Nová verze audio editoru pro počítače Apple.
10. 6. 2014

Úvodem
Na úvod se sluší shrnout, jakou aplikací Sony Sound Forge Pro Mac 2 je. Jedná se o specializovaný audio editor zvukových souborů, který vychází z vlastností léty prověřené PC verze. Ve verzi pro Mac se firma Sony rozhodla jít vlastní cestou a předminulý rok uvedla verzi pro tuto platformu jako první. V mnohém se zdá být Sound Forge Pro Mac příliš jednoduchý oproti verzi pro Windows, která oslavila příchod již jedenácté generace. V zásadě to ale není vnímáno jako nedostatek. Dobré vlastnosti, mezi které patří přehlednost a intuitivnost práce v editoru, jsou doménou i macovské verze. Dalším důvodem, proč se o Sound Forge Pro Mac 2 zajímat, je to, že na trhu příliš mnoho konkurentů v dané oblasti není. Sound Forge také těží ze svého názvu, který zní v uších mnoha zvukových mistrů, masteringových inženýrů a zvukových restaurátorů jako synonymum pro kvalitní a všestrannou aplikaci pro detailní zpracování zvukové vlny, konverzi formátů, čištění, mastering apod. Pojďme se nyní již podívat na to, co je u verze 2 nového.
Jednou z hlavních inovací, kterou je třeba zmínit na prvním místě, je propojení s firemní aplikací SpectraLayers Pro 2, známou z recenze kolegy Jindřicha Kravaříka v PiXELu 203. Vzájemné propojení (pokud máme zakoupeny obě aplikace) lze uskutečnit buď v režimu Edit in SLP, nebo v Send to SLP. V obou případech se po vybrání selekce audio materiálu otevře aplikace SpectraLayers Pro 2 a vybraný úsek je do ní naimportován. Po provedení potřebných změn program SLP zavřeme a zde dochází k rozdílu mezi „Edit in“ a „Send to“. V prvním případě se automaticky vybraný úsek vsadí zpět do audio editoru Sound Forge, druhý způsob nabídne dialogové okno s možností uložení zpracované části zvuku jako nového zvukového souboru. Musím říci, že propojení obou aplikací je velmi pohodlné, neboť není nutno neustále označovat nové verze zvukových souborů s provedením dílčích změn v obou aplikacích. O vše se spolehlivě a přehledně postará vzájemná sesterská vazba obou aplikací.

Hromadné zpracování souborů Convrt
Doplňkem instalace Sound Forge Pro Mac 2 je samostatná aplikace pro hromadné (dávkové) zpracování zvukových souborů s originálním názvem Convrt (nejedná se o tiskovou chybu). Skriptování, neboli programování dávkového zpracování, znají u Sound Forge uživatelé PC verze již dlouho. Zde vývojáři přišli s nápadem umístit funkce hromadného zpracování mimo aplikaci Sound Forge. Convrt umožňuje přehledným způsobem nastavit vstupní soubory, operace s nimi provedené (pomocí zpracování v plug-in řetězci), úpravy metadat (např. názvu, autora, zvukového inženýra, ale i doprovodné grafiky) a zvukového výstupu (formátu). Chceme-li např. do všech výstupních souborů před odevzdáním práce uložit své údaje, soubory normalizovat a uložit pod specifickým názvem a ve speciálním formátu, není to pro Convrt problém, což velmi zrychluje a zefektivňuje práci.

Export do formátu FLAC
Nejen pro využití v nástroji Convrt se jistě hodí novinka v podobě podpory formátu FLAC. Tento oblíbený bezztrátový kompresní algoritmus se těší stále větší podpoře a je to určitě pozitivní trend. Jeho formát umožňuje ukládat a zálohovat naši práci v nezměněné zvukové podobě, ale přesto s úsporou místa na datovém úložišti (disku).
Auto Trim a Volume plug-in
Novinkou v oblasti zpracování zvukové vlny je funkce Auto Trim/Crop. Ta slouží pro automatické odstranění tichých částí. Nastavuje se práh (Threshold) a to nezávisle pro nástup (Attack) a výstup (Release). Na základě rozhodovacího algoritmu lze vytvořit buď samostané regiony, nebo jeden dlouhý s vynecháním nechtěných pasáží s podprahovou intenzitou zvuku. Vylepšení v oblasti zpracování hlasitosti nabízí také plug-in Volume, který dokáže změnit hlasitost vybraného úseku. U obou nových funkcí, tedy Auto Trim/Crop a Volume, nechybí možnosti plynulého nastavení přechodů (Fade-in a Fade-out).


Měření hlasitosti
Sound Forge Pro Mac 2 nabízí také vylepšení v oblasti měření hlasitosti, které se již stalo povinnou součástí analytických pomůcek zvukových souborů. K dispozici je systém měření EBU 128/CALM (Commercial Advertisement Loudness Mitigation Act) pro kontrolu hlasitosti reklam ve vysílání.
Doprovodné plug-in moduly
Kromě známého doplňku iZotope Mastering Suite, který známe již z první verze, je v Sound Forge Pro Mac 2 nově k dispozici také produkt iZotope Nectar Elements. Jedná se o zjednodušenou verzi komplexního plug-in modulu pro zpracování zpěvního hlasu. Nechybí zde ekvalizace, dynamické úpravy, automatické ladění a další možnosti zpracování. Stejná verze tohoto nástroje je přibalena také k PC verzi Sound Forge Pro 11.
Další vylepšení
Dalším vylepšením, které aplikace nabízí, jsou podpůrné funkce editace, jež přispívají k přehlednému a komfortnějšímu ovládání. Mezi novinky patří například režimy editace Region nebo Event a jejich vzájemná konverze. Editační okno je také možno uživatelsky přizpůsobovat, jednotlivé panely lze přesouvat a tzv. dockovat a vytvořit si vlastní editační setup. Celkově aplikace doznala vylepšení v ovládání pro efektivní práci se zvukovými soubory.
Závěr
Sound Forge Pro Mac 2 je zdařilou inovací první generace audio editoru pro počítače se znakem nakousnutého jablka. Obsahuje mnoho vylepšení, přičemž ta nejdůležitěší jsme popsali v této recenzi. Aplikace je dostupná jak samostatně, tak v balíku Audio Master Suite Mac v cenově zvýhodněné kombinaci s editorem SpectraLayers Pro 2, se kterým je opravdu výborně provázána. Všem zájemcům o koupi doporučuji stáhnout si 14denní demo verzi ze stránek výrobce.
Ondřej Urban
Výrobce: Sony Creative Software
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.

PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.