abychom viděli celé rozhraní plug-inu jako REAKTOR nebo KONTAKT, musíme do menu View nebo znát klávesovou zkratku, tlačítko jsem nenašel. Nejedná se však o žádné zásadní věci, které by významně bránily v práci. Kromě toho jsou více než vyváženy výhodami a velmi intuitivním a efektivním workflow, který celá koncepce nabízí. Co funguje již od začátku výborně je připojení kontroléru jako takového k počítači, Cubase, KONTROL browseru atd., které probíhá bez jediné chyby, samovolného odpojení nebo naopak problému s připojením. Přehazování módů funguje také velmi rychle a to je pro plynulou a bezproblémovou práci zásadní.

Závěr
Když už se zdálo, že se dá příchod nové verze balíku KOMPLETE odhadnout poměrně přesně dopředu i z hlediska obsahu, překvapili nás Native Instruments konceptem KOMPLETE KONTROL, který je prostě skvělý a v kombinaci s tak širokým portfoliem jako KOMPLETE je neuvěřitelně mocný. Nový balík je určitě skvělou volbou pro nové uživatele a vlastníky předešlých verzí, kromě té minulé. Uživatelé K9 a K9U totiž přece jen už mají velkou řadu obsažených produktů ve svém vlastnictví a novinky jsou spíš zajímavosti doplňující už tak bohatou kolekci. Navíc již pravděpodobně získali KOMPLETE KONTROL software a tím pádem je pro ně extrémně zajímavý hardwarový kontrolér. Takže každý si najde to svoje. Já osobně si kontrolér po testu rozhodně zakoupím, protože už teď jsem se s ním tak sžil, že se nechci vracet k obyčejnému modelu.

Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět