Roland QUAD-CAPTURE

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Roland QUAD-CAPTURE

Příspěvek od mirek.pisa » 12 dub 2012 10:41

24bitový USB audio převodník.

Firma Roland je na hudebním trhu stálicí mezi světovými výrobci všemožných hudebních nástrojů a doplňků pro muzikanty. V několika posledních letech je také výrobcem kvalitních zvukových převodníků pro počítačová studia. Nedávno aktualizovaná výrobní řada CAPTURE přinesla několik novinek. OCTA-CAPTURE i TRI-CAPTURE jsme si již představili. V dnešním testu přichází na řadu audio předvodník střední velikosti QUAD-CAPTURE.

Základní kámen
Roland QUAD-CAPTURE je postaven na interním čipu, který nabízí uživateli kombinaci 2 x 2 a 2 x 2 vstupů a výstupů. Na vysvětlenou - první součin určuje počet analogových a druhý počet digitálních vstupů a výstupů. Celkem jsou tak k dispozici čtyři vstupy a čtyři výstupy.
Obrázek
Analogová část je postavena na kvalitních předzesilovačích nazývaných VS Preamp, které jsou převzaty z profesionálních převodníků V-STUDIO 7000. Stejné obsahuje i audio převodník OCTA-CAPTURE. Předzesilovače se vyznačují velkým dynamickým rozsahem při velmi nízkém vlastním šumu. Vstupy jsou na předním panelu osazeny dvěma kombinovanými konektory XLR/TRS. Díky velkému rozsahu zesílení je možné připojit mikrofon, nástroje nebo linkový signál. Při využití kapacitních mikrofonů lze na zadním panelu zapnout fantomové napětí 48 V. Pro připojení nástroje je možné nastavit u prvního vstupu vyšší hodnotu impedanční charakteristiky, jaká je potřeba pro nástrojové snímače. Aktivuje se přepínačem na zadním panelu. Bohužel ani fantomové napětí, ani úprava impedance nemá žádnou vizuální kontrolku na předním panelu a tak si uživatel musí nastavení přepínačů na zadním panelu vždy překontrolovat sám.

Za velice užitečnou vlastnost považuji možnost přepnutí uzemnění vstupních konektorů na oddělenou zem, takzvanou plovoucí. S tím lze předejít velmi častým problémům se síťovým brumem. Škoda, že je jen na vstupech, velmi často nastává problém se síťovým brumem už jen připojením počítače do zásuvky a převodníku do aparatury, což se běžně řeší pomocí rozdvojky bez zemnícího kolíčku. Zde by se odpojení zemnění uplatnilo daleko více než na vstupních konektorech.

Nastavení vstupní úrovně lze provést ve dvou rovinách. Jednak pomocí samostatných potenciometrů s LED stupnicí, která nejen signalizuje aktuální nastavenou hodnotu, ale také slouží jako ukazatel síly signálu. Překročení vstupní úrovně je signalizováno pro oba vstupy pomocí společné LED červené barvy.

Druhá rovina nastavení vstupní úrovně je založena na automatickém nastavení citlivosti. Pomocí tlačítka na předním panelu nebo v kontrolním panelu softwarového ovladače lze převodník nechat, ať si sám určí hodnotu, která bude vhodná pro kvalitní signál, aniž by přebudil digitální převodníky. Funkce pracuje velmi dobře, jen automatické nastavení nechává menší rezervu pro případné špičky signálu. Hodnotu nastavenou automatikou lze ručně doladit pomocí potenciometrů nebo v softwarovém kontrolním panelu.
Obrázek
Všechny audio výstupy jsou vyvedeny na zadním panelu. Analogové jsou osazeny dvěma TRS konektory a digitální mají podobu koaxiálních RCA konektorů.
Na předním panelu je vyveden samostatně řízený sluchátkový výstup, který je pevně připojen k analogovému audio výstupu.

Pro lepší komunikaci s ostatním hudebním a světelným hardwarem se stal součástí audio převodníku také jeden okruh MIDI převodníku. MIDI vstup i výstup mají své místo na zadním panelu v podobě dvou pětikolíkových DIN konektorů.

Audio převodník
Za analogovou částí následují audio převodníky, které dovedou signál zpracovat ve 24bitovém rozlišení se vzorkovací frekvencí až 192 kHz. Tyto parametry napovídají, že se v černém hardwaru ukrývá kvalitní procesor, který toto množství dat dovede zpracovat. Popravdě jsou zde jistá omezení, například pro využití všech čtyř vstupů a výstupů je samplovací frekvence omezena na 96 kHz. Za toto omezení však nemůže DSP čip, ale formát přenosu digitálních dat, který je na koaxiálním kabelu omezen právě na 96 kHz. Při samplovací frekvenci 192 kHz je k dispozici pouze analogová část.

Oproti starším převodníkům, kde se samplovací frekvence určovala mechanickým přepínačem, je u QUAD-CAPTURE frekvence řízena hudebním softwarem.
Roland QUAD-CAPTURE se k počítači připojuje pomocí USB sběrnice, která současně zajišťuje i napájení. Přenos dat do počítače je uskutečněn pomocí firemního protokolu VS Streaming, který je založen na přenosu dat pomocí vyššího napětí. Díky tomu lze digitální signál lépe chránit před možným rušením způsobovaným počítačovými komponenty, k čemuž byly náchylné první audio převodníky. V dnešní době má již většina firem nějaký vlastní protokol, který zajišťuje čistý zvuk.

ObrázekKontrolní panel
Za digitálním převodníkem analogových vstupů se ukrývá softwarově řízená DSP jednotka, která uživateli nabízí základní nastavení a zpracování signálu ještě před vstupem do počítače. U každého vstupu je možné otočit fázi, aktivovat horní propust pro omezení subbasových frekvencí a nastavit vstupní citlivost s grafickým zobrazením síly signálu. Pro dynamickou úpravu je možné využít kompresor s integrovanou šumovou bránou, což se hodí pro přímé upravení signálu a využití při monitoringu s nulovou latencí. Pomocí kontrolního panelu je také možné nastavit poměry analogových a digitálních vstupů v nezávislém monitorovacím pultu. Výstup z virtuálního pultu lze využít jako virtuální vstup v hudebních programech, nebo jako výstup na digitálním výstupu.
Obrázek
Softwarová výbava
Firma Roland má pod svými křídly softwarovou firmu Cakewalk, která je tvůrcem vynikajícího DAW program SONAR X1, bohužel určeného jen uživatelům systémů Windows. Roland dodává program SONAR v omezené LE verzi skoro se všemi svými výrobky, což je velmi taktický marketingový tah, neboť projekty vytvořené v nižších verzích jsou plně přenosné do dospělých verzí programu. Člověk je navíc tvor konzervativní - pokud se někdo naučí pracovat s jedním programem, málokdy přejde k jinému od jiného výrobce.

Program Cakewalk SONAR X1 LE nabízí uživateli stejný komfort jako jeho větší sourozenci. Má pouze několik funkčních omezení, která ovšem vůbec nebrání jeho plnému využívání s audio převodníkem QUAD-CAPTURE. Program umožňuje záznam, editaci a mix až 32 audio a 64 MIDI stop v jednom projektu. Začátečníkům pomohou integrované šablony pro nejběžnější druhy práce s nakonfigurovanými stopami a efekty. Přehledné grafické prostředí a inteligentní editační nástroje nabízejí veškerý komfort při práci.
Obrázek
Firma Roland rozmazluje uživatele programu SONAR X1 LE kupříkladu automatickou detekcí hardwaru a následným nastavením vstupních zařízení. Součástí instalace je i velká zvuková knihovna zabírající přes 1 GB místa, která obsahuje více než 350 audio klipů a přes tisícovku MIDI klipů, dále různé demo projekty a šablony pro první seznámení se s programem.

Kromě toho je součástí instalace 24 virtuálních efektů a osm virtuálních nástrojů. Navíc je jako bonus dodávána prémiová sada virtuálních nástrojů zahrnující bicí modul Studio Instruments Drums, sample player Cakewalk Sound Center a syntezátor Square I. Myslím, že pro začátek je to velmi slušné vybavení bez jediné koruny investice navíc.

Závěr
Roland QUAD-CAPTURE najde své uplatnění v domácích, mobilních a malých produkčních studiích, kterým nabízí nadstandardní parametry a kvalitní zpracování signálu. Velmi solidní design neudělá ostudu na žádném pracovním stole a kombinace mikrofonních, nástrojových a linkových vstupů nabízí velkou variabilitu nahrávání. Při testu jsem neměl jediný technický problém, snad jen ty kontrolky aktivního fantomového a nástrojového vstupu mi docela chyběly.

Mirek Píša

Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.

Odpovědět