Nový typ profesionálního audio záznamníku.
4. 6. 2012
Když v roce 2007 přinesla firma Roland na hudební trh přenosný záznamník Edirol R-09, byl skoro jediný, který bylo možné profesionálně použít. Jeho kvalitu podtrhuje i to, že se vyráběl až do loňského roku v prakticky nezměněné podobě, přičemž jeho poslední označení bylo R-09HR. I když nepatřil k nejlevnějším, byl po zvukové stránce stále vynikající. Jako levnější variantu nabídla firma Roland typ R-05, který se vyrábí dodnes a i když má oproti R-09 méně basů, je velice dobrý pro profesionální reportéry. Po oznámení ukončení výroby R-09 celý svět očekával, jaký malý záznamník zaujme jeho místo. Světe div se, žádná miniaturizace se nekoná - přichází R-26.
První dojem
Na první pohled se jedná o robustní ampérmetr, kterému chybí snad jen připojovací dráty. Jde sice o nadsázku, Roland R-26 je však oproti R-09 skutečně veliký. Musím poznamenat, že ač se to nezdálo, bylo možné schovat jej do kapsy; větší kus sice vyčníval, přesto jej lze označit jako kapesní přístroj.
Velkou zásluhu na velikosti má modře podsvětlený a dotykový LCD display. Za výšku pak může dvojice kombinovaných konektorů XLR/TRS a ve spodní části zásobník na čtyři tužkové baterie typu AA, které zajišťují napájení pro nahrávání v terénu. Ve studiu lze k napájení využít přiložený síťový adaptér. Na horní straně je čtveřice mikrofonů. Dva jsou na bocích a mají kulovou charakteristiku, další dva jsou umístěny uprostřed proti sobě v úhlu 90°, což je osazení označované také jako XY. Prostřední mikrofony mají ledvinovou charakteristiku.
Připojením k linkovému nebo mikrofonnímu signálu na XLR/TRS konektorech lze aktivovat fantomové napájení 48 V. Kromě toho je možné na levoboku připojit externí mikrofon pomocí 3,5mm Jack konektoru s možností aktivního napájení. Pro monitoring přehrávaného signálu je na levém boku vestavěný malý reproduktor a sluchátkový výstup, oba s regulací hlasitosti společným potenciometrem.
Pravá strana je vyhrazena pro připojení síťového adaptéru. Celkem pěkně je zde vyřešena možnost využití jiného než dodávaného adaptéru. Stačí jen, aby měl stejný průměr konektoru a polarizaci. Napětí je možné softwarově nastavit přímo v přístroji a to v poměrně velkém rozsahu od 9 do 12 V. Na pravé straně je také miniUSB konektor pro připojení k počítači a slot pro SD kartu. Jedna 2GB je dodávána s přístrojem a obsahuje několik demo záznamů pořízených pomocí záznamníku Roland R-26.
Záznam
Na rozdíl od ostatních záznamníků je R-26 jediný, který dokáže nahrávat až šest stop současně. Nejdříve se uživatel může rozhodnout, kolik stop bude nahrávat a poté je možné konfigurovat, které zdroje signálu budou nahrávány. Při dvoukanálovém záznamu lze vybírat záznam jednoho nebo druhého páru interních mikrofonů, dále vstupy z XLR vstupů nebo externí mikrofon z 3,5mm konektoru. Pokud je nastaven záznam na 4 nebo 6 kanálů, lze zdroje signálů kombinovat.
Záznam je možné pořizovat ve třech formátech - komprimovaném MP3, nekomprimovaném WAV a profesionálním BWF. Samplovací frekvence je nastavitelná od CD kvality 44.1 kHz s rozlišením 16 bitů až po vynikajících 96 kHz s rozlišením 24 bitů.
Sílu signálu při nahrávání lze nastavit manuálně pomocí knobů na horním panelu. Překročení úrovně je signalizováno pomocí LED pod displejem. Další možností je využití automatického nastavení úrovně. Po aktivaci nahrávání se záznamník uvede do režimu pauzy. Stiskem tlačítka SENS se na displeji otevře menu, ve kterém uživatel může využít presetů pro nastavení poměru kombinace interních mikrofonů. V tomto menu je také tlačítko pro změření a nastavení vstupní úrovně, po jehož aktivaci se zobrazí ideální hodnota nastavení citlivosti.
Během záznamu je možné vytvářet značky pro označování místa v nahrávce. Lze je vytvářet buď ručně, nebo určením časového intervalu, ve kterém budou značky produkovány automaticky. Vytvořený záznam se ukládá do vlastní složky jako projekt. Při záznamu až šesti stop se vytvářejí tři stereo stopy.
Přehrávání
Nahrané projekty se v záznamníku přehrávají stejně jako v běžném mediálním přehrávači. Pomocí transportních tlačítek se uživatel přesouvá mezi projekty, stejně tak se lze dostat k projektům pomocí menu a dotykového displeje. Celkem dobrou pomůckou je změna rychlosti přehrávání - hudebníci ji využijí k tréninku, asistentky při přepisu diktátu. Pokud je záznam pořízen vícekanálově, má uživatel k dispozici možnost zapínat a měnit hlasitost pro jednotlivé páry. To ocení zvukoví mágové při hledání toho nejlepšího zvuku přímo na place.
Editace
Projekty nahrané v záznamníku Roland R-26 je možné upravovat přímo v přístroji. Projekt je možné kopírovat, přenášet, pojmenovat, mazat a také lze využít další editační nástroje. Ty jsou omezeny pouze na funkce rozdělení stopy, spojení stop a smazání nežádoucích částí projektu. Všechny editační funkce jsou nedestruktivní a vždy po aktivaci funkce se vytvoří záloha editovaných partů. I když jmenované funkce dostačují, osobně se přikláním k editaci souborů v počítači, který nabízí nepopsatelně lepší komfort zobrazení.
Audio převodník
Ronald R-26 lze připojením k počítači proměnit ve čtečku pamětí, se kterou lze importovat a exportovat soubory na paměťové kartě. Další možností je přepnutí záznamníku do módu audio převodníku, kdy se přístroj promění v kvalitní externí mikrofon, díky čemuž ho lze používat k nahrávání komentářů k video stopám. Tuto funkci dnes nabízí každý lepší záznamník, Roland jde ovšem ještě dál. Při funkci audio převodníku dovede současně zaznamenávat vše, co jde z počítače ven. To umožňuje použít počítač jako efektovou jednotku pro zpracování zvuku v reálném čase.
Software
Součástí balení je u záznamníku Roland R-26 také instalační DVD s plnou verzí programu Sonar X1 LE. Díky tomu uživatel získává velmi slušnou výbavu pro záznam, editaci a mix až 32 audio a 64 MIDI stop v jednom projektu, bohužel jen pro uživatele systémů Windows. Začátečníkům pomohou integrované šablony pro nejběžnější druhy práce s přednastavenými stopami a efekty. Přehledné grafické prostředí a inteligentní editační nástroje nabízejí veškerý komfort při práci s programem.
Sonar X1 LE své uživatele rozmazluje například automatickou detekcí hardwaru a následným nastavením vstupních zařízení. Navíc je součástí instalace velká zvuková knihovna zabírající více než 1 GB místa, která obsahuje přes 350 audio klipů a přibližně tisícovku MIDI klipů, dále různé demo projekty a šablony pro první seznámení se s programem. Kromě toho je součástí instalace také 24 virtuálních efektů a osm virtuálních nástrojů. Navíc je jako bonus dodávána prémiová sada virtuálních nástrojů zahrnující bicí modul Studio Instruments Drums, sample player Cakewalk Sound Center a syntezátor Squer I. Myslím, že pro začátek je to velmi slušné vybavení, díky čemuž nejsou třeba žádné dodatečné investice.
Praxe
Roland R-26 jsem vyzkoušel v několika možných situacích s různým nastavením mikrofonů. Při mnoha pokusech mi nejlépe vyhovoval záznam kombinací obou párů vestavěných mikrofonů. Mikrofony XY jsou vynikající pro snímání konkrétnosti zvuku. Naproti tomu boční mikrofony výborně snímají dozvuk a prostor místnosti. Nejlepší zvuk jsem zaznamenal při kombinaci obou - šlo o dokonalou souhru konkrétnosti, prostoru a vyrovnaného zvuku.
Jako příslušenství je dodávána molitanová ochrana proti větru a kromě síťového adaptéru je to vše. Při ceně okolo deseti tisíc by člověk očekával nějaké pouzdro, neboť málokdo bude mít tak velké kapsy jako já. Jak je u firmy Roland zvykem, vše je k dispozici jako placené volitelné příslušenství.
Závěr
Roland R-26 je asi tím nejkontroverznějším přenosným záznamníkem, s jakým jsem se dosud setkal. Při prvním dojmu budí úsměv na tváři, hlavně kvůli rozměrům, ale pokud se s ním člověk sžije, zjistí, že se jedná o ten nejlepší záznamník, jaký je v současnosti možné pořídit. A to nemluvím jen o zvukových vlastnostech. Škoda, že se výborný R-09HR již nevyrábí, pak by měl Roland v nabídce výtečné přenosné záznamníky všech kategorií.
Mirek Píša
Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.