Roland M200i

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Roland M200i

Příspěvek od mirek.pisa » 16 srp 2013 12:31

Digitální mixer ovládaný pomocí iPadu.

Firma Roland věnuje od roku 2008 velkou část své vývojové kapacity profesionálním audio a video výrobkům. Některé z nich jsme si již na stránkách PiXELu představili. Velký ohlas měla řada digitálních mixerů V-Mixer, která se objevila jako blesk z čistého nebe a rozčeřila poměrně klidnou hladinu v oblasti digitálních mixerů. Za dobu existence série V-Mixer vzniklo již několik typů, které se lišily vybavením, interními možnostmi, ovládáním a rozměry. Nejnovější přírůstek patří do rodiny těch kompaktnějších, ovšem technologicky nejvyspělejších digitálních mixů. Je jím V-Mixer Roland M200i.
Obrázek
Letmý pohled
Digitální V-Mixer Roland M200i nabízí řízení až 32 kanálů pomocí 16 motorových faderů. Každý kanál obsahuje čtyřpásmové korekce s laděnými středy a dynamické efekty Gate a kompresor. Signál z audio kanálů je možné poslat do osmi Aux a čtyř interních Matrix sběrnic. Všechny vstupní kanály lze sloučit do osmi DCA skupin pro řízení hlasitosti jedním faderem a do čtyř Mute skupin, kde se stiskem tlačítka umlčí všechny přiřazené kanály.

Pro dobarvení zvuku je možné využít čtyř efektových jednotek a čtyř 31pásmových ekvalizérů. Efekty je možné libovolně přiřadit buď jako Insert efekty do některého vstupního nebo výstupního kanálu, nebo je lze zařadit na Aux či Matrix sběrnici a využít je jako Send efekty. Záleží jen na uživateli, jakým způsobem je bude využívat.

Mixpult M200i je díky jeho rozměrům možné namontovat do 19“ racku. Při této šířce je až s podivem, kolik přípojných míst mix nabízí přímo na svém těle. Dovoluje připojit 24 vstupních kanálů, přičemž 16 z nich je osazeno XLR konektory, 6 TRS a dva RCA konektory. Ty je možné propojit s jakýmkoliv ze 32 interních kanálů mixu. Podobně je na tom mix na straně výstupů, jen počet konektorů je poloviční. Celkem je jich 12 analogových (8 XLR a 4 TRS) a jeden digitální v podobě XLR konektoru s AES/EBU protokolem.

Do vstupních a výstupních zařízení je nutné započítat i USB přehrávač kombinovaný s rekordérem. Ten dovoluje přehrávat z připojené Flash paměti hudební podklady ve formátech WAV nebo MP3, což se hodí například pro hraní hudebních podkladů. Pokud je třeba, lze na Flash paměť nahrávat zvukový výstup mixeru do 24bitového WAV souboru.

Přes velký počet vstupních a výstupních konektorů je hlavním přípojným bodem malý profesionální LAN konektor, do kterého se připojuje až 40 audio kanálů s převodníky pracujícími na interním protokolu REAC.
Obrázek
REAC
REAC není nic jiného než zkratka pro komunikační protokol Roland Ethernet Audio Communication, který převádí audio signál na data posílaná po ethernetovém kabelu. Na jedné straně jsou předzesilovače a 24bitové převodníky a na druhé mohou být ty samé přístroje nebo některý typ V-Mixeru, jak jsou označovány digitální mixery firmy Roland. Velkou výhodou je kvalita přenášeného signálu a skladnost celého systému. Standardní doporučená délka kabelu pro přenos je 100 m, ovšem vzdálenost je možné prodlužovat pomocí standardních síťových přepínačů, které mohou sloužit i jako rozbočovač signálu. Pokud by byla požadována ještě větší vzdálenost, lze využít i optické kabely pomocí konvertoru Roland S-OPT. Protokol REAC dovoluje po jednom kabelu přenášet až 40 audio kanálů plus MIDI data.

Mixer Roland M200i lze kombinovat s převodníky S-0808, S-1608, S-0816 a S-4000S. Při živém hraní lze využít i osobní monitorovací pult Roland M-48, který dovoluje každému hudebníkovi namíchat libovolně až 16 skupin zvukových kanálů.

Ve studiové praxi nebo při živém hraní lze do systému Digital Snake zapojit 48stopý rekordér/přehrávač Roland R-1000, se kterým je možné jednoduše pořídit záznam nebo přehrávat playbacky.

Roland REAC je samozřejmě firemní protokol, ale s pomocí převodníku S-MADI jej lze převést na formát MADI, který využívají ostatní firmy.

Propojení
Hned na první pohled schází mixeru velký barevný display, který mají dražší verze V-Mixeru. Zde jej nahradil malinký černobílý display, na kterém lze sice nastavit všechny parametry mixeru, ale o nějaké komfortní práci se nedá mluvit, natož psát. Odpověď na otázku, co tím firma Roland sledovala, se skrývá hned v názvu mixpultu - je to ono malé „i“, které znamená iPad.

Mnoho výrobců digitálních pultů dnes jako sekundární vlastnost přidává dálkové řízení parametrů pomocí iPadu. Ve firmě Roland si proto také řekli, že odstraní velký barevný display a na jeho místo postaví iPad. Myšlenka je to naprosto geniální. Když už si někdo bude kupovat mixpult, pak hlavně kvůli tomu, že chce řídit parametry na dálku. Díky odstranění displaye klesla cena mixeru o několik desítek tisíc a vzniklo místo pro položení iPadu. Zde musím pochválit firmu Roland za to, že neudělala žádný dockovací slot, ale pouze jednoduchý stojánek, čímž docílila toho, že je možné použít jakýkoliv typ iPadu od první generace až po nejnovější čtvrtou nebo také iPad Mini.

K mixážnímu pultu je možné iPad připojit několika způsoby. První spočívá ve využití přiložené kabelové redukce, kde je na jedné straně 30pinový konektor pro iPad a na straně druhé speciální konektor pro připojení do pultu. Zde je jasné, že majitelé nejnovější generace iPadu a iPadu Mini budou muset buď kabelové připojení oželet, nebo zakoupit redukci z malého Lightning konektoru na 30pinový. To je vůbec obecný problém u nových Apple zařízení.

Druhou možností je připojit mixer pomocí LAN konektoru k místní síti nebo AP a poté propojit iPad a mixer bezdrátově pomocí WiFi. Zde se projeví plné využití dálkové správy všech parametrů mixu. Podobný systém nabízí i třetí možnost a to propojení pomocí WiFi adaptéru Roland WNA1100-RL, který se připojuje do samostatného USB konektoru na zadním panelu. Během okamžiku se nakonfiguruje WiFi a následně lze iPad propojit přímo s pultem bez nutnosti převážet externí zařízení. Je to velmi praktické a dostupné řešení, které bude asi nejvíce využíváno.
Obrázek
Obrázek
Praktické zkušenosti
Měl jsem možnost testovat Roland M200i pomocí dvou tabletů, jedním z nich byl velký iPad poslední generace a druhý iPad Mini. Stačilo jen stáhnout a nainstalovat program M200i Remote Control. Jedná se o program na vzdálenou správu a ovládání mixeru, který nabízí přístup ke všem parametrům mixu. Díky dotykovému ovládání je práce s mixerem velmi snadná a v přehledném grafickém rozhraní se uživatel rychle orientuje, aniž by musel studovat manuál.
Jednotlivé kanály se zobrazují stejně jako v počítačovém DAW programu, pouze se vše neovládá pomocí myši, ale snadno prstem.

Z kladných vlastností bych vyzdvihl přehledné grafické rozhraní a ovládání stejně jako přístup ke všem parametrům kdekoliv v sále. Samozřejmostí je vynikající zvuková kvalita. Perfektní je také nastavení až dvou uživatelských vrstev, ve kterých mohou být na jedné obrazovce zobrazeny pouze ty kanály, které člověk skutečně potřebuje.

Abych ale jen nechválil, mám i pár poznatků, které mne překvapily. V první řadě je to obecný problém digitálních pultů a to zpětná vazba. Jelikož je v daném okamžiku přístup pouze k parametrům jednoho kanálu, je poměrně náročné se poprat se vzniklou vazbou. Jedinou možností je rychlý pohyb faderu, ekvalizace se musí řešit dodatečně, což lze u analogových pultů provést okamžitě. Není to však nic, co by nebylo možné předem vyřešit.

Druhou věcí, která mne překvapila, bylo časté odpojování softwaru od pultu. Zkoušel jsem dva iPady s WiFi připojením, jednou pomocí USB klíče, podruhé pomocí AP. V obou případech se program udržel několik minut a poté s mixem ztratil spojení. Problém jsem konzultoval jak s českým zastoupením, tak i s centrálou firmy Roland. Nakonec se ukázalo, že potíže působily služby spuštěné na pozadí tabletu. Jelikož mnou použité iPady nebyly využívány jen pro ovládání mixu, měly nainstalovány aplikace i pro poštu, počasí a další programy. Ty bylo nutné vypnout a poté se problémy s odpojením neobjevovaly. Nutno podotknout, že i když se program od pultu odpojil, jeho funkci to neohrozilo.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Závěr
I přes výše popsané nedostatky se jedná o vynikající mixpult určený především pro živou produkci. Bezdrátové připojení dovoluje nastavit dobrý zvuk ze všech poslechových míst sálu pouhým tažením prstu po displeji. Musím ocenit nápad s vlastním přípojným bodem pomocí USB klíče, který se objevuje u většiny nových zařízení firmy Roland. Zvuková kvalita je nekompromisně perfektní. Díky množství konektorů je možné mixpult použít přímo, ale jeho možnosti navíc značně rozšiřuje systém Digital Snake a protokol REAC. Je zkrátka příjemné hodnotit zařízení, jehož vysoká kvalita hovoří sama za sebe.

Mirek Píša

Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.

Odpovědět