RME Fireface UFX III

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 84
Registrován: 31 led 2006 09:57

RME Fireface UFX III

Příspěvek od ondra.urban »

Nová vlajková loď mezi zvukovými rozhraními.
22. 12. 2023

Proslulá německá společnost RME přichází na trh s novou verzí svého hi-end zvukového rozhraní pro počítače, modelem Fireface UFX III, který navazuje na svého předchůdce a přidává vylepšení a nové funkce, které si představíme v následující recenzi.

Produkty RME jsou známy po celém světě digitálního audia a není třeba je dlouze představovat. Svou pověstnou německou kvalitou, stabilitou a spolehlivostí patří mezi to nejlepší, co je na trhu dostupné. V průběhu let jsme se setkali s mnoha variantami připojení k počítačům: od PCI a PCI-Express přes Firewire až po USB. Právě zmíněná varianta Firewire připojení dala celé řadě převodníků a externích zvukových rozhraní RME název Fireface. Ačkoli připojení pomocí Firewire je již dosluhující technologií a výrobci přenosných i stolních výrobců tuto technologii opouštějí, stále se jedná o stabilní synchronní možnost připojení. Počáteční nedůvěra vůči asynchronním sériovým protokolů byla překonána díky šikovným programátorům a mnoha výrobcům senpodařilo nabídnout nízkolatenční, přesné a stabilní propojení i v rámci komunikačního rozhraní, používaného původně pro připojení klávesnic, myší, tiskáren a jiných počítačových periférií. Jelikož mobilita je výraznou předností laptopů a tabletů, je i tato oblast pro vývojáře zvukových rozhraní zajímavá a důležitá. Dalo by se říci, že pokud jsou drivery (ovladače) externích zvukových karet napsány dobře, uživatel ani nepozná, že nemá např. interní PCI-Express řešení. Platí to právě pro výrobky z nabídky RME - to, čeho jsou programátoři schopni v rámci standardu USB 2.0 a vyšším je příkladné a počáteční nedůvěra je zcela zažehnána.
Obrázek

Popis
Fireface UFX III je nejnovější vlajková loď audio rozhraní RME, která se může pochlubit působivou řadou funkcí, díky čemuž je ideální volbou pro profesionální zvukové inženýry a hudebníky. Díky pokročilé technologii zvukových ovladačů a vynikající kvalitě provedení je Fireface UFX III špičkovým řešením pro nahrávání, mixování a mastering ve studiu nebo na cestách. To vše s podporou 24bitové digitalizace a vzorkovací frekvence až 192 kHz.

Zařízení je provedeno v 1HU šasi, které lze zašroubovat do 19” racku. Na čelním panelu najdeme čtyři kombinované vstupy XLR/TRS pro mikrofonní, nástrojové a linkové signály, dva stereo sluchátkové výstupy TRS s výstupní úrovní až +19 dBu, MIDI I/O a USB port. V kombinaci s funkcí DURec (Direct USB Recording) umožňuje USB port nezávislé nahrávání vybraných vstupních a výstupních signálů (až 80 kanálů) na připojené USB paměťové médium. Pravá část panelu je vyhrazena ovládání zařízení i bez připojení k počítači. Kromě signalizačních LED, zobrazujících různé stavy přístroje (synchronizace, MIDI aktivita), několika tlačítek a dvojice otočných enkodérů je zde kvalitní OLED displej pro kontrolu nad menu různých nastavení a zobrazení metrů vybuzení jednotlivých kanálů. Nabídku čelního panelu uzavírá spínač napájení.
Obrázek
Na zadním panelu se nachází bohatá nabídka vstupu a výstupů: další dvojice MIDI konektorů pro vstup a výstup, dvojice optických ADAT I/O (příp. S/PDIF), USB 3.0 konektor k propojení s počítačem, USB 2.0 typu A pro připojení dálkového ovladače RME ARC (nutno dokoupit), MADI vstupy a výstupy v optickém i koaxiálním metalickém propojení (ty jsou využitelné i pro WordClock synchronizaci), dále stereofonní AES/EBU vstup a výstup, osm symetrických analogových výstupů (dva na XLR, šest v provedení TRS) a osm symetrických linkových vstupů. RME Fireface UFX III je zařízením napájeným přímo ze sítě pomocí IEC kabelu (“euro”) a má tedy vestavěný zdroj. Díky pokročilým funkcím a výbavě nepodporuje napájení přes USB port.
Obrázek

Novinky
Oproti předchůdci Fireface UFX II nabízí vylepšená varianta několik novinek. Tou první je možnost připojení s využitím standardu USB 3.0, což je vzhledem k počtu současně zpracovatelných kanálů nutností. Přesto je s určitými omezeními Firefece UFX III zpětně kompatibilní i s USB 2.0 (viz dále). Další související novinkou je MADI rozhraní s kapacitou až 64 vstupních a výstupních kanálů. Kromě nového designu digitální části přístroje (nové A/D a D/A převodníky a další komponenty) byla přepracována také analogová část. Vylepšením je lepší odstup signálu od šumu, nižší zkreslení a v neposlední řadě také jedna podstatná novinka: analogové výstupy pracují v tzv. DC-coupled designu. Zjednodušeně řečeno přes ně projde i stejnosměrné napětí a tudíž je možno je využít pro CV/Gate řídící signály pro analogové, napěťově řízené syntetizéry.

Fireface UFX III pracuje také s funkcí SteadyClock FS - nejnovější technologii RME pro potlačení nestability hodin a jitter. Kromě dalšího snížení přirozeného jitteru nabízí SteadyClock FS extrémně účinné potlačení jitteru i při nízkých vzorkovacích frekvencích na všech digitálních vstupních kanálech.
Obrázek

Tři režimy funkce
Rozhraní RME Fireface III nabízí možnosti provozu s velmi nízkou latencí v prostředích Mac OS a Windows. K tomu jsou nezbytné ovladače přímo od výrobce, které v kombinaci s USB 3.0 portem plně využijí potenciál všech vstupů a výstupů - nahrávat a míchat lze až 94 vstupních a stejný počet výstupních kanálů. V případě připojení pouze v USB 2.0 jsme omezeni na 30 vstupů i výstupů (zcela odpadá MADI).

Druhá varianta využití přístroje spočívá v režimu Class Compliant, tedy režimu, který se obejde bez doplňkových driverů a komunikace je umožněna přímo dodanými ovladači operačních systémů. Tento režim je využitelný např. na tabletech iPad, ale také u přenosných i stolních počítačů s Mac OS či Windows, na kterých nelze naistalovat poslední varianty ovladačů. Class Compliant režim nadále zachovává všechny adresovatelné vstupy i výstupy v plném rozsahu, pouze ovládání je svěřeno čelnímu panelu - odpadá pohodlí grafického rozhraní TotalMix FX přímo z počítače. Vyjímkou je propojení s iPadem - volitelně dostupná aplikace TotalMix FX existuje i pro něj.

Poslední variantou je režim Stand-alone, tedy samostatné použití Fireface UFX III bez připojení k jakémukoli počítači. Nabízí se zde velký počet variant využití: směrovač signálů, převodník formátů, mikrofonní předzesilovač, A/D a D/A převodník, směšovač, digitální recordér a spousta dalších. Ovládání je pak opět svěřeno uživatelskému rozhraní čelního panelu, ale zařízení je možno si předem nakonfigurovat pomocí počítače, nastavení uložit a po odpojení využít k dané funkci kdekoli v terénu.

Přímé nahrávání na USB paměťové médium
Funkce DURec (Direct USB Recording) není novinkou modelu Fireface UFX III, ale přesto je dobré se o ní zmínit, protože je svým způsobem unikátní. Jedná se o integrovaný digitální rekordér pro všechny vstupy a výstupy přímo na USB paměťová zařízení pomocí předního USB portu. Fireface UFX III nahrává na USB flash disky nebo pevné disky s kapacitou až 2 TB. Funkce nahrávání je zajištěna interním DSP, a je tedy nezávislá na připojeném počítači. Možnosti využití jsou skvělé: samostatný terénní rekordér, výkonný vícekanálový živý přehrávač pro virtuální zvukové zkoušky při ozvučování, záložní záznam při nahrávání všeho druhu atd. Prostřednictvím funkce digitálního záznamu DURec lze přímo na paměťové médium USB nahrát (a číst z něj) až 80 kanálů Fireface UFX III.
Obrázek

TotalMix FX a DIGICheck
Integrovaný mixážní pult TotalMix FX založený na DSP s jeho komplexními možnostmi směrování, monitorování a efektů je dobře známým nástrojem pro pohodlné grafické ovládání rozhraní. Nastavit lze opravdu vše, od možnosti přesměrování vstupních kanálů do výstupních či do DAW, ošetření vstupních signálů např. kompresorem i před záznamem, bezlatenční monitorovací mix pro hudebníky atd. K dispozici je také analytický nástroj DIGICheck, který umožňuje měřit a analyzovat vybrané kanály a datové toky.

Závěrem
RME Fireface UFX III je naprosto vyjímečným zařízením. Skvělé dílenské zpracování, promyšlený design, kvalitní komponenty a celkový dojem je prostě výborný. To vše dohromady dává k dispozici naprosto univerzální zařízení nejen pro studia, ale i pro živé koncerty a nahrávání v terénu. Pokud se podíváme na cenovku testovaného přístroje, je nutno vzít v potaz, že máme k dispozici čtyři velmi kvalitní mikrofonní předzesilovače s velkým ziskem, neméně kvalitní linkové vstupy a výstupy se špičkovými A/D a D/A převodníky. Dále dostaneme ve výbavě výkonný bezlatenční DSP mixér s efekty a prakticky neomezenými možnosti konfigurace a ukládání Total Recall – kompletního nastavení. Fireface UFX III je také první zařízení od společnosti RME s využitím plného potenciálu obecně rozšířeného portu USB 3.0 na všech možných počítačích. Rozšířená nabídka propojení MADI I/O je vítaná i pro začlenění do větších konfigurací s dálkovým přenosem velkého počtu kanálů. Celkově z hlediska propojení s nejpoužívanějšími formáty je nabídka více než exkluzivní. Kouzlem RME produktů jsou velmi stabilní ovladače, dovolující nízkou latenci při monitorování skrz DAW či při živém hraní s využitím virtuálních nástrojů. V neposlední řadě je nutno podtrhnout možnost DURec nahrávání bez nutnosti aktivovat záznam v DAW, anebo v kombinaci s ním jako záložní záznam, to vše na dostupných USB paměťových médiích.

RME Fireface UFX III doporučuji všem, kdo to se zvukem myslí vážně, chtějí flexibilitu a spolehlivost a nebojí se investovat do kvalitního zvukového rozhraní, které může skvěle sloužit po mnoho let.

Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět