Recenze

28. 11. 2013

M-Audio Axiom AIR 61

Řídicí klaviatura v novém.

Firma M-Audio přišla na jaře tohoto roku s novou řadou řídicích MIDI/USB klaviatur Axiom AIR. My se v následujícím testu zaměříme na nejvyšší model s 61 klávesami.
Axiom AIR 61 a jeho menší sourozenci (se 49 a 25 klávesami) tvoří novou řadu klávesových kontrolérů, které byly vyvinuty ve spojení s firmou AIR Music Technology - odtud označení v názvu. Svým vybavením a funkcemi navazuje na předchozí úspěšné modely Axiom, Axiom 2nd Gen a Axiom Pro.
Axiom AIR 61 je navržen velmi...


Jak efektivně využít externí HW zařízení při míchání v DAW.

Ze spousty studií a dnes i zhusta z domácích "pracoven" vidíme, že se v nich nachází i spousta hardware, jež obklopuje centrální pracovní stůl. Článek bude zaměřen na téma, jak lze všechna tato zařízení využít při mixu a jaký je rozdíl práce oproti zaběhnutým standardům s plug-in efekty. Oprostit se totiž alespoň v jedné stopě od čistě softwarové cesty a využít k efektování nějaký hardware může být prostě fajn a nahrávka tím může (někdy i hodně) získat. Takže co se všechno okolo této...

Firma Steinberg představila nové verze svých hlavních virtuálních nástrojů.

Ačkoli jsem dlouholetým uživatelem Cubase (již od verze SX2), platforma HALion je pro mne poměrně neznámá, proto tato recenze není nutně jen o novinkách verze 5, ale o nástroji celkově. Myslím, že to není na škodu, protože HALion stojí na rozdíl od DAW aplikací Steinbergu relativně v pozadí v rámci své části trhu. Spolu s Cubase je již delší dobu dodávána jeho odlehčená varianta, v současné verzi 7 se jedná o HALion Sonic SE. V oblasti virtuálních nástrojů využívám již delší dobu produkty...

16. 11. 2013

Sound Forge Pro 11

Nová verze evergreenu digitálního audia.

Novinkou letošního léta je uvedení nové verze známé aplikace pro zpracování audio signálů a mastering firmy Sony Creative Software - Sound Forge Pro 11. V následujícím textu se zaměříme tradičně především na novinky a vylepšení, kterými tato verze oplývá.
Fakta. Sony Sound Forge Pro 11 je nástupcem léty prověřených aplikací pro digitální zpracování zvuku na počítači a to v rámci světa operačního systému Windows. I když podpora konkurenční platformy Mac OS X nechybí a to v podobě produktu...

12. 11. 2013

Auro-3D

Nejmodernější systém pro prostorové ozvučení.

Již delší dobu se kinematografie potýká s řadou problémů, které způsobují odliv diváků z kin. A nejen to. Náklady na natočení filmu neustále stoupají a od toho se také odvíjí cena vstupenek do kin, která rovněž neustále stoupá. Diváci dávají přednost televizi anebo domácímu kinu, v poslední době k tomu přispívá i internet. Je tedy potřeba dát divákovi něco, co v jiném prostředí nezažije, a to je třídimenzionální zvuk. Vývoj však jde dále a v současnosti se již u filmu setkáváme i s tzv....

31. 10. 2013

TASCAM DR-60D

Kombinovaný rekordér a mixer pro DSLR kamery s mnoha možnostmi.

O výhodách a nevýhodách natáčení videa pomocí fotoaparátů DSLR jsem již psal před nedávnem v souvislosti s rozhraním pro zpracování zvukových signálů Azden FMX-DSLR. Tento přístroj splňuje beze zbytku základní požadavek práce se zvukem, a to co možná největší zvukovou kvalitu signálů předávaných do audio části DSLR. Tam se však skrývají jistá omezení daná skromnějším řešením audioobvodů a hlavně v mnoha případech fixní záznamovou automatikou (pomíjím nyní modernější přístroje, které již jsou...


Malý přehled toho, co se nám při práci se zvukovými daty nabízí.

Každý uživatel zvukového a hudebního softwaru si musel všimnout, že při importu nebo exportu zvukových dat máme na výběr velké množství formátů. A v zásadě používáme jen minimum z nich - pravděpodobně WAV a MP3. K čemu tedy ta záplava ostatních vlastně slouží? Pojďme si projít třeba ty, kterým „rozumí“ Cubase 7. Nechme až na závěr základní formát Wave (WAV), jelikož se na něj podíváme trošku detailněji, včetně varianty Broadcast Wave (BWF), která nám může v lecčem zjednodušit život....

14. 10. 2013

FL Studio 11

Nová generace levného a populárního DAW.

V letošním roce se toho na poli DAW programů událo opravdu mnoho. Většina z předních výrobců tohoto druhu softwaru přišla s novými verzemi svých programů. Pro příklady není třeba chodit daleko, jedná se například o Ableton, Reason nebo Logic. Je tedy pochopitelné, že firma Image Line stojící za programem FL Studio nemohla zůstat pozadu. V dnešním článku se tedy podíváme, co nového FL Studio 11 přináší.
Novinky. Pokud patříte mezi vlastníky některé z edic FL Studia 10 a pravidelně jste...

9. 10. 2013

Avid Pro Tools 11

Nová verze známé DAW aplikace.

Novinkou přelomu letošního jara a léta je již předem avizovaný příchod nové verze DAW aplikace Pro Tools, pocházející z dílen společnosti Avid Technology. V následujícím testu se podíváme na novinky, které tato (v pořadí již jedenáctá) verze přináší.
Úvodem. Poslední velká změna, která se u Pro Tools odehrála, bylo uvedení předchozí verze Pro Tools 10. Připomeňme, že tato verze byla recenzována zde. Podstatnými novinkami byly mj. možnosti změny zisku jednotlivých audio klipů (Clip Gain),...

K čemu všemu nám můžou sloužit v běžné praxi.

Ve svém článku Remastering zvukových nahrávek popsal kolega Ondřej Urban, jaké různé druhy zpracování a produkty patří do kategorie nástrojů pro rekonstrukci a čištění signálů. Pojďme se podívat na možnosti, které nám přinášejí z hlediska zvukové praxe, která se nezabývá vyloženě restaurováním starších nahrávek. Jedná se celkem logicky zejména o zvukovou postprodukci pro audiovizuální počiny a různé další živé nahrávky. Velmi často totiž narazíme na „všelijaké“ materiály natočené za...

17. 9. 2013

Mackie DL1608

Digitální mixer se vzdáleným ovládáním.

Žijeme v době všelijakých bezdrátových radostí, ale i starostí. Dnešní digitální epocha přinesla možnosti, o jakých se dříve ani nesnilo. Tiskneme a skenujeme přes několik zdí, sledujeme filmy, videa a hudbu na zobrazovačích vzdálených od vlastních úložišť a pracujeme bez drátů i tam, kde dosud dráty dominovaly.
Ani oblast zvukové techniky nezůstává stranou, takže tam, kde se kdysi začalo s bezdrátovými mikrofony, je dnes možné, aby zvukař opustil své vyhrazené místo u mixážního pultu...


2. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.

Novinkou tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments s názvem KOMPLETE 9 ULTIMATE. V prvním díle jsme uvedli podstatné novinky a vylepšení oproti předchozím verzím balíku, nyní se v návaznosti na první část recenze zaměříme na praktické aspekty práce s tímto produktem.
Úvodem. O virtuálních nástrojích z produkce známé německé společnosti toho bylo napsáno již hodně. My se nyní na vlajkovou loď sortimentu produktů Native...

16. 8. 2013

Roland M200i

Digitální mixer ovládaný pomocí iPadu.

Firma Roland věnuje od roku 2008 velkou část své vývojové kapacity profesionálním audio a video výrobkům. Některé z nich jsme si již na stránkách PiXELu představili. Velký ohlas měla řada digitálních mixerů V-Mixer, která se objevila jako blesk z čistého nebe a rozčeřila poměrně klidnou hladinu v oblasti digitálních mixerů. Za dobu existence série V-Mixer vzniklo již několik typů, které se lišily vybavením, interními možnostmi, ovládáním a rozměry. Nejnovější přírůstek patří do rodiny těch...

30. 7. 2013

Reason 7

Pokračování v revoluční evoluci.

Propellerhead Software na konci dubna hrdě představil sedmičkovou verzi své vlajkové lodi Reason. Aktuální verze celosvětově oblíbeného hudebního softwaru přináší výrazná vylepšení, která by vám měla pomoci vytvořit lepší hudbu.
Změn v novém Reasonu není až tak moc. Srovnáme-li Reason 7 s předchozí verzí co do počtu nových funkcí, nejde až tak o převratné změny jako spíš o doladění transparentních novinek ve verzi 6 a doplnění pár nových funkcí. Nové nástroje ani haldu efektů navrch...

1. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.

Novinkou uvedenou v prvním čtvrtletí tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments. Ten dospěl do své již deváté generace a obdobně jako předchůdce, verze osmá, je nabízen ve dvou variantách. My se zaměříme na zatím největší ucelenou kolekci produktů - verzi KOMPLETE 9 ULTIMATE.
Vlastní popis novinek v deváté verzi bude náplní prvního dílu recenze, v dalším díle se podíváme na práci s celým balíkem z pohledu kreativního uživatele v...

3. 7. 2013

Roland R-88

Nová koncepce vícestopých přenosných rekordérů.

Nabídka přenosných vícestopých rekordérů se utěšeně rozrůstá. Je to dáno především potřebami audiovizuální výroby, protože, jak jsem již před časem napsal, pro záznam zvuku v místě natáčení (na „place“) již současný zvukový mistr nevystačí s s jedno či dvoukanálovým záznamem a přímou mixáží. Doby, kdy na kempingovém křesílku trůnila Nagra s nonšalantně zaklesnutým tágem, jsou opravdu již minulostí.
Vysoké nároky na zvukovou stránku audiovizuálního díla předpokládají dnes detailnější...

15. 6. 2013

Steinberg Nuendo 6

Již při oznámení Cubase 7 ohlásila německá firma Steinberg zároveň i vydání nové verze na postprodukci zaměřené DAW aplikace Nuendo s označením tradičně o jedno číslo nižším, tedy 6. Jako termín byl stanoven první kvartál roku 2013 a těsně před jeho koncem se nová verze na trhu skutečně objevila.

Nuendo 6 je oproti verzi 5.5 samozřejmě velmi odlišné a tato skutečnost je v marketingu produktu silně zdůrazněna. Valná většina nových funkcí a vlastností se ale jako již tradičně kryje s novinkami v nejnovější verzi Cubase 7, která už je na trhu pár měsíců. Tyto novinky jsem rozebral poměrně detailně v této recenzi. Shrňme si jen ty nejdůležitější: kompletně předělaný mix, channel strip, výrazně vylepšený editor kanálu, mnoho zlepšení pro práci na komplexních projektech, vylepšené vyhledávání...

Přehled metod a softwarových prostředků pro restaurování a rekonstrukci zvukových nahrávek.

Následující článek se zabývá přehledem typů zvukových poruch a nežádoucích artefaktů ve zvukovém signálu a možnostmi jejich odstranění. Zvukový signál, ať již ve své původní analogové podobě nebo digitalizovaný, může obsahovat celou řadu neužitečných zvukových složek, které je potřeba v průběhu jeho zpracování na různých úrovních odstranit nebo alespoň potlačit. Z hlediska příčin vzniku a fyzikálních vlastností můžeme rozdělit rušivé signály dle následujího přehledu:
1....

Jak se vyznat ve spleti softwaru pro zpracování zvuku na počítači.

Vzhledem k tomu, že počítače jsou přece jen již nějakou dobu nejčastějším zařízením pro zpracování zvuku, může být orientace v dostupných aplikacích pro jeho zpracování poněkud nesnadná. Tento článek si neklade za cíl být vyčerpávajícím výčtem všech aplikací, spíše má posloužit jako přehled jejich typů a hlavně srovnání a popis výhod a nevýhod vycházející z mých osobních pracovních zkušeností.
Letmý přehled trhu audio softwaru. Pokud se budeme snažit rozdělit dostupný software podle typu a...

Jak fungují datové komprese a jejich vliv na zvukovou praxi.

Datové komprese patří k dnešnímu uchovávání a distribuci zvukového obsahu celkem neodmyslitelně a ani moc nezáleží na tom, jedná-li se o samostatný zvuk nebo součást audiovizuálního díla. Pojďme se na tento problém podívat trošku v kontextu celkové zvukové praxe, protože diskuzí na téma „který kodek má zelenější středy“, případně „jaká jsou nejlepší CD pro vypalování MP3 souborů“ už bylo dost. Mnoho lidí se denně setkává s nutností exportovat zvuk a rozhodováním jaký formát zvolit, pojďme si...

Digitální rozhraní a rozvod digitálního signálu.

S rozvojem digitální techniky samozřejmě nastala i potřeba přenášet signál v digitální podobě. Důvodů je pro to hned několik, ať už jde o rozvod na velmi velké vzdálenosti, velkou odolnost proti rušení nebo snahu minimalizovat zbytečné D/A a A/D převody při propojování digitálních komponent systému. Původně šlo samozřejmě o propojení bod-bod, v podstatě paralely k analogovým spojům. V průběhu historie bylo standardizováno několik rozhraní, která vlastně přetrvala dodnes....