Native Instruments SCARBEE PRE-BASS

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Native Instruments SCARBEE PRE-BASS

Příspěvek od mirek.pisa »

Dokonalá virtuální baskytara.
3. 9. 2010

ObrázekNěmecká firma Native Instruments se v hudebním světě prezentovala jako výrobce prvních virtuálních nástrojů. PRO-52 byl dokonce první simulací reálného nástroje na světě. Za dobu svého patnáctiletého působení na trhu přinesla firma Native Instruments celou řadu vynikajících virtuálních nástrojů, které patří k nejlepším. Jedním z nich je i sampler KONTAKT, který je v současné době ve čtvrté verzi. Pro tento nástroj vznikají desítky nativních bank, jež naplno využívají jeho možnosti. Sama firma na svých internetových stránkách nabízí třináct bank, které rozšiřují už tak nabitou sadu základních zvuků. Další je možné získat od ostatních výrobců.

Zvukové banky lze používat i bez plné instalace sampleru KONTAKT. Většinou je k bance přibalena instalace nástroje KONTAKT PLAYER, který nemá žádné editační možnosti, ale dovoluje používat hotové KONTAKT banky. Dnes se podrobněji podíváme na zvukovou banku SCARBEE PRE-BASS.

SCARBEE PRE-BASS vytvořil dánský hudebník a producent Thomas Hansen Skarbye, který spolupracuje například s Nile Rodgersem nebo Aliciou Keys a je aktivním hráčem na basu. První zvukové banky z jeho dílny pocházejí už z roku 1997. Postupem času se spolu s rozšiřováním možností samplerů rozšířily také zvukové vlastnosti banky. Přibyly dynamické vrstvy i artikulační varianty. Celá řada basových bank SCARBEE nabízí vždy jen jeden typ nástroje. Co banka, to jiný nástroj nebo jeho varianta se zesilovačem. SCARBEE PRE-BASS nabízí vzorky legendární baskytary Fender Precision Bass.

Na to, že se jedná pouze o jediný nástroj, je celková velikost všech vzorků úctyhodná. Po instalaci zabere banka přes 3 GB volného místa na pevném disku. Celkem je k dispozici na 4.000 vzorků, které jsou rozděleny mezi všechny čtyři struny nástroje v 9 dynamických a 17 různých artikulačních vrstvách. O přiřazování vrstev se stará propracovaný KSP skript, který pro nástroj vytvořil Nils Libergs. Mimochodem, na jeho stránkách (http://www.nilsliberg.se/ksp) najdete i editor, který značně ulehčuje programování skriptů pro KONTAKT. Také zde najdete jednoduché návody, jež vás uvedou do tajů KSP programování. Právě díky Nilsovi umí banka v programu KONTAKT doslova zázraky.

Standardně se jednotlivé vrstvy přepínají pomocí první nebo páté oktávy klaviatury a KSP skript se stará o jejich přiřazení. Uživatel však nemusí vrstvy přepínat jen pomocí klaviatury, díky skriptování lze přepínání vrstev ovlivnit i technikou a dynamikou hry. Například drnknutí ukazováčkem je označeno jako Index, prsteníčkem jako Middle. Tyto dvě vrstvy se automaticky střídají při hraní jednoho tónu, navíc v až devíti dynamických vrstvách, takže zvuk nezní chladně a staticky, ale neustále se mění jako při hraní na skutečném nástroji. Při hře legato se skutečně zahraje přejezd prstu z jednoho tónu na druhý, což SCARBEE na rozdíl od konvenčních samplerů umí v libovolných intervalech a ve třech rychlostech řízených automaticky podle tempa skladby. Další možností je využití Sustain pedálu a řídicích kláves klaviatury. Díky nim lze získat tlumení strun, flažolety, hammering, pomalá a rychlá vibráta a další styly hry.
Obrázek
Hra na strunné nástroje je také specifická polohou levé ruky na krku kytary. KSP skript se stará o její změnu podle zahraného tónu. Uživatel však má možnost ovlivnit polohu ruky na krku pomocí jedné oktávy na klaviatuře, takže stejný tón lze zahrát na rozdílné struně.

Speciální akordový režim zajišťuje při akordové hře rozdělení not na jednotlivé struny. Noty ani nemusejí být zahrány všechny najednou, stačí zahrát základní tón a k němu posléze dohrát zbylé tóny akordu. Skript rozdělí ostatní noty mezi zbývající struny tak, jak by to udělal skutečný hráč. Zvláště efektní je to při přidání flažoletů k hlavnímu tónu při nízké dynamice a i dvojhmaty znějí výborně.

Pro věrnější zvuk skript do hry náhodně vkládá lupnutí snímače basy. V menu lze nastavit intenzitu a hlasitost těchto rušivých zvuků, stejně tak jako přidávání skluzu prstu po struně. Menu také slouží pro nastavení barvy nástroje pomocí ekvalizéru a k přidání efektové jednotky. Mimochodem, je také pěkně provedené, přehledné a ke každému parametru je přidán anglický popisek informující o tom, k čemu slouží a co ovlivňuje.

Závěrem
Celkově musím banku SCARBEE PRE-BASS vyzdvihnout pro její dokonalý zvuk a rychlé reakce na změnu stylu hry. Barva nástroje je zaznamenána přímo z DI boxu do počítače, takže zvuk je čistý bez efektů a aparatury. Pokud uživatel chce, může zvuk dodatečně zabarvit nějakou pěknou simulací basové aparatury nebo zakoupit banku PRE-BASS Amped, která je zaznamenána přes kombo a obsahuje celkem čtyři zvukové varianty.

Mirek Píša

Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Odpovědět