Reason 6

Odpovědět
standa.puffler
Příspěvky: 20
Registrován: 17 bře 2004 13:26

Reason 6

Příspěvek od standa.puffler »

Revoluční evoluce.
27. 2. 2012

ObrázekV únoru 2006 byla v PiXELu recenzována stařičká třetí verze modulárního workstationu Reason. V listopadu 2007 pak vyšel článek o dlouho kralující verzi 4. Pojďme se podívat na vývoj Reasonu od verze 5 k aktuálně vydané žhavé novince. Vlajková loď švédské firmy Propellerhead Software za poslední čtyři roky dozrála a ačkoliv by se mohlo zdát, že je na vrcholu, má ještě trochu prostoru pro další rozvoj.

Přirozený vývoj směrem k Reasonu 1.5
Prvním a dnes už legendárním nástrojem z dílny Propellerhead byl Techno Micro Composer ReBirth, který dnes zažívá obrození ve formě volně dostupné aplikace pro mobilní zařízení iPad a iPhone. Ve Stockholmu, kde firma sídlí, vznikl i převratný nástroj pro tvorbu smyček nazvaný ReCycle. V této aplikaci je možné stříhat zvukové vzorky na úrovni jednotlivých samplů a vytvářet tak rytmické smyčky v souborovém formátu REX, který se stal v tomto směru de facto nepsaným standardem. Využívá jej třeba modul Dr. Rex v samotném Reasonu.

První verze toho nejlepšího z dílny Propellerhead byla vydána na sklonku roku 2000. Historie Reasonu se tedy píše už víc než 10 let. 11. května 2009 oznámila firma úplně novou aplikaci pro studiové nahrávání, mix a aranžování nazvanou Record. Aplikace měla být odpovědí na častou kritiku uzavřenosti Reasonu a nemožnost nahrávání z linkového vstupu nebo z mikrofonu. Došlo tak k trochu schizofrenní situaci, kdy byl v září 2009 vydán Record 1.5 a v srpnu 2010 Reason 5. Naštěstí to vývojářům došlo a další vývoj už byl v rámci aktuálního Reasonu 6 sjednocen.

Reason 5 jako první umožnil záznam externího audio signálu v podobě přímého samplování, kterým disponovaly moduly ReDrum, Kong Drum Designer a samplery NN-19 a NN-XT. Stařičký Dr. Rex byl refaktorován a jeho možnosti byly významně rozšířeny. Nový Dr. Octo Rex tak může přehrávat až 8 smyček najednou a navíc umožňuje editaci smyček i jednotlivých vzorků ve smyčce. Úplnou novinkou byl Kong Drum Designer, který představuje šestnáctipadový bicí modul s možností generování perkusivních zvuků na bázi fyzického modelování, samplování (pomocí nového NN-Nano modulu) nebo virtuální analogové syntézy. Presety pro nástroje v páté verzi vytvořili muzikanti a tvůrci jako Two Lone Swordsmen, Vengeance nebo Richard Barbieri. Za zmínku stojí ještě zcela nový patternově orientovaný a velmi intuitivní přístup k aranžování nazvaný jednoduše Blocks. Technologicky se aplikace posunula i díky podpoře vícejádrových procesorů. Reason se v páté verzi pootevřel jen na oko, stále šlo o svérázné a uzavřené modulární studio.
Obrázek
Nový nástroj pro tvorbu bicích v Reasonu už dlouho chyběl.

Je uzavřenost Reasonu výhodou, nebo nevýhodou?
Ve své podstatě šlo od začátku o uzavřenou platformu s omezeným počtem virtuálním nástrojů, samplerů a efektů. V prvních verzích nebylo možné v aplikaci nahrávat zvuk z externího zdroje vůbec. Proto také nebyl Reason nikdy srovnáván s DAW aplikacemi - patřil jakoby mlčky do „jiné“ kategorie. Jeho uzavřenost - především vůči VST - byla na jedné straně proklínána a na straně druhé vyzdvihována. Důvodem chvály takové uzavřenosti je maximální stabilita a nenáročnost z pohledu systémových prostředků.

Pomineme-li ovšem tato ryze technická pozitiva, existuje ještě další a dle mého názoru mnohem významnější interpretace této „výhody“. Kreativitu a produktivní potenciál mnoha tvůrců počítačové hudby ničí právě ona otevřenost DAW aplikací s možností integrovat stovky nebo tisíce plug-inů, VST instrumentů, doplňků a dalších placených nebo volně dostupných rozšíření. Jistě znáte situace, kdy se namísto soustředění na samotnou hudební produkci nebo zvukovou tvorbu zabýváte nekonečným sledováním novinek, stahováním plug-inů a jejich testováním, hledáním toho správného zvuku (vždy se přeci může najít ještě lepší) nebo instalováním a odinstalováním VST nástrojů. V tomto směru mohu Reason z vlastní zkušenosti jen doporučit. Vývojový cyklus a doplňování nových nástrojů a funkcí je ideální, jelikož se vždy stihnete s daným rozsahem možností sžít, naučíte se vše ovládat a vytěžíte ze stávajících modulů v racku maximum.
Obrázek
Co nového přináší Reason 6
Propellerhead oznámil novou řadu Reasonu v červenci 2011 a 30. září byla šestka oficiálně venku. Jak už bylo naznačeno, integruje v sobě kompletně Record 1.5 a tím se i částečně otvírá - alespoň v oblasti nahrávání zvuku z externích zdrojů v reálném čase. Přidán byl i mixážní pult modelovaný podle legendárního SSL 9000K. Pro práci s hlasem byl přidán unikátní efektovací box a hlasový instrument Neptune, který poslouží jako pokročilý nástroj pro ladění, transpozice a hlasovou syntézu. Velkou technologickou změnou Reasonu 6 je přechod na 64bitovou architekturu a implementace nedestruktivního timestretchingu a audio transpozic.

Vývoj aplikace od páté verze do značné míry reflektuje volání uživatelů po širším spektru efektů. Reason 6 tak představuje velmi dobré a hodně variabilní efektové jednotky. První z nich je Pulveriser, který slouží pro kompresi, simulaci různých forem přebuzení a frekvenční filtrování zvuku. Druhým z nich je The Echo, dozvuk, který byl v Reasonu doposud realizován jednoduchými a nepříliš tvárnými moduly. V nové krabičce se skrývá pokročilý stereo delay modelovaný podle analogového páskového echa typu Roland RE-201. Další novinkou je Alligator - patternově orientovaný gate efekt pro dělení zvukového signálu do tří nezávislých kanálů, na které je možné aplikovat různé efektové algoritmy.
Obrázek
Trojitá filtrovací propust Alligator a hlasový syntezátor Neptune.

Pro aranžmá písniček a klasické kompozice se bude hodit zvukový modul ID8 Instrument Device obsahující 36 presetů rozdělených do 8 kategorií po 4. Tento nástroj byl do Reasonu integrován z produktu Record a máte díky němu k dispozici kvalitní klávesové nástroje, kytary a baskytary. Banky obsahují i bicí, u kterých se ovšem o kvalitě bohužel příliš mluvit nedá. Znějí hodně utopeně, syrově a nevýrazně. Podobně se díky sloučení produktů Record a Reason do nové verze dostala dvojice efektů pro kytaristy a baskytaristy z dílny věhlasné firmy Line 6. Jde o Line 6 Guitar a Line 6 POD, které jsou věrnou simulací těch nejvýraznějších zesilovačů strunných nástrojů vůbec.
Obrázek
Konečně pořádný delay v podobě The Echo. Pod ním zesilovače Line 6.

Jak je to se zvukem?
Evergreenem v diskusích o Reasonu je zvuk ve smyslu interního audio engine, mixu a kvality finální nahrávky. Vedou se velké dohady o čitelnosti a dynamice. Někteří tvrdí, že zvuk ze samplovacích modulů je plochý a nevýrazný, jiní jsou skeptičtí k mixážnímu pultu a výslednému zvuku celé nahrávky. Dodnes radí mnozí odborníci využít na Reason ReWire a posílat zvukový výstup interního mixu do externí DAW aplikace s lepším audio enginem (typicky Nuendo, Cubase, Samplitude nebo Sonar), čímž se eliminuje tento historicky asi nejtíživější handicap.

Mé osobní zkušenosti jsou podobné. Nicméně mám také pocit, že velká část věčných stěžovatelů a jejich problémů netkví výhradně ve zvukovém enginu Reasonu, ale i v neznalosti a neschopnosti pracovat s mixem obecně. Propellerhead Software reaguje v šesté verzi Reasonu i na tyto uživatele: nasazuje už zmíněnou 64bitovou architekturu zvukového enginu a přidává zcela nový virtuální mixážní pult studiové kvality, který zajišťuje pro všechny zvukové zdroje ohromnou signálovou cestu. Každý zvuk a nástroj má nyní k dispozici vlastní Channel Strip s vestavěným EQ, dynamikou, efekty a pokročilým směrováním. Na vrcholu pak stojí majestátní Master Bus Compressor.
Obrázek
Novinkou je možnost záznamu zvuku z linky nebo mikrofonu. Vpravo nahoře pak Master Compressor.

Nový mix na bázi SSL 9000k
Ve svém studiu jej v hardwarové podobě má třeba Wyclef Jean. Na tento mixpult z dílny Solid State Logic byste jen těžko našetřili a přitom jej můžete mít v softwarové podobě za zlomek ceny (u nás se Reason prodává zhruba za 9 tisíc korun). Každý Channel Strip obsahuje několik sekcí. V jedné sekci můžete upravit dynamiku - k dispozici jsou kompresor a šumová brána. Oba se chovají a reagují velmi muzikálně. Další sekce obsahuje čtyřpásmový parametrický ekvalizér modelovaný podle analogových korekcí mixpultů série SSL G. Stejně jako dynamické procesy jsou i korekce extrémně muzikální s možností intenzivní konfigurace bez zřejmých negativních následků ve formě přebuzení nebo změny barvy zvuku.
Obrázek
Starý mixážní pult se s novým SSL 9000k nedá vůbec srovnávat.

Samostatnou sekci tvoří efekty pro jednotlivé Channel Stripy. Můžete využít až 8 sendů a 8 returnů. Efekty si nastavíte pomocí modulů v racku samostatně nebo jako multiefekty pomocí Combinatoru. Master sekce obsahuje ohromný Master Bus Compressor, který umožní finální kompresi a celistvý mix. Zvuk je transparentní, transienty jsou čitelné a jako celek působí výsledek opět velmi muzikálně. Stejně jako u běžných stripů máte i zde k dispozici 8x send a 8x return. Fader pro Master Bus se liší od ostatních možností zobrazení VU metru jako Peak, VU nebo kombinace obojího. Důraz při vývoji Reasonu 6 byl jednoduše kladen na výstupní zvuk a ten je nyní ohromující.

Kreativita na maximum
Skalní příznivci platformy Reason si většinou nejvíce cení právě toho jiného a velmi specifického přístupu k procesu tvorby, aranžování a práce s jednotlivými moduly včetně jejich routování. Software společnosti Propellerhead se vydal zcela jinou cestou a té se i drží, což je z mého pohledu jen dobře. Podobně je na tom jen málo aplikací, například Arturia Storm, Fruity Loops nebo ReNoise, i když jmenované aplikace mají integrován standard VST - jediné, co je činí „jinými“, je tedy tvůrčí proces komponování v podobě patternů u FL Studia nebo tracker rozhraní u ReNoise. Konkureční prostředí u modulárních workstationů je tak ve srovnání s ohromnou konkurencí spousty sobě podobných aplikací v oblasti DAW neporovnatelně menší.

Reason díky intuitivnímu procesu práce a ohromné zvukové bance přirozeně podporuje kreativní tvůrčí proces. Obsahuje dozvukové procesy, dynamické procesy, Vocodery, syntezátory, samplery - vše, co potřebujete pro komponování hudby, mix i mastering a to v jediné aplikaci za velmi dostupnou cenu. Design jednotlivých modulů, efektů, mixu i sekvenceru tvoří stejný tým grafiků s důrazem na ucelenou koncepci a dobrý pocit při tvorbě.

Unikátní je možnost otočit celý rack modulů a využít možnosti ručního směrování pomocí kabelů a konektorů tak, jako by šlo o reálné nástroje a kabeláž v nahrávacím studiu. Když si na tento intuitivní proces routingu zvyknete, získáte velmi silný a efektivní prostředek pro směrování zvukového signálu, který může být zároveň zábavnou součástí tvůrčího procesu.

V šesté verzi byl vylepšen i systém tzv. self-contained projektů, které kromě MIDI událostí a nastavení aplikace ukládají do jediného souboru s projektem i použité samply, části ReFillů (banky zvuků) a další související elementy. Zálohování vašich projektů je tak ve srovnání s jakoukoliv DAW aplikací nebo jiným hudebním softwarem o mnoho snazší. Stejně tak je jednodušší i spolupráce několika lidí a mobilita těchto projektů mezi zúčastněnými.

Uzavřený a přesto otevřený
Ačkoliv je Reason 6 pro většinu jeho uživatelů naprosto soběstačný a autonomní, lze jej integrovat do jiných aplikací - především do DAW systémů. Integrace funguje na principech standardu ReWire vyvinutého shodou okolností také společností Propellerhead. ReWire funguje jako pomyslný kabel, který synchronizuje zvuk a MIDI události mezi Reasonem a jinou hudební aplikací, která ReWire podporuje. Dnes jde již o standard a tak se s touto možností setkáte u DAW systémů jako jsou ProTools, Logic, Cubase, Samplitude, Live, Sonar nebo Reaper.

Druhou technologií, která zlepší interakci s Reasonem, je Remote. Ačkoliv si dodnes mnozí tvůrci počítačové hudby vystačí s klávesnicí a myší, většina už si práci bez masterkeyboardu nebo MIDI kontroléru pro mix nedokáže představit. A právě zde lze kromě standardních principů MIDI využít technologie Remote, která je v Reasonu přednastavena tak, aby byla už při instalaci rozpoznána většina externích MIDI zařízení a zároveň byla tato zařízení přednastavena pro maximální komfort při práci. Při instalaci programu Reason byl tak automaticky rozpoznán můj M-Audio Keystation Pro a aplikace mi poradila, abych si nastavil preset 10, který je továrně přednastaven právě pro ovládání Reasonu.

Kromě toho podporuje Reason běžné MIDI a navíc v nové verzi integruje i pokročilé možnosti exportu. Díky tomu jste schopni vyrenderovat z projektu jednotlivé kanály v mixu jako separátní audio stopy včetně nebo bez efektů pro další zpracování mixu nebo masteringu v externím editoru.

Prodávané verze
Na trh byl Reason 6 uveden také v okleštěné verzi nazvané Reason 6 Essentials, která neobsahuje některé moduly a funkčnosti v plném rozsahu. V Essentials tak například chybí audio transpozice, režim Blocks, některé procesy na Channel Stripech mixu, moduly Kong Drum Designer, NN-19, Thor a Malström. Chybí taktéž pokročilé efekty Neptune, Vocoder BV512, Alligator, Pulveriser a další. Zároveň není k dispozici RPG-8 Arpeggiator, banka orchestrálních zvuků Orkester Sound Banks a omezena je i kompatibilita s ReFilly třetích stran.

Shrnutí
Reason 6 je vyzrálý modulární workstation za dostupnou cenu. V rámci vývoje jde o převratnou verzi a všechny ty, kteří s ním už léta pracují, potěší velkou plejádou nových modulů a funkcí. Reflektuje v mnoha směrech potřeby svých dosavadních uživatelů a přitom si zachovává svou nezaměnitelnou tvář, díky které je stabilní a práce s ním je vysoce kreativní.

Stanislav Puffler

Výrobce: Propellerhead
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Odpovědět