Native Instruments KOMPLETE 12

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Native Instruments KOMPLETE 12

Příspěvek od jindrich »

Další vydání legendárního "balíku všeho".
11. 1. 2019

Uvedení nové verze balíku virtuálních nástrojů a efektů KOMPLETE od německé firmy Native Instruments je stále dost zásadní událostí. Už jen proto, že spousta uživatelů musí být zvědavá, co přibylo, protože obsah minulých balíků verze Ultimate nemohl projít celý snad nikdo, kdo by měl ještě cokoliv jiného na práci. Víceméně pravidelný dvouletý cyklus nám tedy přinesl pomyslnou obří virtuální krabici s pořadovým číslem 12. Kde jsou ty časy, když byl KOMPLETE skutečná velká krabice a v ní tištěné manuály ke všem produktům.

Z části se dá tušit, co najdeme, protože jednotlivé produkty jsou uvolňovány během roku, ale firma si vždycky něco schová až na vydání balíku. Přiznám se, že v mezidobí zveřejněné „kusovky“ sleduji jen tak koutkem oka, protože jejich jednotlivá cena ve srovnání s cenou balíku vychází jasně ve prospěch toho, si počkat. Každopádně třeba pamatovat na výjimku v podobě orchestrální Symphony Series, která se v balíku verze 11 objevila v Ultimate verzi pouze v odlehčené variantě a plná verze tak byla dostupná právě pouze při zakoupení samostatně.

Prodejní novinkou verze 12 je ale dostupnost čtyř variant – již dříve uvedený odlehčený Select (který je také zdarma s některým NI hardwarem), standardní verze, pak Ultimate a nová Ultimate Collector's Edition. Není to ale stejná situace jako při verzi 8, kdy přibylo velké množství obsahu ve srovnání s verzí 7 a to i kvůli velkému množství produktů vyrobených dalšími výrobci (jako Softube, e-Instruments) a brandovanými pod hlavičkou Native Instruments. Plnohodnotné samostatné produkty obsahuje Ultimate stále téměř všechny, rozdílem je ale právě před chvílí zmíněná Symphony Series - Collector‘s Edition totiž obsahuje plné verze. V balíku se ale objevuje nový typ obsahu, označený jako Expansions a právě těch má Ultimate Collector‘s Edition o třicet víc. Pro testování jsem měl k dispozici verzi Ultimate a tomu také bude odpovídat přehled novinek.
Obrázek
KONTAKT 6
Sampler KONTAKT 5 prošel od jeho uvedení v rámci KOMPLETE 8 v roce 2011 poměrně velkým množstvím změn a zlepšení. Především bylo potřeba zajistit stabilní práci s rozrůstajícími se možnostmi knihoven a to jak z hlediska množství spouštěného obsahu, tak i sofistikovanosti skriptování a zpracování signálu. Už je samotná výbava přibalená přímo v KOMPLETE je velmi rozsáhlá a např. možnost rychle vyhledávat i mezi “dlaždicemi” knihoven, která přibyla v jednom z posledních updatů je tak pro efektivní práci poměrně zásadní.

Nastal i problematický moment, když se výrobce rozhodl zdůraznit integraci s MIDI kontroléry KOMPLETE KONTROL S a to ne úplně dobrým způsobem. Jednu z nejlepších funkcí – Light Guide, tedy barevné označení fyzických kláves kontroléru, odpovídající označení funkčních kláves a rozsahů uvnitř KONTAKTu – celkem nepochopitelně v softwaru vizuálně připodobnil klávesám. Místo barevné klávesy na virtuální klávesnici, tak najednou byly všechny téměř stejné jen s titěrným „světýlkem“ nad klávesou. Vzhledem k reálné velikosti virtuální klávesnice na běžném HD displeji to opravdu nebyl dobrý nápad, což si vývojáři uvědomili a poměrně záhy připsali možnost vše přepnout zpátky. Podobně na chvilku zmizela funkce pro kompletní vymazání načtených samplů z operační paměti - Purge, ale vrátila se ve vylepšené formě.

Na první pohled je KONTAKT 6 téměř stejný jako poslední verze jeho předchůdce. Novinky jsou pod kapotou. Jedna, která je zřejmá hned pro uživatele VST plug-inu, je odstranění číslovky z názvu. Logické rozhodnutí, vzhledem k povaze toho, jak např. Cubase vyhodnocuje, že se někde jedná o “stejný” plug-in, je tohle dobrá cesta ke konzistentním změnám verzí do budoucna, aniž by uživatelé byli nuceni předělávat svoje projektové šablony. Přece jen je KONTAKT často v pozadí velmi komplexních systémů, např. pro tvorbu filmové hudby a předělávat si pracně vytvořené nástrojové sestavy a namapované stopy nepotěší. Navíc je i z hlediska ovládání velmi konzistentní, takže já osobně nevidím důvod zůstávat u staré verze, když nová bude dostatečně stabilní – není to tak, že bych se musel učit nové ovládání.

Obsahové novinky se týkají spíše vývoje nástrojů jako takových. Základní je nový Wavetable modul, který posouvá možnosti směrem k nástrojům jako Omnisphere, kde jde spíš o zajímavé kombinace syntetických a samplovaných zvuků a možnosti transformace, než sofistikované spouštění vícevrstevných nástrojů snažících se dosáhnout co největší realističnosti. Počítám, že je to součástí snahy udělat z KONTAKTu více “nástroj plný zvuků” právě jako je Omnisphere, ačkoliv ho vnímá mnoho uživatelů spíš jako špičkovou platformu a pravděpodobně, zejména na poli filmové hudby, využívá často spíš dokoupené knihovny dalších výrobců. Ale trend je jasný - z mého pohledu nastavený produkty jako Ableton Live nebo i Native Instruments MASCHINE - žádány jsou velké ucelené knihovny, které tak nějak obsahují všechno. A v kategorii současných vrstvených hybridních zvuků KONTAKT zaostával. Dříve obsažené knihovny jako Evolve nebo např. Kinetic Metal přece jen míří spíš do sound designu nebo více abstraktních zvukových světů. Další samplované syntetické zvuky byly zase spíš z retro kategorie. Nové knihovny nabízí přímočařejší a snadno ovladatelné patche pro hudební využití, navíc tříděné do “standartních” kategorií (Bass, Leads, Pads atp.).

Jedná se o konkrétně o řadu KONTAKT PLAY a v ní obsažené nástroje Ethereal Earth, Hybrid Keys a Analog Dreams. Všechny jsou založené na přehrávání dvou vrstev najednou a podobně jako v Omnisphere můžeme měnit nejen patche, které obsahují specifické kombinace, ale i konkrétní samply v jednotlivých vrstvách a využívají mimo jiné i nový Wavetable modul pro přehrávání. Vše je velmi jednoduše ovladatelné a je vidět jasné zacílení na přístup “hledám hezký zvuk a hraju”. Presety jsou uložené jako Snapshoty, ne jako odlišné nástroje, čili KONTAKT nenačítá nový nástroj, jen přestaví parametry stávajícího a přepínání zvuků je tak výrazně rychlejší. To není novinka KONTAKTu 6, tímto způsobem byly řešené již některé předchozí knihovny, ale řada KONTAKT PLAY je velmi dobře ukazuje nový přístup. Právě knihovna tohoto typu by dříve měla třídění zvuků v rámci „dlaždice“ a tím pádem každý zvuk by byl samostatný KONTAKT nástroj a s tím souvisí dlouhé načítání při procházení knihovnou - pořád byla načítána znovu a znovu celou kostra nástroje, jen pokaždé mířila na jiné samply.
Obrázek
Obrázek
Další novinka se hodí těm, kteří KONTAKT používají i k tvorbě vlastních nástrojů. Samostatná aplikace Creator Tools se připojuje na instance KONTAKTu (jak ve formě samostatné aplikace, tak plug-inu) a nabízí Debugger a pak také Instrument Editor s možností v textové formě vidět vše co se v nástroji děje, dávkově mapovat samply, přejmenovávat je a také spouštět skripty. Obsažené jsou i nové efekty, jako delay odvozený z plug-inu Replika a nové reverby.
Obrázek
Obrázek
Pro běžného uživatele jsou ale spíš podstatné nové knihovny a nový KOMPLETE jich obsahuje celou řadu.

Discovery Series - Middle East
Nová knihovna z řady zaměřené na specifické nástroje a postupy různých koutů světa zapadá výborně do “party” s India, Cuba, West Africa a Balinese Gamelan a určitě pomůže těm, kteří buď hledají něco trošku odjinud, nebo naopak potřebují poměrně rychle a snadno vytvořit nějakou jasnou atmosféru, místní příslušnost ve filmové hudbě apod. V tomhle byl pro mě KONTAKT vždycky silný, protože když přišlo na nutnost něčeho, co člověk běžně nepoužívá a nijak zvlášť nezná, byla vždy slušná šance, že se to někde v knihovně KONTAKTu najde. Middle East má tři hlavní části - drnkací strunné nástroje, perkuse a smyčcové nástroje. K dispozici jsou jak skupinové patche, tak jednotlivé nástroje a jako u ostatních knihoven v sérii obsahuje i fráze, u kterých můžeme volit stupnici. Na výběr je větší množství autentických a také chromatická stupnice pro případné “spojování světů”. Fráze se velmi snadno přepínají, dobře na sebe navazují a není tak problém pomocí pár přepínačů vytvořit i delší sekvence, případně lze vytáhnout z nástroje MIDI. Skvěle funkční knihovna s familiérním grafickým rozhraním, čili není problém začít hned používat.

Session Strings 2 + Pro 2
Původní Session Strings Pro byly obsaženy v KOMPLETE 8 Ultimate, od té doby přece jen uplynulo dost času - konkrétně cca 7 let. Orchestrální sampling v poslední době výrazně pokročil a jeho technická dostupnost se pochopitelně také výrazně zvýšila, což vede k sofistikovanějším a sofistikovanějším knihovnám. Nová verze Session Strings se tak snaží původní samply přiblížit současným standardům ovládání, skriptování apod. Nejzásadnějším dodatkem je u všech špičkových knihoven běžné True Legato - tedy skutečně nahrané přechody vázaných not. Uživatelské prostředí bylo přepracováno a vychází ze Session Horns. To je podle mě dobrý nápad, i tak je obsah pro KONTAKT v rámci balíku velmi rozmanitý a sjednocení ovládání podobných produktů může jenom pomoct. V jednoduchosti je síla, všechny možnosti jsou totiž nyní v jednom nástroji - ve staré verzi byl například jednoduchý perfomance mód a mód určený pro programování přes MIDI přepínače zvlášť. Nová verze má dva odlišné i tak dva rozdílné nástroje s odlišným zvukem (Modern a Traditional) pro každou nástrojovou skupinu. Mód ovládání přepínáme už přímo v nástroji - kromě zjednodušeného Velocity Switch (dříve Perfomance) a Keyswitch je to dále ještě přepracovaný Rhythm Animator a ve verzi Pro ještě Phrase Animator.
Obrázek
Phrase Animator obsahuje opět velké množství frází, které lze vyhledávat podle různých kategorií v přehledném rozhraní a přepínat pomocí MIDI. Rhythm Animator je oproti první verzi vylepšený zásadně a musím říct, že mne velmi zaujal. Umožňuje totiž programovat 16 nebo 32 kroků a k nim přiřadit nejen rozdílnou velocity, ale i techniku. To umožňuje vytvářet zajímavá ostinata, která velmi snadno dostanete z klasických šuplíků typu “všechno spiccato a občas něco víc nahlas”. Mimo to můžete při všech typech spouštění not mít zapnutý automatický dělič hlasů, stejný jako v Session Horns a také automatickou tvorbu akordů.

Celkově mě tyto funkce a možnosti opravdu zaujaly, protože to nabízí jiný přístup k práci se samply smyčcových nástrojů. Zvukově je celá knihovna standardní, je dobře použitelná, ale z řady nevybočuje. Verze Pro obsažená v Ultimate kromě zmiňovaného Phrase Animatoru obsahuje ještě glissované legato, možnost používat v hlavním Ensemble patchi jen jeden z nástrojů ve skupině. Obsazení je 2,2,2,2 bez druhých houslí, což samo o sobě směřuje spíš k popu.
Obrázek
Zde nový obsah pro KONTAKT obsažený ve standardní verzi balíku končí, další jsou popsány v části článku věnující se verzi Ultimate. Podívejme se na ostatní produkty.

TRK-01
Jediný přírůstek do rodiny Reaktor Ensembles je syntezátor se sekvencerem zaměřený na současný minimal zvuk. TRK-01 je vlastně dvojnástroj - obsahuje sebevysvětlující Kick a Bass moduly s nezávislým ovládáním, sekvencery a efekty, pouze delay a reverb jsou společné. Zároveň jsou jen zdrojové moduly bez sekvenceru dostupné i samostatně a to po omezenou dobu zdarma.

Zvukově mě TRK-01 velmi baví, ovládání je intuitivní a jediné na co jsem bez manuálu nepřišel je k čemu slouží ten malý zámeček u kroků sekvenceru – je to k fixovaní hodnot parametrů v daném kroku na zvolené hodnoty, čili taková skoková automatizace parametrů synchronní s krokem sekvenceru.
Obrázek
Dostaneme skutečně slušnou dávka presetů, které obsahují vždy i několik různých patternů v obou sekvencerech a díky jednoduchosti koncepce je můžeme velmi intuitivně a modifikovat – včetně radikálních změn jako změnit způsob generování signálu apod. Vzhledem k tomu jak uceleně celý nástroj funguje by mu slušela možnost kvantizace změn patternu na celé takty/čtyřtaktí apod. Vše se dá pochopitelně ovládat pomocí MIDI - patterny přepínat pomocí keyswitchů apod. Nástroj je rovnou routován ven z REAKTORu nejen jako mix na hlavním výstupu, ale výstupy jednotlivých částí a efektů odděleně, což je sympatické. Není třeba nic přepínat, vše běží rovnou.

Z mého pohledu se jedná o jasně ovladatelný syntezátor, ať už s využitím sekvenceru nebo s přímým ovládáním pomocí MIDI. Dobře odpovídá současným trendům a přibalené presety jsou skutečně zábavné.

MASSIVE X
Nová verze zásadního syntezátoru, jak v historii virtuálních nástrojů, tak firmy Native Instruments, je v rámci historie balíku KOMPLETE netradiční v tom, že teprve vyjde a to v únoru 2019, ačkoli recenzovaná verze vyšla již na podzim 2018. Součástí balíku ale je a všichni majitelé od standardní verze výše ho dostanou ve chvíli uvedení. Moc informací k dispozici není, jen to, že je přímo od tvůrců původního nástroje, který byl součástí KOMPLETE od verze 5 v roce 2007. Podle traileru bude skvělý a mít engine nové generace, ostatně jak jinak… Nezbývá než si počkat do února. Každopádně to pravděpodobně bude po dlouhé době nový samostatný syntezátor v portfoliu Native Instruments. Od vydání původního MASSIVE, který doplnil legendární produkty FM8, ABSYNTH a tehdy ještě PRO53, byly totiž všechny nové syntezátory vydané jako ensembles REAKTORu.

Mod Pack
Sestava samostatných plug-inů má podobné grafické rozhraní jako jednotlivé součásti Modularu, ale nabízí klasičtejší efekty. Jsem rád, že vychází samostatně, protože pořád si pamatovat při procházení plug-in menu, že vlastně pro některé efekty musím otevřít REAKTOR jako insert a tam teprve volit, mne moc nebaví a mám tendenci na ně pak zapomínat – jako na zmiňovaný Modular.

Mod Pack obshuje phaser, chorus a flanger, pokaždé s něčím navíc, ale zároveň s jednoduchým ovládáním. Pokud tedy chceme pouze základní efekt, nastavení nebude problém, protože grafická rozhraní následují zvyklosti. Vyplatí se ale nakouknout do manuálu a přečíst si o oněch funkcích navíc.

Flanger Flair např. nabízí velké množství hlasů a harmonizaci do akordů a k tomu tři provozní módy. Zajímavý je zejména mód Scan, kdy hlasy nehrajou zároveň, ale spouští se postupně a dochází tak k mému oblíbenému “spektrálnímu rozmazávání” (stále nechápu, proč NI ukončili skvělý Spektral Delay).
Obrázek
Chorus Choral obsahuje čtyři módy provozu, např. podle legendárního Dimension D. Ale bere to moderněji a i v tomto módu nabízí plné ovládání parametrů a ne jen několik stavů.

Phaser Phasis kromě inspirace klasickými zařízeními nabízí např. možnost nastavit střední frekvenci all pass filtrů na 473kHz a modulační frekvenci až na 4,98kHz a generovat tak velké množství nových složek, podobných FM syntéze. Zajímalo by mě, jak je to realizováno, když se snažím představit oversampling nutný pro takové operace, ale každopádně po stlačení tlačítka Ultra, které umožní nastavit tuto hodnotu se začnou dít zvukově nové věci, což se může hodit. Phasis vyšel zdarma před Vánocemi 2017.

Mod Pack je celkově velmi povedená sestava efektů, které ve formě samostatných plug-inů chyběly a nabízí velmi dobré možnosti navíc oproti standardu, příjemný zvuk a celkovou přátelskost, protože je poměrně těžké je nastavit tak, aby zněly ošklivě.

Tím je seznam novinek standardní verze KOMPLETE vyčerpán a další novinky jsou součástí pouze verzí Ultimate a Ultimate Collector’s Edition. Začneme opět knihovnami pro KONTAKT.

Session Guitarist - Electric Sunburst a Strummed Acoustic 2
Obě nové patternové knihovny vychází ovládáním z původního Strummed Acoustic, který vyšel v rámci cyklu KOMPLETE 11. Strummed Acoustic 2 obsahuje proti předchůdci dvě nové kytary - jednu 6 a jednu 12strunnou, nové patterny a také vyhledávání patternů pomocí naťukání rytmu (což bylo také přidáno v update 1.1 do původního Strummed Acoustic). Některé patterny mají nezávislý bas, který můžete hrát ve vyhrazené zóně MIDI rozsahu a ještě víc si tak doprovod upravit podle svého.

Electric Sunburst obsahuje jednu kytaru (název napovídá kterou), stejný engine a mnoho patternů rozdělených na strumming, arpeggio a riffy. A podle mě velmi pěkný zvuk v rámci samplovaných kytar. Tady bych jen vynechal zkreslovací efekty a raději bych ho v rámci KOMPLETE řešil samostatně v Guitar Rigu, což bude ve světě čistě softwarových řešení lepší výsledek. Podle mě velmi ovladatelné a praktické nástroj, pochopitelně jimi budou kytaristé pohrdat, ale nám “nekytaristům” se může velmi hodit.

Symphony Essenitals – Percussion
Série Symphony Essentials, která se objevila v minulé verzi balíku, je odlehčenou variantou Symphony Series, která je v rámci KOMPLETE obsažena pouze v Ultimate Collector‘s Edition. Není to tedy zdaleka skutečně plnohodnotné řešení symfonických knihoven, ale jak jsem psal v recenzi na KOMPLETE 11, ty části pomyslné kompletní palety, které jsou v nich obsažené jsou velmi zajímavé a dobře použitelné. Sestava smyčce, plechy, dřeva je nově doplněna perkusemi. Obsahuje nejen rytmické perkuse, ale i melodické – konkrétně marimbu, xylofon a zvonkohru, tyto tři nabízí příjemnou a do orchestrální hudby zvukově lépe zapadající alternativu k základním verzím těchto nástrojů v KONTAKT Factory Library. Ty jsou ale přeci jen trošku zastaralé, protože se již dlouhé roky nijak nevyvíjejí.

Velmi hezky jsou i této odlehčené verzi pokryty např. činely a gongy, protože patche nabízí hned několik technik, včetně výření, crescenda a různých efektů smyčcem apod. Spousta jinak velmi obsáhlých orchestrálních bank má k obřímu množství bubnů činely jen tak mimochodem připlácnuté s velmi omezenými možnostmi – např. jinak skvělá banka HZ01 od Spitfire Audio.

Pro Symphony Essentials – Percussion platí to co pro její kolegy – velmi použitelné doplnění ostatních bank, zajímavé, byť omezené možnosti a velmi intuitivní ovládání.
Obrázek
Thrill
Tento nový na filmovou hudbu a sound design zaměřený nástroj byl vytvořen firmou Galaxy Instruments, stejně jako podle mě velmi podařený a praktický Rise & Hit – pro tvorbu časovaných přechodových efektů z několika vrstev.

Thrill, jak už název napovídá, je o napětí a temných momentech. Základem jsou samply různých temných ploch, orchestrálních clusterů a aleatorických postupů. Poměrně zajímavá je struktura jednotlivých snapshotů. Ačkoli na první pohled se zdá, že nástroj je postaven na míchání dvou zdrojů, je ještě o úroveň složitější. Každý snapshot totiž obsahuje kombinaci dvou vnitřních presetů – nazvaných Thrills, které mohou jednak obsahovat každý dva odlišné zdroje (soundsources) a navíc mít každý vlastní zpracování, včetně automatické polyfonie s rozmícháním jednotlivých hlasů do sterea a např. různých zkreslení.

V základu se vše dělí na Atmosphere a Cluster, a to jak snapshoty, tak jednotlivé zdroje uvnitř. Trošku matoucí může být to, že když chceme jeden ze zvuků měnit, tak pokud klikneme na velký obrázek samotného zdroje, tak jsme limitování na kategorii zvoleného Thrillu. Databáze je pro volbu zdroje zvuku jasně strukturovaná, hlavní dělení je na orchestrální a hybridní, vč. příslušných podkategorií a vyhledávat můžeme i podle charakteru. Výběr je poměrně bohatý a jsou to přesně takové zvuky, jaké u takovéhoto nástroje čekáte. Naplnit žánrová očekávání tak jistě nebude problém.
Obrázek
Obrázek
K hlavnímu ovládání slouží velký XY kontrolér, který je přítomen na všech obrazovkách nástroje a dá se ovládat i pomocí MIDI. Na ose X ovládáme dynamiku obou Thrillů zároveň, na ose Y děláme v jejich dynamikách pomyslný crossfade. Jedná se totiž skutečně o změnu dynamiky v kontextu vícevrstevného samplingu, ne hlasitosti a spousta zvuků má velmi hezké a pozvolné rozdíly jednotlivých úrovní, přidávají se další nástroje ze skupiny, v clusterech přibývají další shluky not apod. Jedinou slabinou je to, že skutečně rychlé pohyby kontrolérem nezní moc dobře, reakce je příliš “doslovná” a chybí jí realistické „reakce, celkově při využití myši pro ovládání ve středních dynamických úrovních občas dojde k příliš rychlým změnám, je potřeba hýbat kontrolérem velmi pomalu a plynule. Velmi mě potěšilo kvalitní zasmyčkování, které opravdu neruší. Přece jen zrovna u tohoto typu samplů to občas bývá problém. Některé zdroje nemají smyčku a obsahují pomalý fade-out a následně opět pomalý fade-in. To může být komplikace, na druhou stranu se to nemusí projevit při hraní více vrstev najednou vůbec.

Thrill je celkově velmi zajímavý nástroj - má bohatou knihovnu, obsahuje hybridní samply i možnost přímo v nástroji snadno manipulovat samply reálné, tím se odlišuje od čistě orchestrálních bank jako např. Espressivo, Thrill je proti němu zvukově mnohem bohatší. Rozhodně je to jeden z nejzajímavějších přírůstků do rodiny KOMPLETE v tomto cyklu.

Kinetic Toys
Jedná se o plnou verze knihovny, jejíž ochutnávka vyšla zdarma pod názvem Kinetic Treats již dříve. Má velmi originální GUI, které ale při troše snahy nabízí zábavné a celkem snadné ovládání - spodní lišta s kontextovou nápovědou je v tomto případě ale zásadní. Grafické rozhraní ve formě sbírky hraček na půdě nabízí až překvapivě plnou kontrolu nad vším co se děje. Létající objekty (origami labutě, rakety a další) slouží jako mixer a pro nastavování parametrů efektů, tanečnice a robot jako dynamické modulátory, knihy pro nastavení LFO a obálek. Zvuková výbava obsahuje nevšední zdroje, často zajímavě manipulované a vychází ze zvuků různých hraček, jak název napovídá. Nástroj přehrává maximálně čtyři zdroje najednou a snapshoty jsou někde na pomezí sound designu a zvláštního syntezátoru a nám budou některé určitě připomínat Floexe a hudbu ke hrám jako Samorost a Machinárium. Grafické rozhraní je doslova hravé a mě osobně to baví, je to zajímavý krok stranou od velkých sestav malých otočných ovladačů nebo faderů, zvuková výbava je mi taky velmi sympatická - zvláštní, rozkročené mezi světy (ani čistý sample, ani syntezátor) a velmi hudební.
Obrázek
Crush Pack
Majitelé Ultimate verze dostávájí kromě Mod Packu, který jsem popisoval výše ještě jednu podobnou sestavu. Je to opět trojice a podle názvu je jasné, že jde o zkreslení a podobné deformace signálu. Konkrétně se jedná o Distortion plug-in Dirt s dvěma zkresleními, která můžeme nezávisle nastavit a kombinovat a automatickou kompenzací nárůstu hlasitosti, dále pak o Bitcrusher a resampler Bite, obsahujícím anti-aliasingové filtry a možnost přidat jitter a modulátor Freak - ten nabízí tři módy provozu - simulaci modulace a demodulace při rádiovém vysílání, modulaci oscilátorem a “samomodulaci” pomocí side-chainu. K tomu také zajímavý postupný přechod pomocí jednoho kontroléru mezi amplitudovou, kruhovou a frekvenční modulací.
Obrázek
Opět povedené efekty, které v samostatné formě v rámci KOMPLETE chyběly. Mod Pack jako takový mi ale přišel zajímavější a více se odlišující od konkurence.

Nový druh obsahu v rámci KOMPLETE - Expansions
V rámci nabídky Native Instruments nejsou Expansions novinka, ale v průběhu roku 2018 došlo k jejich rozšíření o nový obsah, který už není určený čistě pro MASCHINE, a to i už vydaných balíčků. To jaké konkrétní typy obsahu jednotlivé Expansions obsahují, je poměrně přehledně vidět na webu Native Instruments, kde jsou i roztříděné podle žánru. Téměř vždy obsahují části exkluzivně pro MASCHINE – projekty, patterny, efektová makra a další. Kromě toho ale také obsahují jednotlivé samply a smyčky a můžou mít kity pro BATTERY a patche pro MASSIVE, MONARK a PRISM. To je pro mě překvapivá sestava syntezátorů a moc nechápu, proč tam není třeba RAZOR, který je určitě pro mnoho aktuálních žánrů vhodný.

Z mého pohledu je to asi takhle – jakýkoli obsah se může hodit, zejména pokud je možnost ho procházet z jednoho místa – KOMPLETE KONTROL. Základní KOMPLETE obsahuje deset Expansions, Ultimate dvacet a Collector’s Edition rovných padesát.

Závěr
Nový balík je pochopitelně opět bohatší, se slušnou porcí novinek pro KONTAKT (zejména ve verzi Ultimate) a o co je méně nových nástrojů pro REAKTOR, o to je více samostatných efektových plug-inů, podle mého názoru velmi povedených. Pro ty kdo nevlastní některou z posledních verzí (konkrétně 10 nebo 11) a chtěli by rozšířit svojí výbavu pro hudební tvorbu, není o čem přemýšlet, protože poměr cena/výkon je fantastický. Jak už tomu tak bývá, tak naopak pro ty, kteří jednu z bezprostředně předcházejících verzí mají, je rozhodování těžší. Vsadil bych se, že ještě ani v praxi pořádně nevyzkoušeli všechny novinky svého balíku, natož aby důkladně prozkoumali jejich možnosti. Žánrová rozšíření Expansions přinášejí trochu odlišný přístup, namíchaný obsah, který spolu souvisí v rámci hudebního kontextu a využít ho můžeme různými způsoby a nástroji, byť stále zůstává velký důraz na firemní produkční platformu MASCHINE s jejímž světem se pomocí Expansions KOMPLETE více propojil.

Jindřich Kravařík


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět