Sound Forge Pro Mac 2

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 92
Registrován: 31 led 2006 09:57

Sound Forge Pro Mac 2

Příspěvek od ondra.urban »

Nová verze audio editoru pro počítače Apple.
10. 6. 2014

ObrázekSpolečnost Sony Creative Software uvedla začátkem letošního roku na veletrhu NAMM inovovanou verzi své aplikace Sound Forge Pro Mac. Protože jsme první verzi této aplikace již testu podrobili, zaměříme se na novinky, které druhá verze přináší.

Úvodem
Na úvod se sluší shrnout, jakou aplikací Sony Sound Forge Pro Mac 2 je. Jedná se o specializovaný audio editor zvukových souborů, který vychází z vlastností léty prověřené PC verze. Ve verzi pro Mac se firma Sony rozhodla jít vlastní cestou a předminulý rok uvedla verzi pro tuto platformu jako první. V mnohém se zdá být Sound Forge Pro Mac příliš jednoduchý oproti verzi pro Windows, která oslavila příchod již jedenácté generace. V zásadě to ale není vnímáno jako nedostatek. Dobré vlastnosti, mezi které patří přehlednost a intuitivnost práce v editoru, jsou doménou i macovské verze. Dalším důvodem, proč se o Sound Forge Pro Mac 2 zajímat, je to, že na trhu příliš mnoho konkurentů v dané oblasti není. Sound Forge také těží ze svého názvu, který zní v uších mnoha zvukových mistrů, masteringových inženýrů a zvukových restaurátorů jako synonymum pro kvalitní a všestrannou aplikaci pro detailní zpracování zvukové vlny, konverzi formátů, čištění, mastering apod. Pojďme se nyní již podívat na to, co je u verze 2 nového.

Propojení se SpectraLayers Pro 2
Jednou z hlavních inovací, kterou je třeba zmínit na prvním místě, je propojení s firemní aplikací SpectraLayers Pro 2, známou z recenze kolegy Jindřicha Kravaříka v PiXELu 203. Vzájemné propojení (pokud máme zakoupeny obě aplikace) lze uskutečnit buď v režimu Edit in SLP, nebo v Send to SLP. V obou případech se po vybrání selekce audio materiálu otevře aplikace SpectraLayers Pro 2 a vybraný úsek je do ní naimportován. Po provedení potřebných změn program SLP zavřeme a zde dochází k rozdílu mezi „Edit in“ a „Send to“. V prvním případě se automaticky vybraný úsek vsadí zpět do audio editoru Sound Forge, druhý způsob nabídne dialogové okno s možností uložení zpracované části zvuku jako nového zvukového souboru. Musím říci, že propojení obou aplikací je velmi pohodlné, neboť není nutno neustále označovat nové verze zvukových souborů s provedením dílčích změn v obou aplikacích. O vše se spolehlivě a přehledně postará vzájemná sesterská vazba obou aplikací.
Obrázek
Hromadné zpracování souborů Convrt
Doplňkem instalace Sound Forge Pro Mac 2 je samostatná aplikace pro hromadné (dávkové) zpracování zvukových souborů s originálním názvem Convrt (nejedná se o tiskovou chybu). Skriptování, neboli programování dávkového zpracování, znají u Sound Forge uživatelé PC verze již dlouho. Zde vývojáři přišli s nápadem umístit funkce hromadného zpracování mimo aplikaci Sound Forge. Convrt umožňuje přehledným způsobem nastavit vstupní soubory, operace s nimi provedené (pomocí zpracování v plug-in řetězci), úpravy metadat (např. názvu, autora, zvukového inženýra, ale i doprovodné grafiky) a zvukového výstupu (formátu). Chceme-li např. do všech výstupních souborů před odevzdáním práce uložit své údaje, soubory normalizovat a uložit pod specifickým názvem a ve speciálním formátu, není to pro Convrt problém, což velmi zrychluje a zefektivňuje práci.
Obrázek
Export do formátu FLAC
Nejen pro využití v nástroji Convrt se jistě hodí novinka v podobě podpory formátu FLAC. Tento oblíbený bezztrátový kompresní algoritmus se těší stále větší podpoře a je to určitě pozitivní trend. Jeho formát umožňuje ukládat a zálohovat naši práci v nezměněné zvukové podobě, ale přesto s úsporou místa na datovém úložišti (disku).

Auto Trim a Volume plug-in
Novinkou v oblasti zpracování zvukové vlny je funkce Auto Trim/Crop. Ta slouží pro automatické odstranění tichých částí. Nastavuje se práh (Threshold) a to nezávisle pro nástup (Attack) a výstup (Release). Na základě rozhodovacího algoritmu lze vytvořit buď samostané regiony, nebo jeden dlouhý s vynecháním nechtěných pasáží s podprahovou intenzitou zvuku. Vylepšení v oblasti zpracování hlasitosti nabízí také plug-in Volume, který dokáže změnit hlasitost vybraného úseku. U obou nových funkcí, tedy Auto Trim/Crop a Volume, nechybí možnosti plynulého nastavení přechodů (Fade-in a Fade-out).
Obrázek
Obrázek
Měření hlasitosti
Sound Forge Pro Mac 2 nabízí také vylepšení v oblasti měření hlasitosti, které se již stalo povinnou součástí analytických pomůcek zvukových souborů. K dispozici je systém měření EBU 128/CALM (Commercial Advertisement Loudness Mitigation Act) pro kontrolu hlasitosti reklam ve vysílání.

Doprovodné plug-in moduly
Kromě známého doplňku iZotope Mastering Suite, který známe již z první verze, je v Sound Forge Pro Mac 2 nově k dispozici také produkt iZotope Nectar Elements. Jedná se o zjednodušenou verzi komplexního plug-in modulu pro zpracování zpěvního hlasu. Nechybí zde ekvalizace, dynamické úpravy, automatické ladění a další možnosti zpracování. Stejná verze tohoto nástroje je přibalena také k PC verzi Sound Forge Pro 11.

Další vylepšení
Dalším vylepšením, které aplikace nabízí, jsou podpůrné funkce editace, jež přispívají k přehlednému a komfortnějšímu ovládání. Mezi novinky patří například režimy editace Region nebo Event a jejich vzájemná konverze. Editační okno je také možno uživatelsky přizpůsobovat, jednotlivé panely lze přesouvat a tzv. dockovat a vytvořit si vlastní editační setup. Celkově aplikace doznala vylepšení v ovládání pro efektivní práci se zvukovými soubory.

Závěr
Sound Forge Pro Mac 2 je zdařilou inovací první generace audio editoru pro počítače se znakem nakousnutého jablka. Obsahuje mnoho vylepšení, přičemž ta nejdůležitěší jsme popsali v této recenzi. Aplikace je dostupná jak samostatně, tak v balíku Audio Master Suite Mac v cenově zvýhodněné kombinaci s editorem SpectraLayers Pro 2, se kterým je opravdu výborně provázána. Všem zájemcům o koupi doporučuji stáhnout si 14denní demo verzi ze stránek výrobce.

Ondřej Urban

Výrobce: Sony Creative Software
Zapůjčil: ERPEA s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět