RME Digiface AES

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 84
Registrován: 31 led 2006 09:57

RME Digiface AES

Příspěvek od ondra.urban »

Referenční zvukové rozhraní renomovaného výrobce.
3. 5. 2023

Německou společnost RME není třeba dlouze představovat. Její produkty jsou považovány za etalon kvality zpracování, stability a především zvukových vlastností, které jsou doslova referenční. V široké nabídce produktů se nyní podíváme na letošní novinku, model Digiface AES.

Popis
Úhledná celokovová krabička poloviční rackové šířky a výšky 1U nese na čelním panelu dvojici combo konektorů Neutrick pro připojení mikrofonu pomocí XLR či linkového zdroje signálu na TRS jacku. Nechybí samozřejmě možnost 48V fantomového napájení. V pravé části panelu pak najdeme modrý rámeček, který soustředí možnosti ovládání přímo na zařízení, bez použití softwarového rozhraní TotalMix FX. Nachází se zde i sluchátkový výstup, který umí vybudit i měniče s nízkou impedancí. Čtveřice tlačítek, přehledný barevný OLED displej a otočný enkodér s možností stisku jsou veškeré ovládací prvky uživatelského rozhraní. Princip ovládání je podobný, jako na ostatních produktech řady zvukových rozhraní RME. V základním módu reguluje rotační ovladač hlasitost hlavního výstupu na zadním panelu, stiskem se přepne do regulace sluchátkového výstupu. Nastavená úroveň se ihned zobrazuje na displeji. Ten v základním módu zobrazuje metry vybuzení vstupů a výstupů. Pomocí tlačítek se přepne do zvoleného režimu, kdy lze ovládat nejen např. zisk mikrofonních předzesilovačů, ale také zapnutí/vypnutí fantomu, umlčení zvolených kanálů a spoustu dalších parametrů vnitřního monitoringu. Ovládání z počítače pomocí aplikace TotalMix FX je přeci jen pohodlnější, nicméně možnosti ovládání přímo z panelu si lze velmi rychle osvojit a poskytuje tak možnosti využít zařízení ve stand-alone režimu, bez nutnosti propojení s počítačem.
Obrázek
Na zadním panelu najdeme vstup pro napájecí zdroj (je přibalen), USB 2.0 konektor typu B pro komunikaci s počítačem, mini-DIN konektor pro MIDI vstup a výstup, dva konektory TOSlink pro S/PDIF či ADAT formáty vstupů a výstupů, RCA (cinch) vstup a výstup stereofonního formátu S/PDIF, AES-3 vstup a výstup na konektorech XLR a také hlavní symetrické linkové výstupy se stejným typem konektorů. Ty lze využít např. pro připojení poslechových monitorů.

Digiface AES lze napájet přímo z konektoru USB bez nutnosti použití napájecího adaptéru, ve stand-alone režimu se bez externího napájení samozřejmě neobejdeme. Kromě napájecího zdroje najdeme v balení také break-out kabel z mini-DIN na dva klasické MIDI „pětikolíky“, USB kabel a tištěný, výborně zpracovaný manuál v anglickém a německém jazyce. Kromě popisu ovládání a nastavení v něm najdeme spoustu užitečných a podrobně zpracovaných technických informací a parametrů.
Obrázek

Výbava
Digiface AES je uváděno jako zvukové rozhraní se 14 vstupy a 16 výstupy. Počítejme tedy: dva analogové mic/line vstupy, dva kanály S/PDIF, až osm kanálů ADAT (při vzorkovacím kmitočtu 48kHz) a dva na AES vstupech. Obdobně je to na výstupní části, navíc přibydou dva samostatně adresovatelné výstupy na sluchátkovém jacku. Rozhraní ADAT lze přepnout v závislosti na vzorkovacím kmitočtu do S/MUX režimu (4 kanály, 96kHz) nebo S/MUX4 režimu (2 kanály, 192kHz). Hodnota 192kHz je maximální z hlediska volby vzorkovací frekvence zařízení, což naprosto předčí možnosti většiny konkurenčních produktů. Digiface AES je navíc díky možnosti zapnutí SRC (Sample Rate Converter) možné využít jako konvertor formátů a příjmu signálu z různých zdrojů a s různými hodnotami samplovací frekvence. Z tohoto hlediska mi trochu chybí možnost synchronizace pomocí Word Clock - na zadní panel by se dvojice BNC konektorů pro vstup a výstup synchronizačních pulzů jistě vešla a digitální konektivita by byla takřka kompletní.
Obrázek

Class Compliant, TotalMix FX a DigiCheck
Na stránkách výrobce lze stáhnout nutné ovladače, ale zařízení může fungovat i v Class Compliant (CC) režimu, tedy bez nutnosti instalace driverů. Tím se otevírá možnost i mobilním platformám, např. iOS, ale i operačním systémům na bázi Linuxu. Do CC lze Digiface AES přepnout přímo z panelu přes odpovídající menu.

Pro oba majoritní operační systémy osobních počítačů, tedy pro Windows a macOS, lze instalací ovladačů a doplňkového softwaru otevřít všechny možnosti nastavení, ovládání a routingu. Aplikace TotalMix FX umožňuje bezlatenční monitorovací mix s EQ, kompresorem a efekty pro každý vstup, návrat z DAW aplikace a každý fyzický výstup. Vše je přehledně editovatelné v grafickém rozhraní, připomínající mixážní pult. Nechybí možnost spřáhnout sousední kanály pro stereo záznam, aktivovat MS (Mid-Side) processing pro zpracování stereofonních koincidenčních párů mikrofonních systémů a další užitečné funkce, jako je možnost ukládání celkových nastavení mixu (snapshoty) atd. Doplňkový software DigiCheck poslouží jako výborná analytická pomůcka. Zobrazuje např. frekvenční spektrum (RTA), stereofonní korelátor a mnohé další. Vše toto vč. TotalMixu navíc „běží“ přímo v FPGA čipu zvukového rozhraní, bez záteže CPU počítače a rušivé latence.
Obrázek
Obrázek

Parametry a zvuk
O stránce technických parametrů není nutné se dlouze rozepisovat, výrobce uvádí vše na svých stránkách i v manuálu. Technická výbava a kvalita slibují překvapivé parametry. Za všechny zmíním hodnotu ekvivalentního vstupního šumu (EIN) analogových vstupů -129dbu s váhováním „A“ a při zisku předzesilovače 60 dB, což je opravdu špičková hodnota. Mikrofonní předzesilovač má možnosti zesílení až 75 dB, takže lze připojit i mikrofony páskové, či dynamické bez transformátoru (např. Shure SM7B), bez znatelné ztráty kvality a zvýšeného šumu.

Také analogové výstupy jsou velmi kvalitní, s minimálním zkreslením, velkým odstupem signál-šum a frekvenčním rozsahem. A jak to vše zní? Dalo se čekat, že velmi dobře a až chirurgická přesnost použitých A/D a D/A převodníků spolu s kvalitními operačními zesilovači a celou analogovou částí je opravdu slyšet, tedy vlastně slyšet není - signál nijak nebarví a nezkreslují. Z hlediska seriózní studiové práce doporučuji využít napájení externím zdrojem, kdy je zvuk prostý možného průniku rušení z napájení USB portu. Stand-alone režim beru jako bonus pro mobilní použití nebo jako pojistku pro nahrávání při výpadku napájecí sítě (za předpokladu připojení např. k notebooku).

Z hlediska zvuku nelze produktu RME Digiface AES opravdu nic vytknout a ve spojení s kvalitními sluchátky či poslechovými monitory jsou v nahrávkách odpovídajícího formátu (nikoli MP3) slyšet všechny detaily. Poslech není rozhodně nastaven „líbivě“, což od plně profesionálního nástroje pro digitalizaci a zpracování audio signálu snad ani nechceme. Zařízení může sloužit jako referenční rozhraní pro kritický poslech mixu, při masteringu, své uplatnění najde i u všech audiofilů, zejména v kombinaci s nahrávkami v hi-res rozlišení. Na zvukových kvalitách digitalizace i zpětného převodu signálu se také velkou měrou podílí systém Steady Clock FS pro zaručení stabilního hodinového kmitočtu bez jitteru.

Závěrem
Produkt RME Digiface AES je vítaným rozšířením portfolia výrobků známé německé firmy. Je věrný vysoko nastavené laťce kvality zvuku, až si člověk říká, že už to snad nemůže být lepší. Rozhraní není rozhodně ideálním řešením do projektového studia, kde je nutno nahrávat velký počet analogových signálů, routovat signál do více monitorovacích okruhů, zcela chybí vysokoimpedanční nástrojové vstupy apod. Ale plně si dokážu představit nasazení např. v masteringovém studiu nebo všude tam, kde je potřeba digitalizovat např. archivní nahrávky z analogových magnetofonů, gramodesek atd. Poslouží skvěle jako převodník digitálních zvukových formátů. Ve spojení s kvalitním předzesilovačem s ADAT či AES rozhraním lze kapacitu vstupních kanálů dále rozšířit. Možnosti S/PDIF či AES připojení se dají využít také jako efektová smyčka s digitálním efektovým procesorem, při obejití jeho A/D a D/A převodníků. Oceňuji také implementaci staršího USB 2.0 připojení, takže i se staršími počítači lze Digiface AES spolehlivě provozovat. Novější rozhraní moderních počítačů (USB 3.x, USB-C) je nutno doplnit odpovídající redukcí.

Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět