RODECaster Pro

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

RODECaster Pro

Příspěvek od mirek.pisa »

První integrované podcastové studio na světě.
24. 6. 2019

Australská firma RØDE má za sebou letitou praxi ve vývoji a výrobě kvalitních mikrofonů za dostupné ceny. Její sortiment se neustále rozšiřuje a to i do zcela specifických oblastí, kam se ostatní výrobci nechtějí vrhnout. Například si pamatuji, že jako první se firma RØDE specializovala na mikrofony pro video natáčení. Vyrobila hned několik typů pro různě náročné uživatele. Byla to trefa do černého. Vzápětí i konkurence začala investovat do této oblasti.

V dnešním testu máme zařízení, které se také vymyká běžnému mainstreamu. Jedná se o oblast podcastů, tedy audio nahrávání hlasových komentářů, zpráv apod. V našich končinách podcasty nejsou moc rozšířené a pokud vám to nic neříká, vězte že do této kategorie patří i internetová rádia. Prostě jakýkoliv zvukový streaming je vlastně podcast.

Firma RØDE jako první na světě začala prodávat zařízení, které je přímo určené pro podcastová studia. Jmenuje se RØDECaster Pro.
Obrázek
Základní vybavení studia
Pokud to myslíte s podcastovým vysíláním vážněji, potřebujete se na to připravit i technicky. Svoje studio musíte vybavit technikou. Mezi základní vybavení patří mikrofony, mixážní pult, nějaký zvukový procesor na zlepšení zvuku mikrofonů, sampler nebo tablet na odbavování znělek a podkresů, telefonní hybrid pro možnost telefonických rozhovorů, sluchátkový zesilovač, sluchátka a samozřejmě počítač pro záznam nebo přímé streamování na Internet. To je velmi slušný seznam.

Teď pro srovnání potřebná technika při použití studia RØDECaster Pro. Mikrofony, sluchátka a počítač pro streaming. Vše ostatní má RØDECaster Pro integrované v sobě a dokonce nabízí daleko více možností, než výše popsaný seznam.

Hned na začátku začnu s polemikou o ceně. Pokud byste první seznam kupovali i v té nejlevnější verzi a nepočítám do toho počítač, který asi každý má, tak se dostaneme na cenu mezi 20-30 tisíci korunami a nebude snadné jej používat mimo studio někde v terénu. S druhou variantou jsme do 20 tisíc a vše, kromě mikrofonu a sluchátek, je integrované v jedné krabici s rozměry notebooku.

Ještě mě napadlo jedno vylepšení. Stačí koupit nějakou kvalitní webovou kameru a hned je z podcastového studia studio videocastové a posílat zajímavé myšlenky a rozhovory přímo na Facebook nebo YouTube v přímém přenosu.

Popis
RØDECaster Pro je integrované studio a vše je zabaleno do jedné krabice. S váhou necelých dvou kil a rozměry 350 x 275 x 82 mm není určen jen pro pevnou instalaci, ale dokáže být i výborným společníkem pro mobilní studia v terénu. Velmi dobře si jej dokážu představit na nějakém festivalu, při komerční akci u klienta a určitě bych našel spoustu dalších využití. Základ tvoří bytelný plast, a o jeho životnost bych se určitě nebál. Zničit jej může snad jen pád z velké výšky. Černá barva dává studiu jistou eleganci. O ovládání se stará 5” dotykový displej, který má výbornou čitelnost a reakce na dotyk jsou perfektní. Vpravo od displeje je velké tlačítko REC pro aktivaci záznamu na MicroSD kartu. Osm 100mm faderů má pevný chod a i kryty jsou příjemné na každodenní práci. Osm padů má barevné RGB podsvícení a dovoluje uživateli spouštět předem připravené audio soubory. A nechybí i řízení úrovní pro čtyři sluchátkové výstupy a hlavní audio výstup.

Mikrofonní vstupy
Základ studia RØDECaster Pro tvoří čtyři fadery pro mikrofony. Ty se připojují do čtyř XLR konektorů na zadním panelu a mohou být dynamické i kondenzátorové. Nastavení mikrofonů je uděláno tak, aby nebylo příliš složité i pro absolutního laika. Pokud se bude uživatel používat mikrofony RØDE, má na výběr z nastavení pro čtyři konkrétní typy. Hlavní je nejnovější typ PodMic, který byl představen společně se studiem a je vlastně nejdostupnějším mikrofonem RØDE. Další mikrofon může být dynamický Procaster, kondenzátorový Broadcaster a pak jsou tu presety pro čtyři studiové mikrofony NT1, NT1-A a NT2-A. Další dvě nastavení jsou pro mikrofony ostatních značek, jeden pro dynamické mikrofony a druhý pro kondenzátorové. Začátečník zde může končit, pokročilý uživatel může jít ještě více do hloubky.

Pod položkou Level je nastavení vstupního zisku mikrofonních předzesilovačů. Ty jsou klasické analogové, pracující v třídě A, takže mají vysoký zisk s minimem vlastního šumu. Pro nastavení úrovně jsou zde tlačítka +/- a stupnice s vyznačenou ideální úrovní, kde by se měl signál pohybovat. V tomto okně je možné také aktivovat 48V fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony.

V dalším okně máme nastavení zvuku v podobě dvou položek, a to Tone a Strength, což je vlastně nastavení ekvalizéru a dynamických procesorů. Opět i zde je myšleno na laiky a nastavení je omezeno na tři možnosti u každé položky. Ekvalizér je možné nastavit na Deep, Medium a High. Deep je více nabasovaný, medium je vyvážený a high je více ostrý. U nastavení komprese je na výběr Soft, Medium a Strong. Zde se nastavuje, jak moc bude hlas zpracovaný dynamickými procesory. Standardně je nastavení na Strong, které dává silný hlas, ale trochu mi tam vadilo i brzké zavírání šumové brány, která pokud se mluvilo trochu méně na hlas, už zavírala na úkor užitečného signálu. Ideální tedy bylo nastavení na Medium.

Co mě jako profesionála, který přes 20 let dělal v rádiu, dostalo, byly vestavěné procesory od firmy Aphex. Jsou dva, a to Aural Exciter a Big Bottom. Exciter ovlivňuje výšky přidáním jemného harmonického zkreslení, které rozjasní hlas a přidá na konkrétnosti. Big Bottom ovlivňuje podobným způsobem spodní část zvukového spektra, tedy basy. Tyto procesory obrovsky ovlivňují celkový zvuk mikrofonů.
Obrázek
V rozšířeném nastavení je možné jednotlivé procesory povypínat, ale není důvod to dělat. Zde je možné zapnout funkci Ducking, což je automatické potlačení hudby při mluveném slově. Funkce pro mnohé užitečná; jakmile se začne mluvit, hudba ustupuje do pozadí, přestane se a hudba se zesílí.

Celkově musím říci, že základní nastavení je dostačující pro 95% využití a těch zbylých 5% si nechávám jako profesionál pro nemožnost podrobnějších nastavení některých parametrů. Stačilo by v rozšířeném menu mít ještě jednu podmenu a tam dovolit nastavit práh pro Noise Gate a sílu potlačení pro Ducking efekty, ostatní parametry mi nechyběly.

Po zvukové stránce procesorů jsem byl velmi překvapen. Testoval jsem studio RØDECaster Pro s několika mikrofony. Konkrétně se jednalo o RØDE Broadcaster (zvuk výborný), Shure SM7 (zvuk také skvělý), velkomembránový mikrofon Audio-Technika AT 2050 (perfektní) a dokonce dynamický mikrofon pro karaoke HQ-MIC30 a zde zvuk nejvíce překvapil. Na kvalitu mikrofonu, o které se nemá cenu rozepisovat, byl výsledný zvuk velmi podobný zmíněným profesionálním mikrofonům. Prostě mikrofon za 200 Kč zněl podobně jako mikrofon za 8000 Kč. To bylo naprosto překvapující. Obrovskou míru na tom má kompletní processing na mikrofonních vstupech. Jakmile se procesory vypnuly, tak použitelné byly jen ty profesionální typy a karaoke mikrofon nebyl prakticky použitelný.

Sluchátkové výstupy, odposlech
Pro čtyři mikrofony je také potřeba mít odposlechy. Hlavní výhodou je vestavěný sluchátkový distributor se čtyřmi sluchátkovými výstupy. Ty jsou umístěné na zadním panelu v podobě 6,3mm Jack konektorů. Všechny mají nezávislou regulaci hlasitosti a tak si každý moderátor nebo host může nastavit hlasitost, která mu vyhovuje. Pro ochranu uší je v menu dokonce položka pro limitaci zvukového výstupu do sluchátek, aby ohrozil sluch. Sluchátkový výstup číslo 1 je určen hlavně pro moderátora, který může aktivovat na každém faderu odposlech a pokud je fader vypnutý pomocí tlačítka Mute, může si poslechnout, co bude na daném faderu hrát, nebo si připravit zvuk na padech. Ostatní sluchátkové výstupy hrají to, co je na hlavním výstupu. Výstup 1 je také vyveden zepředu jako 3,5mm Jack výstup.
Obrázek
Hlavní výstup hraje nejen do USB výstupu nebo MicroSD karty, ale také má vlastní hlavní výstup se samostatnou regulací hlasitosti. Je umístěn na zadním panelu jako dva 6,3mm konektory. Je ideální jako hlavní výstup při mobilním použití pro hlavní PA systém ostatním posluchačům. Trochu sporné je využití v domácím studiu, kdy při připojených reproduktorech lehce zapomenete, že výstup hraje a pak může lehce nastat zpětná vazba při zapnutí mikrofonu. Tam by byla dobrá funkce automatického vypnutí při výjezdu faderu, to bych chtěl v této cenové kategorii moc. Zvukový výstup má přesně nastavenou úroveň okolo -14dB RMS, což je ideální pro všechny streamovací služby.

USB, linkový a Bluetooth vstup
Kromě mikrofonů je možné do podcastového studia RØDECaster Pro připojit i další tři zdroje signálu, které mají vlastní fader. Na zadním panelu je vyveden USB-C konektor pro propojení studia s počítačem. Ten může mít několik úloh. V první řadě slouží pro update firmwaru. To je docela důležitá funkce, neboť software pro studio se neustále vyvíjí, vylepšuje a přidává více funkcí a tak je důležité firmware aktualizovat. Když jsem studio testoval, tak vyšla verze 1.2.1, která přidává možnost vícestopého nahrávání jak do počítače, tak také přímo na SD kartu. Ve druhé řadě slouží USB vstup jako stereo audio rozhraní, které pracuje jako klasická zvuková karta. Do počítače jde hlavní výstup ze studia, který je možné použít rovnou na on-line streaming. Z počítače je možné poslat libovolný zvukový zdroj. Asi nejvíce bude využit na pouštění písniček při živém vysílání. Třetí funkcí USB portu je nahrávání zvukových efektů pro osm padů.

Linkový vstup je pro větší univerzálnost osazen malým 3,5mm Jack konektorem, který není standardní TRS jako u sluchátek, ale má jeden kroužek, navíc tedy TRRS. Je to standardní konektor, který se používá u mobilních zařízení pro handsfree. Stačí mít kabel s TRRS konektory na obou stranách a může se připojit tablet nebo telefon pomocí 3,5mm Jack konektoru. Do tohoto vstupu je možné připojit i výstup z nějakého přehrávače, nebo audio rozhraní druhého počítače. Zde je nejdříve nutné jej pomocí redukce (například RØDE SC4) převést na standardní TRS (sluchátkový) vstup a pak jej lze propojit s libovolným zdrojem zvuku.

Bluetooth vstup je určen pro bezdrátové spojení s libovolným zvukovým zdrojem. Ideálním je telefon nebo tablet, hlavně pokud nemají 3,5mm výstup. Párování přístrojů probíhá jednoduše. Stačí na 3 sekundy stisknout modré tlačítko nad faderem a vyhledat v telefonu zařízení RØDECaster Pro. Poté stisknout párování a je hotovo. Jednodušší už to být nemůže. Tento vstup je možné použít jak pro hovory, tak také pro pouštění hudby.

Pro všechny tři vstupy je možné vybrat, co budou přehrávat a tím u nich aktivovat funkci Mix-mínus. Ta pracuje tak, že přicházející zvuk ze vstupu nepustí zpět do stejného výstupu a nemůže dojít ke zpětné vazbě nebo ozvěnám. Tím je možné všechny tři vstupy využít pro komunikaci se třemi dalšími lidmi na celém světě. USB vstup například na Skype, linkový na komunikaci přes software na tabletu a Bluetooth po telefonu. Takovou vražednou kombinaci v amatérských podmínkách nikdy neuděláte, dokonce i v profesionálním studiu by to byl velký problém.

Telefonní hovor probíhá naprosto bez problémů. Volající je slyšet výborně a i on slyší naprosto perfektně. Jako telefonní hybrid pracuje RØDECaster Pro na jedničku.
Obrázek
Vícestopé nahrávání
Obrovskou výhodou v profesionálním využití RØDECaster Pro je vícestopé nahrávání. Předem si je možné zvolit, zda záznam bude na MicroSD kartu nebo přes USB do počítače. V obou případech probíhá záznam v plném rozlišení studia a to je 24 bitů se vzorkovací frekvencí 48 kHz. Do počítače nebo na SD kartu putují čtyři mono stopy z mikrofonních vstupů a čtyři stereo z USB, linkového, Bluetooth a ze sampleru. Pak je zde ještě jedna referenční stopa se signálem z hlavního výstupu. To představuje poměrně velký datový tok a tím i náročnost na kapacitu záznamových médií, hlavně při záznamu na MicroSD kartu.

Pokud se má USB port využít pro vícestopé nahrávání, je potřeba v počítači využít ASIO4ALL ovladače a ty namapovat v DAW programu na jednotlivé stopy. Vícestopý záznam na MicroSD kartu probíhá do jednoho souboru v kodeku PCM S24 LE, což je vlastně takový kontejner a pro počítač se standardně chová jako stereo soubor. Aby se dostal zvuk do jednotlivých stop, je nutné kartu vložit do počítače a spustit program RØDECaster Pro, kde se všechny nahrané soubory objeví pod položkou Podcasts. Zde je možné jednotlivé soubory pojmenovat a přidat barevné odlišení. Stejně tak je možné zvolit položku Save a soubor je možné s SD karty uložit do počítače. Stačí klasicky vybrat místo a pojmenovat jej. Pokud se jedná o vícestopý záznam, software soubor rozbalí na jednotlivé stopy a ty je možné dále zpracovat.

Zvukové pady
Podcastové studio RØDECaster Pro nabízí i sampler s interní pamětí 512 MB. Ta slouží osmi gumovým padům, které mají RGB podsvícení. Nečekejte žádné řízení dynamiky jako na MIDI kontrolerech, zde slouží jen jako spínače pro spuštění přehrávání. A tuto funkci plní dokonale. Zvukové pady mají velmi široké možnosti využití, lze je použít na zvukové efekty, jingly, předtočené rozhovory, podkresy nebo celé písničky. Délka je limitovaná jen interní pamětí.

Každému padu je možné přiřadit zvuk, název a barvu. Také je možné vybrat jeden ze tří módů spuštění. Mód Replay zvuk spustí a pokud se během hraní stiskne znovu, tak se přehraje opět od začátku, lze jej využít pro zvukové efekty. Mód Play jen zvuk spustí až do konce přehrání a nelze jej vypnou nebo spustit znovu, ideální pro jingly. Poslední mód Latch zvuk jedním stiskem zapne a druhým vypne, super pro hudební podkresy.
Obrázek
Pomocí softwaru je možné zvuky rychle nahrávat metodou drap&drop a to vždy pokud je připojen počítač pomocí USB portu. Nahrání je rychlé a je možné jej dělat, i když jiný pad hraje. Jiná věc je, když máte studio využité v terénu bez počítače. Tam je jedinou možností nahrát zvuk pomocí interního záznamu v položce Sounds. Ta dovoluje nahrát to, co je v hlavním výstupu. Například vytvořit mluvený jingl. Tím, že je možné spustit i několik padů současně, lze za letu vytvořit nové znělky.

Jedinou nevýhodu, hlavně při práci v terénu, vidím v počtu padů. Jejich jen osm a pro jeden pořad to je dostačující, ale pokud budete vysílat nějakou delší dobu, potřebujete mít více jinglů, podkresů i efektů. Jelikož tyto zvuky nejsou náročné na velikost, je jediný problém v počtech padů. Bylo by hezké mít například osm bank po osm padech. To by bylo i možné řešit pomocí firmwaru. Například v menu by se zvolila volba banky, ta by se padem zvolila a hned by bylo osm osazených padů. Možná námět na vylepšení.

Závěr
Studio RØDECaster Pro je první svého druhu, které je mířeno na specifickou skupinu podcasterů. Jeho využití je však daleko širší a to dokonce v profesionální sféře. Dokážu si jej představit i jako hlavní mix pro internetové rádio, profesionálové jej využijí i jako mobilní studio na pořádaných akcí, festivalech nebo pro přímý přenos u klienta. A to lze dobře zpeněžit.

Přístup ovládání cílí na úplné laiky, kteří pouze studio propojí a zapnou. Jedním stiskem nastaví mikrofon a můžou vysílat nebo nahrávat. Tuto jednoduchost ocení i profesionál, který se může starat jen o výkon a nemusí studovat techniku. Super je možnost využití až tří externích zdrojů zvuku a osm zvukových padů. Dvě tři malá vylepšení, a RØDECaster Pro by bylo možné použít i jako hlavní mixážní pult pro profesionální rádia.

Já osobně jsem pracoval v profesionálním rádiu 20 let a musím uznat, že RØDECaster Pro mě i mé kolegy nadchnul svou jednoduchostí, možnostmi a zvukem. Cena je pro amatéra možná vyšší, pro profesionála je za hubičku, vzhledem k cenám vysílací techniky.

Praktický test
Výrobce: RØDE Microphones
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz

Odpovědět