Recenze

27. 8. 2012

jsCompShaper

Kvalitní kompresor zdarma.

JsCompShaper je flexibilní Soft-knee kompresor a Waveshaper, který pracuje bez potíží a v reálném čase mezi oběma těmito režimy. Poskytuje filtrování podobné Side-chain filtru založené na frekvenčně závislé kompresi a tvarování zvukové křivky. Ke všemu ještě simuluje amplitudu náběhu a dozvuku známou z analogových mašinek. Kromě toho podporuje také plnou paralelní kompresi a převzorkování zdrojového signálu.
JsAudio. Tvůrcem plug-inu je Johannes S. Mueller-Roemer, který vlastní práva na...


27. 8. 2012

Roland V-Mixer M-480

Nová generace digitálního mixážního pultu.

V nedávné době byla představena vlajková loď mezi digitálními mixážními pulty firmy Roland pro následující roky - perfektně vybavený Roland V-Mixer M-480, který je nástupcem pultu M-400. Za tu dobu mu vyrostla celá řada konkurentů a tak firma Roland vylepšila hlavně softwarovou část, přidala a upravila několik hardwarových prvků a vypustila jej do světa pod novým označením. Hned na začátku bych rád uvedl, že digitální mixážní pult V-Mixer M-480 je připraven na všechny možné hudební aplikace -...

9. 8. 2012

Waves InPhase

Výkonný nástroj pro řešení fázových problémů v nahrávce.

Aniž bych cokoli zjišťoval a ověřoval, troufnu si tvrdit, že firma Waves patří mezi nejznámější a nejvýznamnější výrobce zvukového softwaru na světě. Její výrobky tvoří základní výbavu nesčetných studií a jsou považovány za standard v této oblasti, a to i přesto, že bychom nepochybně našli konkurenční výrobky srovnatelné a někdy i lepší.
Software Waves však pokrývá oblast zvukového zpracování velmi komplexně, a tak hledat sestavu plug-inů jiného výrobce je pro mnoho uživatelů vlastně...

USB zvukové rozhraní pro stereofonní nahrávání.

Švédský výrobce známých softwarových aplikací Reason a Record přišel na trh s novinkou v podobě svého historicky prvního zvukového rozhraní pro počítače - produktem Balance.
Základní vlastnosti. Propellerhead Balance je zvukovým rozhraním pro stereofonní vstup a výstup. K propojení s počítačem využívá rozhraní USB 2.0. Podporuje obousměrný stereofonní provoz digitálního audia v rozlišení 24 bitů se vzorkovacím kmitočtem 44.1, 48 a 96 kHz. Nabízí neotřelý design, integraci s firemní...

11. 7. 2012

Steinberg Cubase 6.5

Nová verze programu pro hudebníky.

Program Cubase je na světě již od roku 1989, kdy proháněl svá data na legendárních počítačích Atari 1040ST. Tehdy si vystačil s 1 MB operační paměti a 16bitovým procesorem. O něco později se již objevuje na počítačích s operačními systémy Mac OS a Windows. S každou novou verzí přináší program vždy něco navíc. Většinou se jedná o velká technická vylepšení, která mění způsob práce s audio a MIDI soubory. V současné době přichází Cubase na hudební trh s verzí 6.5, přičemž update je zpoplatněn....

20. 6. 2012

R.M.E. Fireface UCX

Audio převodník pro počítač i iOS.

Německou firmu R.M.E. snad není třeba představovat. Již od roku 1996 vyrábí audio hardware s nekompromisní zvukovou kvalitou. Její vývojáři využívají nejmodernějších komponentů, u kterých se hledí především na kvalitu a teprve dalším kritériem je cena. Letos firma R.M.E. představuje novinku, malý audio převodník o poloviční rackové šířce, R.M.E. Fireface UCX.
Ocelový skelet. Převodníky R.M.E. vynikají perfektním mechanickým zpracováním. Celokovová konstrukce zaručuje dlouhou životnost...


4. 6. 2012

Roland R-26

Nový typ profesionálního audio záznamníku.

Když v roce 2007 přinesla firma Roland na hudební trh přenosný záznamník Edirol R-09, byl skoro jediný, který bylo možné profesionálně použít. Jeho kvalitu podtrhuje i to, že se vyráběl až do loňského roku v prakticky nezměněné podobě, přičemž jeho poslední označení bylo R-09HR. I když nepatřil k nejlevnějším, byl po zvukové stránce stále vynikající. Jako levnější variantu nabídla firma Roland typ R-05, který se vyrábí dodnes a i když má oproti R-09 méně basů, je velice dobrý pro profesionální...

28. 5. 2012

AKAI EIE Pro

Poněkud (ne)tradiční zvukové rozhraní.

Firma AKAI se v oboru zvukové techniky pohybuje již velmi dlouho. Bývaly doby, kdy bylo pýchou mnohého audiofila vlastnit kotoučový (někdy dokonce kvadrofonní) magnetofon AKAI a již tehdy byla tato značka zárukou kvality i dokonalého zpracování.
Dnešní firma AKAI Professional se ovšem dost proměnila. Její portfolio výrobků, kde dříve dominovaly hlavně velmi ceněné samplery a sekvencery, se rozšířilo i na další kategorie zvukové techniky, počínaje například studiovými monitory, přes...

Malá verze velkého groove nástroje.

Německá firma Native Instruments před nedávnem předběhla o velký kus dobu, když uvedla program kombinovaný s hardwarovým ovladačem MASCHINE. Ten dokázal ohrozit dosud panující MPC sérii firmy AKAI v oblasti vytváření groovů a hudebních základů, které jsou velmi oblíbené hlavně mezi tvůrci RnB hudby a dalších stylů. Dokázal to především díky propracovanému softwaru, který velmi usnadnil ovládání a nabízí několikanásobně více možností. Také hardwarový kontrolér neměl jedinou chybu, díky dvěma LCD...

Audio převodník a digitální mixážní pult v jednom.

Americká firma PreSonus překvapuje hudební trh každým novým výrobkem. Její doménou je kvalitně zpracovaný hardware a výborný hudební software. Překvapením bylo již uvedení na trh digitálního mixpultu StudioLive 24.4.2, úplným „šokem“ pak byl příchod velmi dostupného StudioLive 16.0.2 založeného na stejné technologii jako jeho větší bráška. Když už byla vyvinuta technologie Virtual StudioLive (VSL), bylo by hříchem nevyužít ji i u jiných produktů. V nedávné době tak byla uvedena na trh série USB...

11. 5. 2012

Audio Ease Altiverb 7

Nová verze dozvukového plug-inu.

Konvoluční dozvukový plug-in Altiverb nizozemské firmy Audio Ease slouží svým uživatelům už řadu let a odvedl mnoho práce v hudebních i postprodukčních studiích, přičemž leckde se stal standardním dozvukovým nástrojem. Příchod nové verze Altiverb 7 se tedy dal očekávat. Naším úkolem bude podívat se na její novinky i odlišnosti.
Konvoluční dozvuk. Princip činnosti konvolučního dozvuku popsal na stránkách tohoto časopisu velmi názorně kolega Ondřej Urban, když před časem hodnotil Altiverb 5...


Program pro hudební hračičky.

Německá firma MAGIX má ve svém výrobním portfoliu nejen profesionální programy Sequoia a Samplitude, ale také programy určené pro širší veřejnost. Pro ni byla vytvořena řada Music Maker, která přichází již ve své osmnácté verzi.
Obecně je Music Maker určen méně zkušeným uživatelům, kteří se chtějí rychle seznámit s tvorbou hudby na počítači. Společně s instalací programu dostává uživatel okolo 3.500 předem připravených a licencovaných hudebních smyček a zvuků pro virtuální nástroje....

12. 4. 2012

Roland QUAD-CAPTURE

24bitový USB audio převodník.

Firma Roland je na hudebním trhu stálicí mezi světovými výrobci všemožných hudebních nástrojů a doplňků pro muzikanty. V několika posledních letech je také výrobcem kvalitních zvukových převodníků pro počítačová studia. Nedávno aktualizovaná výrobní řada CAPTURE přinesla několik novinek. OCTA-CAPTURE i TRI-CAPTURE jsme si již představili. V dnešním testu přichází na řadu audio předvodník střední velikosti QUAD-CAPTURE.
Základní kámen. Roland QUAD-CAPTURE je postaven na interním čipu,...

12. 4. 2012

Avid Pro Tools 10

Další verze známé DAW aplikace je tu.

Necelý rok po uvedení deváté verze DAW systému Pro Tools přichází Avid s verzí novou - v pořadí již desátou. Dnes se podíváme na podstatné změny v aktuální nové verzi Pro Tools 10.
Novinky jádra aplikace a správy souborů. Avid pomalu ale jistě opouští podporu letité TDM platformy. Uživatele nativních verzí Pro Tools, které nevyužívají DSP akceleraci, to až tak trápit nemusí, ale tento fakt se v určité míře promítá i do vlastností softwaru jako takového. Jedním z poznávacích znamení je...

29. 3. 2012

iZotope Ozone 5

Zcela přepracovaný masteringový software.

Komplexní masteringový software Ozone renomované firmy iZotope sleduji a používám již delší dobu. Proto mě stále zajímá, jak se tento oblíbený a velmi užitečný produkt vyvíjí a co nového přináší. Verzi 5, která je novinkou na trhu, lze bez nadsázky označit za evoluční i revoluční zároveň, protože jednak pokračuje v trendu, který firma nastolila již před několika lety, a jednak přináší mnoho prvků, které se v předchozích verzích nevyskytovaly.
Proč Ozone. Jak již název produktu napovídá,...

29. 3. 2012

Roland TRI-CAPTURE

Malý, ale zajímavý USB audio převodník.

Pro letošní sezónu připravila firma Roland několik nových audiopřevodníků pod hezkým souhrnným názvem CAPTURE. Jde o jednotný systém, v jehož rámci se postupně přejmenují všechny dostupné a nové audio převodníky a včlení se tak pod hlavičku firmy Roland. Doposud bylo možné zakoupit audio převodníky značky Edirol nebo Cakewalk. V současné době jsou všechny názvy sjednoceny, přičemž značka Edirol patří video vybavení a Cakewalk pouze hudebnímu softwaru. Dnešní test je věnován menšímu převodníku s...

Miniaturní MIDI rozhraní pro iPhone, iPad a iPod Touch.

Firma IK Multimedia, známá vývojem populárních softwarových produktů řady AmpliTube, SampleTank, T-Racks a dalších, se ve svém výrobním programu zaměřuje také na hardware a software pro platformu iOS. V dnešním testu se podíváme na zatím poslední přírůstek - MIDI rozhraní pro přístroje Apple iPhone, iPad a iPod Touch s názvem iRig MIDI.
Popis a instalace. IRig MIDI je malá krabička, která se připojuje k přístrojům s operačním systémem iOS pomocí multipinového Dock konektoru....

29. 3. 2012

Hypercyclic

MIDI arpeggiator řízený přes LFO.

Hypercyclic je futuristický MIDI arpeggiator, gate efekt a sekvencer pro rytmizaci akordů z MIDI zdroje řízený pomocí LFO. Dva rytmicky synchronizované nízkofrekvenční oscilátory lze využít na modulace různých parametrů a k tvorbě zajímavých rytmických efektů i akordových variací. Unikátní vlastností je možnost modulovat samotnou velikost kroku sekvenceru, což je vhodné především pro moderní hudební směry jako je glitch, clicks´n´cuts nebo jiná experimentální elektronika.
Kdo za tím stojí....

27. 2. 2012

Roland OCTA-CAPTURE

Vlajková loď mezi audio převodníky Roland.

Japonská firma Roland je jednou z vedoucích firem na světovém trhu ve výrobě hudebních nástrojů a jejich příslušenství. S postupným vývojem digitalizace studií se firma také stále více orientuje na záznam a editaci digitálního audio signálu. Její legendární V-Studia byla v devadesátých letech dokonce nejpropracovanějšími digitálními studii s osmi stopami záznamu, dodávanými navíc ve vlastním přenosném obalu. Doba však pokročila a dnes je preferován spíše přenosný počítač s kvalitním audio...

27. 2. 2012

Apogee Duet 2

Nová verze mobilního zvukového rozhraní.

Zvukových rozhraní je na trhu nepřeberné množství. Liší se cenou, výbavou, kvalitou i zacílením na konkrétní skupinu uživatelů. V tomto časopise jsem již seznamoval čtenáře s výrobky určenými spíš pro domácí nahrávání i s těmi, které tvoří základ mnoha profesionálních studií. Dnes máme možnost podívat se na zvukové rozhraní, které je připraveno posloužit jak v menších domácích studiích, tak i v profesionálním provozu, byť ne zrovna v oblasti pořizování záznamu, ale spíš na střihových nebo...

27. 2. 2012

Reason 6

Revoluční evoluce.

V únoru 2006 byla v PiXELu recenzována stařičká třetí verze modulárního workstationu Reason. V listopadu 2007 pak vyšel článek o dlouho kralující verzi 4. Pojďme se podívat na vývoj Reasonu od verze 5 k aktuálně vydané žhavé novince. Vlajková loď švédské firmy Propellerhead Software za poslední čtyři roky dozrála a ačkoliv by se mohlo zdát, že je na vrcholu, má ještě trochu prostoru pro další rozvoj.
Přirozený vývoj směrem k Reasonu 1.5. Prvním a dnes už legendárním nástrojem z dílny...