PreSonus Studio One 5

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

PreSonus Studio One 5

Příspěvek od mirek.pisa »

Nejnovější generace hudebního programu.
4. 1. 2021

Přesně před deseti lety se jako novinka na hudebním trhu objevila první verze programu Studio One pod křídly firmy PreSonus. Záměrně píši pod křídly, protože původní program měl označení K2 a vytvářela jej firma KristalLabs Software Ltd. Ta byla založená bývalými zaměstnanci společnosti Steinberg Wolfgangem Kundrusem a Matthiasem Juwanem. Kundrus byl jedním z vývojářů počátečních verzí Cubase a Nuendo. Juwan napsal specifikaci pro VST 3 standardu a pracoval také na několika produktech Steinberg, včetně Cubase, Nuendo a HALion. To už samo osobě dávalo v počátcích programu záruku, že nejde jen o nějaký softwarový pokus. Deset let na trhu je dostatečnou zárukou, že program nezapadl, ale naopak se stal lídrem mezi DAW programy. Dokonce už od něj začali ostatní opisovat, především v rozložení oken pracovní plochy a komunikačních protokolu mezi programy ARA. Za deset let své existence dokázal program Studio One ujít velký kus cesty a neustálým zlepšováním rozšiřovat svoje možnosti. Už u čtvrté verze programu jsem si říkal, že není co vymýšlet a ejhle, přichází pátá generace a opět přináší další vylepšení, na které se podíváme podrobněji.

Presonus Sphere
Program PreSonus Studio One je možné získat několika způsoby. Jednak koupí klasické krabicové verze u prodejních partnerů, nebo je možné objednat si elektronickou licenci ze stránek firmy PreSonus a program stáhnout. Po zaplacení je program ve vlastnictví uživatel a každou větší aktualizaci je nutné koupit.

Nově je vytvořen produkt PreSonus Sphere, což je měsíční pronájem programu Studio One a Notion včetně všech firemních efektů a zvukových bank. Jako bonus dostává uživatel video lekce a 30 GB prostoru na firemním Cloudu pro spolupráci. To vše za cenu 15 dolarů za měsíc. Pokud pracujete nárazově, je možné platit jen tehdy, kdy je potřeba s programem pracovat. Díky tomu je program Studio One a všechny softwarové produkty firmy PreSonus k dispozici, kdy je uživatel potřebuje. Výhodou jsou vždy aktuální produkty.
Obrázek

Show Page
Naprostou novinkou, která patrně bude kopírována i ostatními výrobci je Show Page. Jedná se o novou stránku programu, která je speciálně navržena pro živá vystoupení. Nabízí intuitivní rozhraní, ve které se skládá z několika sekcí. Základ tvoří časová osa, která je nazvaná Players sekce. Sekce nabízí tři druhy stop. Backing stopa je určena pro audio party předem připravené nebo přímo importované ze Song projektu. Druhá stopa je určena pro virtuální nástroje, pracuje s interními nástroji, tak také řídí externí MIDI. Poslední třetí je pro externí audio vstupy - pracuje podobně jako kanál na digitálním mixeru. Stopy lze libovolně kombinovat. Může být použito několik audio stop, virtuálních nástrojů i externích sběrnic. Každé stopě se vytvoří kanál v mixeru, do kterého lze vložit efekty stejně jako v songu. Takto lze dokonale připravit dokonalý mix pro živé vystoupení.

V levém sloupci je část Setlist. Zde se jednotlivé skladby vytváří a řadí se jejich pořadí. Dokonce je pořadí možné měnit přímo při hraní a reagovat na náladu posluchačů. Každé skladbě v Setlistu lze nastavit název, barvu, délku pauzy mezi následující skladbou a režim přehrávání. Přehrávání může být ukončeno na konci skladby, může pokračovat další skladbou nebo může hrát skladbu ve smyčce.

Co by to bylo za program pro živé hraní, kdyby nebylo možné měnit nastavení parametrů stop.
Presety stop se zde ukládají do patche. Je možné připravit libovolný počet patchů a každé skladbě přiřadit jiný. Přepnutí nového patche hned po dohrání skladby je jednou z vlastností, se kterou uživatel musí počítat a nechat si nějaké místo na konci změnou délky skladby. Trochu mi chybí možnost měnit patche automaticky během skladby. Zde je námět na vylepšení. I tak je Show Page vynikající nástroj, který zatím nemá velkou konkurenci. Pro živé vystoupení je potřebná flexibilita a možnost měnit parametry v reálném čase. V Show Page stačí přiřadit až 24 libovolných parametrů, nastavit mapování a přiřadit parametry externím hardwarovým kontrolérům. Nic složitého. Pak již jen aktivovat režim Perform a program se přepne do úplně jednoduchého rozvržení, které zobrazuje jen to co je potřebné pro vystoupení.
Obrázek

Notový editor
Co chybělo v předchozích verzích programu Studio One byl notový editor. Trochu to kompenzovalo propojení s firemním notačním programem Notion. Ten bylo nutné koupit samostatně. Pokud uživatel potřeboval notový part, musel part odeslat do programu Notion a následně partituru dodatečně upravit.

Studio One 5 nyní obsahuje plně vybavený notový editor. Není tak komplexní jako Notion, ale pro hudebníky pracující raději s notami je to velkým přínosem. Notový zápis přesně reaguje MIDI party a stejně tak MIDI reaguje na značky zapsané v partituře. Uživatel může vkládat noty, hudební značky a symboly. Ve třech různých layoutech je možné přizpůsobit part podle potřeb. Dokonce lze kombinovat několik stop do jednoho zápisu a vytvořit partituru. Od verze program Studio One 5.1 je možné party i vytisknout. Prakticky je základní notový zápis dostačující, ale chybí například zadávání textu. Zde se bez programu Notion neobejdete.
Obrázek

Aktualizace efektů
PreSonus Studio One má v základní nabídce desítky plug-inů, které je možné využít v hudební produkci, aniž by bylo nutné kupovat efekty od třetích stran. Jako samotný program, jsou i všechny efekty a virtuální nástroje 64bitové, což dovoluje lépe využívat výkon a paměť počítače, a také vlastní zpracování zvuku je perfektní. Po zvukové stránce jsou na velmi vysoké úrovni. Pátá verze programu nepřináší novinky v podobně nových efektů nebo nástrojů. Nabídka zůstala prakticky stejná, ale přináší drobná vylepšení, která uživateli zpříjemní práci s efekty.

V prvé řadě je to přepracovaný vzhled u několika efektů. Plochý design se proměnil ve více atraktivní oku lahodící vzhled odkazující podobnost na vintage hardwarové přístroje. Musím uznat, že to funguje. Efekty si uživatel lépe pamatuje a raději je používá.

Většina dynamických efektů má Sidechain vstupy, takže zpracování signálu může být řízeno externím zdrojem z jiné stopy. Zajímavá je možnost vybrat jako zdroj externího signálu libovolný počet stop. To nabízí kreativnější přístup prakticky bez omezení. Zajímavé je využití Sidechain signálu u ekvalizéru nebo spektrálního analyzéru. Při aktivaci jsou zobrazovány dvě křivky - jedna patří originálnímu signálu a druhá zobrazuje frekvenci z externího vstupu. Díky tomu je možné lépe oddělit stopy s podobným frekvenčním průběhem.
Obrázek
Parametr Drive simulující analogovou saturaci je nově zpracovaný algoritmem State-Space Modeling poprvé použitého u kytarového aparátu Ampire. Jedná se o technologii, která vytváří modely klasických analogových zvukových zařízení, včetně nelinearit analogových elektronkových nebo polovodičových obvodů. Zde použité hlavně pro simulaci průběhu lampového zesilovače.

Pro výsledný zvuk byl vylepšen Limiter. Jeho druhá verze je doplněna o dva módy zpracování signálu a přepínání tří rychlostí Attack. Díky tomu lze limiter lépe nastavit podle typu hudby.

Základní ekvalizér Pro EQ doznal několika změn, že byl pasován na novou generaci s označením Pro EQ2. Hlavním přidaným prvkem je lineární nízkofrekvenční filtr. Ten dovoluje pomocí dvou různých křivek oříznout signál na třech volitelných frekvencích bez změny fázového posuvu. Firma PreSonus jej přidala do ekvalizéru navzdory tomu, že již tam jeden filtr je. Hlavní výhoda pro uživatele je ve výběru, který filtr použije. Lineární filtr má výhodu v čistém omezení signálu bez fázového posuvu. Standardní filtr lehký posun fáze může mít, což mají i hardwarové ekvalizéry a dokonce to může být i vlastnost, která je vyhledávána. Dalším vylepšením Pro EQ2 je změna rozsahu nastavení. Standardní 24 dB je dobrá na úpravu stopy, ale pro mastering je potřeba nastavovat úroveň v jemnějších krocích. Proto je nyní možné rozsah nastavit až na 6 dB. Vizuálně je přidán 12oktávový frekvenční analyzér, který umožňuje uživateli lépe odhalit problematické frekvence. První generaci ekvalizéru měřila pouze výstupní úroveň signálu. Druhá generace obsahuje měření i pro vstup a uživatel může mít úroveň signálu lépe pod kontrolou.
Obrázek

Clip Gain
Pokud chtěl uživatel měnit úroveň části klipu audio stopy, musel klip rozstřihnout a poté bylo možné úroveň nastavit nezávisle na ostatní části audio stopy. Pátá verze nabízí možnost editace úrovně pomocí křivky přímo v klipu. To nabízí uživateli nespočet možností jak nástroj používat. Stačí pravým tlačítkem vyvolat menu klipu a zaškrtnout Clip Gain Envelope. Klip se přepne do editačního módu a běžnými nástroji jako u editace automatizace úroveň upravit. Výhodou je přímá grafická odezva vlnové křivky, takže je úprava i viditelná. Editaci je možné použít jak na dlouhé kusy, tak také na makro editaci v rámci několika vzorků. Perfektně se hodí na čištění zvuku od nežádoucích zvuku, jako ruční gate či kompresor, nebo třeba na snížení nádechů či sykavek. Clip Gain Envelope je jedna z nejužitečnějších novinek páté generace programu. Od verze 5.1 je možné Gain Envelope vypínat pomocí Bypass tlačítka a jednoduše porovnat původní verzi clipu.
Obrázek

Rozšířené scény v mixu
Pro mnoho uživatelů bude přínosem nová vlastnost mixážní konzole. Uložení libovolného počtu scén s možností filtrování parametrů, které vyvolaná scéna bude měnit. To vše v rámci jednoho projektu. Už se mi několikrát stalo, že se dělal jeden den mix skladby, pak jste vytvořili několik změn a klient po několika dnech míchání prohlásil, co zkusit některé věci co byly v původním mixu. V lepším případě si člověk ukládal různé verze projektu, v horším jej přepisoval a vrátit už to nešlo. Toto řeší rozšířené možnosti ukládání scény mixeru ve Studiu One. V samostatné menu mixu je možnost jednotlivé kroky mixáže ukládat a také vyvolat zpět. V mžiku lze změnit vše co je součástí mixu. Hlasitost a panorama kanálů, skupin a všech sběrnic, včetně vložených efektů. Při vyvolání scény je možné zaškrtnout, co se bude měnit. Lze zvolit jen efekty nebo jen hlasitosti a další parametry podle aktuálních potřeb. Perfektní je použití scén pro různé verze skladby. Například hlavní mix, instrumentální nebo akustickou verzi. Stačí jen umlčet příslušné stopy a uložit do scén.
Obrázek

AUX kanály v mixu
Pro všechny uživatele, kteří používají hardwarové nástroje je v mixu programu Studio One připravena samostatní AUX sběrnice. Ta se chová stejně jako kanál mixu pro audio stopy s tím rozdílem, že nemá vlastní zdroj signálu, ale přímo zpracovává signál z audio převodníku. Stačí připojit externí zařízení a nastavit audio vstupy převodníku v programu. Poté v mixu vytvořit AUX sběrnici a v té vybrat příslušné audio kanály. Pak je možné signál přicházející do AUX sběrnice zpracovávat stejně jako ostatní kanály mixu. Je možné vkládat Insert efekty, posílat signál do Send sběrnic a parametry sběrnice automatizovat. Tento postup ocení především uživatelé při živých vystoupeních neboť je možné AUX sběrnice využít i v Show Page a poslat nástroje do masteringu společně s virtuálními nástroji.

AUX sběrnice může být použita i jako zdroj nahrávání pro audio stopy. Pokud je MIDI stopou řízen externí nástroj je možné využít i funkce Bounce part pro změny MIDI stopy na audio. Otevře se okno s nabídkou výběru vstupního audio kanálu, na který je nástroj připojen. Ve výběru je i AUX sběrnice, kde se do audio stopy zaznamenají i vložené efekty. Příchozí signál lze předem otestovat a po potvrzení se vytvoří nový audio part v reálném čase.

Poslechové sběrnice
V menu mixeru se objevila nová položka Listen Bus, která po zaškrtnutí vytvoří samostatnou výstupní sběrnici s možností propojení zvuku do vlastního audio výstupu, například pro režijní místnost. Na sběrnici jsou zasílány všechny odposlechy kanálů pomocí funkce Solo. Přepnutím lze získat signál před kanálovým faderem, nebo za faderem. Do Insert slotu je možné vkládat i efekty pro dodatečnou úpravu signálu, neovlivňující hlavní výstup, který jde do exportu projektu. Díky tomu je možné použít efekty například pro úpravu zvuku místnosti, aniž by to ovlivňovalo exportovanou skladbu.

Záznam v 64bitovém formátu
Pokud má uživatel dostatečný hardware s 32bitovými audio převodníky, může využít program Studio One 5 jako aplikaci jak pro záznam, tak také pro vysoce kvalitní mastering. Program nyní dokáže nahrávat a zpracovat WAV soubory v 64bitové kvalitě s pohyblivou desetinnou čárkou do vzorkovací frekvence 384 kHz.

Přepínání artikulací v editoru
Novou funkci, na kterou se netrpělivě čekalo je editační pruh pro artikulace v Piano Roll a Drum editorech. Pole Keyswitch ve spodní části editoru umožňuje nástrojem tužka zapsat na zvolenou pozici novou událost a hned vzápětí se zobrazí nabídka artikulací pro nástroj. Většina virtuálních nástrojů si je automaticky přiřadí. Pro specifické a hardwarové samplery je možné vytvořit vlastní mapy. Vytvoření mapy zabere jen několik okamžiků a lze ji uložit pro další použití v ostatních projektech.

MIDI Time Code synchronizace
Uživatelé externího hardwaru mohou být oslavovat. Program Studio One může být synchronizován nebo může řídit hardware pomocí MIDI Timecode a MIDI Machine Control. Oba protokoly je možné nastavit nezávisle na libovolné MIDI vstupy a výstupy.

Polyfonní AfterTouch a MPE
Pro MIDI nástroje jak hardwarové, tak i virtuální je zavedena podpora pro polyfonní AfterTouch. Což je parametr tlakové citlivosti klaviatury, kdy každá klávesa vysílá vlastní hodnoty o tlaku na klávesy. Dovoluje to uživateli větší expresivitu projevu při hře.

Podobně jako AfterTouch pracuje i MPE (MIDI Polyphonic Expression). Ten pracuje na principu vysílání každé noty na samostatném MIDI kanále a výslednému zpracování hodnot například modulace a Pitchband jako by se jednalo o samostatné monofonní nástroje. Podmínkou je kompatibilní hardware i software. Některé klaviatury již MPE používají, příkladem je firma Roli nebo Linnstrument.

Lepší integrace s Melodyne 5
Německá firma Celemony má ve své nabídce vynikající program pro úpravu ladění - Melodyne. Společně s firmou Presonus vyvinula rozhraní ARA, které dovoluje vzájemné propojení obou programů. S novou verzí Melodyne 5 a protokolu ARA2 přibyla možnost lepší editace hlasu a integrace detekce akordů. Je možné využít akordovou stopu Studia One v Melodyne a dokonce to lze i obráceně. Melodyne 5 Essential je součástí instalace programu Studio One 5.

Timestretch mode: Tape Resample
Studio One má integrované perfektní zpracování zvuku v čase a změny ladění Elastique od firmy zplane. S pátou verzí přidává nový mód Tape Resample. Ten se chová stejně jako magnetofonový pásek, kdy se změnou rychlosti přehrávání se mění i ladění. Tato vlastnost magnetofonového záznamu se dříve používala při vrstvení a zdvojování nástrojů. Asi nejvíce se používala u bicích, kdy se jednou nahráli normální rychlostí, pak se magnetofon zpomalil a bicí se nahráli o něco pomaleji. Rychlost se vrátila na původní hodnotu a jedny bicí měly rozdílné ladění, čímž se docílilo bohatšího zvuku. Slyšet je to například na originálních nahrávkách skupiny ABBA.

Studio One 5.1
Firma Presonus rozhodně nezahálí a neustále pracuje na vylepšení. Aktuálně je ve verzi 5.1, které opravuje drobné chyby, ale také přináší několik vylepšení, které stojí za zmínku.

Hned na úvodní stránce přibyla možnost vyhledávání posledních otevřených Songů, Projektů i Show. Stačí nad seznamem kliknout do textového okna a fulltextové prohledávání začne pracovat hned, co dostane několik znaků.

Další novinkou je to možnost tisku notového zápisu. Pokud jste potřebovali notové party vytisknout, musely být otevřeny v programu Notion a tam vytisknuty. Nyní je ikona pro tisk součástí notového editoru a je možné notové party vytisknout a nemuset vlastnit Notion.

Pro mnoho uživatelů bude přínosem retrospektivní nahrávání. Určitě se vám někdy stalo, že jste volně improvizovali a najednou zjistíte, že to byl povedený nápad, ale při zapnutí nahrávání už jste jej nikdy zahráli tak, jako při improvizaci. Nová funkce retrospektivního záznamu tento problém řeší. Program zaznamenává na pozadí vše co se na MIDI stopě děje. Uživatel v inspektoru stopy nalezne tlačítko, které záznam vyvolá.

Pokud uživatel pracuje s velkými projekty, má nyní možnost filtrovat stopy a kanály mixu podle názvu. Díky tomu lze rychle najít například vokální party a soustředit se jen na práci s nimi. Filtr je jen pohledový a nemá vliv na celkovou aranži stop.

Mezi globální stopy jako je Tempo, Makers, Chords přibyla nová stopa Signatura. V té se zapisuje změna taktového metra a také stupnice jako je to na začátku notového zápisu. Je využita i při přenosu informací mezi programy Studio One a Notion. Všechny globální stopy se nyní mohou zobrazovat i v editačním okně.

S příchodem firemního kontroléru ATOM SQ na trh, je implementována podpora tohoto zařízení. Také bylo rozšířené množství funkcí i pro menší kontrolér ATOM.

Závěr
Presonus Studio One 5 je dalším krokem k dokonalému hudebnímu softwaru. Osobně jsem Studio One začal používat od druhé verze a jsem z něj nadšen. Nejvíce se mi líbí integrace masteringové části Project Page. U nejnovější generace mě osobně zaujala Show Page pro živá vystoupení a Clip Gain obálky. Také možnost uložení nastavení mixeru bude hodně používanou vlastností. Ty ušetří mnoho práce při přípravě souborů před mixem. Mnoho uživatelů ocení notový editor s možností tisku partů i celé partitury. Jsem zvědav, co přinese budoucnost a další verze. Kromě pár zmíněných připomínek mi zatím nenapadá co ještě přidávat. Mě nezbývá než programu Studio One 5 dát za jedna.

Výrobce: PreSonus
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša

Odpovědět