Soundcraft Notepad-12FX

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 29
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Soundcraft Notepad-12FX

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Malé, noční mixování.
10. 1. 2018

Soundcraft je na poli mixážních pultů již velmi zavedenou a dá se říci, tradiční značkou. Je zajímavé, že je na trhu již od roku 1973 a založili ji pánové Phil Dudderidge a Graham Blyth. Za tu dobu si jistě získal své příznivce i odpůrce. A protože boj o zákazníka je nelítostný, a protože trh nepatří pouze velkým digitálním pultům, došlo na reinkarnaci modelové řady Notepad. Pro toho, kdo by neznal tyto malé, příruční mixy z dřívějších let, si dovolím malé představení. Řada Notepad se skládá ze třech modelů. Bráno od nejmenšího po největší, Notepad-5, Notepad-8FX a Notepad-12FX. Přičemž poslední dva disponují efektovým procesorem a 60mm dlouhým master fadrem. Jiné fadery na těchto mixech nenajdete a místo nich jsou použity otočné potenciometry. Co mají všechny mixy Notepad společného je to, že jsou vybaveny USB rozhraním. My se dnes podíváme na největší model této řady, a to Notepad-12FX.
Obrázek
Design
Mix na první pohled působí elegantním dojmem britského gentlmana s kořeny na dálném východě. Hlavní panel je vyroben z ocelového plechu a je opatřen tmavě modrým a bílým potiskem. Najdeme zde dokonce i grafický náznak britské vlajky, tzv. Union Jack, kterou Spojené království používá od roku 1801, po připojení Irska. Celkově design mixu odkazuje na slavné modely Soundcraftu z analogové doby, jako byly například MH3 či GB8. Postranice mixu jsou plastové a rovněž tmavě modré. Také zde najdeme logo výrobce.

Mono Input
První čtyři vstupy jsou monofonní a mají shodné vybavení. Všechny čtyři mono vstupy jsou osazeny combo konektory od firmy Neutrick. První a třetí vstup přidává navíc možnost připojit přímý výstup z nástroje. Naopak každý mono vstup poskytuje hi-pass filtr, který je pevně nastaven na 100 Hz. Gain, pro nastavení celkového vybuzení preampu mono kanálu, pracuje v rozsahu od +10 dB do +60 dB a je označen červenou barvou. Sekce ekvalizéru je bíle podbarvena a nabízí k práci tři pevně nastavené frekvence s možností ubírat nebo přidávat až o 12 dB. Pro výšky zvolili inženýři od Soundcraftu hodnotu 12 kHz, pro středy 2,5 kHz a pro basy 80 Hz. Následující potenciometr je určen pro AUXový výstup, nebo pro posílání signálu do interního efektového procesoru a jeho barva je bledě modrá. Jasně žlutou barvu dostal potenciometr PAN pro ovládání panorámy. Červená LED dioda s písmeny PK slouží pro signalizaci přebuzení vstupu preampu (peak). Posledním ovládacím prvkem je mírně větší, červený potenciometr pro nastavení hlasitosti daného kanálu. Pracuje v rozsahu od mínus nekonečna do plus deseti. Tedy jako běžný fader na mixu.
Obrázek
Stereo Input
Notepad-12FX je vybaven čtveřicí stereo vstupů. První dva z nich disponují konektory jack 6,3 mm a jsou zde popsány jako 5-6 a 7-8. Jejich vybavení je shodné. Oba mají potenciometr Trim, jenž ubírá nebo přidává o 20 dB na vstupu. Všechny čtyři stereofonní kanály zcela postrádají jakoukoli formu ekvalizéru. Najdeme zde jen potenciometry AUX/FX, Pan a Level. Vstup 9-10 je vybaven konektory cinch, ovšem jeho největším lákadlem je USB port typu B. Vstup 11-12 je primárně určen pro návrat z interního efektového procesoru. Disponuje 6,3mm jacky pro připojení externí efektové jednotky a naopak, zcela logicky, zde chybí potenciometr AUX/FX.

FX procesor
Přes to, že je Notepad-12FX malý mix, dostal do vínku efektový procesor. Logo Lexicon hrdě hlásí, že efekty pochází z dílny této renomované firmy. Jednotka je postavena na třech základních efektech Delay, Chorus a Reverb. Každý se zapíná samostatným tlačítkem a k nastavení slouží jediný potenciometr Parametr. Vlevo od něj je ještě tapovací tlačítko pro nastavení Delaye.

Master sekce
Hlavní výstupy jsou zde realizovány pomocí dvojice XLR konektorů. Pod nimi je umístěn AUXový a sluchátkový výstup (Jack 6,3 mm). Master výstup je ovládán faderem. Vlevo od něj nalezneme bleděmodrý master AUX výstup. Je logicky umístěn v ose AUXových potenciometrů jednotlivých vstupních kanálů. Notepad-12FX je vybaven také sloupcovým LED indikátorem výstupní úrovně, umístěným nad master faderem. První dvě zelené diody znázorňují úrovně signálu -20 a 0 dB, žlutá +6 dB a červená Peak, tedy přebuzení výstupní sběrnice. Nad metry je červený potenciometr Phones pro nastavení hlasitosti sluchátkového výstupu a tlačítko pro jeho přepínání. Možnosti poslechu jsou buď master signál, nebo USB návrat 3-4. Sluchátkový výstup lze ještě využít jako mono line výstup.
Obrázek
Let‘s mix!
První, co jsem hledal po zapojení do sítě, byla stavová dioda. Bohužel je umístěna pouze na adaptéru, takže pokud máte adaptér umístěný někde pod stolem a nevidíte na něj, nebudete mít přehled o stavu mixu. Ten získáte například až testovacím zapnutím delaye, kdy se na vás rozmrká tapovací, modrá dioda. Z mého pohledu je pro mne nejvíce zajímavou výbavou Notepadu-12FX USB port, v tomto případě v konfiguraci čtyři vstupy a čtyři výstupy. Proto jsem nezaváhal a připojil k mixu MacBook Pro (maxOS X 10.12.6 s procesorem Intel Core i5 2,7 GHz a 8 GB RAM). V tomto případě nepotřebuje mix žádnou zvláštní instalaci a je možné ho rovnou použít. V systémovém nastavení se zobrazí položka Notepad-12FX USB. Po jejím aktivování již notebook přehrával všechna audia do vstupu 9-10. Na tento vstup je posílán výstup z USB 1-2. Abych prozkoumal možnosti zahrát do USB výstupu 3-4, otevřel jsem oblíbený program QLab a v jeho nastavení přesměroval audio do USB výstupu 3-4. V tomto případě je signál odesílán pouze do sluchátkového výstupu, avšak je potřeba při tom přepnout sluchátka z master signálu na USB return 3-4. Z toho je na první pohled vidět, že výrobce v tomto směru cílil hlavně na playbackové nahrávání v domácích podmínkách. Proto i mé kroky se v tomto směru ubíraly k využití mixu s DAW. K testu mi posloužil Presonus Studio One. První dva kanály USB 1-2 jsou posílány jako Direct Out ze vstupu 1-2 na mixu. Tento signál je odbočen za gainem a před ekvalizérem. Jinými slovy, to jak bude nastaven ekvalizér se neprojeví v nahrávce. Další USB vstup je odesílán jako Two Track Record, tedy z master sběrnice avšak před master faderem. Celá USB sekce je velkým přínosem, oceňuji její formát 4x4. Na druhou stranu mě mrzí, že si nemohu zvolit, které kanály jsou kam v rámci USB routovány podobně, jako na některých jiných hybridních pultech.

Zvuk mikrofonních předzesilovačů je bez problému a přijde mi, že vlastní šum preampů není ani příliš vysoký. Ekvalizér je dobře použitelný, ale i zde bych ocenil větší možnosti. Alespoň EQ typu Sweep, to znamená s možností volby středové frekvence, se kterou budu pracovat. Při testování mixu jsem hledal zapínání phantomového napájení. Až jsem nakonec zjistil, že phantom je trvale puštěn do všech mikrofonních vstupů. Co mě trochu zaráží, je absence kompresorů, kterými některé konkurenční malé mixy disponují. Užitná hodnota mixu by se tím ještě více zvýšila.

Ještě bych se rád podělil o zajímavou zkušenost. V poslední době často přehráváme audio z mobilních telefonů a tabletů se systémem Android. Proto jsem zkusil připojit přes OTG redukci svůj telefon (Android 7.1.2) do USB portu mixu. A světe div se! Přehrávání i nahrávání fungovalo bez problému. Takže kromě toho, že mix pracuje se systémy macOS a Windows, tak funguje také s operačním systémem Android.

Slovo na konec
Hlavními přednostmi mixu je malý formát, univerzálnost a USB rozhraní. Přínosem je rovněž jednoduchá efektová jednotka, například pro nácvik vokálního partu. Její nastavení je opravdu jednoduché a zvládne ho každý. Užitnou hodnotu ještě více zvedají použité konektory Neutrick, jejichž životnost je pověstná. Logické uspořádání mixu je dobře vyřešeno a potěší i stylový design. Obecně bych dodal, že Notepad-12FX si neklade profesionální ambice, ale velmi dobře splní svou úlohu všude tam, kde bude potřeba pracovat s více než dvěma vstupy a s audio nahrávkou. Příkladem mohou být prostory hotelů a restaurací, či malé konferenční a prezentační sály. Vhodným využitím jsou rovněž nejrůznější zkušebny. Ty mohou být nejen hudebně, ale i divadelně zaměřené. V tomto směru je výhodou master fader, se kterým lze přeci jen lépe pracovat než s otočným potenciometrem. Nesmíme opomenout ani domácí využití, jako je cvičení hry na nástroj s následným záznamem. Taková nahrávka pak může posloužit pro vlastní sebereflexi, nebo jako demo pro další práci.

Závěrem bych řekl, že Soundcraft Notepad-12FX je přes všechny mé kritické pohledy malým, přehledným mixem s jednoduchým ovládáním a dobrým zvukem. Jeho cena je více než jen dostupná a naopak konektivita značná.

Výrobce: Soundcraft
Zapůjčil: AudioMaster CZ s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět