Audio převodník pro počítač i iOS.
20. 6. 2012
Německou firmu R.M.E. snad není třeba představovat. Již od roku 1996 vyrábí audio hardware s nekompromisní zvukovou kvalitou. Její vývojáři využívají nejmodernějších komponentů, u kterých se hledí především na kvalitu a teprve dalším kritériem je cena. Letos firma R.M.E. představuje novinku, malý audio převodník o poloviční rackové šířce, R.M.E. Fireface UCX.
Ocelový skelet
Převodníky R.M.E. vynikají perfektním mechanickým zpracováním. Celokovová konstrukce zaručuje dlouhou životnost nejen ve studiu, ale i při mobilním použití. Základní koncepce převodníku nabízí až 18 audio vstupů a stejný počet výstupů. Na předním panelu jsou dva páry analogových vstupů osazeny kombinovanými XLR/TRS konektory firmy Neutrik, které jsou určeny pro připojení linkových nebo mikrofonních zdrojů signálu. Softwarově lze každému vstupu nastavit vstupní citlivost s dvoustupňovou LED kontrolou přítomnosti signálu a přebuzení. Dále lze na vstupech aktivovat 48 V fantomového napětí pro napájení kapacitních mikrofonů.
Na předním panelu se nachází i druhý pár analogových vstupů. Tentokrát jsou v podobě dvou TRS konektorů, také s dvoustupňovou LED indikací síly signálu. Vstupy jsou primárně určeny pro linkovou úroveň, ale lze je využít i pro připojení nástrojů s vysokoimpedančním výstupem. Následuje dvoumístný LED display a otočný knob pro nastavení presetů a parametrů jednotlivých kanálů. Knob má i spínací funkci. Osmero stavových LED diod zobrazuje přítomnost digitálních hodin na digitálních vstupech a MIDI signálu na dvou nezávislých okruzích. Na přední panel se vešel i velký sluchátkový výstup, který může sloužit i jako čtvrtý pár analogových výstupů.
Pro synchronizaci digitálních hodin jsou na zadním panelu dva BNC konektory. Ty se uplatní při připojení více digitálních přístrojů, které mohou mít rozdílné časování i při stejně nastavených vzorkovacích frekvencích. Následují konektory pro připojení digitálních rozhraní. Dva optické mohou hostit až osm digitálních kanálů po ADAT protokolu do vzorkovací frekvence 48 kHz nebo čtyři kanály do frekvence 96 kHz. Další dva digitální kanály je možné připojit díky dvojici RCA konektorů pro koaxiální S/PDIF formát, který lze softwarově přepnout na profesionální formát AES/EBU. Celou spodní hranu vyplňuje deset TRS konektorů. Šest je určeno pro analogové výstupy a zbylé čtyři slouží pro analogové vstupy. Všechny TRS konektory mají symetrické zapojení, které dovoluje využít i delší připojovací kabely bez nebezpečí brumu a rušení.
Remote Control
Součástí balení je dálkové ovládání Basic Remote Control, které se k převodníku připojuje pomocí pětimetrového kabelu. Dálkové ovládání obsahuje otočný knob s potvrzovací funkcí a dvě funkční tlačítka. Programování pomocí softwarového ovladače dovoluje na dálku ovládat hlavní výstupní úrovně do studiových monitorů a nebo do sluchátek. Vhodným nastavením se lze dostat k parametrům softwarového mixu TotalMix FX. Jako volitelné příslušenství je možné zakoupit Advanced Remote Control. Na první pohled stejné ovládací prvky jsou doplněny o šest funkčních tlačítek, která mohou být konfigurovatelná na libovolné funkce TotalMixu FX.
Vnitřní struktura
R.M.E. Fireface UCX je vybaven nejnovějšími audio převodníky, které mohou zpracovávat příchozí signál vzorkovací frekvencí až 192 kHz ve 24bitovém rozlišení. Díky tomu je dynamický rozsah na straně záznamu 114 dBA. Vnitřní zpracování signálu mezi vstupy a výstupy je tak rychlé, že latence při frekvenci 48 kHz je neuvěřitelných 0,4 ms. To dovoluje využít vnitřní DSP jednotku ke zpracování kanálů pro monitoring a nahrávání s efekty v reálném čase.
Kromě kvalitního zpracování audio signálu obsahuje R.M.E. Fireface UCX vlastní interní hodiny, které jsou využívány namísto k jitteru náchylných USB hodin. Různé zvukové USB převodníky získávají hodiny z nestabilních USB datových paketů, běží pak v režimu slave s poměrně vysokým kolísáním hodnot. Důvodem je zejména fakt, že většina z nich nenabízí aktivní potlačení jitteru. UCX pracuje v režimu master jak při nahrávání, tak při přehrávání. Díky tomu je zaručena stejná kvalita zvuku při připojení k Windows, Mac OS i iPadu.
Class Compliant a iPad
Všechny dostupné profesionální převodníky mají pro svou funkci speciálně navržené ovladače, které dokáží z přístrojů vymáčknout maximum. Stejně tak je tomu i u rozhraní UCX, to ovšem nabízí i další možnost, a to Class Compliant režim. Tento režim je standardně podporován ve všech operačních systémech, aniž by bylo třeba instalovat speciální ovladače. Stačí jen zařízení připojit a systém jej okamžitě nalezne. Stojí za to zdůraznit, že tento režim podporuje i mobilní operační systém iOS, což dovoluje využít UCX jako profesionální rozhraní pro tablety iPad.
IPad se k převodníku připojuje pomocí USB kabelu a redukce k Apple kameře, která je k dostání jako volitelné příslušenství. Po připojení se iPad automaticky propojí s UCX a může využívat všechny jeho funkce. Využívat lze až 8 vstupních kanálů s aplikacemi MultiTrack DAW nebo Music Studio. Výstupy je zatím možné směrovat jen na výstupy 1/2 a jsou kopírovány na sluchátkový výstup 7/8, S/PDIF a ADAT. U každého lze libovolně nastavit úrovně, kompresor a efekty.
TotalMix FX
Ovládací panel TotalMix umožňuje zcela nezávislé směrování a míchání všech 18 vstupů a 18 softwarových kanálů na 18 fyzických výstupů. Naprostou lahůdkou je možnost vytvoření devíti submixů, čehož lze využít jak při záznamu, tak i při živé produkci namísto digitálního mixeru.
Každý vstupní a výstupní kanál nabízí 3pásmový parametrický ekvalizér, low-cut filtr, automatické nastavení vstupní úrovně Auto Level, kompresor, expander, MS zpracování a otočení fáze. Dále jsou k dispozici dvě Send sběrnice s Reverb a Echo efekty s návratovými sběrnicemi. Pro rychlou a bezproblémovou práci i při vzorkovací frekvenci 192 kHz byly integrovány dva DSP čipy. Jeden je vyhrazen pro zpracování a mixáž všech 54 vstupních a výstupních kanálů, druhý se stará o zpracování všech efektů s dostatečnou výkonovou rezervou.
TotalMix FX má také funkci automatického sledování přetížení, která nedovolí přidat další efekt, pokud je vytížení DSP procesoru příliš vysoké. Většina funkcí v TotalMix FX může být ovládána dálkově pomocí Mackie Control protokolu. S kompatibilním MIDI ovladačem je možné využít R.M.E. Fireface UCX jako plnohodnotný digitální mixer i pro živou produkci.
Závěr
R.M.E. Fireface UCX je vynikající zvukové rozhraní, které zaručuje uživateli univerzálnost a dlouhou životnost. Připojení USB a FireWire dovoluje jeho využití s počítači všech typů, třešničkou na dortu je možnost propojení s iPad tablety. Celou dobu jsem se snažil najít nějaké slabé místo, ale neúspěšně - snad jen kromě vyšší ceny, která je ovšem úměrná vysoké kvalitě.
Mirek Píša
Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.