Recenze

17. 9. 2013

Mackie DL1608

Digitální mixer se vzdáleným ovládáním.

Žijeme v době všelijakých bezdrátových radostí, ale i starostí. Dnešní digitální epocha přinesla možnosti, o jakých se dříve ani nesnilo. Tiskneme a skenujeme přes několik zdí, sledujeme filmy, videa a hudbu na zobrazovačích vzdálených od vlastních úložišť a pracujeme bez drátů i tam, kde dosud dráty dominovaly.
Ani oblast zvukové techniky nezůstává stranou, takže tam, kde se kdysi začalo s bezdrátovými mikrofony, je dnes možné, aby zvukař opustil své vyhrazené místo u mixážního pultu...


2. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.

Novinkou tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments s názvem KOMPLETE 9 ULTIMATE. V jsme uvedli podstatné novinky a vylepšení oproti předchozím verzím balíku, nyní se v návaznosti na první část recenze zaměříme na praktické aspekty práce s tímto produktem.
Úvodem. O virtuálních nástrojích z produkce známé německé společnosti toho bylo napsáno již hodně. My se nyní na vlajkovou loď sortimentu produktů Native Instruments podíváme...

16. 8. 2013

Roland M200i

Digitální mixer ovládaný pomocí iPadu.

Firma Roland věnuje od roku 2008 velkou část své vývojové kapacity profesionálním audio a video výrobkům. Některé z nich jsme si již na stránkách PiXELu představili. Velký ohlas měla řada digitálních mixerů V-Mixer, která se objevila jako blesk z čistého nebe a rozčeřila poměrně klidnou hladinu v oblasti digitálních mixerů. Za dobu existence série V-Mixer vzniklo již několik typů, které se lišily vybavením, interními možnostmi, ovládáním a rozměry. Nejnovější přírůstek patří do rodiny těch...

30. 7. 2013

Reason 7

Pokračování v revoluční evoluci.

Propellerhead Software na konci dubna hrdě představil sedmičkovou verzi své vlajkové lodi Reason. Aktuální verze celosvětově oblíbeného hudebního softwaru přináší výrazná vylepšení, která by vám měla pomoci vytvořit lepší hudbu.
Změn v novém Reasonu není až tak moc. Srovnáme-li Reason 7 s předchozí verzí co do počtu nových funkcí, nejde až tak o převratné změny jako spíš o doladění transparentních novinek ve verzi 6 a doplnění pár nových funkcí. Nové nástroje ani haldu efektů navrch...

1. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.

Novinkou uvedenou v prvním čtvrtletí tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments. Ten dospěl do své již deváté generace a obdobně jako předchůdce, verze osmá, je nabízen ve dvou variantách. My se zaměříme na zatím největší ucelenou kolekci produktů - verzi KOMPLETE 9 ULTIMATE.
Vlastní popis novinek v deváté verzi bude náplní prvního dílu recenze, v dalším díle se podíváme na práci s celým balíkem z pohledu kreativního uživatele v...

3. 7. 2013

Roland R-88

Nová koncepce vícestopých přenosných rekordérů.

Nabídka přenosných vícestopých rekordérů se utěšeně rozrůstá. Je to dáno především potřebami audiovizuální výroby, protože, jak jsem již před časem napsal, pro záznam zvuku v místě natáčení (na „place“) již současný zvukový mistr nevystačí s s jedno či dvoukanálovým záznamem a přímou mixáží. Doby, kdy na kempingovém křesílku trůnila Nagra s nonšalantně zaklesnutým tágem, jsou opravdu již minulostí.
Vysoké nároky na zvukovou stránku audiovizuálního díla předpokládají dnes detailnější...


15. 6. 2013

Steinberg Nuendo 6

Již při oznámení Cubase 7 ohlásila německá firma Steinberg zároveň i vydání nové verze na postprodukci zaměřené DAW aplikace Nuendo s označením tradičně o jedno číslo nižším, tedy 6. Jako termín byl stanoven první kvartál roku 2013 a těsně před jeho koncem se nová verze na trhu skutečně objevila.

Nuendo 6 je oproti verzi 5.5 samozřejmě velmi odlišné a tato skutečnost je v marketingu produktu silně zdůrazněna. Valná většina nových funkcí a vlastností se ale jako již tradičně kryje s novinkami v nejnovější verzi Cubase 7, která už je na trhu pár měsíců. Tyto novinky jsem rozebral poměrně detailně v . Shrňme si jen ty nejdůležitější: kompletně předělaný mix, channel strip, výrazně vylepšený editor kanálu, mnoho zlepšení pro práci na komplexních projektech, vylepšené vyhledávání plug-inů,...

Přehled metod a softwarových prostředků pro restaurování a rekonstrukci zvukových nahrávek.

Následující článek se zabývá přehledem typů zvukových poruch a nežádoucích artefaktů ve zvukovém signálu a možnostmi jejich odstranění. Zvukový signál, ať již ve své původní analogové podobě nebo digitalizovaný, může obsahovat celou řadu neužitečných zvukových složek, které je potřeba v průběhu jeho zpracování na různých úrovních odstranit nebo alespoň potlačit. Z hlediska příčin vzniku a fyzikálních vlastností můžeme rozdělit rušivé signály dle následujího přehledu:
1....

Jak se vyznat ve spleti softwaru pro zpracování zvuku na počítači.

Vzhledem k tomu, že počítače jsou přece jen již nějakou dobu nejčastějším zařízením pro zpracování zvuku, může být orientace v dostupných aplikacích pro jeho zpracování poněkud nesnadná. Tento článek si neklade za cíl být vyčerpávajícím výčtem všech aplikací, spíše má posloužit jako přehled jejich typů a hlavně srovnání a popis výhod a nevýhod vycházející z mých osobních pracovních zkušeností.
Letmý přehled trhu audio softwaru. Pokud se budeme snažit rozdělit dostupný software podle typu a...

Jak fungují datové komprese a jejich vliv na zvukovou praxi.

Datové komprese patří k dnešnímu uchovávání a distribuci zvukového obsahu celkem neodmyslitelně a ani moc nezáleží na tom, jedná-li se o samostatný zvuk nebo součást audiovizuálního díla. Pojďme se na tento problém podívat trošku v kontextu celkové zvukové praxe, protože diskuzí na téma „který kodek má zelenější středy“, případně „jaká jsou nejlepší CD pro vypalování MP3 souborů“ už bylo dost. Mnoho lidí se denně setkává s nutností exportovat zvuk a rozhodováním jaký formát zvolit, pojďme si...

Digitální rozhraní a rozvod digitálního signálu.

S rozvojem digitální techniky samozřejmě nastala i potřeba přenášet signál v digitální podobě. Důvodů je pro to hned několik, ať už jde o rozvod na velmi velké vzdálenosti, velkou odolnost proti rušení nebo snahu minimalizovat zbytečné D/A a A/D převody při propojování digitálních komponent systému. Původně šlo samozřejmě o propojení bod-bod, v podstatě paralely k analogovým spojům. V průběhu historie bylo standardizováno několik rozhraní, která vlastně přetrvala dodnes....


Přehled softwarových prostředků a jejich optimalizace pro zvukový záznam živých vystoupení.

V druhém dílu miniseriálu o nahrávání live produkcí se zaměříme na potřebné programové vybavení. Základem pro záznam vícestopého zvuku na počítači je aplikace (program) typu DAW, tedy Digital Audio Workstation. Tento zaběhnutý název typu aplikací vyjadřuje fakt, že se běžný počítač díky DAW programu promění v pracovní stanici pro záznam a zpracování zvukových signálů v digitální doméně. Jelikož dnes existuje celá řada různých aplikací pro tyto účely, je často nelehké se v nabídce zorientovat....

18. 4. 2013

FL Studio Mobile

Mobilní verze populární DAW aplikace.

Donedávna bylo skládání hudby činností, kterou nešlo dělat kdykoliv a kdekoliv. S příchodem cenově dostupných a výkonných notebooků s dobrou baterií se možnosti mobilního skládání zase posunuly o kousek dál, ale stále to nebylo ono. Přece jen takto nešlo skládat ve stoje nebo za chůze. S příchodem chytrých telefonů padla i tato bariéra, protože tyto telefony mají malé rozměry umožňující držet je jednou rukou a disponují ovládáním programů prostřednictvím dotyků a dotykových gest....

Přehled hardwarových prostředků pro zvukový záznam živých vystoupení.

Následující dvoudílný článek se zabývá přehledem základních možností záznamu vícestopého audiosignálu při koncertech, divadelních a muzikálových představeních a jiných kulturních akcích, při kterých se využívá pro zprostředkování signálů z jeviště do hlediště ozvučovací systém. Pryč jsou definitivně doby, kdy se posluchači spokojili s pouhým stereofonním záznamem pořízeným z hlavního výstupu ozvučovacího pultu. I když může mít zachycení atmosféry živého koncertu v této formě velkou historickou...

26. 3. 2013

iZotope Insight

Významný průvodce světem měření audia.

Firma iZotope je již mnoho let známá dnes již bohatým portfoliem nástrojů pro zpracování audiosignálů, a to po technické i tvůrčí stránce. Ať již se jedná o plug-iny nebo samostatné aplikace, vždy představují pokroková řešení a promyšlenou koncepci. Nástroj, který dnes představím, není nástrojem tvůrčím, ale je určen k tomu, aby zvukovou tvorbu udržel v mezích, které předpisují normy a doporučení a také k tomu, aby vizualizoval důležité parametry audiosignálu mající vliv na výslednou podobu...

19. 3. 2013

Steinberg Cubase 7

Nová verze známé DAW od firmy Steinberg.

Když byla oznámena nová verze mého nejoblíbenějšího DAW softwaru, přijal jsem zprávu nejdřív s jistou nedůvěrou. V době, kdy se zákazníci často stávají neplacenými beta-testery a produkty, které se tváří jako určené profesionálům, se nepokrytě orientují na hobby segment, se nelze divit. V tomto pocitu mne bohužel podpořila i změna strategie firmy Steinberg, kdy nejzásadnější novinkou stěžejního updatu 6.5 bylo to, že byl zpoplatněn. Přidané drobnosti podle mne neospravedlňovaly cenu, zejména ve...

Hlasitost signálu a její zneužívání.

Problematika hlasitosti signálu je mnohem komplexnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Ve světě digitálního audia jsou sice měřáky přítomny na každém kroku, ale moc nám nepomohou. Valná většina z nich totiž měří špičkovou hodnotu signálu a primárně slouží ke kontrole, že nepřekračujeme maximální úroveň daného zařízení a nedochází ke zkreslení. Takové měření nám ale dává jen skutečně velmi velmi omezenou informaci o tom, jak hlasitě bude signál vnímán a mezi dvěma signály se shodnou...

Subtraktivní syntezátor ABSYNTH je bezesporu velmi známým a dalo by se říci i již tradičním virtuálním nástrojem. Pojďme se na něj podívat trochu detailněji a nad rámec pouhého přepínání presetů.

První verze syntezátoru vyšla již v roce 2000 a to z dílny firmy Rhizomatic Software. Původně byl vydán jako samostatná aplikace a pouze pro Macintosh. Umožňoval real-time přehrávání při ovládání pomocí MIDI a zaznamenávání vytvářených zvuků. Z recenzí jako např. té na soundonsound.com je patrné, že již tehdy v něm bylo obsaženo to, co činí ABSYNTH zajímavým i dnes. Velmi brzy si německá firma Native Instruments všimla potenciálu produktu a již roku 2001 ho uvedla pod svým jménem a i jako...

20. 2. 2013

Cakewalk SONAR X2

Nová verze vlajkové lodi firmy Cakewalk je zde.

Firma Cakewalk je mezi uživateli známa již několik desítek let. Koneckonců první zvukové karty byly dodávány s MIDI programy právě od této firmy. Je s podivem, že se firma dokázala na hudebním trhu tak dlouho udržet a o to víc, že se věnuje pouze uživatelům s operačním systémem Windows. Navíc patří mezi přední dodavatele hudebního softwaru vůbec. Určitou zásluhu je nutné připsat i firmě Roland, která má společnost Cakewalk pod svými ochrannými křídly. Díky tomu jsou LE verze hudebního programu...

Druhá generace korekčního systému pro úpravu zvuku audio monitorů.

Firma IK Multimedia přichází s druhou generací efektu pro analýzu a úpravu zvuku v poslechové místnosti. Když se v roce 2007 objevil na trhu korekční systém ARC (Advanced Room Correction System), byl prvním a jediným systémem, který byl schopen pomocí speciálního mikrofonu změřit frekvenční a akustické vlastnosti místnosti a za pomoci speciálního plug-inu naměřené hodnoty započítat do finálního zvuku.
Nová verze přináší hlavně vylepšený algoritmus firmy Audyssey MultEQ XT32, který nabízí...

Jak to vlastně chodí uvnitř DAW.

Počítače jsou samozřejmě dávno součástí jak zvukové praxe, tak běžného života. I v těch nejlepších studiích bude jako „vícestopý magnetofon“ sloužit DAW čili Digital Audio Workstation. A to i tam, kde bude k mixu využíván třeba velký analogový mixážní pult. Schopnosti a možnosti, které dnešní audio software nabízí, nebudeme v tomto článku rozebírat, rád bych se totiž zaměřil detailněji na to, jak vlastně tyto systémy fungují. Pouze stručně si připomeňme, co je potřeba k tomu, abychom mohli...