Shure SM7dB

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 28
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Shure SM7dB

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Dynamický, rozhlasový mikrofon pro mluvené slovo a zpěv.
9. 2. 2024

Na dnešní test jsem si vybral novinku z produkce firmy Shure, která navazuje na legendární mikrofon Shure SM7B. Oba mikrofony jsou dynamiky s velkou membránou a jsou určeny do rozhlasových a podcastových studií. Jejich hlavní doménou je zachycení lidského hlasu a je tak trochu jedno, zda jde o mluvené slovo či zpěv. Nepatrná změna v typovém označení Shure SM7dB, přináší, kromě přidané hlásky d, interní, aktivní předzesilovač. A že půjde o změnu více než zásadní je myslím zřejmé.

Shure SM7dB - proč mě tak zajímá?

Předně bych rád řekl, že jsem se ocitl v situaci, kdy jsem hledal vhodné mikrofony pro natáčení podcastů a mluveného slova obecně, v akustických podmínkách, které nejsou zcela korektní. Tím mám na mysli “nestudiové” prostředí. Šlo mi o to, aby mikrofon výborně snímal hlas, ale aby naopak moc nebral okolní odrazy a prostor místnosti, kde se natáčí. Při brouzdání internetovým “všehomírem” a klábosením s kolegy, jsem došel ke zmíněnému Shure SM7B. Snažil jsem se tedy o tomto mikrofonu sehnat co nejvíce informací. K mému překvapení jsem čím dál víc zjišťoval, o jakou mikrofonní legendu se jedná. Nejvíce mě asi zaujal příběh, který se odehrál při natáčení alba Thriller, Michaela Jacksona. Hudební producent Quincy Jones a zvukový inženýr Bruce Swedien, použili právě Shure SM7B, pro natočení většiny Michaelových vokálů. A v tomto rozjímání mě zastihl kolega se zprávou o novince Shure SM7dB a, že by to bylo dobré zkusit.

ObrázekShure SM7dB - o co jde?
Mikrofon SM7dB, vypadá téměř identicky jako jeho legendární kolega SM7B. Má velkou membránu, černé, válcovité tělo a integrovaný, molitanový windscreen. Ten zasahuje takřka do poloviny celkové délky těla. Lak je krásně matný a dobře se na něm vyjímá lesklé logo Shure. Popisky na těle mikrofonu jsou bílé a jen písmena dB jsou limetkově zelená. Aby bylo možné SM7dB zavěsit na rozhlasové rameno, je vybaven sklopným třmenem. Přesnou polohu lze fixovat pomocí dvou aretačních šroubů. Výstupní XLR konektor je přímo integrován do upevňovacího třmenu. Proto je propojen s tělem mikrofonu pomocí kabelu. Zadní, kulatá strana mikrofonu nese ovládací přepínače. První je Bass Roll Off Switch, což je ořez spodního pásma, a druhý je Presence Boost, pro zvýraznění v oblasti vyšších středů což jsou frekvence pomáhající srozumitelnosti. Spodní, levý přepínač slouží k zapnutí interního předzesilovače. Jeli v pozici bypass, pak se chová SM7dB jako jeho předchůdce SM7B. Zdvih předzesilovače leze ovládat, ve dvou krocích, posledním přepínačem. Na výběr jsou hodnoty +18 dB a +28 dB. Aby mohl SM7dB využívat svůj interní předzesilovač potřebuje pro jeho provoz phantomové napájení 48 V. Jinak SM7dB je dynamický mikrofon který má kardioidní směrovou charakteristiku a jeho frekvenční rozsah je od 50 - 20 000 Hz. Jeho citlivost se mění v závislosti na nastavení interního preampu. Pokud je preamp v režimu bypass, pak SM7dB disponuje citlivostí -59 dBV/Pa (1,12 mV). Při zapnutém preampu se ziskem +18 dB je citlivost -41 dBV/Pa (8,91 mV), při +28 dB pak -31 dBV/Pa (28,2 mV). Výstupní impedance při vypnutém preampu je 150 Ω, při zapnutém preampu je to 27 Ω. Shure SM7dB váží 837 g, je dlouhý 206,1 mm, průměr je 62,5 mm. Přes aretační šrouby, na třmenu mikrofonu, dosahuje rozměru 97,4 mm. Na výšku pak má rozměr 149,2 mm. Součástí balení je vlastní mikrofon, černý, pěnový windscreen a závitová redukce ⅝” na ⅜”. Mikrofon je dobře odstíněn proti elektromagnetickému rušení, jaké způsobují například počítačové monitory. Dále je zde skvěle vyřešen integrovaný pop filtr, který eliminuje explozivní souhlásky.

Pokud bych měl Shure SM7dB vizuálně porovnat s předlohou, to znamená se Shure SM7B, mohl bych se vyjádřit asi takto: Novinka SM7dB, je nepatrně větší a těžší než SM7B. Dále výrobce uvádí, že SM7dB je černý a SM7B je uhlově šedý. Osobně jsem v tom moc rozdíl neviděl. Rozdíl naleznete i na zadním ovládacím terminálu s přepínači - SM7dB má klasické vystouplé přepínače, zatímco SM7B má přepínače umístěné pod povrchem. K jejich přepnutí je zapotřebí nějaký vhodný předmět. Současně je zde o trochu přehlednější grafické vyjádření aktivních filtrů.

ObrázekShure SM7dB a Shure SM7B - společně ve studiu
Při prvním seznámení jsem oba mikrofony zapojil do předzesilovače TLA 5051, dále jsem linkový signál vedl přes převodníky mixážního pultu Presonus StudioLive Series III 32 SC do DAW Studio One 5. Jinak dále neupravovaný signál jsem poslouchal na monitorech Event TR8, Genelec 8020c a sluchátkách Beyerdynamic DT 990 Pro. Při porovnávání signálů z obou mikrofonů jsem nejprve, zcela dle očekávání, narazil na propastný rozdíl v citlivosti. SM7B potřeboval pro optimální vybuzení opravdu hodně vytočit gain doprava, situaci bych se nebál přirovnat k zapojení páskového mikrofonu bez aktivní elektroniky. SM7dB se dal vybudit výrazně snadněji, ovšem bylo nutné mu poslat phantom. S takto rozdílnými náběry bylo celkem obtížné posoudit zvukové rozdíly v signálech. Proto jsem před SM7B, připojil ještě externí předzesilovač Royer dBooster, který má přepínání zisku na +12 dB, nebo +20 dB a samozřejmě rovněž potřebuje phantom 48 V. Tímto preampem jsem vlastně nahradil interní preamp v SM7dB. Rozdíly v zisku jednotlivých preampů jsem pak eliminoval gainem na TLA.

V této fázi testu jsem si musel vystačit pouze s vlastním hlasem. Řekl bych, že mikrofony znějí velmi podobně a asi bych je od sebe, aniž bych měl vizuální kontrolu, nedokázal od sebe odlišit. Možná SM7dB má trochu více spodních frekvencích. Doposud jsem pracoval se zvukem obou mikrofonů bez zapnutých filtrů, proto dalším krokem bylo zapnutí Bass Roll Off filtru, chcete-li high-pass filtru. Zvuk byl opět velmi podobný. Měl-li bych přece jen nějak popsat svůj subjektivní dojem, pak bych řekl že SM7B byl poněkud transparentnější. Tento pocit pak prakticky maže aktivace Presence Boost filtru a oba mikrofony se sobě vyrovnávají. Nemám moc ve zvyku používat podobné filtry ani na jiných mikrofonech, většinou nechávám podobné úpravy až na postprodukci. V případě SM7dB a konkrétně s mým hlasem, mi zařazení obou filtrů přišlo jako velmi dobrá volba. Dále jsem se soustředil více na SM7dB. Zkoušel jsem posoudit, jak moc mikrofon bere prostor v závislosti na tom, z jaké vzdálenosti a z jakého úhlu na mikrofon mluvím. Skvělou zprávou je, že SM7dB má skvěle vyřešen integrovaný windscreen. Proto lze na mikrofon mluvit velmi zblízka a posadit hlas do jemnějšího témbru. Se zkracující se vzdáleností samozřejmě narůstá vliv proximity efektu, čemuž je možně se bránit právě zařazením high-pass filtru. Jako optimální vzdálenost, ze které je ideální na SM7 mluvit je asi 20 cm. V takovém případě se místnost stále ještě příliš neprojevuje. V rámci experimentu jsem mikrofon vyndal na chodbu před studio a pokusil jsem se namluvit stejným způsobem kus textu. V tomto případě se samozřejmě již prostor přihlásil důrazně ke slovu, ale stále byl signál dobře použitelný a srozumitelný. V rámci autentičnosti pořadu či nahrávky, se mi SM7dB jeví jako dobrá volba i v takovém prostředí a určitě bych si uměl podobné využití představit.

ObrázekShure SM7dB a Shure SM7B - společně v akci
Oba zapůjčené mikrofony jsem se rozhodl použít při natáčení podcastového pořadu o divadle. Tento podcast je koncipován jako rozhovor s některým z umělců či členů vedení divadla. Vždy jde o rozhovor dvou osob a natáčí se v jedné z kanceláří správní budovy. Tato místnost není nikterak speciálně akusticky upravená a železobetonové stěny konají své dílo. Takže pro oba SM7 to byla skutečná výzva. Já měl na starost technické zajištění natáčení, kompletaci a mix pořadu. Pro záznam jsem použil mobilní rekordér Zoom H6, do jehož vstupů jsem zapojil Shure SM7dB a Shure SM7B, ten byl opět doplněn o Royer dBooster. Oba mikrofony pracovaly skvěle, avšak pokud jsem měl mluvčího se slabším hlasem, bylo nutné toto kompenzovat pomocí gainu. To přidávalo do výsledného zvuku více odrazů z místnosti a také přeslech od druhého mluvčího, což jsem rozhodně nechtěl. Pomohlo, mimo jiné, vymícháním jednotlivých stop při mixu. Signál jsem nabíral bez aktivních filtrů a korekce jsem tvořil až v DAW. Velmi jsem si pochvaloval odolnost integrovaných pop filtrů proti retnicím. Co mi trochu činilo potíže, byl montáž právě SM7dB na mikrofonní stojan typu šibenice. Přestože jsem měl značkové stojany (K&M), tak váha samotného mikrofonu společně s gravitací uváděla, čas od času, mou soustavu do nerovnovážného stavu. Na vině byla jednak váha mikrofonů a jednak stáří mikrofonních stojanů.

Shure SM7dB - proč si ho koupit?
Na tomto místě je potřeba si vysvětlit, proč SM7dB vlastně vznikl. Hlavním důvodem je kompenzace nízké citlivosti u starší verze SM7B. Díky internímu předzesilovači je tak možné SM7dB připojit k zařízením, které nemají až tak precizní preampy. Příkladem mohou být laciné zvukové karty, či rekordéry. Pokud tedy plánujete pořízení některého z modelů SM7, měli byste přemýšlet o tom, jaký preamp už vlastníte a do kterého budete mikrofon zapojovat. Výhodou Shure SM7dB je, že vlastně kupujete dva mikrofony v jednom. Tím mám na mysli především možnost volby interní preamp použít, či nepoužít. Budete-li vědět, že budete natáčet do nějakého preampu značka “Rolls Royce”, pak máte možnost interní předzesilovač vypnout. Naopak pokud nebudete dopředu vědět, do jakého zařízení budete nahrávat, tak stále máte možnost využít interní preamp, který je prostě součástí mikrofonu a nabízí obrovské zesílení. Máte ho stále sebou a nemůže se tak stát, že byste si ho zapomněli přibalit.

Výrobce: Shure
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět