Shure Axient ADX5D

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 18
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Shure Axient ADX5D

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

„Field“ bezdrátový digitální přijímač.
20. 9. 2021

Potřeba špičkových produktů pro práci se zvukem v terénu je stále větší. Není už jen doménou profesionálních filmových a televizních štábů. Přitom tato technika zahrnuje různé typy zařízení, jako jsou field mixéry a rekordéry, nebo také bezdrátové přijímače přenášející zvuk přímo do televizních kamer. Právě takovým přijímačem, který si dnes představíme, je Shure Axient ADX5D.

ADX5D
Pokud jste ještě neslyšeli o bezdrátovém systému Shure Axient, pak vězte, že jde o vlajkovou loď firmy Shure na poli bezdrátového přenosu. Axient je digitální systém, který disponuje vyspělým audiokodekem, přitom latence systému dosahuje nižší hodnoty než 2 ms. Pracovní frekvenční pásmo je až 184 MHz ale záleží na regionu, kde je systém používán. Zvláštnostmi systému Axient jsou dva módy: Standard a High Density. Zjednodušeně to lze vysvětlit tak, že mód Standard je vhodný pro přenos na větší vzdálenost v méně zarušeném prostoru. Naopak High Density umožní více kanálů vměstnat do zarušeného a tím menšího prostoru. Další, obdivuhodná funkce je ShowLink Direct, která umožňuje dálkové řízení a ovládání přijímačů a vysílačů řady ADX. To například umožňuje přeladění nosné frekvence vysílače, bez toho aby bylo přerušeno třeba divadelní představení nebo televizní přenos.

ADX5D je nový přírůstek bezdrátového systému Shure Axient. Je to dvoukanálový přijímač určený pro instalaci přímo do kamery, nebo jako portable přijímač pro field rekordéry či field mixery. Přijímač ADX5D se vyznačuje vysokou mobilitou a je možné ho velmi snadno přenášet. Přijímač je silný 29 mm, široký 88 mm a vysoký 108 mm a váží pouhých 240 g. Rozměry a váha jsou uvažovány bez zadního propojovacího panelu (backplate).
Obrázek

Přední panel
Vlevo nahoře je SMA konektor pro připojení antény A, pod ním pak najdeme šroubek pro připevnění přijímače. Zcela vlevo dole je umístěn další SMA konektor, který tentokrát slouží pro připojení antény sítě ShowLink, pro vzdálené ovládání přijímače. Trochu vpravo je dvojice tlačítek; křížek značí Exit tlačítko a kolečko Enter. Uprostřed nad nimi umístili vývojáři senzor pro snímání intenzity okolního osvětlení a vlevo od tohoto senzoru jsou sloupcové indikátory audiosignálu. Naopak napravo od senzoru okolního osvětlení je sloupcový indikátor RF signálu. Nahoře v této části je ještě indikátor stavu antén, kde modrá barva značí normální přenos, kdežto červená indikuje interference. Pokud žádná kontrolka stavu antén nesvítí, znamená to, že nemáme žádné RF spojení mezi vysílačem a přijímačem. Zcela uprostřed se nachází displej. V pravé části, předního panelu najdeme identické kontrolky pro druhý kanál. Uprostřed nich je kontrolka pro signalizaci IR synchronizace a přímo pod ní, je umístěn samotný IR port. V dolní části, je opět dvojice navigačních tlačítek pro pohyb v menu. Vpravo nahoře je ještě SMA konektor pro anténu B, pod ním druhý fixační šroubek a zcela dole dioda, signalizující napájení přijímače. Zelená barva značí zapnutí přijímače, červená pak signalizuje nesprávné napájení. Boční strana přijímače, která vyčnívá nad kameru, je doplněna gumovými krytkami, pod nimiž se ukrývá USB-C konektor a sluchátkový Jack 3,5 mm. Tento výstup je uživatelsky konfigurovatelný v závislosti na jeho využití. Pomocí USB-C pak lze upgradovat firmware přijímače, k čemuž je zapotřebí software Shure Update Utility. Naopak pomocí USB není možné přijímač napájet. Spodní strana přijímače ADX5D obsahuje pouze konektor pro připojení backplatu a šroubky pro jeho aretaci.
Obrázek

Možnosti připojení
Abyste mohli začít přijímač používat, je nutné ho propojit s dalším zařízením, jako jsou kamery či rekordéry. K tomu slouží zmíněný backplate. Ty nabízí Shure celkem tři: TA3, DB15 a DB25. Každý z těchto backplatů se fixuje pomocí dvojice křížových šroubků.

Backplate ADX5BP TA3
Tento propojovací terminál poskytuje čtyřpinový konektor pro propojení s bateriovým pouzdrem, dva audio výstupy v podobě mini XLR konektoru (TA3) a čtyřpinový napájecí konektor Hirose. Zajímavostí je možnost konfigurace prvního výstupu, buď jako analogový výstup, nebo výstup digitální AES3. V takovém případě je druhý TA3, coby analogový výstup, nefunkční. Pokud jde o bateriové pouzdro, či chcete-li saně, tak umožňuje instalací dvou baterií. Ovšem pro provoz ADX5D stačí baterie pouze jedna a druhá má redundantní funkci. Máme-li nainstalované obě dvě baterie, pak je možné jednu z nich vyměnit, aniž bychom přerušili napájení samotného přijímače. Shure ještě nabízí k přijímači, jako doplněk, bateriové saně ADX5BS-L a držák ADX5-MOUNT.
Obrázek

Backplate ADX5BP DB15
Na tomto propojovacím rozhraní nalezneme patnáctipinový konektor a je určeno například pro videokamery Sony. K panelu je ještě přiložen zvláštní rámeček pro správné upevnění do těla kamery.
Obrázek

Backplate ADX5BP DB25
Tento slot je určen pro zařízení, která využívají dvacetipětipinový konektor D-Sub pro přenos zvuku, videa, dat a napájení. Tento konektor je využíván všude tam, kde je zapotřebí v malém provedení umístit více propojovacích rozhraní (Sperslot, Unislot). Příkladem může být Sound Devices SL-2, což je modul umožňující integraci dvou bezdrátových přijímačů. Také k DB25 je dodáván rámeček pro uchycení do šachty, hostitelského zařízení.
Obrázek

Displej a menu
Úvodní obrazovka displeje nabízí základní informace o každém z obou kanálů a módu v jakém přijímač pracuje (Standard nebo High Density), Do ovládacího menu přijímače se vstupuje stiskem tlačítka Enter, se symbolem kolečka. Pro pohyb v menu pak slouží dvojice tlačítek na druhé straně displeje se symboly šipek. Pro návrat je potřeba stisknout tlačítko se symbolem křížku. Tento jednoduchý systém ovládání praktikuje Shure prakticky u všech bezdrátových systémů, napříč jednotlivými, produktovými řadami.

ObrázekInstalace do kamery Sony
Za účelem testu jsem měl od kolegy zapůjčenou kameru Sony PDW-530P. Přestože je staršího data výroby, disponuje šachtou pro montáž modulu bezdrátového přijímače. Abych mohl modul přijímače instalovat, bylo potřeba nejprve demontovat z kamery krytku šachty. Poté se mi odhalil patnáctipinový konektor, který mne navedl k volbě backplatu ADX5BP DB15. Ten jsem připojil a zajistil šroubky k přijímači ADX5D. Dále bylo zapotřebí na kameru, nad šachtu pro přijímač na místo původní krytky, nainstalovat přiložený rámeček, který je součástí dodávky backplatu DB15. Připevňuje se pomocí čtveřice šroubků, stejně jako původní ochranná krytka. Tento rámeček má zajistit správné upevnění a vystředění přijímače v šachtě kamery, tak aby spojení bylo i při náročném natáčení v terénu, vždy stoprocentní. Samotný přijímač, je upevněn do zmíněného rámečku pomocí dvojice šroubků. Instalace je velmi jednoduchá a rychlá.

Po spuštění kamery se automaticky zapnul také přijímač ADX5D. Přes malé rozměry je panel přijímače velmi přehledný a člověk si na něj velmi rychle zvykne. Ještě bych rád zmínil, že ADX5D se bez problému zařadil do zvukového systému kamery Sony PDW-530P a bylo možné ho přepínat z terminálu pro práci se zvukem na těle kamery. V dalším kroku testování jsem chtěl, spustit a připojit přibalený vysílač ADX2 s mikrofonní vložkou SM 58 a tady jsem trochu narazil. ADX2 lze napájet pouze speciálními, dobíjecím, akumulátory SB920 (Lithium-Ion), které jsou hned ve dvou exemplářích přiloženy v balení. Bohužel, ty v balení byly vybité. Standardní bateriové formáty AA, nebo AAA, nelze v bateriové šachtě vysílače ADX2 použít. Proto mi byla zapůjčena nabíjecí stanice SBC 240, která je určena pro dvojici vysílačů ADX2 a je možné, s její pomocí nabíjet akumulátory SB920 samostatně, nebo přímo přes tělo vysílače ADX2. Jen pro informaci, stejně tomu je tak v případě vysílače ADX1, což je bodypack. Další zajímavostí je, že SBC 240 je možné síťovat (až 4 kusy SBC 240) a vzdáleně tak sledovat parametry a proces nabíjení pomocí softwaru Shure Wireless Workbench.

Po malé odbočce, k nabíjecímu procesu, jsem se vrátil zpět k testování funkcí a provozu ADX5D s vysílačem ADX2. Vysílač s přijímačem je možné synchronizovat pomocí IR portu. Stačí tak naladit pouze přijímač a sladit frekvence namířením na IR port vysílače a spustit synchronizaci. Po dokončení pak displej zobrazuje stav baterie vysílače včetně informace o času, kdy dojde k vybití baterie vysílače. To hlavní, co by nás mělo zajímat, je kvalita přenosu zvuku a ta je v tomto případě na velmi vysoké úrovni. Doslova mě překvapilo, jak moc je možné signál z SM58 zesílit, aniž bych narazil na šum způsobený na straně mikrofonního preampu vysílače či přijímače. To spíše jsem narazil na šum místnosti, ve které jsem zvuk testoval. Zvuk jsem poslouchal ze sluchátek Beyerdynamic DT 990 Pro, která mám léty prověřená a mohu se na ně spolehnout.
Obrázek

Slovo závěrem
ADX5D mě překvapil a potěšil současně svým zpracováním, ovládáním a také filosofií. Myslím, že tak velmi promyšleně doplnil řadu Axient, která stojí na samotném vrcholu bezdrátových systémů Shure. Jasnými přednostmi jsou, společně se zvukem, variabilita a funkčnost. Nesmíme také zapomenout na určitou dávku vizionářství. Tím mám na mysli unikátní systém vzdáleného ovládání ShowLink. Pokud bych měl najít nějaké negativum, pak by to mohla být vyšší cena. Ta je přibližně asi 2.500 USD. ADX5D tak otevírá dveře Axientu do filmového a televizního světa, ve kterém vládne silný konkurenční boj. Jak se v tomto boji povede Axientu, ukáže až čas, ale já jsem přesvědčen, že obstojí na výbornou.

Výrobce: Shure
Zapůjčil: Audiomaster CZ a.s.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět