Roland OCTA-CAPTURE

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Roland OCTA-CAPTURE

Příspěvek od mirek.pisa » 27 úno 2012 12:59

Vlajková loď mezi audio převodníky Roland.

Japonská firma Roland je jednou z vedoucích firem na světovém trhu ve výrobě hudebních nástrojů a jejich příslušenství. S postupným vývojem digitalizace studií se firma také stále více orientuje na záznam a editaci digitálního audio signálu. Její legendární V-Studia byla v devadesátých letech dokonce nejpropracovanějšími digitálními studii s osmi stopami záznamu, dodávanými navíc ve vlastním přenosném obalu. Doba však pokročila a dnes je preferován spíše přenosný počítač s kvalitním audio převodníkem. Ani zde firma Roland nezaspala a přichází s nabídkou několika přepracovaných audio převodníků série Capture s přívlastkem označujícím fyzický počet audio vstupů. Na trhu se tedy objevily převodníky DUO, TRI, QUAD a OCTA-CAPTURE, které nabízejí dva, tři, čtyři a osm vstupních audio kanálů. V dnešním testu se podrobněji podíváme na nejvyšší řadu audio převodníků - OCTA-CAPTURE.

Seznámení
Při předání přístroje u českého zastoupení firmy Roland mne překvapila váha balení. Zhruba dvoukilová krabice v sobě ukrývala dvě instalační CD/DVD, tištěný manuál, síťový adaptér, přípojný USB kabel, dvě redukční „uši“ a v neposlední řadě také audio převodník OCTA-CAPTURE. Základním výrobním materiálem samotného převodníku je ocelový plech, který se podílí na jeho vyšší váze. Ta však není nikdy na škodu, neboť při připojení všech kabelů neudrží lehké převodníky jejich tah a jezdí po stole. To se u OCTA-CAPTURE stát nemůže, neboť stabilitu kromě váhy zaručí i poměrně velké nožky z tvrzené gumy.

Pro integraci audio převodníku do stávajícího studiového vybavení jsou připraveny ocelové redukční uši pro namontování do 19“ racku, které se k převodníku přimontují pomocí tří šroubů na každé straně. Díky malé hloubce je převodník pevně uchycen a uši udrží i váhu přípojné kabeláže. Zadní panel je vyroben z plastu. Použita je jednoduchá černá plocha, na které jsou umístěny přípojné konektory pro kabel dodávaného síťového adaptéru, USB konektor k propojení převodníku s počítačem a dvojice pětikolíkových DIN konektorů, které zastupují vstup a výstup integrovaného MIDI převodníku. Dále se na zadním panelu nacházejí dva RCA konektory, jejichž oranžová barva znázorňuje vstup a výstup pro digitální audio signál. Následuje osm symetricky zapojených TRS konektorů pro osm analogových výstupů a panel zakončuje čtveřice kombinovaných XLR/TRS konektorů pro čtvrtý až osmý analogový vstupní kanál.
Obrázek
Obrázek
Čelní panel černé barvy v kombinaci lesklého a matného plastu má elegantní stříbrné ohraničení, díky kterému se převodník vzhledově řadí do vyšší třídy. Designéři si dali záležet i na pečlivém rozložení ovládacích prvků panelu. Pro snadné připojení signálu do převodníku lze využít čtyři kombinované XLR/TRS konektory. Do prvních dvou vstupů je možné připojit jak mikrofony, tak nástroje. Následuje sekce pro softwarové ovládání předzesilovačů a displej s kontinuálním potenciometrem pro zobrazování a editaci parametrů. Samostatné tlačítko MIX SEL přepíná zobrazení mezi čtyři nezávislé mixéry pro interní mixáž vstupních kanálů a vestavěných efektů. Otočný knob řídí poměr zvoleného mixéru a softwarových výstupů. Přední panel zakončuje sluchátkový výstup s regulací hlasitosti. Pomocí přepínače lze volit, zda bude regulace hlasitosti ovlivňovat jen sluchátkový výstup, nebo i hlavní pár audio výstupů na zadním panelu.

Analogová část
Všechny vstupní kanály jsou osazeny kvalitními digitálně řízenými analogovými předzesilovači. Jejich čistý a nezkreslený zvuk byl již ověřen na špičkových studiových komponentech zařízení V-STUDIO 700 a digitálního mixážního pultu M-400 V-Mixer. Vstupní úroveň lze nastavovat dvojím způsobem. První nabízí přední panel audio převodníku, kdy se pomocí šipek vybere kanál a otočným knobem se nastavuje úroveň. Tento krok je také možné nechat provádět automaticky. Po stisku otočného ovladače se zapne automatická detekce vstupního signálu a nastaví se citlivost tak, aby nedošlo k přebuzení vstupu. Druhá možnost je výlučně softwarová - na kontrolním panelu lze nastavit všechny parametry předzesilovače pomocí přehledného grafického rozhraní. Jen je škoda, že kontrolní panel neobsahuje také Level metry ukazující sílu signálu. Zde je uživatel odkázán na malý displej nebo metry v DAW programu.

Do analogové části patří úprava impedance pro první dva kanály, které dovolují přímé připojení kytary, basy nebo houslí do převodníku, a také aktivace fantomového napětí 48 V, které slouží pro napájení kapacitních mikrofonů. Napájení lze zapnout pro každý kanál samostatně.

Digitální část
O další část zpracování signálu se starají kvalitní 24bitové A/D - D/A převodníky, které dovolují současně zaznamenávat dvanáct kanálů (8 analogových, 2 digitální a 2 softwarové výstupy z mixu A) a přehrávat deset (8 analogových a 2 digitální) při samplovací frekvenci až 96 kHz. Pokud by uživatel potřeboval využít lepší kvalitu, může použít samplovací frekvenci až 192 kHz, ovšem za cenu menšího počtu kanálů. Konkrétně lze při nejvyšší kvalitě použít pouze čtyři vstupní a stejný počet výstupních kanálů. Je to dáno především datovou prostupností sběrnice USB 2.0.

OCTA-CAPTURE má interní DSP čip, který nabízí zpracování signálu ještě před záznamem. U každého vstupu je k dispozici nízkofrekvenční filtr, otáčení fáze a digitální kompresor se šumovou bránou. Nastavení parametrů je možné provádět na předním panelu, nebo komfortně v ovládacím panelu. Pro stereofonní zpracování je možné vstupní kanály spojovat do párů.

Čtyři monitorovací mixéry
Příjemným překvapením jsou čtyři vestavěné digitální mixéry pro přímý monitoring vstupních a softwarových kanálů. Ty je možné pomocí Patchbay okna přiřadit k jednomu z pěti fyzických výstupních párů. Vnitřní zpracování probíhá ve 40bitovém rozlišení, což zaručuje vynikající zvukovou kvalitu. Pro první mix A je možné využít i integrovaný Reverb efekt s několika algoritmy pro tvorbu dozvuku. Signál lze do efektu volitelně přimíchat z každého vstupního kanálu, i digitálního. Po aplikaci efektu je signál přiveden na hlavní výstupní sběrnici.
Obrázek
Mixery je možné využít například při natáčení nebo zvučení živé kapely, kdy jsou k dispozici čtyři nezávislé odposlechové cesty. K úplné dokonalosti chybí jen ekvalizér. Převodník by mohl sloužit i jako digitální mixer. Při této příležitosti jsem udělal malý pokus. V návodu se o tom nikde nepíše, ale OCTA-CAPTURE má všechny editační funkce a nastavení zachovány i po odpojení převodníku od počítače. Díky tomu je možné využít samotnou DSP jednotku jako čtyři monitorovací mixéry i bez použití počítače. O to víc mne mrzí absence ekvalizérů, bylo by to dokonalé.

Parametry mixéru je možné ovládat i na dálku a to pomocí MIDI kontrolérů. Je možné využít automatizaci mixu například při hraní koncertu s připravenými podklady, nebo použít externí hardwarové kontroléry.
Obrázek
Obrázek
Ovladače
Připojení k počítači pomocí USB 2.0 sběrnice je realizováno pomocí technologie VS Streaming, která byla vyvinuta firmou Roland. Ta by měla zaručovat perfektní stabilitu, výkon a audio kvalitu. Toliko reklamní sdělení. Pravdou je, že ať se o připojení stará cokoliv, opravdu to funguje. Není zde ani náznak nějakého rušení sběrnice počítačem, brumu a hluku, jako se to stává u levných USB audio převodníků. VS Streaming společně s funkcí VS Expand dovolují připojit a současně spravovat dva převodníky OCTA-CAPTURE, nebo jeden OCTA-CAPTURE a převodník z řady V-STUDIO typu 100 nebo 700 na jednom počítači. To dovoluje rozšířit celkovou kapacitu audio kanálů na dvojnásobek. Ovladače podporují všechny nejběžnější audio technologie jako ASIO2, WDM, Core Audio a další.

Software
Jak je u firmy Roland zvykem, uživatel si nekupuje jen hardware, ale za své peníze dostává i slušné softwarové vybavení. Využijí ho však jen uživatelé s operačním systémem Windows. Jedná se o hudební program Sonar 8.5 LE a balík virtuálních nástrojů Production Plus Pack. Je škoda, že firma nevyužila svých možností a přibalila starou verzi programu Sonar 8.5, ačkoliv je na trhu nová vydařená verze programu - Sonar X1. Sonar 8.5 LE je dobrým pomocníkem pro první krůčky v hudební branži, ovšem zmatené menu a věčné hledání editačních funkcí v něm mne přivádí k šílenství. Asi jste poznali, že jsem jen občasný uživatel programu Sonar, ale při porovnání verzí X1 a starších edic je patrný obrovský skok v přehlednosti a celkovém komfortu práce. Každopádně přiložený program Sonar 8.5 LE nabízí audio a MIDI záznam a editaci ve více stopách, stejně jako využití virtuálních VST nástrojů a efektů, a to i s automatizací parametrů mixu. Pro uživatele, který dosud nevlastní žádný hudební program, je Sonar LE vítaný pomocník.
Obrázek
Dodávaná sada virtuálních nástrojů Production Plus Pack přináší uživateli rozšíření možností o tři kvalitní nástroje. Prvním je virtuální sampler Sound Center, který v základu nabízí několik stovek zvukových barev. Vzorky jsou pečlivě vybrány a seřazeny do kategorií podle druhu nástroje. Pro editaci je připraveno až osm otočných kontrolérů a osm tlačítek, k nimž se parametry přiřazují podle zvoleného zvuku. Sice to není skutečná editace, ale určité změny charakteru zvuku lze provést. Zvuky jsou kvalitní a podle charakteru bych tipoval, že mají původ ve zvukových modulech Roland Sound Canvas.
Obrázek
Dalším nástrojem je virtuální bicí modul Studio Instruments Drums, jenž nabízí uživateli přehledné grafické rozhraní v podobě bicí soupravy, do které lze nahrát sadu vzorků z několika desítek připravených sad. Kromě ovládání zvuku pomocí MIDI not z programu lze ke hraní využít i patternový sekvencer s celou škálou připravených rytmů.
Obrázek
Posledním nástrojem z nabídky je syntezátor Rapture v omezenější LE verzi. Rapture je velmi kvalitní syntezátor kombinující několik typů syntéz. Jeho hlavní síla je v propracované modulační části, kde jsou kromě obálek a LFO oscilátorů k dispozici i sekvenční obálky, které dovolují vytvářet nespočet zvukových variant a efektů. LE verze má omezenější možnosti editace, po zvukové stránce však nabízí stejnou kvalitu jako její ničím neomezený sourozenec.
Obrázek
Závěr
Roland OCTA-CAPTURE je kvalitní audio převodník se širokými možnostmi použití. Může se uplatnit jako čistě studiové zařízení, lze jej využít i pro monitorovací mix při živém vystoupení. Výborným nápadem je osazení všech vstupů kombinovanými konektory, což nabízí velké možnosti využití.
Dodávaný software dovoluje okamžitě pracovat, bohužel jen na počítačích s Windows. Také verze programu by mohla být novější, ale lepší něco než nic. Velmi užitečné jsou dodávané virtuální nástroje. OCTA-CAPTURE si vzhledem ke své zvukové kvalitě určitě najde své místo mezi obrovskou nabídkou audio převodníků.

Mirek Píša

Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.

Odpovědět