Vizuální audio procesor.
9. 10. 2012
iPad verzePo delší době uvádí firma Roland další hudební program. Nečekejte žádnou velkou pracovní stanici. R-MIX je software, který nezabere mnoho místa při instalaci, ale dokáže udělat mnoho práce. Je určen především pro speciální operace s audio materiálem.
Program je koncipován jako jednoduché rozhraní pro relativně složité upravení zvukových souborů. S funkcemi, které program ukrývá, je možné upravovat úrovně a stereo pozici pro vybraný frekvenční rozsah, lze využít efektů pro odstranění šumu z nahrávky a upravit dynamiku výběru nebo přidat prostorový efekt. Rozšiřující funkcí je změna ladění a rychlosti přehrávání zvuku. To vše nabízí program R-MIX v jednoduchém grafickém prostředí.
Popis
R-MIX tvoří jedno pracovní okno, které je rozděleno do několika funkčních celků. Spodní třetinu obrazovky zabírají dvě stopy, do kterých lze importovat audio stopy. Nad nimi je ovládání transportních funkcí, které obsahuje také tlačítka pro vkládání značek a bodů automatizace. Vlevo od transportní části se nachází virtuální display se zobrazováním času, úrovně a aktuální pozice kurzoru v projektu.
Uprostřed je velké grafické okno nazvané Harmonic Placement, jehož základ tvoří trochu lépe zaobalené frekvenční a spektrální analýzy. Výsledek je zobrazen v reálném čase pomocí barev, přičemž v horizontální rovině se zobrazuje stereo rozložení a vertikálně pak výška tónů od nejvyšších k nejnižším. Hlasitost jednotlivých tónů je zobrazena barevně jako při předpovědi počasí - černá barva zobrazuje ticho a přes tmavě modrou, zelenou, žlutou a červenou se zobrazuje postupné narůstání úrovně až po bílou barvu.
Levá strana programu je rozdělena na tři části. První je nazvána Effect. Zde je na výběr celkem osm efektů, dva dynamické kompresory a šest prostorových efektů v podobě Delay a Reverb. Jediným parametrem k nastavení je hloubka efektu. Kvalita efektů je výborná, jen je škoda, že je nelze více editovat, ale na určité dodatečné úpravy jsou více než dostačující.
Druhá část s názvem Noise Cancel obsahuje čtyři různé algoritmy pro odstranění šumu v pozadí. Každý je určen pro jiný typ, díky čemuž je možné odstranit vysoké nebo hluboké šumy, ruch způsobený klimatizací nebo větrem. Nastavitelná je pouze hloubka, respektive množství odstraněného šumu. Zde bych uvítal ještě nějaký univerzální algoritmus, který by byl kombinací prvních dvou a umožňoval by odstranit šum v celém spektru. Jinak je zpracování zvuku na vysoké úrovni a záleží jen na uživateli, aby pracoval s citem a nevytvořil extrémně upravený zvuk s robotickými záznějemi. V poslední části Level se pak nachází jen fader pro zvýšení nebo snížení úrovně stopy.
V horní části programu zabírá poměrně mnoho prostoru grafické menu. V něm lze kromě možnosti vytvoření nového projektu a importu souborů do stop najít také vizuální nápovědu pro jednotlivé typy prací, uložení projektu a export souborů.
Technologie
Firma Roland v programu R-MIX využívá dvě své technologie, které již s úspěchem využívají v jiných svých produktech. Jedná se o V-Remastering a VariPhrase. V-Remastering analyzuje zvuk a využívá k jeho úpravě dva parametry - úroveň a panorama. Naměřené hodnoty se graficky zobrazují v okně jako barvy a pomocí nástroje je lze dále upravovat. VariPhrase je v praxi osvědčená technologie pro zpracování tří elementů zvuku v reálném čase - výšky ladění, rychlosti a formantu. R-MIX využívá pouze ovládání ladění a rychlost, formant není k dispozici. Laděni originální nahrávky je možné měnit o +/- 12 půltónů a rychlost od 50 do 130 %.
R-MIX v praxi
Při praktickém pohledu bych začal několika body, které programu nesluší. První z nich je podpora vzorkovacích frekvencí končící na hranici pouhých 48 kHz. To sice pro většinu domácích a poloprofesionálních studií stačí, ale v dnešní době, kdy se vše točí v HD, tedy včetně zvukových stop, by bylo hezké mít limit alespoň na 96 kHz. Podobné je to s bitovým rozlišením, kdy program podporuje pouze 16 bitů, což je velká škoda.
Druhá věc, která mi vadila asi nejvíc, bylo omezení nastavení efektů a ovládacích panelů na jednotlivé stopy bez možnosti vypočítání pro jednotlivé klipy. Jedinou možností je export na disk s následným importem zvuku do druhé stopy. Oproti jiným programům to celkem citelně zdržuje v práci. Stačilo by přidat tlačítko pro výpočet a hned by se s programem lépe pracovalo. Pokud je například třeba ubrat šum pomocí efektu jak v hloubkách, tak i ve výškách, musí se zvuk dvakrát exportovat na disk...
Další z drobností, které v programu chybí, je Bypass tlačítko pro každou funkci. Pokud si chce uživatel poslechnout zvuk před a po úpravě, je nutné všechny parametry vynulovat a poté opět znovu nastavit, což uživatele maximálně odrazuje od pravidelné práce s programem. Trochu na škodu je, že se program chová, jako kdyby byl zásuvný modul, i když jím není. Možná by byl jako plug-in užitečnější.
Po výčtu zřejmě všech negativ může začít chvála. Především je třeba zmínit využití efektů pro vybraný úsek nahrávky. To je věc, kterou nenabízí žádný jiný program. Pokud je například v nahrávce nástroj nebo vokál s nedostatečným efektem nebo zcela bez efektu, lze jej pomocí nástroje na výběr lokalizovat a v sekci Effect vybrat Delay nebo Hall efekt, který bude při exportu započítán jen do vybrané části.
Podobně lze využít výběr pro úpravu a pozici v nahrávce. Díky odděleným faderům pro úpravu vnitřní a vnější části výběru je možné poměrně razantně měnit celkový zvuk. Jako profesionál bych tento nástroj využil na dodatečnou úpravu nahrávky při masteringu, kdy je například vokál příliš utopen v hudbě. Jako amatér bych jej využil pro vytváření karaoke verzí, kdy lze vhodným nastavením částečně nebo zcela potlačit vokál. Záleží na tom, kolik obsahuje dodatečných efektů - při čistém vokálu je výsledek dokonalý, bez dodatečných dozvuků jako v případě použití více stereo efektů, které zvuk rozprostřou. Tvůrci remixů naopak ocení obrácený postup, kdy potlačí okolí výběru a zůstane jim hlavní vokál s částečnou hudbou. Technologie VariPhrase zase dovolí procentuálně měnit rychlost nahrávky. Okamžitý výsledek je slyšet v reálném čase. I když po zastavení přehrávání a znovuspuštění je výsledný zvuk na poslech lepší než v okamžiku změny v reálném čase.
Trochu na škodu je, že program nabízí jen manuální detekci tempa. V praxi to vypadá tak, že po aktivaci se ve stopě objeví mříž, kterou se snaží uživatel přesně nasadit na audio soubor. Při změně tempa se tato mříž stahuje nebo roztahuje a tím se určuje originální tempo skladby. Pokud je potřeba synchronizovat dvě stopy, je nutné opakovat stejný postup i na druhé stopě a pokud je výsledek rozdílný, musí uživatel vypočítat, o kolik procent je třeba jednu ze stop zpomalit nebo zrychlit. Je to sice pracné, ale funguje to dobře.
Muzikantům přijde vhod možnost opakování vybraného úseku skladby například s kytarovým sólem, které se tak mohou lépe naučit. A když si představíte, že lze sólo lokalizovat a zpomalit až o 50 %, je z programu R-MIX najednou dokonalý učitel.
Při úpravě několika souborů najednou se jistě budou hodit značky, se kterými lze rychle vyhledávat jednotlivé úseky. Pokud je použito několik zvukových souborů v jedné stopě, mohou značky sloužit i jako body pro rozdílné nastavení efektů v jedné stopě. Kromě upravení úrovně zde není žádná grafická křivka na automatizaci, ale značky mohou zaznamenat pozici všech parametrů programu.
iPad verze
Dobrá zpráva pro majitele iPad tabletů. Na Apple Store je k dispozici upravená verze programu R-MIX Tab, která dovoluje uživatelům využívat technologii V-Remastering kdekoliv na cestách. Program nabízí grafické okno pro výběr a fadery pro úpravu úrovní vnitřního a vnějšího prostoru okolo výběru.
Závěr
Roland R-MIX je program s velkým rozsahem použití. Díky vestavěným Roland technologiím V-Remastering a VariPhrase je zpracování zvuku na profesionální úrovni. I přes několik nedostatků, které jsou především na straně uživatelského rozhraní, jej lze využít na vytváření remixů, postprodukční a restaurátorské práce nebo jen úpravu dynamiky. Prakticky nemá přímou konkurenci. Asi nejvíce se mu přibližuje program RX od firmy iZotope, který je ovšem čistě restaurační, dražší a má jiný způsob ovládání. R-MIX je unikátní svým grafickým oknem a ovládáním a například jeho schopnost vytažení vokálů z již hotové skladby nemá konkurenci. A na závěr dobrá zpráva. Podle posledních informací bude R-MIX součástí výbavy připravovaného DAW programu Sonar X2.
Mirek Píša
Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.