RME Fireface UCX II

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 87
Registrován: 31 led 2006 09:57

RME Fireface UCX II

Příspěvek od ondra.urban »

Malé, ale velké audio rozhraní.
29. 11. 2021

Další pokračování na téma stabilních a vysoce kvalitních produktů německé společnosti RME, která slaví 25 let výročí své existence. Pojďme se na nový Fireface UCX II podívat zblízka.

RME Fireface UCX II těží ze své pověstné firemní kvality, ale i z názvu; tam, kde bylo označení “Fireface” synonymem pro využití portu FireWire (a u předchůdce Fireface UCX v hybridním spojení s USB), jsme odkázáni na propojení v poněkud obstarožní formě USB 2.0. Není to ale nikterak na závadu. Výrobce dávno dokázal, že umí napsat pořádné ovladače a že USB port ve své druhé generaci bohatě postačí na obsloužení daného počtu kanálů. Naopak je v tom možno číst konzervativizmus a pragmatizmus vývojářů. Podléhat za každou cenu diktátu vývoje počítačových periferií a portů počínaje Thunderbolt rozhraním a USB-C konče není zpátečnické. Naopak, klasický USB port a kabel k němu má doma každý třeba u tiskárny a víme, že se dá z modernějších nástupců pohodlně redukovat na “klasiku”. Po této stránce tedy bod navíc - není třeba dražší kabely a jak sami vývojáři RME potvrzují, USB 2.0 poskytuje dostatečně stabilní a kvalitní propojení oproti mnohdy titěrným a tudíž zranitelným konektorům modernějších formátů.
Obrázek
Na čelním panelu přístroje s půlrackovým formátem nalezneme dvojici kombo konektorů Neutrik pro připojení mikrofonů nebo linkových zdrojů signálu. Další dva kanály se připojují pomocí Jack konektorů TRS a jsou softwarově přepínatelné mezi linkou a vysokoimpedančním zdrojem signálu, jako je třeba elektrofonická kytara či baskytara. Pravou část panelu otevírá sluchátkový výstup s digitálně řízenou úrovní signálu, dále zde najdeme čtveřici tlačítek pro nastavování různých režimů a funkcí a také barevný grafický OLED displej. Zde je velký pokrok oproti “jedničkové” verzi. Čelní panel uzavírá rotační enkodér s možností stisku. Slouží pro změnu hodnot vybraných parametrů, jako potvrzovací tlačítko a po stisku delším než 2 sec. také jako spínač zapnutí a vypnutí přístroje.

Zadní panel obsahuje vstup pro napájecí adaptér, který je v krabici přibalen (zařízení vyžaduje vždy externí napájení). Dále zde najdeme 9pinový D-Sub konektor pro break-out kabel S/PDIF a AES/EBU vstupů a výstupů, který je rovněž v balení. Pod ním se nachází USB konektor typu “B” pro připojení k počítači a hned vedle USB “A” konektor, který obslouží hned dva režimy: jednak je to připojení RME ARC dálkového ovládání, zadruhé v režimu DURec připojení flash paměti nebo pevného disku pro zálohové nebo samostatné nahrávání bez počítače.
Obrázek
Dvojice ADAT Out a In je výmluvná a rozšíří počet vstupů a výstupů až o osm při využití vzorkovací frekvence 48 kHz, pro vyšší úměrné méně. Jediný konektor BNC slouží pro vstup nebo výstup hodinového signálu WordClock (softwarově přepínatelné). Je dobře, už jen z úcty ke standardu, že se hned napravo vedle něj nachází klasické 5pin DIN konektory MIDI Out a In. Nabídku zadního panelu uzavírá šest linkových výstupů a další čtyři vstupy, vše na konektorech Jack, v plně symetrickém provedení.

V balení přístroje najdeme kromě zmíněného napájecího zdroje a break-out kabelu pro digitální konektivitu také USB 2.0 kabel (A-B) a optický kabel TOS Link pro připojení ADAT, což je opravdu milá pozornost.

Totalmix
Představovat aplikaci Totalmix asi není zcela nutné. Jedná se kompletní mixážní konzoli, která je vlastně ovládacím softwarem pro vnitřní DSP přístroje Fireface UCX II. Díky ní lze s téměř nulovou latencí monitorovat jak kterýkoli vstupní kanál, tak stejně výstup DAW aplikace. K dispozici jsou také vlastní hardwarově provozované efekty, jako je kompresor, gate, ekvalizace a reverb. Díky tomu lze muzikantovi namíchat třeba do sluchátek kompletní bezlatenční mix živých nástrojů a playbackových stop s vlastními, na DAW nezávislými efekty. Softwarovou podporu nabízí také aplikace DigiCheck, která slouží pro precizní analýzu vstupního signálu.

Fireface UCX II umí také fungovat zcela nezávisle na počítači, v režimu stand-alone. Kompletní Totalmix lze pak řídit přímo z čelního panelu přístroje, což sice není tak pohodlné, ale na nějakou tu občasnou úpravu se hodí. Naštěstí lze přímo do paměti zařízení uložit šest kompletních konfigurací Totalmix a ty pohodlně kdykoli vyvolat. Totalmix lze řídit také externě z připojeného MIDI kontroléru.
Obrázek

Direct USB Recording - DURec
Vlastní nahrávání na USB média (flash, HDD) převzal menší bratr od větších sourozenců z řady UFX. V principu se jedná o zálohové nahrávání libovolné kombinace vstupních kanálů a to v proloženém Wave formátu (WAV Interleaved). RME nabízí pro “rozbalení” na jednotlivé kanály zdarma softwarovou utilitu. DURec zvládne média o kapacitě až 2TB a s formátem FAT32 je omezena velikost zvukových souborů na 2GB, ale po dosažení této hodnoty je okamžitě založen nový soubor a nahrávání pokračuje. Zmíněná firemní utilita zvládne pak záznam propojit a vyexportovat do výsledné délky jednotlivých stop. Možnost nahrávání se hodí všude tam, kde je bez zálohy záznam riskantní, tj. např. při live vystoupení. A to nejlepší na závěr: DURec funguje i bez počítače, takže po jeho případném selhání záznam pokračuje dál.

Praxe
Fireface UCX II nabízí možnost vzorkování až 192 kHz/24-bit. Podrobné parametry odstupu signál/šum, zkreslení, frekvenční odezvy atd. zde uvádět nebudeme, ale jisté je, že máme před sebou jeden z nejlepších A/D a D/A převodníků, navíc v tak kompaktním provedení. Přednosti digitalizace se opírají o SteadyClock, tedy super přesné časování hodin pro digitalizaci audio signálu.

Bezvadná je výbava, co se týče vstupů a výstupů. Je jasné, že zadní panel nepojme všechny konektory a opravdu vidím raději nezbytnost break-out kabelu pro digitální, než analogové I/O. Uvítal bych samotné BNC konektory pro WordClock vstup a výstup, takto je třeba ten jediný přepínat v softwarovém rozhraní.

Kvalita mikrofonních předzesilovačů je příkladná. Perfektní odstup S/N a obrovský rozsah zisku až 70 dB si poradí i těmi nejlepšími mikrofony. Podobně jsou na tom i ostatní vstupy, jak nástrojové, tak linkové. Sluchátkový výstup může být adresován jako samostatné dva kanály, nebo může sloužit pro výstup Totalmixu, podobně jako všechny ostatní výstupy. Mimochodem, těch šest na zadním výstupu plně postačí např. pro monitoring v surround formátu 5.1 se sdruženou regulací výstupní úrovně rotačním enkodérem.

Využití staršího portu USB 2.0 se zdá být trochu staromilské, nicméně má několik výhod. Zaprvé, konektory nejsou tak titěrné, tudíž ne tak zranitelné oproti těm, které známe u modernějších nástupců. Zadruhé, RME vždy myslel na uživatele starších počítačů. Důkazem je fakt, že přístroj je plně v souladu s normou Class Compliant, což splňují např. už Windows XP SP2. Sice už nenainstalujete nezbytný software např. pro Totalmix, ale zařízení bude fungovat a nezbytná nastavení je možno vykonat přímo z panelu nástroje za pomoci OLED displeje. Tím se nabízí další výhoda - kompatibilita s Linux a iOS zařízeními, tedy např. při využití Apple iPadu apod.

Nenápadná zmínka výrobce se týká “DC Coupled” výstupů. To znamená, že výstupy nejsou odděleny kondenzátory, které by blokovaly stejnosměrnou složku. S využitím např. utility v Ableton Live nebo plug-in modulu Silent Way lze vysílat CV (řídící napětí) pro hardwarové analogové syntetizéry a ty takto dálkově řídit. Prima bonus.
Obrázek

Závěrem
U RME nezklamali. Už před časem jsem si říkal, kam až může kvalita jejich výrobků jít. Ta byla vždy na vysoké úrovni, ale samotná kvalita hardwaru nestačí. Důležitá je také podpora softwarová a to především na úrovni ovladačů zařízení pro různé platformy. Dalo by se říci, že Fireface UCX II lze zprovoznit na libovolném počítači s USB 2.0 portem. Trochu střízlivější pohled by samozřejmě požadoval alespoň Class Compliant drivery, ale to už má snad doma dnes každý. A nakonec ani podpora nejnovějších systémů není opomenuta: sám jsem testoval Fireface UCX II na počítači MacBook Pro s M1 procesorem a nejnovějším macOS. Bez jediné chybičky, kromě drobné nepozornosti uživatele, kdy bylo potřeba povolit instalaci ovladače ve správci zabezpečení, ale napodruhé se zadařilo. Abych jen nechválil: nemám rád, když jakýkoli výrobce tvrdí o audio rozhraní, že má 40 kanálů a sčítá tak všechny dostupné vstupy a výstupy. Ono je to svým způsobem logické, ale trochu zavádějící. Ale i těch 20 vstupů při využití všech portů je skvělá výbava na tak malou krabičku. Vřele doporučuji pozornosti všech audiofilů a těch, kteří to s kvalitním a stabilním zvukem myslí vážně.

Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět