Native Instruments KOMPLETE 9 ULTIMATE

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Native Instruments KOMPLETE 9 ULTIMATE

Příspěvek od ondra.urban » 26 črc 2013 12:14

1. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.

ObrázekNovinkou uvedenou v prvním čtvrtletí tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments. Ten dospěl do své již deváté generace a obdobně jako předchůdce, verze osmá, je nabízen ve dvou variantách. My se zaměříme na zatím největší ucelenou kolekci produktů - verzi KOMPLETE 9 ULTIMATE.

Vlastní popis novinek v deváté verzi bude náplní prvního dílu recenze, v dalším díle se podíváme na práci s celým balíkem z pohledu kreativního uživatele v rámci různých hudebních žánrů.

Fakta
Balík Native Instruments KOMPLETE 9 ULTIMATE je komplexním softwarovým produktem, který je distribuován na pevném disku. Tento trend se osvědčil už i u jiných výrobců (jmenujme např. Vienna Symphonic Library). Dodaná knihovna samplů totiž nabízí dle údajů výrobce úctyhodných 370 GB dat. Dodaný disk sloužící pro instalaci produktu má však kapacitu 320 GB, přičemž jak data na něm uložená, tak i po instalaci dostupná knihovna na pevném disku počítače mají velikost přibližně 250 GB. Výrobcem prezentovaný údaj tedy zřejmě uvádí lineární ekvivalent PCM dat a souvisí s použitou kompresí samplů. Ještě pár slov k instalačnímu disku: je to klasický 2,5“ disk umístěný v externím boxu. Jeho kapacita tak nahradí přibližně 40 jednovrstvých nebo 20 dvouvrstvých instalačních DVD. Připojuje se pomocí rozhraní USB 2.0 a je připraven ve formátu NTFS, takže je čitelný jak na počítačích Apple, tak na PC.

Systémové nároky zahrnují jak doporučené CPU (minimálně Intel Core 2 Duo nebo AMD Athlon 64 X2), velikost paměti (min. 2 GB) a operační systém (PC s Windows 7 nebo 8, Apple s Mac OS X 10.7 nebo 10.8), tak velikost pevného disku pro instalaci zvukové knihovny. Je doporučováno vyhradit buď samostatný disk, nebo alespoň diskový oddíl s minimální velikostí 250 GB. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že je lépe mít pro data samplů vyhrazený samostatný rychlý disk (alespoň SATA II, 7200 ot./min.) s další volnou kapacitou jako rezervou pro eventuální rozšiřování zvukové knihovny v budoucnu.

Instalace je díky použité koncepci externího disku bezproblémová a hlavně poměrně rychlá, přesto je nutno počítat tak s 1-2 hodinami času. Oproti instalacím z DVD je to ale velký pokrok. Vlastní instalátor umožňuje nakonfigurovat cesty jak k aplikacím (Stand Alone, plug-in), tak ke zvukové knihovně dle přání uživatele. Formáty podporovaných plug-inů čítají klasickou sestavu AU, RTAS a VST a nově také AAX Native pro Avid Pro Tools 10 a vyšší. Samozřejmostí je pak podpora 32 i 64bitového prostředí.

Obsah balíku
Celý balík NI KOMPLETE 9 ULTIMATE se honosí nabídkou 65 produktů v jedné krabici. Kromě verze ULTIMATE (možno přeložit jako maximální, definitivní) je nabízena také odlehčená verze KOMPLETE 9 bez dalších přívlastků. Verze ULTIMATE navazuje na předchozí (osmou) verzi se stejným přívlastkem, ale přidává spoustu nových produktů.

V nabídce KOMPLETE 9 ULTIMATE najdeme jak samotné jádro všech odvozených produktů založených na samplech - KONTAKT 5, tak i další pilíře softwarové syntézy a efektů: REAKTOR 5.8 a GUITAR RIG 5 PRO. Zde se sluší připomenout, že v souladu s firemní strategií nabízí Native Instruments již delší dobu jednotlivé produkty, které využívají samply, jako samostatné nástroje v podobě zvukových bank právě pro populární KONTAKT. Tyto nástroje však v pojetí Native Instruments nejsou pouhou zvukovou bankou. Díky využití vlastního skriptovacího jazyka lze se samply a v rámci jejich real-time zpracování pracovat velmi kreativně. Každý produkt je tak opravdu samostatným originálem, který vychází z konkrétních požadavků toho kterého typu nástroje - basy, bicí sady, varhan, smyčcové sekce apod. Native Instruments tak dávno opustili filozofii samostatných produktů jako např. AKUSTIK PIANO, ELEKTRIK PIANO, B4 apod. Vše se nyní nachází už několik let pod křídly mateřské aplikace KONTAKT 5.

Novinky v rámci samplovaných nástrojů, které tvoří jádro celého balíku, se tedy týkají hlavně obsahově orientovaných inovací a dodaných zvukových knihoven, jejichž konkrétní popis by vydal na samostatný článek. Na tvůrčí práci s nimi a možnosti jejich využití se zaměříme až v příštím díle.

Další skupinu produktů v balíku KOMPLETE 9 ULTIMATE tvoří virtuální nástroje založené nejen na samplech, ale také na modelování. Najdeme zde klasiku v podobě ABSYNTH 5, MASSIVE, FM8 a REAKTORu 5, ale také zcela nové nástroje MONARK a SKANNER XT založené na jádru REAKTOR. Z předchozí verze zůstávají nástroje RAZOR a RETRO MACHINES Mk2.

Třetí skupinou jsou pak efekty. Zde najdeme zcela nové reverby RC 48 a RC 24, dále pak efekty Vari Comp, Enhanced EQ, Passive EQ a Driver. Tyto nové produkty zdatně sekundují již známým efektům Reflektor, Solid Bus Comp, Transient Master, VC 2A a dalším.

BATTERY 4
Jediným produktem, který přichází ve zcela nové podobě a nabízí kromě vylepšení kosmetické nebo obsahové stránky nové funkce, je BATTERY 4. Dalo by se říci, že na koncepci osvědčeného bicího sampleru není co vylepšovat. V samotném jádru byly ale přidány nové efekty Solid EQ, Solid Bus Comp, Transient Master, Tape Saturation a další. Užitečnou funkcí je také tzv. Cell rendering - každou buňku obsahující komplexní sestavu filtrů, obálek, efektů apod. lze jednoduše vyexportovat jako nový vzorek pro vybudování nové bicí sady.
Obrázek
V mnoha ohledech bylo vylepšeno také ovládání a to zejména díky rošířené podpoře Drag and Drop funkcí. Také browser (vyhledávač) byl opatřen novou funkcí - využitím tagů. Díky nim lze kombinovat velmi rychle a pohodlně různé samply z různých sad a orientovat se ve velkém množství různých zvuků vyhledáním například všech basových bubnů apod.

Efekty
Dalším příjemným překvapením jsou nové dozvukové plug-in moduly řady Reverb Classics, RC 48 a RC 24. Jsou založeny na modelování známých studiových digitálních reverbů z 80. let. Dle názvu a grafického pojetí se nabízí nápadná příbuznost s procesory Lexicon 224 a 480, i když tato souvislost není patrně z licenčních důvodů nikde zmíněna, ani v uživatelském manuálu.

RC 24 nabízí tři základní módy: Large Hall, Small Hall a Room. Kromě běžných parametrů dozvuku lze nastavit také celkovou barvu efektu (Dark/Bright), zapnout či vypnout kvantizační šum pro modelování hardwarových dozvuků s AD a DA převodníky a real-time spektrální analýzu. RC 48 má pokročilejší funkce detailnějšího nastavení díky volně nastavitelným prvním odrazům (Pre Echoes), parametrům Spin, Wander atd. Nabízí dva základní algoritmy: Hall a Random Hall. Také u tohoto efektu nechybí kromě spektrální analýzy možnost zapojení či vypojení kvantizačního šumu.
ObrázekObrázek
Oba virtuální dozvukové procesory založené na klasických studiových reverbech Lexicon zní opravdu velmi dobře. Kromě měkkých a teplých dozvuků lze vyrobit i různé netradiční efekty a to zejména u RC 48 díky možnosti rozpojit spřažení parametru Size s hodnotou Spread a Mid.

Dalšími efekty přidanými do kolekce KOMPLETE 9 ULTIMATE jsou Vari Comp, Enhanced EQ, Passive EQ a Driver. První tři zmíněné efekty vznikly ve spolupráci Native Instruments a firmy Softube a vychází z populárních lampových zařízení.

Vari Comp vypadá jako obyčejný kompresor, ale díky možnosti nastavit nezávisle Input a Output Gain lze kompresor přebudit a signál lampově zkreslit. Lze jej využít také jako řízený enhancer.
Obrázek
Podobně i Enhanced EQ využívá modelování měkkého nástupu saturace lampového obvodu. K dispozici jsou tři pásma s možností nezávislého nastavení ořezu (Cut) a zdůraznění na zvolené frekvenci (Boost). Efekt navazuje svým zaměřením a zvukem na tradici zařízení Pultec.
Obrázek
Passive EQ je čtyřpásmovým, plně parametrickým ekvalizérem s přidanými obvody Low a High Cut. Může pracovat ve stereofonním či M/S módu. Svým zaměřením je vhodný především na mastering nebo nasazení na komplexní signály - např. sběrnici bicích, vokálů apod. Navíc je efekt poměrně lačný po CPU výkonu, takže si příliš nedokážu představit jeho nasazení na všech stopách projektu v DAW. Z principu věci je možno Passive EQ docela dost přebudit - nástup saturace je pozvolný a oproti některým jiným efektům typu EQ průchozí signál neztrácí konkrétnost a plnost.
Obrázek
Driver je zajímavým kreativním efektem, který vychází z principu řízené filtrace (LPF nebo Notch) a zkreslení signálu. Parametr Frequency a Distortion lze modulovat buď obálkovým detektorem vstupního signálu, nebo pomocným oscilátorem. Zvuková škála sahá od měkkých filtrací ve stylu analogových syntezátorů až po brutální degradaci signálu. Vše je jednoduše nastavitelné a opravdu to dobře zní.

Syntezátory
V nabídce KOMPLETE se objevily další dva nové nástroje - MONARK a SKANNER XT, oba jako nové ensemble pro REAKTOR. Prví z nich není ničím jiným než variací na téma Minimoog - živou legendu subtraktivních syntezátorů 70. let. Nabízí všechny parametry jako originál, je monofonní a zní velmi nekompromisně. Řekl bych, že umí být ještě průraznější a hutnější než známá emulace Arturia Minimoog V. Zajímavostí je, že vnitřní engine Monarku běží na dvojnásobné vzorkovací frekvenci, než je hodnota nastavená v hostitelské DAW.
Obrázek
Obrázek
SKANNER XT je další aplikací kombinovaného nástroje založeného jak na samplech, tak na syntéze v reálném čase. V něčem je méně univerzální a otevřený nežli třeba ABSYNTH, ale dle mého názoru má intuitivnější a snazší ovládání. K přednostem nástroje patří mj. Preset Morphoder - umožňuje plynule či skokově přecházet mezi rozdílnými nastaveními syntezátoru a to pomocí buď LFO, nebo externího řízení. Nástroj SKANNER XT dominuje v hutných plochách a zvukových texturách.

Závěr
V první části recenze balíku Native Instruments KOMPLETE 9 ULTIMATE jsme popsali základní vlastnosti a novinky této verze. V příštím díle recenzi dokončíme a zaměříme se na praktické aspekty práce s nástroji a efekty v rámci tohoto luxusního balení.

Ondřej Urban

Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět