Native Instruments KOMPLETE 11 Ultimate

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Native Instruments KOMPLETE 11 Ultimate

Příspěvek od jindrich »

Očekávaná nová verze asi nejkomplexnějšího balíku virtuálních nástrojů a efektů na trhu.
21. 11. 2016

S vydáním jedenácté verze svého balíku virtuálních nástrojů, efektů a obsahu pro tvorbu hudby a sound design si dala německá firma Native Instruments poměrně načas. Na mnoha fórech se již delší dobu řešilo, kdy přesně vyjde a co bude obsahovat. Již delší dobu bylo jasné, že to bude později než obvykle, ale tomu také odpovídalo tempo vydávání nových produktů od vydání minulé verze. Než se podíváme, co všechno obsahuje proti svým předchůdcům, koukněme se nejdřív do historie tohoto pro hudební produkci zásadního kusu.

Letmý pohled do historie
Od vydání KOMPLETE 1 v říjnu 2003 uběhlo už hodně času a z původního spíš zastřešení pro jinak samostatně pravděpodobně slušně rozšířené virtuální nástroje se z KOMPLETE stal skutečně velmi obsáhlý balík, který uživatele zejména pro skládání, produkci a kreativní sound-design vybaví skutečně velikou zásobou všeho potřebného. Je zajímavé pozorovat také proměny marketingové strategie firmy. Zatímco na začátku byly nástroje celkem rovnocenné a jednalo se skutečně spíš o nákup ve větším množství za zvýhodněnou cenu, dnes je život některých produktů mimo balík mnohem méně patrný. Samozřejmě všechny jsou vydány zvlášť a i po vydání verze, ve které jsou obsaženy, se dají koupit samostatně. Už při letmém pohledu na ceny „kusovek“ a balíku, je vidět, že individuální produkt nebude úplně skvělý nákup, pokud si nejsme jistí, že skutečně vůbec žádný další produkt z portfolia nechceme.
ObrázekObrázek
Celkově je zajímavé sledovat vývoj balíku jako takového, protože to svým způsobem charakterizuje vývoj trhu a potažmo celého odvětví hudební produkce. Pro zajímavost si uveďme původní devítku z KOMPLETE 1 – ABSYNTH 2, B4 Organ, BATTERY, FM7, KONTAKT, Spektral Delay, Pro-53, Reaktor Session a Vokator. Hned tři z těchto produktů už dnes v KOMPLETE nenajdeme ani ve formě jejich přímých následovníků – protože např. B4 Organ byl postavený na syntéze, nikoli na samplech jako od KOMPLETE 7 obsažená banka pro KONTAKT nazvaná Vintage Organs. Velmi zajímavý a kreativní Spektral Delay se po ukončení po KOMPLETE 4 už víceméně nevrátil. Samozřejmě, že efektů pracujících s „rozmazáním“ spektra bychom v balíku pár našli, ale tenhle měl podle mě skvěle vymyšlené ovládání. S Vokatorem jsem se v praxi nesetkal. Osobně jsem do KOMPLETE nastoupil u balíku číslo 5 v roce 2007, kdy obsahoval produktů 11. Oproti začátkům přibyl MASSIVE, REAKTOR 5, GUITAR RIG 3 a na KONTAKTu postavené, ale jako samostatný plug-in fungující Akustik a Elektrik Piano a samozřejmě aktuální verze všech ostatních produktů, v mezičase zmizel zmiňovaný Spektral Delay a Vokator.

Následující vývoj ukázal lehkou bezradnost firmy co si počít s tím, že už prostě šli „all-in“ a nestíhají vymyslet nic moc zásadního navíc. KOMPLETE 6 proto přišel s téměř poloviční cenou a opět nižším počtem produktů, dokonce o dva než původní KOMPLETE 1 – obsahoval totiž jen sedm věcí. Akustik a Elektrik Piano přišli o status samostatných produktů a staly se z nich banky uvnitř KONTAKTu, B4 Organ II a Pro-53 byly odstraněny bez náhrady v daném vydání balíku, jelikož obsahově podobné samplované banky přišly až později.

ObrázekFirma následně začala koncentrovat produkci okolo KOMPLETE do jasnějších směrů a vsadila na dva produkty, které zároveň vždy byly důležitou součástí všeho – sampler KONTAKT a vývojové prostředí REAKTOR. To se plně ukázalo v KOMPLETE 8, který přišel zejména ve variantě Ultimate s ohromujícím množstvím 54 produktů (zejména proti KOMPLETE 6...). V podstatě vše co bylo vytvořeno jako samostatně prodávané banky pro KONTAKT a ensembles pro REAKTOR v něm bylo obsaženo (ensemble je vlastně patch, který je ale často velmi sofistikovaný plnohodnotný nástroj, který pouze nemůžeme otevřít v hostiteli přímo, musíme přes REAKTOR, můžeme v něm i upravovat jeho vnitřní strukturu pomocí stavebních bloků, ale zajímalo by mě jak velká část uživatelů to vlastně dělá). K tomu všemu byla navrch přidána slušná porce efektových plug-inů určených pro mix vytvořených firmou Softube a hned to bylo o něčem jiném. Native Instruments ukázali svou sílu a zjednodušili celé své obsáhle portfolio – KOMPLETE (+ KONTAKT a REAKTOR nástroje), TRAKTOR a MASCHINE. Tomu všemu za oběť padlo staré dobré KORE, které v sobě sdružovalo velmi zajímavým způsobem možnosti základní a stále přítomné sestavy původních nástrojů. Mnoho pro KORE vydaných Soundpacks bylo přetvořeno a je nějakým způsobem obsaženo v současném KOMPLETE. Může to být jako banka pro KONTAKT, nebo prostě jen přidáním zvuků do základní knihovny příslušného nástroje.

Nově se pak balík rozdělil na dvě verze a ta dražší s podtitulem Ultimate obsahovala vše a navíc přišla rovnou na externím pevném disku, což skutečně výrazně zjednodušilo instalaci oproti obvyklé „diskotéce“ DVD. Základní verze byla stále na DVD a obsahovala pouze o čtyři produkty víc, než KOMPLETE 7.

Zmiňme ještě v době KOMPLETE 10 uvedený KOMPLETE KONTROL s jak softwarovou, tak hardwarovou podobou, který by měl standardizovat přístup ke všem zvukům a udělat z celého balíku jeden velký power-instrument. Díky němu máme opět vše na jednom místě, protože počet samostatných plug-inů se prakticky nezvětšuje, pouze obsah v KONTAKTu a REAKTORu a kdo si to má pořád pamatovat, když se v DAW rozhodujete jaký plug-in teď otevřít a hrát si s ním při experimentování, že? Každopádně celý koncept zůstal podle mého názoru za svým očekáváním a Native Instruments jsou si toho evidentně vědomi a snaží se s tím něco udělat.

Zpátky do současnosti
A už se dostáváme ke KOMPLETE 11, který vyšel oficiálně na začátku září 2016, ale než se dostal k distributorům, tak to ještě nějakou chvíli trvalo. Vyšel až 701 dní po svém předchůdci, což je druhý nejdelší interval po již zmiňovaném KOMPLETE 6, který přišel po dvou letech ve chvíli, kdy firma působila lehce bezradným dojmem z hlediska svého směřování. Tak se pojďme podívat, kam směřuje nyní. Všechny nové produkty, které jsou v KOMPLETE obsažené, již vyšly a to vesměs v průběhu roku 2015. Žádný z nich jsem nerecenzoval a tak se na ně podívám postupně na všechny. Nedivil bych se, kdyby mnoho uživatelů mělo stejný přístup jako já a nové produkty brali jako dílčí a čekali, až se objeví v balíku a půjdou koupit za výrazně nižší cenu než samostatně. Cena přepočtená pouze jednoduchým podílem „na produkt“, zůstává téměř stejná jako u KOMPLETE 10, u kterého se dostala na výrazné minimum. Opět platí, že za produkt z normální verze zaplatíte o 1 USD méně než za produkt z Ultimate. To je ale myslím nepodstatný detail.

Nabídka se rozrostla o nový odvozený produkt KOMPLETE 11 SELECT, který dostane každý nový majitel KOMPLETE KONTROL a MASCHINE hardware a dá se také koupit samostatně jako odlehčená verze stále obsahující velmi služné množství možností. Je vidět, že se firma stále snaží podpořit prodeje svého vlajkového klávesového kontroléru zvětšováním balíku bundlovaného software. Pro uživatele jedině dobře. Tato menší verze obsahuje MASSIVE, přes REAKTOR PLAYER provozované syntezátory Prism a Monark, efekty Solid Bus Comp a Replika a KONTAKT banky Scarbee Mark 1, Drumlab, The Gentleman, Vintage Organs, Retro Machines MK2 a West Africa. Všechny produkty jsou pochopitelně obsažené již v předcházející verzi balíku KOMPLETE. Rozhodně se ale jedná o zajímavý počáteční produkt pro někoho, kdo teprve vybavení hledá nebo ho nepotřebuje takové množství. Tato verze je distribuována na flash disku. Jelikož se jedná o odlehčenou verzi s trošku jiným konceptem, když bude v recenzi zmíněna „základní“ verze, jedná se o plný KOMPLETE.

Instalace
Zásadní věc, která se týká systémových záležitostí okolo instalace je nové správcovské prostředí Native Access – to nahrazuje Service Center a činí instalaci konečně tak snadnou jak by měla být. Jedná se totiž o instalátor a updater v jednom. Odpadá tedy případná potřeba hned po úvodní instalaci stahovat aktuální verze a dodatečné součásti a po jednom instalovat, byť přes původní Service Center. Instalace samozřejmě nějakou dobu trvá, ale nevyžaduje po úvodním spuštění a případném nastavení instalačních cest žádnou další interakci. Jednoduše a jasně v přehledném moderním GUI ukazuje jaké produkty bude stahovat a které instalovat ze zdrojového USB 3.0 pevného disku, navíc na pozadí při instalaci automaticky stahuje obsah z Internetu a zařazuje ho do instalační fronty. Následně snadno aktivujeme všechny produkty a máme hotovo. Co si budeme nalhávat, s množstvím produktů už bylo jednotlivé klikání skutečně únavné. Naštěstí v posledních verzích původního Service Center přibyla instalace přímo z něj bez nutnosti odklikávat klasické instalační obrazovky s EULA atp. znovu a znovu. Původní aplikace nebyla vůbec špatně vymyšlená, ale jednoduše se už nehodila pro tak obrovské množství obsahu, které se nyní v balíku nachází. Každopádně žádný z mých produktů od jiných výrobců využívajících aktivaci od Native Instruments (vesměs plně nakódované banky pro KONTAKT mající vlastní dlaždici v Library panelu a fungující i v KONTAKT PLAYERu) se s novým Native Access zatím nepřátelí a je stále třeba využívat Service Center. Počítám, že se to ale do budoucna změní, už proto, že spousta těchto produktů dostává i KOMPLETE KONTROL kompatibilitu a bylo by logické, že budou přístupné přes ucelené rozhraní. I kdyby to mělo být jen pro autorizaci a správu updatů.

Nově obsažené produkty
Jak jsem již psal výše, ačkoli se nejedná o nově uvedené produkty, ani jeden z nich jsem nerecenzoval, takže projdu všechny. Začněme těmi obsaženými v obou hlavních verzích balíku.

REAKTOR 6
Zásadní novinkou pro běžného uživatele jsou Blocks, které jsou odpovědí REAKTORu na stále populárnější vlnu retro a pseudo-retro modulárního „pokrutu“. Zavádí tedy nové vyšší stavební bloky napodobující v reálném světě teď tak velmi populární hardwarová mini-zařízení určené pro propojování pomocí audio, MIDI a CV (control voltage) signálů. Blocks zapadají v hierarchii struktury mezi hotové Ensembles a skutečné funkční a matematické bloky, které byly v REAKTORu od začátku, ale přece jen na pořádný pokrut jsou zbytečně složité a dá moc zabrat postavit něco co opravdu hraje. Stejně taky není snadné modifikovat hotové nástroje, protože za uceleným ovládacím panelem se opět skrývá až příliš mnoho bloků a matematiky.
Obrázek
Nové Blocks jsou velmi dobře postavené pro rychlé spojování, protože jejich grafické rozhraní z nejvyšší úrovně panelu je zobrazeno zmenšeně i v schematickém zobrazení a je tak výrazně snadnější udržet orientaci. Zároveň jako ve všem v REAKTORu se můžeme vnořit níž a modifikovat je libovolně, a to jak z hlediska grafického rozhraní, tak funkčně zevnitř. Přiznám se, že ačkoli se mi svět modulárních syntezátorů líbí, protože se prostě jedná o velmi hezká zařízení a super hračky, nikdy jsem se k tomu pořádně nedostal, protože jsem volil praktičtější ovládání, které podle mě mnohé dobře navržené syntezátory nabízí. Každopádně Blocks je velmi lákavý svět, kde si můžeme leccos vyzkoušet, aniž bychom museli rovnou investovat do drahého hardwaru. Navíc jsou mnohé odvozené ze stávajících produktů z balíku (které jsou často stejně postavené v REAKTORu) a tak se zkušenější uživatelé v nabídce velmi snadno zorientují. Modulární syntéza je již pár let naprostý fenomén a Native Instruments na ní zareagovali velmi dobře. Uvidíme, jestli dokážou dobře živit Blocks jako platformu, zejména vydáváním dostatečného množství dalších bloků a spolupráci s dalšími firmami a vývojáři.

S uvedením tohoto nového stavebního prvku došlu také k předělání knihovny a rozhraní. Přiznám se, že jsem REAKTOR ke své škodě nikdy doposud pořádně neprozkoumal a spíše používal pouze ke spuštění v něm obsažených hotových zařízení, na což by mi teoreticky stačil pouze zdarma dostupný REAKTOR PLAYER. Každopádně nová verze je rozhodně více intuitivní a práce s Blocks je skutečně zábava na první pokus.

Další úpravy se týkají jádra jako takového, které by nyní mělo být výpočetně efektivnější, což bohužel nemůžu posoudit. Co mi naopak přijde jako skvělý postup, který doufám zůstane zachován i do budoucna pro ostatní stěžejní produkty, je fakt, že instalátor balíku instaluje s verzí 6 rovnou i verzi 5. Doufám, že to samé nastane, až například v příštím KOMPLETE dorazí třeba KONTAKT 6. Protože neustále při nových instalacích myslet na to, že musím nainstalovat i starší verze balíku/software, abych otevřel o fous starší projekty a nemusel znovu načítat všechny knihovny a nastavovat MIDI je prostě otrava. Určitá stabilita by měla být součástí takto komplexní platformy a přítomnost obou verzí REAKTORu je velmi sympatický krok. Mimochodem REAKTOR 5 byl součástí balíku již od KOMPLETE 3, tedy od roku 2005.

FORM
Oproti KOMPLETE 9, souvisí s REAKTORem v základní verzi balíku již jen jeden nový produkt, a to FORM – velmi zábavný syntezátor postavený na přetváření samplů. Nejdřív jsem myslel, že se bude jednat o podobný přístup jako má Simpler v Abletonu, ale v případě FORM se jedná o rozvinutý koncept nelineárního přehrávání samplu. Pomocí křivky můžeme velmi snadno nastavit jak se má „čtecí hlava“ po samplu pohybovat, tím pádem můžeme při přehrávání libovolně zrychlovat, zpomalovat, vracet se atd. FORM načítá ze samplu informaci o výšce tónu, kterou si můžeme ve formě křivky zobrazit a může sloužit k řízení modulace a přídavných oscilátorů, které pak rovnou souzní s přetvořeným zvukem samplu. Právě přítomnost oscilátoru a sub-oscilátoru je zajímavý prvek, který umožňuje skutečně velmi snadno víceméně z čehokoli vytvářet zvukově velmi bohaté a zábavné výsledky. Jsem naprosto nadšený intuitivností celého ovládání, pro vytváření zajímavých vlastních zvuků zcela od začátku je to pro mě naprosto skvělý nástroj!
Obrázek
Obrázek

KONTAKT 5.6
Ačkoli se jedná pouze o desetinový update, došlo k výraznému přepracování grafického rozhraní. Je modernizované a určitě elegantnější, pro mě osobně ale v mnoha případech méně přehledné. To ale může být prostě síla zvyku. Nyní je možné měnit velikost okna i u plug-inu, nejen u samostatné aplikace. Velká změna je odstranění nabarvení kláves podle funkcí v zobrazené klaviatuře a jeho nahrazení barevným kódováním jako mají KONTROL klaviatury. Pokud vám nad skutečnou klávesou svítí slušně velký obdélníček, je to super. Pokud to ale vztáhnete ve stejném poměru na symbolickou klávesu na obrazovce, která je pár pixelů široká a pár desítek pixelů dlouhá, už to tak příjemné není. Mnoho hlasů na oficiálním fóru volá po přidání možnosti přepnout zpět do původního režimu. V nejnovější verzi 5.6.1 k tomu zatím nedošlo, ale na základě zpětné vazby od uživatelů bylo zvětšeno mnoho textů. Kromě vizuálních změn došlo i ke změnám pod kapotou, které ocení vývojáři a možná i uživatelé, protože se zdá, že nová verze načítá nástroje a jejich samply rychleji než ta předešlá.

Následují „nové“ nástroje pro KONTAKT...

Una Corda
Jedná se o samplovaný speciální klavír, který má jen jednu strunu na klávesu. Nabízí velmi zajímavé zvukové možnosti, nejen díky samplům nástroje jako takovým, ale i možnostem změny zvuku a množstvím experimentálních nastavení. Jedná se např. o různé druhy materiálů vložené mezi kladívka a struny, vypnutí hlavního tónu a ponechání jen vyšších harmonických, extrémní komprese dynamiky vytvářející zcela odlišný průběh tónu apod. Ačkoli nacvakávání prádelních kolíčků na struny a strkání různých papírků, hadrů a živých ryb do piana patří spíš do světa vysoké artificiální hudby, jíž nejsem velký fanda, tak se mi Una Corda líbí. I při velkých změnách má totiž nástroj pořád velmi „akustický“ charakter a dobře tak doplňuje prostor mezi klasickými nástroji (Gentleman, Maverick a Grandeur) a experimentálním The Giant, který je přece jen už víc pro vytváření zvláštních zvuků, kde už klavírní původ identifikujeme méně. Una Corda je prostě tak trochu divná, ale ne tolik, abychom ztratili představu, kde vše začalo.

Session Guitarist – Strummed Acoustic
V rámci KOMPLETE se jedná o druhý produkt tohoto typu, již delší dobu je v něm obsažen Scarbee Funk Guitarist. Session Guitarist se mi líbí, má příjemný neutrální zvuk, který si myslím, že může být použitelný pro mnoho různých žánrů. Má také dost jednoduché ovládání s pomocí klávesových přepínačů a velmi snadno se v něm dá naprogramovat nějaký základní doprovod. Ve srovnání třeba s produkty AMPLE Sound, specializovanými na kytary, sice není tak sofistikovaný, ale základní věci, které nám dodávají maso skladby, ze Session Guitarist dostaneme velmi rychle a bez nunosti studovat komplexní tabulku triggerování. Přístup podobný jiným na frázích založeným nástrojům jako Action Strikes a Strings, kdy je pitch bend a modulation wheel využíván pro důrazy a dynamiku, umožňuje docela slušné ovládání i přímo z MIDI kontroléru.

Discovery Series: India
Doplňuje sérii, která již obsahuje produkty Cuba a West Africa – tedy specializované nástroje pokrývající to co obecně očekáváme od žánrů souvisejících s hudbou daných zemí, byť samozřejmě značně zjednodušeně. Pro stylizace jsou ale nástroje dostačující a nabízí i snadnou cestu jak je využít pomocí integrovaného pattern playeru. Zrovna India a její Ensemble patch ukazují jasně slabinu nového způsobu indikace barevných kláves, jak jsem zmiňoval v části o KONTAKTu 5.6. Protože rozlišovat od sebe purpurovou a fialovou při velikosti několik pixelů je skutečně dost obtížné.
Obrázek

Replika
Jedná se o samostatný delay plug-in, jehož rozšířená varianta XT je součástí Ultimate balíku, jemuž se budu více věnovat o pár řádků níž. Plug-in bylo možné získat v době uvedení zdarma podobně jako třeba Supercharger.

Základní verze balíku byla pro verzi 11 ještě rozšířena o KONTAKT nástroj Kinetic Metal, který byl v minulé verzi novinkou pouze dražší verze Ultimate. Jedná se o velmi zajímavý nástroj pro sound design a hledání zajímavých zvuků, který vychází z mechanických zvuků. Rozhodně výrazný přírůstek.

Nyní se podívejme na novinky, které jsou obsažené ve verzi Ultimate...

FLESH
Ačkoli je v prezentačních materiálech vedený jako „kreativní sampler“, je to podle mne spíš zajímavě ovládaný syntezátor. Jedná se o další počin, který vytvořil Tim Exile. Z jeho vlastních zapojení a postupů vycházel u např. Mouth nebo Finger (ten svého času vyšel ještě jako KORE Soundpack) a stejně jako v jejich případě je i FLESH postaven a používán přes REAKTOR. Obsahuje minimalistické a zajímavé rozhraní s výraznými barvami a symboly a jednoduchým ovládáním. Je také velmi intuitivní, i když poněkud méně než FORM, což je ale dáno větší složitostí principu. Snaží se jasně prezentovat vhodnost pro živé vystupování. Vše rovnou funguje a můžeme zkoušet. Ovšem je to takový ten typ nástroje, který vytváří tak komplexní výsledky, že já osobně si použít některé z jeho presetů pro vlastní hudbu moc nedovedu představit, protože jsou natolik výrazné, že vlastně vytvoří celý základ tracku. Po přečtení manuálu (alespoň letmém) se uživateli vyjasní koncepce, která naopak nabízí velmi zajímavé možnosti při tvorbě zvuků od začátku.
Obrázek
Obrázek
V zásadě jde o míchání pětti vrstev, z nichž jedna je ať už více či méně přetvořený sample a ostatní z něj nějakým způsobem vychází. Počítá spíše s rytmickými samply, z nichž odvodí řídící obálky pro subsyntezátor, monofonický syntezátor, polyfonický syntezátor a vše spolu se samplovanou vrstvou ještě pošle do efektového procesoru. Ladění syntezátorů máme plně pod kontrolou a můžeme tak měnit harmonii a různě s nimi proměnami dílčích parametrů vytvářet melodické a další změny. To vše na pozadí rytmizace vytvořené zdrojovým samplem, takže nám vlastně může vzniknout i kompletní track. Pro živé kreace je nástroj vybaven přepínáním jak 12 zdrojových zvuků, tak harmonických nastavení (včetně sekvencí) a zvukových nastavení. Můžeme mít vše připraveno a kombinovat dle libosti. Z principu věci je zřejmé, že pokud si vše dobře připravíme, můžeme improvizovat a zároveň se držet v rozumných kolejích, tak aby výsledek působil uceleně. Rozhodně zajímavý a inspirativní produkt, ale přece jen mě zaujal víc FORM.

REPLIKA XT
Jeden z mála nových samostatných plug-inů, “kreativní delay“. Ačkoli zpožďovací efekty jsou obsaženy v mnoha produktech tohoto balíku, pravověrný komplexní delay chyběl, zejména po vyřazení Spektral Delay, které jsem zmiňoval na začátku. REPLIKA XT je pěkný efekt, zvukově rozmanitý. Je duální s dodatečnými efekty a umožňuje tak dosáhnout hezké zvukové výsledky. Pět různých charakterů (Modern, Analogue, Tape, Vintage Digital a Diffusion) a možnost volby mezi sériovým a paralelním zapojením dvojice zpoždění nabízí možností dost a dost.
Obrázek
Obrázek
A zbývající přírůstky KOMPLETE Ultimate 11 jsou všechny pro sampler KONTAKT...

Emotive Strings
Navazuje na Action Strings, používá identickou práci s katalogem a spouštěním. Jde tedy opět o frázové orchestrální smyčce. Mají pro mě o dost příjemnější zvuk, než jejich akční předchůdce, konkrétně měkčí a plnější. Nabízí dva mikrofonní pozice, Close a Stage, bohužel bez možnosti mezi nimi míchat, můžeme pouze přepínat. Close bych čekal přece jen bližší, aby bylo slyšet drhnutí smyčců po strunách, takhle je zvuk méně odlišný od druhé možnosti než by mohl být.

V katalogu máme velké množství očekávatelných klasických ostinátních frází a to jak jednotónových, tak s drobnými melodiemi a rozklady. Fráze se jsou natočené zvlášť pro hluboké smyčce a vysoké, takže pomocí několika instancí můžeme i nezávisle oboje kombinovat. Arpeggia fungují pouze pro trojzvuky, ale obsahují i převraty, takže je možné vystavět běhy atd. Vytknul bych málo dynamických vrstev, takže při ovládání dynamiky přes Modulation Wheel dochází k příliš malým barevným změnám a spíše se mění jen úroveň. Je každopádně příjemné, že se rozrůstá řada produktů se stejnou koncepcí ovládání – po Action Strings a Action Strikes se jedná o třetí produkt s podobným grafickým rozhraním.

Symphony Essentials – Strings, Woods, Brass Ensemble i Solo
Pposlední novinka je poněkud odlišná od všeho ostatního, co kdy bylo v KOMPLETE uvedeno. Nejedná se totiž o plnou verzi prodávaného produktu, ale pouze o „Essentials“. Je to sice změna, na druhou stranu v dané kategorii by plně obsáhlá varianta pravděpodobně u některých jiných výrobců klidně stála i mnohem víc než celý KOMPLETE Ultimate. Jedná se totiž o orchestrální smyčce, dřeva i plechy a to jak celé, tak jednotlivé skupiny nástrojů, tak sóla. Je to tedy skutečně orchestrální plná palba. Tedy byla by v plné verzi. Rovnou překvapí totiž velmi malé množství zdrojových dat (které je ale v plné verzi cca desetkrát takové). Banky velikostí v jednotkách GB, které zároveň papírově nabízejí velké množství nástrojů, musí být zákonitě omezené buď na počtu artikulací, reálných dynamických vrstev a nahraných mikrofonních pozic, pravděpodobně na všem zároveň. Což ale neznamená, že by nebyly použitelné. Celkem pochopitelně nenajdeme u Essentials tzv. True Legato, kdy jsou vázané tóny opravdu nahrané, resp. nástroj obsahuje všechny možné přechody mezi kombinacemi dvou tónů, je obsaženo až v plné verzi. Obyčejné legato, které jen samply napojuje samo, není např. v případě smyčců zrovna zázrak, časové nastavení Response moc nereaguje.

Co se týče množství dynamických vrstev, tak ačkoli jich není pravděpodobně mnoho, vytěžili podle mě vývojáři z daného materiálu maximum. U dřev i plechů je dynamika velmi použitelná a dá se s ní poměrně dobře pracovat. Větší plynulosti bylo zdá se dosaženo zdařilým pozvolným prolínáním vrstev v kombinaci se snižováním úrovně. Horší je to u smyčců, kde je prostě nedostatek dat znát a zní i při snaze je pomocí kontrolérů rozhýbat dost ploše, což souvisí i s nemožností ovládat vibrato. U dynamiky obecně naopak potěší, že techniky s jejím nahraným průběhem mají její vývoj naznačen graficky s indikací, kde se právě nacházíme.

Artikulací není mnoho, na nástroj je jich průměrně osm a jejich skladba se značně liší, nevadila by mi větší konzistence (samozřejmě tam, kde to dává smysl). Každopádně kromě základních technik obsahuje skoro každý nástroj nějakou zajímavost jako např. Tongue Trill Sustain některých plechových nástrojů. To si myslím, že velmi dobře láká na plnou verzi a zároveň při míchání žánrů může dodat potřebný výraznější detail, který třeba v popu od dechových nástrojů často potřebujeme.

Bohužel není možné míchat různé mikrofony, máme k ruce jen filtr Brightness, takže zvukové možnosti jsou omezené. Na druhou stranu mě zvuk celkově poměrně oslovil, dokážu si jej velmi dobře představit při aranžích a produkci, na celkovou orchestrální práci mi přijde možná až příliš stylizovaný.

Závěr
Po dlouhém čekání přináší KOMPLETE 11 řadu novinek, zejména varianta Ultimate. Pro nové zákazníky se už tak skvělý produkt stal ještě lepším, a pokud vybavujete svůj stroj a hodláte se věnovat produkci, sound designu, aranžování atp. Těžko najdete na trhu lepší poměr cena/výkon resp. objem. Pro majitele předcházejících verzí je to už otázka jiná. Jak jsem zmiňoval v úvodu, objem produktů od uvedení první varianty Ultimate je tak ohromný, že i poctivý počet novinek nevypadá zas tak zásadně. Pokud ovšem potřebujete i byť jen jeden konkrétní z nových produktů, je upgrade rozhodně ekonomičtější volbou než nákup „kusovky“. Skvělý je nový manažer Native Access, který z komplikované instalace a updatování udělal velmi snadný a interakci nevyžadující proces.

Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět